С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 7 дек 2015, 10:01, 9946 прочитания

На колелата на ентусиазма

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Брой продадени велосипеди

Увеличаване

Инфографика

Брой продажби по различните канали

Увеличаване

Създадената през 1998 г. "Веломания" е компания за проектиране и производство на велосипеди. Тя е популярна с марката си DRAG, която държи около 40% от пазара на среден и висок клас колела в България. Велосипеди с марката DRAG използват националните отбори на Украйна, Литва, Южна Корея и Португалия. Около 60% от продукцията на компанията се реализират в Европейския съюз и други държави. "Веломания" е инициатор и съорганизатор на редица спортни събития у нас.
Преди повече от 15 години в един софийски гараж започва историята на една от най-успешните изникнали в последните години български марки - велосипедите DRAG. Неин създател е бившият състезател и треньор по колоездене Драгомир Кузов, който от малка работилничка за поправка на колела съумява да създаде и развие компанията "Веломания". За 2014 г. фирмата е произвела 35 хиляди велосипеда и е реализирала оборот от 11 млн. лева. Около 60% от продукцията й се реализират извън страната, а амбициите й са да достигне до крайните потребители в страни като Китай, Южна Корея и Колумбия.

"В гаража срещу Центъра по хигиена започнах да ремонтирам велосипеди, когато спрях активната си състезателна кариера. Един от първите ми клиенти е моят приятел от Холандия Том, който пътуваше за Пакистан, беше му се счупил велосипедът и аз го ремонтирах. Петнайсетина години по-късно открихме първият ни магазин от веригата DragZone с легендарния Еди Меркс – най-великия състезател по колоездене на всички времена. Той е патрон на нашата верига магазини, съответно дълги години си партнираме с украинският национален отбор с много световни и европейски титли. Фирмата има над 50 медала от олимпиади, световни първенства, европейски първенства и големи други събития", разказа Драгомир Кузов.


Създадената от него "Веломания" сега е разделена на три основни направления: производство, търговия на дребно - чрез мрежата от собствени магазини DragZone (9 в България и един в Румъния) и два онлайн магазина, и търговия на едро. Производството и търговията на дребно са фокусирани върху основната марка DRAG, както и създадения преди три години бранд за компоненти и аксесоари Cox. "В търговията на едро ние представляваме над 50 световно известни и значими фирми в нашата индустрия", казва Драгомир Кузов.

Високи цели

"Сред силните ни страни е фактът, че произвеждаме над 120 модела велосипеди (включително електрически). "Много малко фирми успяват да поддържат огромна гама от велосипеди, започвайки от детските и стигайки до суперпрофесионалните от най-висок клас. Да си на световно ниво наистина е много трудно. Тук искам да добавя, че от три години нашата фирма е изключителен доставчик на Европейската федерация по колоездене и оттам нашите велосипеди попадат в над 15 национални федерации", разказва собственикът на "Веломания".




Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Най-добрата реклама за компанията са именно световните успехи на отборите и състезателите, които ползват велосипеди DRAG и участието на компанията в спортни събития. Отборите на Украйна, Литва, Южна Корея и Португалия използват DRAG, в момента се водят преговори и с други държави. "Целта ни е на олимпиадата в Рио де Женейро шест национални отбора да ползват нашите колела", казва Драгомир Кузов.

През септември тази година в интервю пред "Капитал" той съобщи, че "Веломания" ще инвестира в нов завод в Азербайджан. "Инвестицията е съвместно с местна фирма, като договора подписахме през пролетта. Местната фирма ще построи сградата, а ние ще изпълним цялостното оборудване и пускане в експлоатация. Дотук са вложени 1 млн. евро, осигурени от партньора. В момента преговаряме как ще продължи менажирането на това съвместнo предприятие. Предполагам, че ще го отворим в началото на следващата година, като в началото няма да стартираме с марката DRAG. Производственият капацитет на завода е 60 хил. велосипеда годишно, което е повече от това, което произвеждаме в България", казва Кузов.

Фокус Китай

По отношение на търговията целите на компанията са също толкова амбициозни. В момента двете марки DRAG (велосипеди) и Cox (компоненти) се предлагат в над 30 държави в Европа, Близкия изток и Азия. През следващата година "Веломания" ще се фокусира върху стъпването си на китайския пазар. Това може да прозвучи странно - Китай произвежда 67% от всички велосипеди в света. "Те са евтини (средна цена 100 долара) и с ниско качество. С нарастването на покупателната способност на китайците нараства и търсенето на висококачествени продукти. Освен това пазарът там е огромен - китайските потребители формират 30% от пазара. Ние се целим във високия сегмент на пазара и съм сигурен, че ще имаме успех. Продажбите на висококачествени велосипеди нараснаха от 1 млн. през 2008 до 3 млн. през 2013 г. Не е невъзможно и да открием собствен магазин в Китай", казва собственикът на компанията.

Плановете за външните пазари включват още Южна Корея, където марката DRAG вече е позната, тъй като се използва от националния отбор по колоездене. Вървят преговори и с Колумбия. По отношение на Европа краткосрочните планове на компанията включват откриване на собствен магазин във Виена.

Как се променят тенденциите

Формулата за успех на "Веломания": "Винаги сме в крак с модата и поставяме на първо място удобството на крайния клиент", казва Драгомир Кузов. Той разказва, че всяко колело може да бъде сглобено с най-подходящите за клиента компоненти по време на покупката и без оскъпяване. "Фабричните колела невинаги са удобни на всички и не искаме да изпадаме в ситуация, в която някой си купува колело, което после не иска да ползва, защото не му е удобно. Затова и не разчитаме на онлайн търговията като основен канал за продажба, нито на хипермаркетите", казва собственикът на "Веломания'.

"Ние сме пионери в България по отношение на новите стилове в  колоезденето и производството на велосипеди и ще останем такива", категоричен е собственикът. Той припомня, че велосипедите DRAG бяха първите в България с шосеен модел, пистов, downhill, както и с първите български електрически велосипеди. "Едно от местата, където смятаме за 2016-2019 г. да се развиваме, са електрическите велосипеди. Скоро ще представим цяла фамилия от е-велосипеди. Те ще бъдат достъпни и за българския потребител (в момента произведените в България е-велосипеди се реализират основно в държави от Западна Европа заради високата си цена). Потреблението в ЕС на e-pack велосипеди нараства значително и това е сегментът, който най-динамично се развива в последните 7-8 години. Така че нашата фирма ще инвестира много сериозно в това направление. Те са много удобни за хората, които се придвижват в града на не толкова далечни разстояния, макар че една батерия издържа около 60-80 км; но и за бизнесмени и хора, които са по-трудно подвижни. За мен това е бъдещето за предвижване в градска среда", казва Кузов. След няколко години конкуренцията между производителите ще смъкне цените и е-велосипедите ще станат още по-достъпни, казва още експертът.

Светло бъдеще


Вносът на компоненти е бил проблематичен през изминалата година заради огромния скок в цената на долара. "Голяма част от компонентите, които влагаме в нашите велосипеди, ги вземаме от държави от Азия, които са свързани с долара. Доларът направи доста голям скок, всички знаем – повече от 25-27%. Ние успяхме с финансови инструменти, с хеджиране, с допълнителни договорки с наши поддоставчици да направим така, че съвсем малко да увеличим цените за крайния клиент", казва Кузов. По този начин компанията запазва пазарния си дял през изминалата година, но без да й се налага да работи на загуба.

А трайното решение до голяма степен се крие в друга мечта на създателя на DRAG - все повече компоненти да започнат да се произвеждат вътре в страната. "В момента в България се произвеждат само шини и някои пластмасови елементи. Всичко останало се произвежда в Япония, Тайван, Китай, включително и в някои европейски държави (седалките в Италия например). Това е така, защото всеки производител има специфични изисквания - не сме като едно време, когато всичко се произвеждаше в завода в Ловеч. Но аз съм сигурен, че все повече и повече компоненти ще започнат да се произвеждат в България", заявява собственикът на "Веломания".

На въпрос как вижда компанията си след 5 години той отговаря: "Като една все по-добре разпознаваема българска марка - и у нас, и по света. Все пак България е на 4-то място в Европа по производство на велосипеди. Целта ми е да докажем, че можем да правим велосипеди не по-зле от Франция например."

Създателите на велосипедите DRAG гордо поставят Made in Bulgaria на всяка рамка и целят марката им да става все по-глобално разпознаваема

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделки на хоризонта 2 Сделки на хоризонта

Големи активи като банки, БТК и "Летище София" ще се продават догодина. Купувачи ще поглеждат и към експортни фабрики, IT компании и имоти

7 дек 2015, 8435 прочитания

Попътни ветрове и бури на икономическия хоризонт 2 Попътни ветрове и бури на икономическия хоризонт

България пропусна шанса да се настрои към много от предстоящите рискове и да започне да решава натрупаните структурни проблеми

7 дек 2015, 4893 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Years Business Plan" Затваряне
Те пак са тук

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10