С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 дек 2015, 10:00, 1920 прочитания

Растеж и в миналото, и в бъдещето

Хюсеин Йорюджю, изпълнителен директор на "Алкомет"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Продажби (в тонове)

Увеличаване

Инфографика

Продажби (хил. евро)

Увеличаване

Бързи доставки, широка гама продукти и високо качество стоят зад успеха на компанията.
Устойчив ръст на производството и продажбите от 15 години насам и очаквания за допълнително увеличение със 7% догодина. При на практика достигнат максимален капацитет, шуменският производител на алуминиеви продукти "Алкомет" пред себе си има само една възможност за растеж – разширяване. Такива са и плановете на компанията, а това, което предстои да се реши, е каква инвестиция е най-перспективна.

Близо 19 пъти е нараснало производството на "Алкомет" от приватизацията досега, а продажбите са се увеличили над 10 пъти (виж графиките). Почти цялата продукция на предприятието (95%) се изнася в Европа, като най-големите пазари са Германия, Полша и Италия. Компанията е един от основните производители на домакинско фолио на Стария континент, като държи 20% от пазара на този продукт. "На практика едно от всеки пет домакинства в Европа купува наше фолио", каза
изпълнителният директор Хюсеин Йороджю. За 2016 г. целта на компанията е да произведе повече от 71 хил. тона продукция на стойност над 180 млн. евро.
 
Близкият печели

За ръста досега и в бъдеще "Алкомет" разчита на три основни стълба в маркетинговата си стратегия. Важен фактор е близостта на предприятието до основните пазари, което му позволява в срок до три дни да достави поръчките на клиентите си. Това е от решаващо значение, тъй като алуминият е скъпа стока и никой не го държи на склад. "Клиентите ни предпочитат да си го поръчат и да го получат бързо, а ние имаме много кратък срок на доставка", обясни Йорюджю. Всъщност доброто логистично местоположение на България наред с квалификацията на кадрите е сред причините инвеститорът да избере страната ни.

Голямо предимство на компанията е и това, че произвежда както валцови, така и пресови продукти. "Това означава, че успяваме да покрием почти всички потребности на нашите клиенти, така че те могат да направят поръчките си на едно място", каза Йорюджю.



Не на последно място е и фактът, че компанията продължава да инвестира в нови мощности и в подобряване на качеството. В същото време е и достатъчно гъвкава, за да съобрази производството и инвестициите си с търсенето. "Следим къде има недостиг на пазара, какви нови продукти се търсят, които можем да произвеждаме, и съответно преоформяме плановете си", посочи Йорюджю.
 
Щастливо изключение

Не са много компаниите в сферата на металургията, които не се оплакват от развитието си, особено от началото на кризата насам. По думите на изпълнителния й директор "Алкомет" е сред щастливите изключения, защото от 16 години работи на три смени, 365 дни в годината, така че буквално не затваря. "Никога не се е налагало да питам отдел "Продажби" защо не продават. Винаги е било точно обратното – хората от продажбите идват и казват, хайде, ние сме продали това, а вие още не сте ни го произвели", разказа Йорюджю.

През миналата година компанията направи нов цех за валцови продукти, който вече работи на 100% от капацитета си. Значително бяха увеличени и възможностите за пресови продукти, където също вече се работи на пълна мощност. Затова сега компанията трябва да заложи на разширяване на производството, за да може да отговори на пазарното търсене, каквото не липсва. "Оттук нататък трябва да предприемем по-радикални стъпки, за да можем да увеличим производството", каза Йорюджю за "Капитал".
 
Застраховано бъдеще



Основната суровина за "Алкомет" е алуминий на блок, чиято цена се определя на Лондонската метална борса. За последните четири години металът поевтиня от 2200 долара на тон до почти 1400 долара на тон в момента, т.е. цената варира в широк диапазон. Един от главните фактори за промяната е търсенето и предлагането на пазара, където основният производител е Китай. Сериозно влияние оказват и спекулантите, както и фондовете, които през последните четири години се превърнаха във важен играч заради спада на банковите лихви.

Макар тези вариации да нямат пряк ефект върху предприятието, което формира цените си по борсовата цена плюс надбавка за преработка, ценообразуването не е лесно, тъй като продажбите не са от складови наличности, а от бъдещо производство. При положение че компанията работи основно с 12- и 6-месечни договори, за този период промяната в борсовата цена би могла да доведе до значителни загуби. Затова дружеството използва хеджиране, което му гарантира, че при покупка на метала цената ще е тази, на която е сключен договорът. Допълнително се хеджира и валутният риск, обясни Йорюджю.
 
Китайските субсидии

Агресивната политика на Китай да налага продукцията си на световните пазари, както и нелоялните практики на самите производители са основните пречки не само за "Алкомет", но и за всички европейски компании в бранша. Източноазиатската страна е един от най-големите играчи в производството на алуминий, като произведените количества далеч надвишават собствените й нужди. Според Йорюджю Китай няма други конкурентни предимства освен цената. Той се намира далече от големите пазари на САЩ и Европа и не може да направи бързи доставки. Освен това качеството изостава от това, което предприятия като "Алкомет" предлагат. Китайските производители обаче получават скрита и явна подкрепа от правителството си, за да могат да продават в Европа, което им позволява да подбиват цените.

В отговор на това преди пет години по сигнал на европейските производители и след проведено разследване Брюксел въведе антидъмпингов данък върху китайските продукти в размер на 32 до 36%. След изтичане на мерките те бяха подновени за още пет години.

Според Йорюджю обаче това не е най-успешният вариант за справяне с дъмпинга, тъй като китайските производители постоянно откриват нови начини за заобикаляне на ограниченията. Антидъмпинговите мерки например се налагат за определени продукти – в случая за фолио с конкретна дължина и дебелина. Китайските производители обаче започват да внасят по-големи продукти, които се преоразмеряват, след като влязат в Европа. Друг вариант е продуктите да минат през Малайзия и да пристигнат на европейския пазар като малайзийски. Или пък да се внесат в Швейцария, която не е част от Европейския митнически съюз, и оттам да се изнесат към ЕС. "Макар че това е забранено, свидетели сме, че се прави", каза Йорюджю. Това налага европейските предприятия в сектора постоянно да следят какво се случва на пазара и да сигнализират Брюксел при нередности, за да се предприемат мерки.
 
Сигурно разширяване

Въпреки пречките на пазара обаче от "Алкомет" правят плановете си за бъдещо разширяване. По думите на Йорюджю в момента се разглеждат няколко алтернативи, които отчитат на кои пазари би могла да влезе компанията, каква е възвращаемостта там и какво ще бъде търсенето през следващите години. Вторият фактор са техническите възможности на предприятието и дали има свободно място за необходимите нови инсталации.  Естествено, отчита се и необходимото финансиране за новите стъпки. "При всички положения ще се наложи разширяване, просто трябва да преценим как и какво да се направи", каза Йорюджю.
 
Първите частни 16 години
"Алкомет" е най-големия производител на алуминиеви валцови (листа) и пресови (профили) продукти в страната. Заводът в Шумен е изграден през 1981 г. и е приватизиран през 1999 г. В момента основните акционери в дружеството са "Алуметал" (73.25%), която е собственост на FAF Metal и двама турски граждани, и самата FAF Metal (16.86%). Освен валцов и пресов цех предприятието разполага и с леярна. В завода работят 900 души, което го прави най-големият работодател в града. Продукцията се продава в 30 страни, а основният пазар е Европейския съюз.
През последните 10 години дружеството направи инвестиции за 150 млн. лв., което значително повиши капацитета и подобри резултатите му. За миналата година приходите от продажби на компанията достигнаха 301 млн. лв. Отчетът на дружеството за деветте месеца на 2015 г. показва лек спад в продажбите като количество, което от компанията обясняват с политиката си да се фокусират върху пазара на фолиа, които имат висока добавена стойност. В резултат на това приходите от продажби нарастват с около 15% и достигат 253 млн. лв. Нетната печалба се увеличава повече от два пъти до над 5 млн. лв.

Финансови резултати (хил. лв.)
  2013 2014 Промяна
Приходи 292009 301837 3.37%
Печалба 2239 2407 7.50%
Източник: Отчетите на компанията
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Те пак са тук 2 Те пак са тук

7 дек 2015, 3422 прочитания

На колелата на ентусиазма 4 На колелата на ентусиазма

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания"

7 дек 2015, 9948 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 2016 прочитания

15 ное 2019, 1632 прочитания

15 ное 2019, 1473 прочитания

15 ное 2019, 1156 прочитания

15 ное 2019, 1044 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Years Business Plan" Затваряне
Сделки на хоризонта

Големи активи като банки, БТК и "Летище София" ще се продават догодина. Купувачи ще поглеждат и към експортни фабрики, IT компании и имоти

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10