Банките трябва да са по-ефективни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Банките трябва да са по-ефективни

"Има прозорец от възможности по отношение на по-ниските цени за финансиране на инвестиционни проекти. Сега е времето за правене на средносрочни и дългосрочни инвестиции", каза Арно Льоклер

Банките трябва да са по-ефективни

Гергана Михайлова
3072 прочитания

"Има прозорец от възможности по отношение на по-ниските цени за финансиране на инвестиционни проекти. Сега е времето за правене на средносрочни и дългосрочни инвестиции", каза Арно Льоклер

© Дневник


Таксите за теглене от карта на банкомат на банката издател постепенно ще отпадат.

Само допреди няколко години имахме фиксирани телевизионни канали. Днес зрителите сами избират какво и кога да гледат. Не сме много далеч от момента, в който същото ще стане и с банките. Думите са на французина Арно Льоклер, главен изпълнителен директор на SG Експресбанк, чието визионерство не изглежда сломено след 11 месеца престой в България. Според него банковият сектор в страната е същинско предизвикателство с възможностите за реформи, които да подобрят ефективността. От това ще спечелят и банките, и клиентите, а предстоящото изпитание с прегледа на качеството на активите и стрес тестовете е в ролята на необходимото зло, което ще помогне промените да се случат по-бързо.

По-малко офиси и отпадане на такси

Първият сигнал, че има накъде още да се подобрява ефективността в банковия сектор, са печалбите, смята банкерът. В България рентабилността е значително по-висока от тази, която постигат кредитните институции в други европейски държави. Възвращаемостта на активите в сектора е средно 7.2%, докато средното равнище в Европейския съюз е 3%. Забележителното в случая е, че банките съумяват да постигнат тези резултати в условията на слабо оптимизирани структури спрямо Европа. "Тук имате най-голямата плътност на банкови клонове на глава от населението", заяви Льоклер и показа статистика, според която в у нас се падат по 51.5 банкови офиса на 100 хил. души население. За сравнение, в Румъния съотношението е 26.6 клона на 100 хил. души население. "Ние можем да работим с много по-малко клонове, в които да обслужваме същия брой клиенти", категоричен бе Льоклер, с което зададе посоката на промените.

Според него с това ниво на рентабилност банките могат да си позволят да са по-смели в намаляване на разходите си за поддръжка на клонова мрежа, още повече че дигитализацията на услугите прониква с все по-бърза скорост сред потребителите. Оптимизацията би била в услуга и на бизнеса, защото, свивайки разходите си, банките ще могат да предложат на клиентите си по-изгодни цени на услугите.

Друг предвестник на промени е промяната в поведението на клиентите. "Те изискват стойност за парите си", обяснява  Льоклер и дава пример с някои такси, които според наблюденията му дразнят потребителите. Такива са например отчисленията за теглене на пари от банкомат. В момента има две банки, които не удържат нищо на клиента, ако ползва банкомат на банката - издател на картата, и според експерта до няколко години примерът им ще бъде последван и от другите на пазара, защото, макар и дребно, това се забелязва от потребителите. С това се задават предпоставки за цялостно преразглеждане на структурата на таксите, обясни Льоклер.

В перспектива от 10 - 15 години Льоклер вижда банките в съвършено различна роля от сегашната на обикновен посредник между спестители и заематели. Заради превключването на търговията онлайн и все по-масовото използване на уеб базирани платежни решения институциите ще се превръщат в център за услуги, и то по индивидуална кройка на клиента, смята Льоклер. Както стана с телевизионните канали, които изгубиха ексклузивитет за зрителите си, така и при банките единственият инструмент за запазване на клиентите им ще бъдат услугите с добавена стойност, които са в състояние да предложат.

Преди проверката

За да преминат на следващото ниво обаче, банките първо трябва да преминат успешно през изпитанието, което предстои догодина с прегледа на качеството на активите в сектора и стрес тестове. Повод за него бе фалитът на четвъртата по големина банка в страната Корпоративна търговска банка (КТБ). "От 2014 година вече няма такава увереност и доверие от страна на клиентите, нито физически, нито юридически лица, в стабилността на банките и банковата система", каза Льоклер, с което обясни защо тази проверка е необходима. И допълни, че се чувства спокоен за начина, по който ще протече процедурата, защото вече има опит в подобни стрес тестове в Европа и защото новото ръководство на Българската народна банка (БНБ) вдъхва доверие. "Бизнесът не бива да се притеснява, банките ще са с отворени врати за бизнеса въпреки проверките", спокоен е ръководителят на SG Експресбанк, но предупреждава за два риска, които могат да разклатят пазара.

Първият от тях е чисто оперативният риск, свързан с това, че не са много компаниите, които могат да извършат специализиран одит на банките. Вторият и по-съществен риск е как онова, което ще открият одиторите, ще бъде съобщено на публиката. "Ако има изтичане на информацията, това може да се превърне в доста опасно за банките", предупреди Льоклер. Той припомни, че в Европа стрес тестовете са протекли при пълна конфиденциалност и дори изпълнителните директори на банките не са знаели резултатите от проверките до края. "Този процес се контролираше изключително внимателно от Европейската централна банка (ЕЦБ), когато банките в Централна Европа бяха проверявани. Разбира се, и тук ще бъдат предприети необходимите помощни мерки, особено когато говорим за допълнителен капитал и резерви на банките", допълни Льоклер.

Повече кредити

В подкрепа на думите си за това, че банките няма да затворят вратите си за бизнеса и ще продължат да осигуряват заеми въпреки стрес тестовете, Льоклер направи прогноза за следващата година. Тя е ще по-добра от 2015 и почти на нивото от 2014 с ръст на кредитирането от 3-4%. В основата на това подобрение ще е устойчивото подобрение в икономиката, която според главния изпълнителен директор на SG Експресбанк ще нарасне с 2.5% догодина и ще даде основание на инвеститорите да се активизират. След като през тази година нарастват с повече от 11%, депозитите в банковата система ще се успокоят до ниво от 4-6% увеличение, за което допринасят ниските лихви.

"Има прозорец от възможности по отношение на по-ниските цени за финансиране на инвестиционни проекти. Сега е времето за правене на средносрочни и дългосрочни инвестиции", каза още Арно Льоклер.

Автор: Дневник
Автор: Дневник
Автор: Дневник
Автор: Капитал
Таксите за теглене от карта на банкомат на банката издател постепенно ще отпадат.

Само допреди няколко години имахме фиксирани телевизионни канали. Днес зрителите сами избират какво и кога да гледат. Не сме много далеч от момента, в който същото ще стане и с банките. Думите са на французина Арно Льоклер, главен изпълнителен директор на SG Експресбанк, чието визионерство не изглежда сломено след 11 месеца престой в България. Според него банковият сектор в страната е същинско предизвикателство с възможностите за реформи, които да подобрят ефективността. От това ще спечелят и банките, и клиентите, а предстоящото изпитание с прегледа на качеството на активите и стрес тестовете е в ролята на необходимото зло, което ще помогне промените да се случат по-бързо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Те пак са тук

Те пак са тук

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK