С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 дек 2015, 10:00, 2534 прочитания

Тласък от гигант

Аутсорсинг компанията "Софика" очаква двуцифрен растеж на приходите и през 2016 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Постоянен растеж. С тези две думи накратко може да се опише историята на българската аутсорсинг компания "Софика". Само за eдинадесет години от създаването й фирмата достигна 1100 служители и приходи от 40 млн. лв. Добрата новина е, че тя продължава да расте и очаква двуцифрено повишение на оборота си и през 2016 г.

С нови клиенти напред
За значителния ръст на приходите от 47% през 2015  г. има ясно обяснение. Това е първата година, през която се реализираха синергийните ефекти от вливането на "Софика" в американската TeleTech. Групата купи българската фирма през пролетта на миналата година с идеята да получи по-значително присъствие на европейския пазар. Американският гигант, чиито продажби за 2014 г. достигнаха 1.24 млрд. долара, доведе със себе си значително ноу-хау. И не само... "Глобалната компания може да спечели доста сериозни клиенти, които да решат да изнесат част от бизнеса си в България", казва Стефан Бумов, изпълнителен директор на "Софика" и вицепрезидент за операциите в Централна и Източна Европа на TeleTech. Което вече се случва. Преди време основателят на американската група Кен Тъкман заяви пред "Капитал", че няколко големи клиента са преминали и продължават да преминават към "Софика". Става въпрос за компании от сектора за търговия на дребно и финансовите услуги. А мащабът е огромен - през миналата година ТeleTech е обслужила над 300 млн. клиенти, а сред тях са едни от най-големите корпорации в света като Coca-Cola, Netflix, Facebook и NBC Universal.


"Софика" успя да привлече американския купувач и с високите си оценки на удовлетвореност на клиентите. Така нареченият индекс NPS, или Net Promoter Score, измерва каква част от клиентите биха препоръчали компанията на други такива. В TeleTech той надхвърля 50%, а при "Софика" е 55%. "Което е една хубава референция, ако се търси препратка към качествата на индустрията и на хората, които работят в нея. Потенциалът от гледна точка на човешки капитал, като качество не като количество, е изключително висок", каза Бумов по време на конференцията Next Year's Business Plan. Привлекателна за инвеститора е и добре изградената структура - "Софика" има три центъра, от които работи с клиенти – София, Пловдив и Скопие. "В определен момент установихме, че е добре да диверсифицираме оперативния риск на компанията, и така решихме да започнем да инвестираме в отварянето на нови локации", казва Бумов. От тях се обслужват клиенти на 24 различни езика. Това са не просто кол-центрове, а и дейности с висока добавена стойност като технологични и консултантски услуги.

Развитието през следващата година включва именно отварянето на нови локации. Все още не е взето решение къде ще е новият център (или центрове), като се оглеждат места и извън България. Според Бумов има доста добри възможности за правене на бизнес извън София, което е добре за целия аутсорсинг бизнес в страната. Не такава е ситуацията в други държави от региона - например в Унгария секторът е съсредоточен само в Будапеща и индустрията буксува. В България все повече аутсорсинг фирми отварят офиси в Пловдив, Варна и Бургас. Според Бумов при избора на ново място най-важното е наличието на достатъчно квалифицирани кадри, готовността на местната академична общност да подкрепя бизнеса, добре работеща инфраструктура и връзките с местните власти. Например при отварянето на офиса си в Пловдив през 2012 г. "Софика" работи активно с общината, както си партнира и с Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" за подготовката на служители.

През последните три години "Софика" е увеличила персонала си с 300 души и продължава да търси хора. Недостигът на квалифицирани кадри е една от най-големите трудности пред индустрията в България. А компаниите в аутсорсинг сектора растат със служителите си, които са най-ценният им актив. Около 55% от разходната част на "Софика" отива именно за екипа. "Тук се включват не само заплатите, социалните придобивки, но и инициативите за развитието им", казва Бумов. Фирмата отделя съществени ресурси за обучението на служителите си. Според изпълнителния директор на "Софика" е практика в индустрията компаниите сами да си "отглеждат" мениджърите. Понякога растежът на бизнеса изпреварва капацитета на екипа и се налага компанията да връща клиенти. В "Софика" работят и чужди специалисти от 21 различни националности. "Това са предимно хора от Западна Европа. А в IT сектора е ясен недостигът от много години. И се търсят облекчения в законодателството, за да можем да вкарваме специалисти и от трети страни", казва мениджърът. "Софика" ще постигне още по-силен растеж, ако успее да си осигури именно такива квалифицирани кадри. През последните месеци се работи за улеснена процедура по издаването на тъй наречените сини карти за работници извън ЕС.



Растежът продължава и догодина
Стефан Бумов очаква растежът на приходите през следващата година отново да е двуцифрен, без да посочи точно какъв ще е той. През 2016 г. трябва окончателно да завърши и интеграцията на фирмата в TeleTech от гледна точка на IT системи и внедряването на някои процеси. Ще се увеличи и портфолиото от клиенти. "Ние сме оптимисти, че можем да изпълним бюджета си за 2016 г., защото като цяло държавата ни става все по-разпознаваема на глобалната карта като локация за аутсорсинг услуги", казва Бумов. Според него макросредата като цяло е положителна, но има и някои рискове - основно около човешкия потенциал, възможни промени в данъчното законодателство и в известна степен "трудно приложимият Закон за инвестиции". Поне засега тези рискове не пречат на България да се развива. Неотдавна страната беше отличена като най-добра аутсорсинг дестинация за 2015 г. от Европейската аутсорсинг асоциация. Секторът вече носи и над 2% от брутния вътрешен продукт. Очакванията са заетите в индустрията да достигнат 40 000 до няколко години.

каре
Между няколко държави
Когато преди години търсеше къде да инвестира, TeleTech избираше измежду няколко държави в региона - България, Македония, Полша и Румъния. Американската група се интересуваше от няколко показателя - най-вече високо ниво на образование и достъпни локации с възможности за увеличаване за персонала. Така беше избрана и България и в частност "Софика". От TeleTech обявиха, че компании, с които са работили в САЩ, са проявили желание да си партнират със "Софика" в Европа. "За нас беше важно, че компанията има повече от един център. Това ни позволява да разширяваме бизнеса си по-лесно", каза главният оперативен директор на TeleTech Мартин Дегето, след като сделката беше обявена. Преди транзакцията американската компания работеше от Европа основно на два езика - английски и испански. Придобиването на "Софика" й даде възможност за добавяне на услуги на още двайсет езика. Което направи българската компания основен компонент от бизнеса й, макар в "Софика" да работят само малка част от глобалните служители на TeleTech - 1100 от 46 000 души в десетки държави.  Групата работи в четири направления. Традиционните услуги по техническа поддръжка и обслужване на клиенти са бизнесът, с който компанията е тръгнала преди години. Второто направление са тъй наречените growth services - които имат за цел увеличаването на пазарния дял на клиентите - изследвания, анализи на поведението и т.н. Третото са технологичните услуги, а четвъртото - консултациите. Целта е внедряването и интеграцията на тези дейности и в България. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Те пак са тук 2 Те пак са тук

7 дек 2015, 3511 прочитания

На колелата на ентусиазма 4 На колелата на ентусиазма

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания"

7 дек 2015, 10198 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Years Business Plan" Затваряне
Сделки на хоризонта

Големи активи като банки, БТК и "Летище София" ще се продават догодина. Купувачи ще поглеждат и към експортни фабрики, IT компании и имоти

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10