Училището на бъдещето

Какво да променим в образователната система

Училището на бъдещето
Училището на бъдещето
   ©  Антония Тилева
   ©  Антония Тилева
Статията е част от юбилейния брой на "Капитал" "Нови 20", в който решихме да погледнем какво ще се случва през следващите 20 години. Попитахме хора с различна история и визия, които мислят добре, работят здраво и говорят честно. Досега ви представихме текстовете на политолога Иван Кръстев, икономиста Стив Ханке, доцента по политики и международни отношения Робърт Филипс и активистите Сърджа Попович и Яна Бюрер Тавание. През следващите дни ще можете да прочетете визиите за предстоящите две десетилетия на полския дисидент Адам Михник, писателя Георги Господинов, дипломата Джонатан Алън, културолога Владислав Тодоров и други.
Национална мрежа за децата е мрежа от НПО, работещи в сферата на децата и семействата.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
43 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА
    • - 6
    • + 20

    Пожелателна статия. Мечтите са хубаво нещо, но не виждам реализация на тази утопия в скоро време.

    Нередност?
  • 2
    villiger avatar :-|

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - SorryLol":

    Права си. Не е непостижима цел, обаче трябва да се прави нещо по въпроса, дори и малки стъпки... Тази статия ми се вижда стъпка в правилната посока, трябва да се започне от някъде. Оптимист съм донякъде, защото мисля че : "Има ли желание, има и начин." :)

    Нередност?
  • 3
    pavla avatar :-?
    ПАВЛА
    • - 4
    • + 13

    До коментар [#2] от "Велислав":
    [quote#2:"Велислав"]"Има ли желание, има и начин."[/quote]
    Съгласна съм. Като начало трябва да се накарат учителите да заобичат професията си и да и се отдадат напълно. Не всички, разбира се, много го правят и в момента. Но е нужно да се замислим върху ученически реплики от типа "обичам математиката, но мразя математичката", примерно.

    Нередност?
  • 4
    villiger avatar :-|

    До коментар [#3] от "ПАВЛА - SorryLol":

    [quote#3:"ПАВЛА - SorryLol"]Като начало трябва да се накарат учителите да заобичат професията си и да и се отдадат напълно. Не всички, разбира се, много го правят и в момента. [/quote]

    Да, обаче как да накараш някой да заобича професията си... то ако не ти идва отвътре, дори и президент и премиер не могат да те накарат. По-скоро трябва да бъдат мотивирани, но за това пак трябва да има някакви промени в образованието, за да не се обезкуражават съвестните и модерни учители. Много се радвам, когато чуя за такива положителни примери и дано сред по-младите учители да има много по-голям % на обичащи професията си.

    Нередност?
  • 5
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 15
    • + 10

    Отново пожелания на тема "Училището трябва да е ...". И нито дума или идея как да дойде това светло бъдеще.
    А нужните мерки за съжалениое са брутални и съответно крайно непопулярни. А именно масови уволнения на некомпетентни и немотивирани учители- това са поне 50%, закриване на всички килийни училища по страната. Тотална реформа на учебните предмети - съдържания, начин на поднасяне на материала, разпределение по години. Ограничаване на глупости като литература, граматика на българския преди гимназията, психология , философия и сие. Премахване на всякаква плява от всички други предмети. Тотално засилване на научната тематика - математика/физика/химия.
    Това са само малка част от нужните мерки. Но те разбира се никога няма да бъдат взети и държавното образование ще продължава да си потъва.

    Нередност?
  • 6
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • - 5
    • + 8

    До коментар [#5] от "m17":
    Мухи се ловят с мед, а не с оцет.
    Достатъчно е "Парите да следват ученика... и да съответстват на успеха му по PISA".

    Нередност?
  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider
    • - 4
    • + 25

    Статията е бетон. Кратко и ясно обяснява как трябва да се подходи към образованието. И е предназначена по-скоро за родителите, а не толкова за учителите.
    Задължителното образование в сегашният му вид, подготвя учениците да могат да пишат, смятат и изпълняват заповедти. Докато в реалния живот човек трябва да е адаптивен, комуникативен, колаборативен и най-вече да умее да има критично мислене.
    В съвременното образование трябва да толерираме форми на обучение които представят ролята на учителя по-скоро като на ментор, човекът който предоствя на децата необходимия ресурс да постигнат поставените им цели.
    Защото основният демотивиращ фактор за усвояването на знания е липсата на идея къде ще бъдат използвани в бъдеще.
    (Справка: Айде питайте който и да е средношколец защо трябва да учи логаритмуване, производни и прочее).

    Нередност?
  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 4
    • + 15

    До коментар [#6] от "gost22":

    Парите никак не са достатъчни, но са необходими.

    Едно добро начало е да се намали размера на класовете постепенно до под 15 в клас.
    Сегашните 25+ деца в клас са невъзможни за качествен учебен процес. Учителя няма как да обърне внимание на всяко дете.

    Принципно трябва да се премахне идеята за "преписване" - това е нормална работа в екип и трябва да се поощрява не наказва. Разбира се със съответната оценка за целия екип.

    Оценяването със сегашната с-ма е неадекватно, а и не е необходимо до 6-7 клас.

    Основна цел на висшето образование трябва да е да те изгради професионално и да ти намери работа - за завършване трябва да се изисква 1г. стаж по специалността като университета трябва да осигури достатъчно възможности за стаж за специалностите, които предлага. Защото сега повечето специалности са неадекватни и безсмислени.

    Нередност?
  • 9
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 1

    До коментар [#7] от "buiko":

    Отговор - за да може да си смята финансите като порасне - р-ди по кредити/приходи/ инвестиции и т.н. Проблема е, че математиката се преподава сухо, а не като решения на реални проблеми и въпроси, както са и възникнали тези производни и логаритми.
    Лесен начин да зарибиш мъж на 18 за производните е да се вкарат в задачи за ДВГ, мощност, скорост, ускорение и т.н.

    Всичко зависи от това как се представя. И разбира се не всички ще стават инженери и за много от тях определени теми са безсмислени.

    Нередност?
  • 10
    hola avatar :-|
    hola
    • + 12

    Един от основните проблеми, който, може да се каже, не е засегнат, е насилието в училище. Детето ми е в предучилищна, а вече се сблъскваме с втори случай на дете-насилник, което тормози всички и не може да бъде усмирено от учителите. Първият случай беше в детската градина. И в двата случая става въпрос за деца от малцинствата, които (по слухове) са пребивани у дома. Насилници, разбира се, има не само сред малцинствата. Вероятно не са виждали нищо друго у дома и отиват на училище с идеята да стъпят на врата на другите - това им се задава от родителите и общността, в която живеят. Ние трудно можем да ги променим, а е ясно че проблемът не се осъзнава от родителите на тези деца - иначе не би се стигнало до тук. Учителите се страхуват да направят каквото и да е, имало е случаи на пребити учители. И на двете места досега проблемът се замазва, уж го няма. Какво могат да направят в такава ситуация родителите? Струва ми се, че сме обречени да водим безумни разговори с учители и директори, да пишем жалби ... до инспекторат, полиция може би, всеки ще прехвърля топката. А междувременно детето ми отива на училище с усещане за битка, не за учене. И дори да го преместя, откъде да знам, че и на следващото място няма да попаднем пак на същото, такива деца не са едно и две, насилието като че ли е повсеместно. Идеи?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал