Революцията започна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революцията започна

Революцията започна

Новите методи на преподаване си проправят път въпреки нежеланието на държавата да ги подкрепи

Люба Йорданова
13769 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Ако чакаме държавата да промени образованието, едва ли скоро ще се придвижим дори с малко напред. След години празно говорене за реформи, три правителства, които не успяват да приемат нов закон, и действащи от 1991 г. правила, много директори, учители, родители, ученици и граждани явно са стигнали до този извод. Отказват да чакат повече и взимат промяната в своите ръце. Активни училищни ръководства и отделни преподаватели вече работят успешно с нови програми и методи, подкрепени от неправителствени организации и частни компании, които са разбрали, че учениците днес ще движат икономиката утре. Те доказват, че лошите образователни резултати могат да се подобрят - ако училището разбере нуждите на всеки ученик, обърне му внимание и му представи материала на негов език. Ако оценките зависят не от научени наизуст уроци, а от добре аргументирани мнения. Ако учителите са достатъчно свободни да съставят програма и план според класовете си. Няколко нови системи за преподаване в училище вече показват своите резултати. Ето някои от тях.

Математика за всички

Ако сте мислили, че математиката е непосилна територия за някои ученици, екипът на Jump Math ще ви опровергае. Те вярват, че всички деца имат потенциал за математика, стига учителите да намерят правилния подход. Jump Math е методика за преподаване на математика със собствени учебни материали за ученици и инструкции за учители. Разработена е от Джон Майтън, математик от Университета на Торонто, а в България се превежда, адаптира и популяризира от Института за прогресивно образование. Идеята на методиката е да промени не програмата или материала, а отношението на учителя към учениците, както и на децата към учителя и математиката. Така че всеки ученик да е уверен в способностите си и мотивиран да върви напред. Това пък му помага да повиши резултатите си в училище. Учебниците по Jump Math нямат шарени картинки и фигури, дори напротив - черно-бели са, в колони с едър шрифт и изчистени. Материалът не е по-лесен, но учителите го представят достъпно, с много примери, понякога през игри. Следят прогреса на всеки ученик, дават му обратна връзка и не позволяват някой да изостане.

Учениците от пилотните класове по Jump Math повишават значително успеха си. Стават по-уверени, започват да мислят аналитично и критично, да търсят решения на проблемите. От началото на 2013/2014 учебна година около 75 учители и 1300 деца работят по Jump Math в цялата страна.

Един компютър, много ползи

Технологиите сами не могат да променят образованието, но в комбинация с учител с отношение към всяко дете могат да направят чудеса. Такива се виждат в часовете в софийското 137 СОУ "Ангел Кънчев" например, което преди няколко години получи призванието "ментор в иновациите" на Microsoft. Училището работи и по системите Envision и Jumpido на стартъп компанията "Нимеро". Envision е образователна платформа, в която учителите разработват интерактивни уроци и ги прожектират в класната стая през компютър, на който учениците работят с много мишки. Jumpido пък е създадена специално за часовете по математика за началните класове и представя задачите под формата на активни игри. Платформите не заместват учебния материал и учебниците, а са в помощ на учителите да представят уроците по разчупен начин. С тях учениците стават много по-концентрирани и ангажирани в часовете и учат през упражнения вместо наизуст. Друга цел на "Нимеро" е да накара децата да бъдат активни и да разберат, че компютърът може да се използва не само за игра. Платформите се използват вече в над 200 училища в повече от 90 града в България, Испания и Кипър.

На това да осъвремени българската образователна система се е посветил и екипът на "Център за образователни инициативи". През 2010 г. те създават интернет базираната образователна платформа u4ili6teto.bg, която дава възможност за управление на образователния процес на всички нива. В началото системата започва с разработено съдържание за подготовка за изпитите за външно оценяване след седми клас и държавните зрелостни изпити след 12-и. Резултатите на учениците от пилотните училища, които започват да използват платформата, се повишават в сравнение с предните три години и u4ili6teto.bg се разраства в още учебни заведения и класове. В платформата учителите могат да разработват и качват учебен материал, да дават домашни на учениците и да следят развитието им. Подходът може да бъде индивидуален за всеки ученик, защото системата много по-лесно показва силните и слабите страни на всеки. Учителите и родителите могат да видят кои уроци и кога ученикът е разглеждал, колко време е прекарал на тях и как се е справил със задачите. Една от най-големите ползи на подобни платформи е, че спестява време на учителите за административната бумащина - попълване на дневник, материална книга и още куп други документи, определени в закона. Вече няколко училища имат самостоятелни поддомейни в платформата, като потребителите й са близо 7 хил., от които 722 преподаватели.

Учене с практика

Хиляди десетокласници тази година сами ще създадат и управляват фирми в реални условия. Ще инвестират в тях акции, ще задават краткосрочни и дългосрочни цели, ще начертават бизнес планове и ще търсят контакт с доставчици и спонсори. Накрая на учебната година ще отчетат приходите и разходите си и ще анализират как са се справили. Упражнението им е част от програмите на "Джуниър ачийвмънт България" - организация в областта на икономическото образование, чиято цел е да образова и вдъхновява младите хора да ценят свободната инициатива, бизнеса и икономиката, за да подобрят качеството на живота си и да са успешни на полето на глобалната икономика. Тя работи в България вече 16 години, а в момента по програмите й се обучават над 33 хиляди ученици. Учебните програми помагат на учениците да видят как и къде могат да използват наученото в час и им дават възможности за изява, като например състезания между всички класове. Учат ги да работят в екип, да взимат решения, да правят анализи и да се ориентират в променящата се среда - уменията, които ще са им най-необходими след като излязат от училище. Екипът на "Джуниър ачийвмънт България" обучава и учители на умения по предприемачество.

Свързващото звено

Нито един от тези методи нямаше да дава резултати, ако я нямаше активната работа на най-важния фактор в училището - учителят. Въпреки недостатъчната свобода, която му дава законът, от него зависи дали учениците ще са мотивирани да търсят нови знания, дали ще разберат материала и дали ще могат да го приложат на практика. Вече три години фондация "Заедно в час" търси учителите, които да променят класната стая за всяко дете, независимо от средата, в която живее, и финансовите възможности на родителите му. Организацията е част от мрежата Teach for all, чиято мисия е да разшири достъпа до качествено образование. Тя подбира мотивирани млади хора с лидерски умения, които работят като учители за две години в училища в трудни условия. И показват на всеки ученик, че има потенциал, в който трябва да вярва.

Независимо дали са му сложили етикета "проблемен" още от първи клас. В момента 70 учители на "Заедно в час" преподават на над 7000 ученици в 43 училища. Те използват методите на Teach for all, сред които са постоянно проследяване на напредъка на учениците, редовни атестации на преподаването, допълнителни обучения и ментори за учителите. Наблягат на аналитичното мислене, разсъждението, практическите упражнения и презентациите.

Всички тези инициативи показват, че промяната вече е започнала. Сега остава и държавата да разбере това, да подкрепи успешните и да стимулира всички училища да осъвременят програмите и начините си за преподаване. За да може учениците, които излязат от тях, да променят държавата в бъдеще.

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Ако чакаме държавата да промени образованието, едва ли скоро ще се придвижим дори с малко напред. След години празно говорене за реформи, три правителства, които не успяват да приемат нов закон, и действащи от 1991 г. правила, много директори, учители, родители, ученици и граждани явно са стигнали до този извод. Отказват да чакат повече и взимат промяната в своите ръце. Активни училищни ръководства и отделни преподаватели вече работят успешно с нови програми и методи, подкрепени от неправителствени организации и частни компании, които са разбрали, че учениците днес ще движат икономиката утре. Те доказват, че лошите образователни резултати могат да се подобрят - ако училището разбере нуждите на всеки ученик, обърне му внимание и му представи материала на негов език. Ако оценките зависят не от научени наизуст уроци, а от добре аргументирани мнения. Ако учителите са достатъчно свободни да съставят програма и план според класовете си. Няколко нови системи за преподаване в училище вече показват своите резултати. Ето някои от тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    Похвално
    Имаме голяма нужда от тотална реформа в образованието.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Не виждам примери за прилагане на педагогически практики от Финландия, която е водеща в света по резултати. Американската образователна система и по- точно сегментът средно образование има положителни елементи но като цялостен резултат не е особено силен.

  • 3
    slon avatar :-|
    slon

    Хубво, е че ще се прилагат нови системи на обучение и т.н., но какво от това, след като сме неспособни да променим вече създадената такава система...
    Българинът вместо да си решава проблемите, обича да ги заобикаля, а после се вайка, че нещо го е изненадало.

  • 4
    comandante avatar :-P

    Интелектуалното осакатяване на децата с безобидни реформи вече е видно !
    Училище + детския канал в къщи + електронни шутърски игри или такива като " познай логото" ...и друго не им трябва !

  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Енха от най-големите слабости на американската система за средно образование е че се подготвят учители за преподаване на математика (често комбинирано с "и треньор по футбол", "ръководител духова музика" и т.н.) а не математици с педагогическа подготовка. Като резултат учителите не разбират математиката в дълбочина и преподават на блокове, кой разбрал разбрал. Оттам и ниското ново като цяло. Аз вече споменах Финландия за да се оприентираме към един системен подход, от подготовката на учители към осигуряването на материалното и професионалното им развитие, стимулиране и осигуровки задържащи кадърните в системата. Това предполага и цъздаване на система за обществена отговорност от родители, ученици и администрация. Иначе разнообразието в конкретните методи за преподаване са ОК, стига да не се превръщат в един безкраен "показен урок" с режисура за "пред хората". Центърът е детето, ученикът.

  • 6
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Това не е съвсем така. Слабостта на американската система е, че има сегрегация, следваща обществената структура - елитните училища с умни деца и свестни учители са в елитни квартали, а в гетата - всичо е зле. В районите с голяма гъстота на населението се прави опит да се избяга това чрез задължителни миксване - училището на детето се дава според томбола, а не според адресната му регистрация. Във всеки случай най-елитни и с най-добри учители са частните училища, които въобще не дават възможност на идеята за де-сегрегация да проработи. Родителите с пари дават децата си на частни училища, независимо от адресната регистрация.
    Иначе, като програма за обучение, ниво и образование на учителите, училищата са много добри. Просто, на местата където 95% са мексинаци или черни, родени с интелигентност 30, колкото един кон, няма как да се превърнат в гении. Филмите от Холивуд все такива показват - че било провокативно и драма, и хората да плащат да ги зяпат. Филмите не са действителността.

  • 7
    cheta avatar :-|
    cheta

    "Учене през целия живот" е съвременна технология на успеха. Това се отнася и за самите преподаватели, които трябва да се възприемат като учащи се - една силна мотивация за децата-ученици да ги последват като добър пример!

  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#6] от "mirohero":

    Разбира се прав си в частта за финансиране на училищата с данъци недвижимост на територията на училищния район. Ще е трудно да обясним на живеещите в Европа защо основното уяилище има район отличаващ се от този на средното, но принципът че училищата в по-богати райони са по-добре финансирание е ясен. Разликите, например в Чикаго са до 6 пъти стандартното финансиране на един ученик от щата. В теаи училища често работят учители - бивши университетски преподаватели - просто заплатата в училищата е далеч по-добра.
    За стандартната подготовка на учителите по математика, биология, химия и т.н. за средното училище аз май съм по-наясно, но това е оправдано, просто съм в системата, тъй както ти си във финансовия бизнес.
    Добро здраве и успех!

  • 9
    veselin1234 avatar :-|
    Веселин

    А дано! Сегашното поколение се ражда със смартфон в ръка така, че новостите в техниката и технологията рябва да се използва максимално а не да се държи на остарелите методи на обучение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK