Детство мое
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Детство мое

В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.

Детство мое

В търсене на алтернатива на традиционните детски градини интересът към различни видове педагогика като "Монтесори" и "Валдорф" расте

Мария Манолова
17333 прочитания

В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.

© Велко Ангелов


Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Спомняте ли си металното потракване на купички по обяд, строгите лелки и следобедния сън по команда? Ако сте прекарали част от детството си в държавна детска градина, вероятно в съзнанието ви има поне някой твърдо отпечатан спомен от дисциплината там.

Желанието да осигурят на децата си по-различни преживявания е градивна сила за много родители. Така от няколко години се развиват алтернативните детски градини - почти винаги изникват по инициатива на особено организирани и недоволни от наличния избор майки и бащи.

Повечето частни детски градини предлагат по-добра база, по-малки групи и по-гъвкави правила от държавните. Спестяват списъците, точките и опашките. Ако направим още една стъпка отвъд това обаче, някои родители имат и допълнителни условия, като например развитието на децата им да се разглежда по различен начин. Тук на помощ идват алтернативните методи и педагодика. Идеите на Мария Монтесори (в София има около пет частни детски градини, които използват методите й в различна степен) и Рудолф Щайнер (т.нар. метод "Валдорф", който се използва в три детски градини) - са най-разпространени.

В центъра е детето

"Тук детето е в центъра, няма насилствени правила и размахване на пръст", казва Десислава Стоева, докато показва как петнадесетина деца от различни възрасти се занимават самостоятелно с различни игри и задачи. "Преди шест години Десислава, заедно с група родители, правят първата целодневна детска градина по метода на Монтесори Casa dei Bambini ("Къща на децата") в България. Две години по късно градината става и първото учебно заведение в страната, работещо по Монтесори метода, което получава лиценз от Министерство на образованието. Сега в нея има около петдесет деца. Мария Монтесори е първата жена лекар в Италия, която вярва, че обучението трябва да бъде приспособено към естествената природа на детето, вместо да е просто наливане на академично знание с фуния. Малко над век след като тя разработва тази педагогика, в целия свят има над 20 хил. детски градини и училища, които я следват. Методиката е най-популярна в детските градини и възрастта до седем години, но може да се прилага до края на обучението на детето. В България идеята е по-скоро в прохождаща фаза, но интересът расте.

Основните ценности в детската градина на Десислава са, че децата трябва да са самостоятелни, да умеят да се концентрират и да се справят във всякакви социални ситуации. Важно е, че всяка Монтесори занималня е различна, усещането е специфично. Понякога методиката се прилага по малко по-различен начин. Има дори две отделни школи - класическата, при която материалите се използват само по предписания начин, и английската, която позволява детето да експериментира както намери за добре. "От първия си ден при нас ги насърчаваме сами да се обличат, обуват, мият, сервират и отсервират, почистват и подреждат", разказва Десислава. Затова например по време на сутрешното занимание в стаите на децата навсякъде има купи с плодове, от които всеки си избира, обелва, нарязва и похапва, когато прецени. Мария Монтесори вярва, че обучението на детето започва още от раждането и то е напълно способно да учи само себе си, ако възрастните го подкрепят в това.

В детската градина всяко дете само избира с какво да се занимава и с какво темпо. Един от успехите, с които се хвалят учителите, е невероятната концентрация на децата.
Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала

В Casa dei Bambini всяко новодошло дете работи със специално отделен учител, който му помага да се адаптира. Целта е да научи правилата - че трябва само да прави избори за заниманията, храната и игрите си например. След това всичко се случва с индивидуалното му темпо. "При Монтесори няма награди и наказания", допълва директорката на Casa dei Bambini за метода на обучение. Няма команди, няма кой да размахва пръст. "Когато учителят покаже нещо веднъж, после децата сами искат да опитат и да продължат", обяснява резултатите от този тип работа Десислава. "Целта е децата да развият любов към ученето, защото то се случва като естествена част от целия им ден", допълва тя. Така дори когато в стаята няма учител, децата могат да продължат да работят и да спазват правила, като си помагат взаимно. Ако веднъж детето си изгради навици за концентрация и дисциплина, смята Десислава, те ще му служат през целия живот.

Учене по избор

В Монтесори детските градини се използват специфични сетивни материали (над 250 на брой), чрез които децата учат. Те са направени от дърво, стъкло, керамика и естествени материали. "Работата с ръката помага за развитието на мозъка", дава пример за идеите на Монтесори педагогиката Десислава. Затова много неща могат да бъдат усвоени чрез пипане, подреждане, преместване. Монтесори вярва още, че движението е основен компонент от ученето и няма как детето да се развие напълно, ако се занимава само със "седящи дейности". Материалите са разделени в шест области: упражнения от практическия живот, усъвършенстване на сетивата, математика, език (в случая на Casa dei Bambini - български и английски), опознаване и разбиране на света (като история, география, наука и т.н.) и изкуство. Целта е да се развият всички способности: двигателните, емоционалните, социалните, когнитивните и езиковите.

"Работата на децата в Монтесори занималня им позволява от много ранна възраст да научат чрез опита и сетивата си основни концепции за света", обяснява Десислава. "Много скоро след това те започват сами да намират логика и зависимости между обектите и явленията, да търсят причинно-следствени връзки, да подхождат креативно към заобикалящия ги свят", довършва тя. Идеята е децата да не се плашат от грешки, да ги приемат като предизвикателства и да търсят нестандартни решения. "Започваме от сетивните материали, за да стигнем до абстрактното мислене в тетрадка в предучилищната година, което се изисква по образователния стандарт", обяснява Десислава.

Монтесори преживяването на едно дете обаче не се случва само в детската градина. "Трябва да имате доверие на детето, да му дадете самостоятелност от съвсем ранна възраст и да му давате времето, което му е нужно, за да се справи с всяка задача", смята основателката на Casa dei Bambini. Според Десислава е важно то да бъде включено във всички дейности на родителя - да готви, да шие, да ремонтира редом с възрастните. Друг основен принцип е редът. Материалите и играчките на детето вкъщи трябва да са подредени на логично и достъпно място, за да може то да следва логика, когато ги прибира. Един голям кош за играчки не върши същата работа.

Умения за цял живот

Основателите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, основателят на Amazon Джеф Безос, основателят на Wikipedia Джими Уелс - списъкът с известни личности, учили по педагогиката на Мария Монтесори, е дълъг и кара занимаващите се с това да се гордеят. "Важното е, че после децата могат да се справят във всякакви социални ситуации, могат свободно да изразяват мисли, чувства, емоции и емоционалност", обяснява практическите измерения на работата си Десислава. "Едно от най-трудните неща в живота е да отстояваш личното си пространство и да зачиташ това на другия", допълва тя.

В България все още няма училище, което да използва този метод на обучение. "Естественото продължение след Монтесори детската градина е например системата Jump Math", дава идея Десислава. Според нея обаче децата са подготвени да се справят с всяка ситуация, а създадената основа няма как да се изгуби. "Когато отидат в училище, те имат отлични социални умения, емоционална интелигентност и емпатия, уважение към личността, концентрация, "мислене извън кутията", казва тя. Важно според нея е не само къде отиват децата, след като са преминали през Монтесори обучение - а този метод и внимание към детето да се прилагат на повече места извън частните детски градини.

 

По стъпките на Валдорф

Валдорфската педагогика е другият популярен алтернативен метод за обучение в детската градина (а и в училище). В момента в София има три такива детски градини, както и училището "Николай Райнов", което е основано през 2011 г. Основната разлика между методиката на Мария Монтесори и тази на Рудолф Щайнер (позната като "Валдорф") е в материалите. При "Валдорф" няма специално разработени учебни игри и занимания. "Щайнер разделя развитието на детето на цикли от по седем години", обяснява Гергана, която е сътрудник във валдорфското начално училище "Проф. Николай Райнов". "Възрастта между 7 и 14 години е посветена на чувствата, тогава се учи чрез емоция", казва тя. Във валдорфската педагогика е важен ритъмът. Затова програмата на децата е разделена по дни - всеки понеделник имат рисуване, във вторник работят с филц, в сряда се занимават керамика и т.н. Всичко се учи чрез сетивата и по няколко начина. "Следва се индивидуалността на детето. Учителите познават прекрасно всеки един от учениците си, неговите интереси, нужди и темпо и имат много по-комплексен поглед върху развитието им, отколкото където и да е било другаде", смята Гергана. Целта на образованието е да помогне на децата да са здраво стъпили на земята и свободно мислещи.
Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Спомняте ли си металното потракване на купички по обяд, строгите лелки и следобедния сън по команда? Ако сте прекарали част от детството си в държавна детска градина, вероятно в съзнанието ви има поне някой твърдо отпечатан спомен от дисциплината там.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Въпросът е, как ще се финансират тези детски заведения? Ще има ли ваучерна система която ще позволява пренасочване на държавни/обществени средства към тези детски заведения (с доплащане от родителите ако е необходимо) или ще са изцяло частни? Ако е последното, то създаваме отново система за елита и за "останалите". Така или иначе държавата трябва да осигури поне една година предучилищно образование в детските градини, иначе учителите в първи клас ще са поставени пред огромни проблеми с дисциплина, език, общуване и т.н. предвид демографската структура на населението. Просто казано, не бихте искали времето ви да отива в коригиране липсата на домашен ред и дисциплина на едно дете оставяйки целия клас на самотек.

  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето

    На съпругата ми дипломната и работа беше за Валдорфската педагогика.
    Аз, като един прагматичен инженер, погледнах с недоверие към темата.
    Оказа се, че съм сбъркал. Интересна е и има какво да се научи и вземе, дори и за традиционните детски градини.

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#2] от "Кирето":

    Отлично, може би съпругата Ви ще е много полезен консултант за родители които решават къде да определят детето си. Системата Щайнер/Валдорф има определени особености и тип личност който развива (има и много критика предвид философията на създателя и, Р. Щайнер). Монтесори е с различна философия. Една кратка справка за съвременните философии е това направление може да бъде http://www.pbs.org/parents/education/going-to-school/choosing/comparing-preschool-philosophies-montessori-waldorf-and-more/

  • 4
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#3] от "daskal1":

    За съжаление след, като завърши не успя да си намери работа по специалността. Сега е в съвсем друга сфера, но от чисто любопитство, а и защото все още педагогиката и е "на сърце", продължава да се интересува от темата. Благодаря за линка, ще и го препоръчам.
    П.П. Чета ти с интерес постовете, разумни и обосновани са.
    Бъди здрав!

  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#4] от "Кирето":

    Благодаря. Болно ми е като наблюдавам как глупаво и безотговорно хабим най-ценния капитал на нацията - мислещите хора които се движат от идеи а не от "далавери". Здраве да е, "не се гаси туй що не гасне".

  • 6
    flamendialis avatar :-|
    flamendialis

    Дъщеря ми посещаваше Детска къща Монтесори. Невероятно е колко много научи не само за света, но и за отношенията с останалите. Мога само да сипя похвали, още повече на фона на шестте детски градини, които преди това опитахме. Горещо препоръчвам! Сега, в училищна възраст, с програмата на МОН, съм ужасена. Кой пише тези учебници- малоумни старци, изкукуригали научни работници?? Схоластично, отвлечено, скучно. А науката е толкова интересна...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK