С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 8 апр 2014, 8:00, 12935 прочитания

Промяна тук и сега

Или как Кристалин Чавдаров се опитва да преобрази образованието - за учениците и техните учители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Децата са важни, но средното образование на един ученик е към 5 години, докато един учител прекарва в училище към 30-40 години, затова самите те трябва да учат нови неща и да се развиват.
Искам да променя средното образование, така че то да дава повече полезни знания на учениците, без да ставам министър. Искам да променя и отношението на учителите към работата, с която се занимават, без да се меся в системата им. Искам да вдъхновим възможно най-много млади хора да работят "здраво" и да се развиват, а не да търсят лесния успех по модела, който им показват в риалити програмите или лъскавите списания.

Това е личната философия на Кристалин Чавдаров. Той е на 25 години и се занимава с частен бизнес в сферата на уебдизайна и рекламата. За много хора обаче Кристалин е познат с другата му, странична дейност - като основател на проекта "Аз мога – тук и сега", който започва като състезание по информационни технологии и визуални изкуства през 2011 г., а впоследствие се разраства до академия за ученици и учители. За тях той е и вдъхновителят, който в края на миналата година поведе "Похода на вдъхновителите" – серия от събития из страната, на които професионалисти в различни области се срещнаха с млади (и не чак толкова млади) хора. Заради това, което прави през последните години, младият мъж беше отличен от "Дарик радио" в проекта на медиата "40 до 40" – списък с българи до 40 години, които се борят да променят средата, в която живеят, творят и работят.


Защо прави всичко това ли? Защото може и защото вярва, че усилията му имат смисъл. "Аз си вадя достатъчно пари. Щастлив съм. Нямам най-бързата кола не защото не мога да си го позволя, а не виждам смисъл в това. Гледам парите ми да свършат нещо полезно, да се въртят. Аз съм един трудно, но успял млад мъж, който няма да се откаже да прави нещата, които смята за правилни", казва за себе си Кристалин.

В началото беше състезанието

В началото на борбата му за по-добро образование за учениците е състезанието по ИТ и визуални изкуства "Аз мога - тук и сега". "Исках да създам по-добри възможности за развитие на децата", обяснява Кристалин. А идеята му се ражда заради собственото му разочарование. Разказва как като ученик е печелил три пъти състезанието по информационни технологии "Джон Атанасов". Първата му награда обаче е книга за историята на България - отличие, което едва ли може да зарадва особено човек, който се интересува от информационни технологии. "А от това, че се справих най-добре сред 400 душиq не последва нищо – никой не ми обърна внимание, никой не ми предложи стаж или дори само да поиска да се занимава по-активно с мен, за да развивам способностите си", разказва с разочарование Кристалин.



После заминава за Германия, където е приет да учи комуникационен и мултимедиен дизайн. Там отново участва в състезания и е силно впечатлен от това, че участниците научават задачата на място и имат възможност да покажат истинските си знания. В България във форматите, в които се е състезавал, задачите се получават предварително, което според него малко изкривява съревнованието.

Още в първи курс намира съмишленици, с които създава фирма и получава голяма поръчка. Затова решава да избере бизнеса пред университета. Обратно в България се включва в проект на Министерството на образованието, по който ИТ професионалисти се срещат с учители по информатика и информационни технологии, за да обменят опит и знания. Постепенно назрява и идеята да използва опита си от състезанията в Германия, за да предложи по-адекватно предизвикателство и за учениците, и за учителите. Така през април 2011 г. се провежда първото състезание "Аз мога – тук и сега". Името подсказва формата – децата научават задачите си на място, а не предварително, и докато ги решаватq доказват какво са научили. Надпреварата е в седем категории - редизайн на уебсайт, графичен дизайн, видеоклипове, презентация, фотография, програмиране, front-end development. Участват ученици от 8 до 12 клас. Задачите са практични и реално приложими, което според Кристалин мотивира участниците. Често това са реални проблеми, пред които са изправени компаниите партньори на проекта. През 2012 г. например учениците дават идеи за редизайн на сайта на омбудсмана, който тогава е и патрон на инициативата.

По време на състезанието има специална програма и за учители по информатика и информационни технологии. За тях са предвидени лекции от хора, които работят в сферата на ИТ, обучения и дискусии с фокус образованието по техните предмети. Децата са важни, но средното образование на един ученик е към 5 години, докато един учител прекарва в училище към 30-40 години и за да не закостенява, самият той трябва да учи нови неща и да се развива, казва Кристалин. Затова той обръща изключително голямо внимание на контакта си с учителите, от чиято воля и мотивация до голяма степен зависи и ефективността на образованието.

Средното образование в България не е в крак с новото време, смята Кристалин Чавдаров и допълва: "Децата са модерни, но това не означава, че им трябват таблети в училище, а просто различен подход, на който да могат да откликнат." Според него ключовият елемент тук са учителите, които трябва да бъдат атрактивни, да умеят да провокират и да задържат вниманието на учениците. Смята, че те трябва да могат да влязат в комуникация с учениците и да ги накарат да учат, да имат младежки подход, като "това не зависи от възрастта им, а от начина на мислене". И все пак Кристалин е категоричен, че е важно да има повече млади учители в училище. Казва, че една от основните причини, които ги отказват от професията, е системата, която отхвърля новаторския подход, и това, че по-възрастните учители и директори често не са надживели миналото и работят "под строй".

Само за три години състезанието на Кристалин вече се е превърнало в традиция. Провежда се в Девин, в последния уикенд на април. Досега са се включили над 450 ученици, над 130 учители и десетки професионалисти. Кристалин се е опитал да осигури и примамлив награден фонд. Тази година победителите на първите три места от всяка категория ще си разделят 20 хил. лв. Поощряват се и останалите класирани до десето място. Някои от спонсорите раздават и материални награди. Но най-атрактивна за учениците, които вече са в 12 клас, е възможността да бъдат приети директно или при преференциални условия в някой от университетите, които са партньори на инициативата. Тази година това са Техническият университет в София, Пловдивският университет "Паисий Хилендарски", Икономическият университет във Варна, Югозападният университет в Благоевград и Софтуерният университет на Светлин Наков. На място участниците могат да си намерят ментори, с които да поддържат контакт и в бъдеще или възможност за стаж. Самият Кристалин всяка година взема поне 10-15 стажанти в собствената си компания за уебдизайн "Киви дизайн".

Образование извън училище

Подтикнат от положителните отзиви, които получава след първото състезание, и от желанието на самите учители, Кристалин решава, че има място и за един малко по-различен формат, но със същата цел – да се осигури възможност на ученици и учители да докажат какво могат и да се научат на нови неща по съвременен начин. Така година по-късно се появява и SUPERлятната академия. Тя продължава 8 дни в края на август и отново се провежда в Девин. През първите три дни участниците посещават лекции на различна тематика – от разработка на софтуер, през уеб и графичен дизайн, маркетинг и лични финанси до това как да направят добра презентация. Тук фокусът вече не е толкова състезанието, колкото обучението чрез практика. След лекциите участниците се разделят на отбори и три дни работят по конкретен проект, като целта е да приложат и затвърдят знанията си. Последния ден е, за да представят проекта си и да се преборят за награда. Съставът на отборите по време на академията включва и ученици, и учители, за да им дискусии и взаимно учене.

За учениците това е нещо като лятно училище, а за учителите - възможност да сверят и надградят познанията си, да се срещнат с хора, които също като тях търсят начини да се развиват. Но Кристалин не смята да се спира само дотук. В момента с екипа му обмислят идеята да дадат старт и на PROлетна академия. В нея ще могат да се включат ученици и учители, които вече са участвали в първия формат, както и студенти от 1-ви до 3-ти курс. Те ще могат да се срещнат и да работят с професионалисти в сферата на ИТ и визуалните изкуства, така че да се създаде мост между хората, които се подготвят да изберат професионалния си път, и работодателите, обяснява Кристалин.

За него това, което прави, е кауза, а не проект, от който печели. За участието в състезанието децата плащат такса за нощувка и храна по време на престоя си, а Кристалин се ангажира да им организира транспорт от Пловдив до Девин. За лятната академия се заплаща такса от 350 лв., която също е предназначена да покрива престоя и храната. Кристалин и компаниите, които подкрепят проекта му, осигуряват награден фонд и покриват разходите на лекторите. "Не съм си правил сметка какви са ми разходите, а и, честно казано, не искам, понеже сигурно ще се откажа", дърпа чертата младият мъж.

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 380 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2593 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
На училище през ваканцията

Няколко идеи за летни езикови курсове и лагери

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10