MBA, но как?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

MBA, но как?

MBA, но как?

Преди да се решите на подобна програма, е важно да анализирате добре своите желания и възможности

Люба Йорданова
20754 прочитания

© Shutterstock


Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

През последните години много студенти и млади професионалисти виждат в MBA програмите ключ към кариерна промяна и растеж. Интересът към обучение в MBA нараства и в България, като по данни на Access MBA броят на българите, които се явяват на теста GMAT (изискване за кандидатстване в много от MBA програмите), се е увеличил с 80% от 2007 г. до 2012 г. Трайна е тенденцията и за повишаване на средния резултат. MBA обаче невинаги може да се окаже правилният път за всеки кандидат. Добрите програми са сериозна инвестиция - не само финансова, но и като време и усилия, и затова, преди да я направите, е важно да анализирате добре желанията и възможностите си, както и различните начини за обучение в MBA.

Подробен анализ какво точно очаква от програмата и къде може да използва наученото прави преди няколко години Димитър Дилов. В момента той се занимава с риск мениджмънт в една от най-големите банки в Централна и Източна Европа. Започва от клона й в София, като заема различни позиции и стига до началник на отдел, след което се премества в централата във Виена. В България Димитър завършва бакалавърска и магистърска степен в Стопанската академия в Свищов и магистърска в Софийския университет. През 2008-2009 г. се появява интересът му към MBA програмите. Не се хвърля обаче веднага в първата възможна, а започва обстойно прочуване кои университети какво предлагат и кои програми отговарят на очакванията му. Търси информация в интернет, среща се с представители на университетите, посещава изложения, прави телефонни интервюта.

Димитър Дилов

"Исках да работя на Запад, но нямах западно образование. Все още на българското образование се гледа скептично, въпреки че не намирам голяма разлика между моите знания и тези на колегите ми във Виена. Освен че исках да получа международно признато образование, имах желание да науча нещо ново, да се откъсна от Централна и Източна Европа, да си разширя контактите." Така Димитър обяснява мотивацията си да потърси въобще вариант за MBA. Основните фактори, които повлияват на избора му, са структурата на програмата и профила на класа. "Дилемата ми беше дали да напусна работа и да започна full time MBA, или да си запазя работата и да започна part time или executive", спомня си Димитър. Разходите се оказват съизмерими, но разликата е, че при единия вариант си губиш дохода. В обичайния случай full time програмите са по-предпочитани от хора в началото на кариерата си, докато за Executive MBA често има изискване за поне десет години опит.

"За всяка една инвестиция трябва да се уцели правилният момент", казва Димитър и обяснява как е подбрал своя. Преценил е, че ако си завършил MBA през 2004 г. например, шансът да си намериш работа и да натрупаш опит е много по-голям от четири-пет години по-късно, когато кризата вече е ударила пазарите. Затова той решава да запази работата си и да избере Executive MBA. Търси обаче такава програма, която да му даде възможност да попадне в клас от хора с различни професии, опит и произход. "Това е много важно, защото на практика ти учиш от тях", обяснява Димитър. Идеята на MBA програмите не е толкова да те учат на някакви теоретични знания, колкото да ти дадат възможност за комуникация с други професионалисти както от бизнеса, така и от академичните среди. Университетите обикновено публикуват профил на кандидатите и на класа за всяка една програма. "Ако някой има за цел да бъде повече с банкери например, той трябва да отиде при такъв профил на класа - какъвто има в INSEAD или LondonBusinessSchool. Ако иска да бъде повече в индустрията, по-добре да отиде в IE Business School в Мадрид", дава пример Димитър. За себе си той е търсил клас, в който няма концентрация на определени професии или индустрии или на хора от определен етнос. Така през 2012 г. той попада на бизнес училището на Cambridge University. Програмата му е от 48 души, между които петима банкери, четирима IT специалисти, петима консултанти и петима адвокати.

Връща ли се инвестицията

За 20 месеца MBA програма Димитър инвестира 52 хил. паунда, по три дни в месеца лекции на място, около час и половина учене след работа и към 5-6 часа през уикендите. В това се включва и бизнес пътуване до Китай, където MBA кандидатите се срещат с високо ниво представители на китайски компании. Оценяването е с изпити, групови и индивидуални проекти и есета, както и участие по време на лекции. Финалът е с дипломна работа. Макар част от програмата да се плаща от работодателите на Димитър, инвестицията съвсем не е малка. (А и може би той е един от последните късметлии, тъй като много компании съкращават бюджетите си за подобни дейности след кризата.)

"Очаквах най-вече да погледна на някои проблеми от друга гледна точка, което реално се случи. Другото е да получа разпознаваемост на моето образование - в моята организация, както и в друга, в която бих потърсил работа в бъдеще. А името на университета говори за теб", отговаря Димитър, когато го питаме какво е очаквал от инвестицията си и смята ли, че има възвращаемост. Той вижда приложението на наученото дори на следващия работен ден след учебния уикенд, но уточнява, че от самия кандидат зависи какво ще вземе от програмата. "Ако човек е по-пасивен - не става въпрос само за четене, но и за комуникация с кандидатите, професорите и лекторите, това е за сметка на самия кандидат", допълва Димитър. За себе си той казва, че е доволен от програмата и различни организации вече проявяват интерес към профила му. Както Димитър, така и близо половината от хората в класа му си сменят работата по време на програмата. Според Димитър работодателите малко се притесняват от очакванията на служителите си, които минават MBA програма, защото, ако не могат да отговорят на амбициите им, има риск да ги изгубят.

И все пак самата MBA програма не ти дава нова позиция, предупреждава Димитър. Той съветва хората, които планират такова обучение, да го приемат като инвестиционен проект и да предвидят различните сценарии накрая - в идеален случай, най-лош и реалистичен. И да преценят дали това би проработило за тях самите. "Хората трябва да са реалисти, да нямат свръхочаквания, че самото име на университета или титлата биха им донесли нещо на текущия пазар", допълва Димитър.

 
Консултантът "Международно образование и кариера" и ръководител "Консултантски услуги" в PrepAdviser

Илиана Бобова: Кандидатите за МВА трябва да се отърсят от стереотипите и да бъдат откровени пред себе си

Защо кариерното ориентиране е важно преди избора на MBA програма? Кои са въпросите, на които кандидатът трябва да си отговори?

Когато един професионалист се замисли за варианта МВА, той винаги търси промяна – на позиция, фирма, сектор, по-международна кариера или започване на собствен бизнес. Тази промяна обаче има много аспекти и варианти. Тъй като МВА е сериозна инвестиция - не само финансова, но и на усилия и време, си струва цялата ситуация да се огледа от всички страни, за да се намери най-оптималният вариант. От друга страна, МВА невинаги е правилният път. МВА е призната за златния стандарт в управленското образование, но в зависимост от целите, желанията и потенциала на човек може да има и други по-ефективни начини за постигане на търсената промяна. МВА има своите доказани предимства, но в крайна сметка всичко трябва да се пречупи през призмата на личните качества, интереси и възможности.

При консултирането на кандидати за МВА винаги обсъждаме какво е породило нуждата от промяна, каква да бъде промяната и защо. Най-важното е човек да се отърси от стереотипите и социално желаното поведение и да бъде откровен пред себе си, да открие истинския си порив за нещата, на които иска да се посвети. Кандидатите за МВА са обикновено около тридесетте, което означава, че това решение ще повлияе на голяма част от активния им професионален живот. При кариерното консултиране ситуацията се разглежда от всички страни и се анализират всички ангажименти – не само служебните, а и личните.

Какво представляват кариерните услуги, които предлагат някои университети? Как помагат на връзката между университета и пазара на труда?

Някои бизнес училища имат отлични кариерни услуги за своите МВА студенти. Те започват работа със студентите още от началото на обучението им, като предоставят коучинг, анализ на желанията и потенциала им за реализация и развитие, определяне на подходящи сфери на реализация. Едва след това започва работа върху конкретни умения и стратегии за търсене на работа, оформяне на документи и подготовка за интервю. Сериозна част от ангажиментите на кариерните центрове в бизнес училищата е да поддържат тесни връзки с фирми, които ценят МВА образованието, и да са постоянно наясно за нуждите и изискванията на бизнеса към потенциалните кандидати. Във всички случаи активната страна трябва да е студентът, а не да разчита на университета да му намери работа.

Каква е ползата за университета от инвестиция в кариерни услуги?

Бизнес училищата са прагматични. За тях е изключително важно да имат възпитаници с отлична реализация, която съвпада с интересите им и им осигурява бърза възвращаемост на това, което са инвестирали в МВА програмата. Затова университетите развиват своите кариерни услуги за МВА студенти. Успехът на техните студенти е най-доброто доказателство за ползите от обучението.

Илиана Бобова има над 15 години консултантска практика за международно образование. Тя е сертифициран кариерен консултант и специалист по управление и развитие на човешки ресурси. Завършила е курс по управление на международно образование на  Харвардския университет. Работила е в отдел "Прием на студенти" в Executive MBA програма. Автор на статии за международно образование, публикувани в Европа, Северна и Южна Америка и Азия.
Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

През последните години много студенти и млади професионалисти виждат в MBA програмите ключ към кариерна промяна и растеж. Интересът към обучение в MBA нараства и в България, като по данни на Access MBA броят на българите, които се явяват на теста GMAT (изискване за кандидатстване в много от MBA програмите), се е увеличил с 80% от 2007 г. до 2012 г. Трайна е тенденцията и за повишаване на средния резултат. MBA обаче невинаги може да се окаже правилният път за всеки кандидат. Добрите програми са сериозна инвестиция - не само финансова, но и като време и усилия, и затова, преди да я направите, е важно да анализирате добре желанията и възможностите си, както и различните начини за обучение в MBA.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    MBA си струва само ако е от Ivy Legue училище плюс три университета в Европа и един в Индия. Черна дупка за време и пари. Единствения бенефит са контактите. Ако научиш нещо в тази програми значи не си знаел много преди това. За да си избиеш парите трябва да работиш две три години като трейдър или Инв. Банкер. Казвам го като човек завършил магистратура в много добро училище в САЩ преди 8 години.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#1] от "mrpetrov":

    Не съм съгласен. Зависи от профила. Например МБА/МА по счетоводство (акаунтинг) работи отлично, особено комбинирано със СПА лиценз независимо от ранга на школата. Подобна е ситуацията с финанси, МИС въобще в областите с повече математика, моделиране и количествени методи. Имам наблюдения от доста години в университети с различен статус в САЩ и мога да твърдя че по-важен е изборът на подходяща за чужденеца специалност търсена на пазара. Бих посъветвал нашите момчета и момичета да избягват "меки" специалности, като мениджмент и маркетинг, освен ако не планират профилиране в количествените методи.

  • 3
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    и двамата сте прави - добри коментари - рядко се случва да прочета нещо смислено по темата.
    С Уважение .

  • 4
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Напълно съм съгласен с коментар 1!

    Коментар 2 също има резон, но само и едиснствено тогава, когато MBA е финансирано от фирмата за която работиш. В противен случай - цената е прекаленно голяма за това което получаваш и губиш ценни години опит. Цената е голяма, защото няма смисъл да правиш MBA в университети различни от Ivy, 3-4 в Европа и 2 в Азия.

    Казвам го като човек завършил бакалавър в САЩ, магистър в Англия и 3 месеца след като бях в дилемата - MBA или не.

  • 5
    lil_alex avatar :-|
    lil_alex

    МБА има смисъл, наистина, ако ще си виртуозен счетоводител или финансист. В 21 век не се знае доколко това не е вид сделка с дявола.

    Откъм академичното- има програми, в които човек може да се научи доста повече на правилно мислене, да израсте повече. Тук се учат системи, изглежда като да не се насърчава пробив към истинско независимо мислене. Щото ще спреш да вярваш на системата и няма да си успешен.

    По принцип бизнес умения в училище не следва да се учат- извън счетоводство и финанси.

  • 6
    wall_e avatar :-|
    WALL-E

    Правите ли разлика межу магистратура (Master of...) и Executive MBA?

  • 7
    lil_alex avatar :-|
    lil_alex

    До коментар [#6] от "WALL-E":

    Да, първото има потенциал да те образова, второто те индоктринира по-скоро...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK