Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 10 апр 2014, 14:00, 15302 прочитания

Урок по свобода

Група родители искат да създадат първото демократично училище в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.
"Супер, има физика", щастлив е Ангел, когато вижда кои часове може да посети днес в училище. Запътва се през гората към лабораторията, където учителят вече подготвя нужните материали за експериментите. На Ангел му е толкова интересно, че остава след часа и така прекарва целия си ден с физиката. Приятелят му Стефан днес е на друга вълна - навън е пролет и не му се влиза в учебните кабинети. Намира компания за футбол и потеглят към игрището. Невена пък е предпочела клуба по дебати, където обсъждат живота на бежанците в България. По-късно на общото събрание на училището Невена ще защити идеята учениците да подарят продуктите си от арт ателиетата на децата бежанци.

Така би изглеждал училищният живот в първото демократично училище в България, което група родители са се заели да създадат. Разочаровани от закостенялата система в България и вдъхновени от примера на десетки демократични училища по целия свят, те решават, че децата им имат нужда от място, на което да се чувстват свободни, да изразяват спокойно мненията си, да не са притиснати от общовалидни образователни стандарти, звънци и изпити. Категорични са, че всяко дете има естествено желание за учене и свои вътрешни страсти, които родителите и учителите трябва да му помагат да развива. За тях училището не е задължение, към което децата им всяка сутрин тръгват със свит стомах, а среда, в която учениците сами могат да намерят това, което търсят.


Граждани, не служители

"Ако се огледаме в гражданското общество, ще видим, че хората нямат активна позиция. Не умеем да живеем в демократично общество - не знаем какво е и как да функционираме в него. Не знаем, че от нас зависи нещо и че имаме право на глас." Така Деница Илчева, съосновател на сдружение "Общност за демократично образование", описва един от стимулите да поеме по пътя към създаване на нов училищен модел. "Имаме нужда от хора, които, ако видят неправда, ще опитат да я променят", смята Деница и е убедена, че училището може да ги създаде. Но не по традиционния модел, който подготвя децата за едно друго, остаряло вече общество. "Сега е нужно да си креативен, да твориш, да имаш самоуважение и смелост да мечтаеш", смята Деница. За нея функцията на училището е да създава щастливи и пълноценни хора, да те остави сам да се формираш, "за да се спасиш от матрицата след това". И е сигурна, че за да постигнат това, децата имат нужда от свобода. От мотивация, не от дисциплина.

Демократичното училище е общност, разказва Деница - в него никой не спуска нищо отгоре, а всеки има мнение и го излага с аргументи. Ако например учител, родител или дете иска курс по фотография, всички се събират, изслушват идеята и заедно взимат решение. Ключовото тук е, че на децата се гледа като на равнопоставени личности, които знаят как да управляват собствения си живот, но които умеят да поемат и отговорности. За разлика от традиционните училища, в които от учениците се иска просто да изпълняват правила, без някой да ги пита съгласни ли са с тях или не. Деница е усетила вредите от този модел върху себе си и не иска да подлага и детето си на тях. "Целият ми живот се води от външната оценка. В един момент осъзнах, че спазвам чужди правила и чак сега се уча да имам позиция", прави равносметка тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Музикалното образование и музиката у децата Музикалното образование и музиката у децата

Петя Данкова и Светослав Сотиров от музикална академия Voice Academy за стимулите, интересите и предизвикателствата пред децата и тийнейджърите с интерес към музиката

17 май 2020, 1295 прочитания

Д-р Луша Майри: Следдипломното образование по мениджмънт е от решаващо значение в променящата се бизнес среда Д-р Луша Майри: Следдипломното образование по мениджмънт е от решаващо значение в променящата се бизнес среда

Преподавателят по бизнес, в.и.д. зам.-ректор по академичните въпроси на Американския университет в България, за Executive MBA програмите

7 май 2020, 842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Пътна карта на висшето образование

Какво показа новият рейтинг на университетите в България

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10