Урок по свобода
Група родители искат да създадат първото демократично училище в България
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Супер, има физика", щастлив е Ангел, когато вижда кои часове може да посети днес в училище. Запътва се през гората към лабораторията, където учителят вече подготвя нужните материали за експериментите. На Ангел му е толкова интересно, че остава след часа и така прекарва целия си ден с физиката. Приятелят му Стефан днес е на друга вълна - навън е пролет и не му се влиза в учебните кабинети. Намира компания за футбол и потеглят към игрището. Невена пък е предпочела клуба по дебати, където обсъждат живота на бежанците в България. По-късно на общото събрание на училището Невена ще защити идеята учениците да подарят продуктите си от арт ателиетата на децата бежанци.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
Идеята ми харесва и такова е и моето разбиране за добро образование и то не само в началното и средното училище,но и в университета.Вярно е,че децата имат нужда от някакви базови знания и умения.Но оттам нататък всеки си има свои интереси и таланти и ние трябва да се стремим да му помагаме да се развива в тази посока,а не да го караме да учи неща които изобщо не го интересуват и ще е забравил много бързо.
Става - за по-интелигентни и възпитани деца с отговорни родители.
За повечето обаче тази хубава идея едва ли проработи.
Пропуснах едно "ще".
Идеята е много добра, децата трябва да имат право да избират в коя сфера да се развиват и да наблягат на нея, пак може да се изучават и общообразователните предмети , но за обща култура, всяко дете трябва да има право да избере на кой предмет да наблегне, кое му се отдава и кое ще бъде неговото призвание, което го подтиква към креативност и творчество.
По принцип се развива тезата на Джон Дюи че училището не е призвано да готви за гражданско поведение а самото то е средище на гражданско поведение. независимо от това обаче не трябва да се пропуска фактора "очаквани резултати на изхода" по всеки предмет, т.е. свободата в рамките на общите правила на системата. Нали това е реалността...
Има рационален елемент - има възможност и необходимост от демократизация на образованието. Но е нужно да сме сигурни че има солидно ядро от знания които всяко дете ще получи. В живота винаги трябва да вършим неща не защото ни харесва, а защото трябва и в училище научаваме това за пръв път. Освен това желанието идва с натрупания опит и знания. Когато стигнем определено ниво и почувстваме увереност сме готови да продължим сами. И Моцарт и Паганини са имали по добра идея какво да правят на 4 г. Но бащите им са мислели друго. Учениците в Южна Корея учат средно по 13 часа на ден в недемократични училища, но ние купуваме техните Samsung и Hunday.
Похвална инициатива. Логично, разумно и рационално поведение на родителите. В други държави тези реформи в образованието са налице и училищният апарат вече функционира по гореописаният начин. Както обикновено, ние го правим въпреки държавата...ОСТАВКА!
Много хора са добри специалисти и експерти в своята професионална област колкото ЗАРАДИ образованието си, толкова - и ВЪПРЕКИ него.
Както е казал писателят Марк Твен: "Не позволявайте на обучението в училище да пречи на вашето образование!"...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.