Е-образованието на XXI век
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Е-образованието на XXI век

Е-образованието на XXI век

Онлайн курсовете предлагат лесна и достъпна алтернатива за качествено обучение от разстояние

Юлиян Арнаудов
8351 прочитания

© Shutterstock


Достъпът до качествено образование не е свързан само с това да имаш желание, средства и стартови познания. Дълги години, а и в момента, ученици и студенти трябва да пътуват или да се преместят в града и дори страната, в която се намира съответното учебно заведение. Този процес обикновено се свързва с търсене на работа и така голяма част от студентите трябва да балансират между лекциите и битовите проблеми. Връзката с глобалната мрежа предостави съвсем нов инструмент и начин за преподаване и обучение. Това са онлайн курсовете, които започват да придобиват все по-голяма популярност по целия свят. Възможността да се прави дигитална връзка между преподавателя и учениците в реално време, независимо на какво разстояние се намират, елиминира нуждата от пътуване и местене, а лекциите могат да се провеждат в удобно време и за двете страни. Макар и да не може да замести напълно контактът на живо с преподаватели и състуденти, развитието на дистанционното обучение ще даде достъп на все повече хора до качествено обучение. Така например лекциите на университетите "Харвaрд" или "Оксфорд" в един момент могат да станат достъпни за милиони хора едновременно. Всичко опира до методика и в повечето случаи и до бизнес модел.

Студент от разстояние

Някои от големите университети по света предоставят т.нар. дистанционно обучение. То е естествена еволюция на задочното образование, в което студентите се подготвят сами, като лекциите им се поместват в рамките на няколко седмици и след това се явяват на изпити. При дистанционното обучение голяма част или всичко от учебния процес минава през интернет, като има два варианта – напълно или частично онлайн. При първия вариант студентите извършват всичко на електронната платформа за обучение. Там получават достъп до материали и електронни учебници, по интернет водят кореспонденция с преподавателите, а лекциите се предават онлайн на живо или на запис, като има възможност те да се гледат многократно след това. Изпитите също могат да се осъществяват дигитално и дистанционно, като по този начин един студент може да завърши образованието си, като отиде до университета само два пъти - първия, за да се запише, а втория, за да си вземе дипломата. В някои случаи дори тези посещения са пожелателни. При втория вариант студентите имат лекции веднъж в седмицата в университета, които се записват и излъчват онлайн. Понякога се осъществяват видеоконферетни връзки на живо по глобалната мрежа или се създават виртуални класни стаи.

Дистанционната форма на обучение набира популярност сред различните университети, като все повече предлагат подобна опция пред студентите си и все повече се разширяват специалностите, за които тя е достъпна. Университетите "Оксфорд" и "Кембридж" предлагат подобни специалности, а в България – Нов български университет. Последният има напълно изградена електронна платформа и в този формат предлага шест бакалавърски и десет магистърски програми. Схемата на провеждане е с качване на материали онлайн, консултации с преподаватели, предаване на лекции на живо в интернет и дори провеждане на тестове и текущ контрол онлайн.

Плащане само за сертификат

Дистанционното обучение е свързано със записване към дадена университетска програма. С други думи, при него трябва да се заплащат солени такси, които обикновено са съпоставими с тези на студентите, записали редовни семестри. Поради това се появяват различни онлайн платформи, които предоставят безплатни курсове в определени области, като се плаща само сертифицирането им или пък за цели специализации (определени курсове, навързани в една програма). Пример за това е платформата Coursera, която обединява на едно място видео и интернет уроци на различни университети по конкретни предмети. Обучението може да продължи от няколко седмици до няколко месеца, като основната част от него преминава под формата на видеолекции, предавани по интернет, както и на обратна връзка с преподавателите. Голяма част от самостоятелните курсове са безплатни, ако обаче потребителят иска да ги акредитира към съответния университет, след като ги завърши (тоест да му се признаят семестриално), тогава ще трябва да ги заплати. Coursera предлага широк набор от области и предмети за онлайн обучение - различни езици (от английски, през китайски до еврит), биология, химия, физика, изкуства, компютърни науки, бизнес и икономика, право, математика, медицина и др. Платформата предлага и "специализации" в дадена област, при които потребителят заплаща определена такса, но получава по-комплексно обучение, срещу което му се издава сертификат. По идентичен начин работи и EdX. Платформата има сключени партньорства с големи университети, курсовете са безплатни и областите са сходни с тези на Coursera. Заплаща се единствено ако трябва да бъдат акредитирани в съответния университет, с който се провеждат. Друг сайт за онлайн обучение, който работи по подобен комбиниран модел за безплатни курсове с платено по-комплексно образование и сертификати, е Udacity, като той е специализиран повече в компютърните науки.

Безплатното познание

Достъпът до всички ресурси и обучението в Khan Academy е напълно безплатно. Интернет платформата е специализирана основно в курсовете по математика, точни науки, базови познания по икономика и др. Оналйн академията има представителство в България, което в момента набира доброволци за осъществяване на курсове на български език. 

"Важното в случая е, че всички уроци на Khan Academy са навързани в една система. За всяка концепция в математиката има упражнения и всъщност това е фокусът вече, а не самият видеоурок. Затова се залага на учене чрез практика", коментира Иван Господинов, представител на Khan Academy в България. Той добавя, че електронните курсове имат най-често целта да изтеглят част от подготовката вкъщи, за да се освободи време в образователните институции за повече практика и социално учене.

"В Академията това се случва с помощта на десетките инструменти за управление на класната стая и всичките данни, които се получават от образователните профили на учениците ви", допълва Господинов. Той не коментира какъв е интересът към сайта в България, защото още не е започнала кампания за популяризиране на платформата в страната. Причината за това е, че все още не е пусната пълната версия на български. "За да пуснем целия сайт, ни трябват всички основни уроци и всички упражнения към тях", коментира Господинов. И допълва: "Интересът ни засега е главно ориентиран към набиране на доброволци, които да предоставят безплатно и качествено (алтернативно в някои случаи) образование на български език."

Ползи и развитие

Изработването на подобни платформи е евтино, лесно предвидими са, осигуряват бърз достъп до лекции и материали, както и позволяват на учащите се да разпределят курсовете във времето си по-ефективно от традиционното образование. Те позволяват споделяне на актуално знание и систематизирано обучение от всяка една точка на света, както и висока степен на самоподготовка. Противно на представата на масовата публика, интернет курсовете не представляват само видеоуроци. Повечето платформи изграждат комплексни "класни стаи", в които се поддържа връзка с ученици и преподаватели, качват се материали, правят се домашни работи и др. Развитието на онлайн платформите за образование не спира, като се очаква те да еволюират допълнително. Фактът, че са интернет базирани, им позволява да използват инструменти и похвати, характерни за компании като Google и Facebook. Със събирането на все повече данни за потребителите, платформите ще знаят все повече за учениците си - например защо допускат определени грешки, ще могат да им дават автоматично предложения как да подобрят методите си на учене и много други.

"Понятието за образователна система се видоизменя и стандартизиращият модел, в който всички попадат под един общ знаменател, губи смисъл. Още днес не е утопично да говорим за персонализирано обучение по математика вече е технологичен факт", коментира Господинов от Khan Academy - България.

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

 

Порталът за е-курсове

Бързото развитие на интернет обучението доведе до появата на десетки платформи със стотици и дори хиляди курсове. В един момент е нормално човек да се обърка от голямото предлагане. Как може да разбереш кой курс е подходящ за теб или да намериш правилната форма на е-обучение? На помощ се явява интернет порталът Balloon, който предлага каталог от над 15 хил. курса от платформите Coursera, Udacity и различни лекции на гиганти като Microsoft и Adobe. Той е дело на Apollo Education Group, които искат да създадат единно място за предлагане на онлайн курсове, както и да повишат връзката между умения, познания, образование, акредитация и работодатели. В друга услуга на Apollo – Accredible – потребителите ще могат да публикуват доказателства за своите умения, които да бъдат разглеждани от потенциални работодатели. Нещо като онлайн портфолио. Така, ако една фирма търси човек с испански, може да чуе запис на потребителя и да прецени нивото му на владеене на езика. Balloon беше пуснат през март и все още е в бета версия.

Достъпът до качествено образование не е свързан само с това да имаш желание, средства и стартови познания. Дълги години, а и в момента, ученици и студенти трябва да пътуват или да се преместят в града и дори страната, в която се намира съответното учебно заведение. Този процес обикновено се свързва с търсене на работа и така голяма част от студентите трябва да балансират между лекциите и битовите проблеми. Връзката с глобалната мрежа предостави съвсем нов инструмент и начин за преподаване и обучение. Това са онлайн курсовете, които започват да придобиват все по-голяма популярност по целия свят. Възможността да се прави дигитална връзка между преподавателя и учениците в реално време, независимо на какво разстояние се намират, елиминира нуждата от пътуване и местене, а лекциите могат да се провеждат в удобно време и за двете страни. Макар и да не може да замести напълно контактът на живо с преподаватели и състуденти, развитието на дистанционното обучение ще даде достъп на все повече хора до качествено обучение. Така например лекциите на университетите "Харвaрд" или "Оксфорд" в един момент могат да станат достъпни за милиони хора едновременно. Всичко опира до методика и в повечето случаи и до бизнес модел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-P
    gigabyte

    "Университетите "Оксфорд" и "Кембридж" предлагат подобни специалности, а в България – Нов български университет. "

    Информативна статия, благодаря!
    Все пак една разходка по сайтовете на българските университети ще покаже, че вече почти всички предлагат дистанционно обучение за магистри. НБУ са водещи, познавам палтформата им, но не единствени.

  • 2
    hystoyanov avatar :-|
    hystoyanov

    Предлагам само моето лично мнение. Е-обучението или както още го наричаме - онлайн обучение, е само едно начално ниво на обучение. Според мен трябва да се приема внимателно и с известна резерва. При него отсъства основния елемент на дидактиката - психологическият контакт между обучаващ и обучаем. Преносът на умения и знания чрез личен пример. Също така, понякога, отсъства и необходимата доза практически занятия, упражнения, вникване в детайлите на даден процес и изграждане на способността за разпознаване на тези детайли, когато се наложи в практическия живот. И други резерви пазя в себе си, но не искам да утежнявам темата.
    Също така искам, на базата на собствен опит, да предупредя студентите за огомното множество неточности в материялите, които се публикуват в интернет. "Неточности" е най-леката форма, която открих като характеристика на това опасно явление. Неоходимо е да се търся реферирани материали. А такива има също в интернет. Но неопитен човек не може веднага да ги разпознае.

  • 3
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    [quote#1:"mister twister"]Все пак една разходка по сайтовете на българските университети ще покаже, че вече почти всички предлагат дистанционно обучение за магистри. НБУ са водещи, познавам палтформата им, но не единствени. [/quote]


    Ах недей! Завърших бакалавър и магистратура в СУ! Не искам и да чувам повече за образование в бг университет. А по рано си мислех и за доктурантура в СУ. Качеството е меко казано зле и на по зле отива. За магистратурата се подготвяхме съвсем сами с литература от западни и руски сайтове , защото беше очевадно че, професорите не само ги мързи а явно изпитват и болка като преподават или да е появяват в университета. Насочил съм се точно към онлайн образование с придобиване на сертификати. От по-голяма полза ще е от колкото поредна магистратура тук.

  • 4
    eos_33 avatar :-|
    Peter Gospodinov

    До коментар [#2] от "hystoyanov": Очевидно сте наблягали на психологическия контакт и сте допуснали известни неточности при изписването на някой думи.
    Дистанционното (Видео) образование става все по-популярно, и за съжаление започна да застрашава приходите на класическото такова :)
    Разбира се няма как да станеш лекар, пилот или строител чрез Ю туб, но има доста други сфери където може да получиш много полезни знания.


  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#3] от "tom_sawyer":

    Образованието като всичко останало има diminishing returns, след бакалавър и магистър говориш за следваща магистратура и допълнителни курсове ? Аз си мился, че по - симслено би било човек да придобие години опит

  • 6
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    Не съм много съгласен. Не съм спирал да работя докато учих . Голяма част от хората в България отказват да разберат че, ученето не свършва с изкарването на диплома. Има толкова интересни неща с които да се занимаваш и да научиш днешно време стига да имаш желание.

  • 7
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Въпрос към възторжените : Искате ли да ви оперира лекар завършил онлайн курсове?

    За Coursera и подобни МУУКс е по-добре да се прочетат дискусиите вместо безкритични статии от заинтересовани институции. В първия МУУКс на Станфорд по софтуерни разработки участваха над 190,000 души, знаете ли колко завършиха и колко се сертифицираха?

  • 8
    nicks avatar :-|
    nicks

    Онлайн платформите за обучение са нещо ново и естествено е все още да има хаос около тяхната организация и все пак те са добра алтернатива за хора, които искат да се усъвършенстват в дадена област.
    Отделно никой не е станал лекар след 30 дневен курс хайде малко по-сериозно.

  • 9
    hystoyanov avatar :-|
    hystoyanov


    До коментар [#4] от "eos_33":
    Приемам намигването относно застрашените приходи "на класическото образование" с тъжна усмивка.
    Образованието, според мен, е твърде, твърде деликатен организъм. Опира се на рутина, въпроизводимост, непрекъснато усъвършенстване, самоконтрол ...., а също и върху взискателност и дълбока почтеност. Дълбоко чувство за справедливост.
    И сега - с по-модерен тон - само че от къде да ги вземе тези "даскали". Това е проблемът. Може ли да убиеш някого и после да му крештиш:
    - Мърдай бе! Мърдай!

    Дали някой знае, че средношколското образование у нас е било на най-високо ново! В Германия са приемали без приемен изпит абсолвенти от български гимназии. Българите не са били богати, но са искали децата им да са образовани. Сега съм потиснат, че децата от класа на моята внучка пият (уиски и водка, не толкоз бира), пушат (дори и трева), родителите им нехаят, а учителите безпомощно гледат отстрани.

  • 10
    svetoslava9120 avatar :-?
    Svetoslava Dimitrova

    "Понятието за образователна система се видоизменя и стандартизиращият модел, в който всички попадат под един общ знаменател, губи смисъл. Още днес не е утопично да говорим за персонализирано обучение по математика вече е технологичен факт", коментира Господинов от Khan Academy - България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK