С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 апр 2015, 8:51, 6453 прочитания

Робобразование

Роботиката може да върне интереса на учениците в техническите специалности, но за да успее, са нужни образователни реформи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Курсове като роботиката, в които ученици, студенти и преподаватели се събират на едно място, състезават се помежду си и обменят опит, създава връзки между средното и висшето образование.

В атриума на 12-и блок на Техническия университет (ТУ) в София цари оживление. Звукът от жуженето на малки мотори се смесва с ентусиазираните викове на учениците: "Избутай го, избутай го… как само го размаза!" Всички са забили поглед в земята, където две по две самоделно направени машинки се опитват да избутат своя противник от белия кръг, служещ за ринг на роботското сумо. Около 30 души - преподаватели, студенти и ученици - следят двубоите, докато още толкова преправят кода на своите роботи за следващия кръг на робо-олимпиадата.

"Сумото" е само едно от изпитанията пред състезателите (и машинките им) на Дните на роботиката в ТУ - младите програмисти-конструктори трябва още да накарат роботите си да си проправят пътя през двуизмерен и триизмерен лабиринт, както и да направят най-бърза обиколка по черната линия, която служи за писта. А в почивката между две състезания вниманието в атриума се насочва към най-широката част от залата, където д-р Георги Христов от Русенския университет демонстрира хексакоптера - дистанционно управляем дрон с шест перки, който кръжи над главите на учениците. "Яко, а", казва Михаил Георгиев, деветокласник от СМГ.  "С малко късмет ще успея да подкарам и моя до края на деня", продължава той и поглежда към малко по-малък дрон, който стои на масата до него. В същия момент по-големият му "брат" каца на земята, придружен от аплодисменти.


Лекциите и състезанията в ТУ - София, са част от поредица ежегодни събития, свързани с роботиката. Следващото университетско състезание ще се проведе в Русе през май, а миналия месец над 600 души присъстваха на форума "Аз, инженерът". На него освен конструирането на роботи учениците и студентите се запознаха с представители на иновативни компании, за да разберат от първа ръка възможностите за работа в технологичната сфера - а те изобщо не са малко. Освен това според последното издание на рейтинга на университетите в България завършилите техническа специалност печелят средно по 1.5 пъти повече от колегите си, завършили социални науки. Въпреки големите възможности за развитие обаче все по-малко гимназисти избират да продължат образованието си в инженерната сфера.

Иновативните образователни подходи като клубовете по роботика имат потенциала да върнат учениците в полето на "твърдите" науки. Нещо повече - курсове като роботиката, в които ученици, студенти и преподаватели се събират на едно място, състезават се помежду си и обменят опит, създава връзки между средното и висшето образование. А спонсорството на технологичните компании затваря цикъла между образованието и бизнеса, от което печелят всички страни. Но за да се усети ефектът от инициативи като организираните от университетските клубове, "Робо лига" и "Робопартанс" събития, е нужна промяна в самия образователен модел в страната.

Грешка 404: Учителите не са намерени



"По-важно остава да задържим малките ученици в България, тъй като голяма част от гимназистите обмислят директно възможностите за висше образование в чужбина. Тази тенденция не подпомага и ИТ сектора в константните му тенденции на растеж", казва Мартина Видолова от "Робо лига" - една от организациите, които популяризират роботиката сред ученици от всякакви възрасти чрез състезания и работилници. Кирил Митов от училището по роботика "Робопартанс" смята, че ако децата се запалят от малки, това може да обърне тази тенденция: "Роботите и изкуственият интелект в момента са на ниво, каквото персоналните компютри са били през примерно 70-те години на миналия век. Трябват ти определени познания, но хората, които ще започват да се занимават, ще стават все повече и повече."

Както всяка друга образователна иновация, роботиката може да върне интереса на учениците в училище, но и е изправена пред редица предизвикателства. Нуждата от скъпо оборудване, ограниченията на учебната програмата и най-вече липсата на квалифициран и мотивиран учителски персонал са най-важните сред тях.

"Има огромен потенциал, но преподавателите които могат да го реализират, са изключително малко и вече са заети с участие по много други проекти. Ученици и пари има. Преподаватели няма. Тези, които искрено се интересуват от работата си, са наистина малко, а и са се заели с по 60+ часа в училище", казва Кирил Митов. И мнението му отеква в думите на Донка Симеонова - учител по информатика в русенската математическа гимназия "Баба Тонка": "Много е трудно на учител в елитна гимназия да задържи темпото - освен всичките часове, които имаме по програма, ние имаме още ЗИП-ове [задължително избираема подготовка - бел. ред.], подготовки за олимпиади и състезания - и чак тогава място за клубове като този по роботика." От остарялата учебна програма страдат не само учителите, а и учениците. Между два рунда робо-сумо Кристиян и Калоян от софийската ПГЕА "Киров" споделят: "Би било много готино да имаме възможността да запишем тези модули като част от програмата вместо, да кажем, география, но това надали ще се случи скоро. На кого изобщо му се губи времето в скучни предмети?"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 320 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2490 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Светът се нуждае от нова учебна програма

Време е да поставим всички ученици в истинския център на образованието

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10