Бизнес с кауза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес с кауза

Бизнес с кауза

Проект на "Джуниър ачийвмънт България" и Ungt Entreprenorskap Sogn og Fjordane - Норвегия, обучава по нетрадиционен начин на предприемачество и устойчиво развитие

Мара Георгиева
3650 прочитания

© Капитал


Чувствителност към проблемите на околната среда. Познания за това как се създава устойчив бизнес. Вдъхновение, нови приятели и лично отношение към зелените идеи. Това са най-важните резултати от проекта "Зелено предприемачество за устойчиво развитие", изпълняван от "Джуниър ачийвмънт България" в партньорство със сродната норвежка организация Ungt Entreprenorskap Sogn og Fjordane. Проектът е едногодишен и приключва в края на април т.г. Финансиран е от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014.

Онлайн курс за отскок

Изпълнението му започва през 2014 г. с тримесечен онлайн образователен курс, в който се включват 80 младежи от България и Норвегия на възраст между 15 и 19 години. На участниците са представени подробно разработени от експерти по устойчиво развитие 20 видеолекции на английски език. Те са с продължителност от по 5–6 минути и обхващат разнообразни теми – например как е възникнала концепцията за устойчиво развитие, кои са трите стълба на устойчивото развитие, пред какви глобални екологични предизвикателства е изправено човечеството, може ли всеки бизнес да бъде зелен, какво е greenwashing, кои са характеристиките на зеления бизнес, какво включва корпоративната социална отговорност, как се развива социално предприемачество.

След всяка лекция има въпроси за дискусия, а учениците могат да публикуват своите коментари. Тестове към лекциите съпътстват задачите за групова и индивидуална работа.

"Подобно учебно съдържание в такъв формат е уникално и иновативно за България, защото запълва съществени празнини във формалното образование и създава важни междупредметни връзки", коментира Вера Петканчин от "Джуниър ачийвмънт България", ръководител на проекта, и уточнява, че курсът вече е достъпен за всички след регистрация на иновативната извънучилищна обучителна платформа по зелено предприемачество http://green.jabulgaria.org.

Знания сред природата

Най-добре представилите се в онлайн курса 16 младежи от Норвегия и 24 от България стават участници в едноседмичен практически еколагер в с. Момчиловци, Смолянско. Младите хора участват в отборни игри и тийм билдинг приключение "Tърсене на съкровище", както и в практически работилници за обучение по екипна ефективност, бизнес моделиране, предприемачество, иновации, зелен бизнес. Учениците посещават Опитната станция по животновъдство и земеделие в Смолян и конефермата "Петро Г" в село Левочево. Срещат се и с малък бутиков производител на екологично чисти млечни продукти, както и със собственика на биомагазин "Зелен" в Смолян.

Финалното предизвикателство е иновационният лагер, който по същество е състезание за новаторски зелени идеи. Учениците са разделени в смесени отбори с по трима участници от България и двама от Норвегия. Младежите трябва бързо "да се сработят" и за кратко време да измислят и представят пред жури свой иновативен проект за устойчив бизнес. Участниците подготвят презентация и защитават идеята си пред жури. Бизнес консултанти на "Джуниър ачийвмънт България" с опит в зеления бизнес и предприемачеството подкрепят учениците, разказва Вера Петканчин.

Зеленото може да е навсякъде

Журито оценява представянето на отборите по няколко критерия. С най-голяма тежест е приложимостта на идеята - възможно ли да бъде реализирана, реалистични ли са финансовите планове и каналите за дистрибуция и маркетинг. Сред другите фактори са степента на иновация, значимостта на проекта, представянето и структурирането на бизнес идеята, презентационните умения на участниците, адекватните им отговори на въпросите на журито.

На първо място се класира отборът Bee Keeper. Участниците в него предлагат концепция за онлайн платформа, която мотивира хората да подкрепят усилията срещу загиването на пчелите. Идеята на екипа е чрез тази платформа хора от цял свят да могат да "осиновяват" пчели и кошери, като даряват средства за каузата в рамките на година. Срещу това те получават специален сертификат, който им дава възможност да пазаруват пчелни продукти с отстъпка от каталога на платформата. Иновативният стартъп възнамерява да направи връзка с производители на пчелни продукти (представени чрез платформата), а хората да изберат кого от тях искат да подкрепят. Уебсайтът ще дава и информация за световния проблем с унищожаването на пчелите.

Втори в състезанието за иновативни зелени идеи е екипът Eco Corner. Младежите предлагат иновативна концепция за екоресторант, изграден и обзаведен от естествени и рециклирани материали. Заведението само си произвежда необходимата за дейността му електроенергия чрез соларни панели и пречиства използваната вода със специална система. В ресторанта се сервират ястия, приготвени единствено от натурални продукти, доставени от местни производители. Младите предприемачи организират и месечни образователни екокурсове в ресторанта. Ще бъдат предлагани и доставки по домовете с велокуриери. Младите хора разчитат да натрупат първоначално финансиране чрез платформи за краудфъндинг (обществено финансиране) като Kickstarter и GreenHero.

Журито присъжда третото място на екипа Eco Gym. Идеята на участниците в него е да мотивират редовно ходещите на фитнес да направят нещо полезно за околната среда, без да трябва да променят по някакъв начин своята регулярна тренировка. Екипът предлага да създаде фитнес с уреди, които дават възможност енергията от механичното движение при тренировката да бъде съхранявана и превърната в електричество (такива вече има на пазара). Пред фитнеса ще бъде поставено голямо табло, което ще показва количеството произведено електричество от клиентите през месеца и ще калкулира колко емисии CO2 са спестени чрез тяхната ангажираност. Най-активните, които правят упражнения на тези уреди, ще получават специални отстъпки.

Сред останалите зелени иновативни бизнес идеи са предложения за създаване на платформа за свързване на млади хора, които обичат да ходят в планината и да доброволстват, за риалити шоу и тв предизвикателство от известни хора за зелени действия, за карта за отстъпки при пазаруване в екомагазини, за достъпни заеми за закупуване на зелени технологии и за рециклиране на използвани мебели.

Целта е изпълнена

Идеите не стигат до реализация, но целта е изпълнена, отчитат участниците. "За мен включването в проекта беше "изкачване нагоре", казва Мирела Петкова, на 17 години, ученичка в 95-о СОУ "Проф. Иван Шишманов" в София. "Научих много нови неща, намерих много приятели и от България, и от Норвегия. Нашият отбор разработи идеята за доброволческа дейност в планински хижи, която дава възможност за безплатна нощувка на всеки, решил да направи нещо полезно за планината. След завръщането си от еколагера в Момчиловци предложихме идеята за обсъждане във фейсбук групи на планинари. Всички я подкрепиха. Би могло да се направи и мобилно приложение", разказва Мирела. И добавя: "Аз бях единствена участничка от моето училище. Убедена съм, че подобни проекти трябва да се реализират по-често и повече млади хора да имат възможност да научават нови неща по този интерактивен и полезен начин."

Елица Капушева, абитуриентка от Езиковата гимназия "Иван Вазов" в Пловдив, също не крие възторга си от участието в проекта. "Научих за проекта от учителката ми по биология. Аз съм запален активист на всичко, свързано със здравословния и устойчив начин на живот. Онлайн курсът беше изключително интересен и полезен. Седемте дни в Момчиловци също бяха много запомнящи се. Лекторите успяха да ни вдъхновят, а най-хубавото е, че виждаш, че има и други млади хора, които мислят като теб", обобщава Елица.

"Продължаваме да поддържаме връзка в социалните мрежи с норвежките участници. Ако някога имам собствен бизнес, със сигурност ще го насоча към нещо екологично или поне ще бъде в посока, която щади околната среда", казва и Радослав Стоянов, абитуриент от Финансово-стопанската гимназия в София.

"Силната практическа ориентираност на занятията по време на еколагера и срещите с реални зелени предприемачи дадоха възможност на учениците да си се представят самите те в тази роля", обобщава Вера Петканчин. По думите й ползата от развитието на уменията за работа в екип, бизнес планиране и междукултурно общуване е огромна. "Само за една седмица, когато общуваха на живо, учениците преживяха толкова много емоции и неусетно научиха толкова много неща, които съм сигурна, че във формалната образователна среда дори за цяла година няма как да развият", категорична е Вера Петканчин.

"Видях и че младото поколение има развита някак естествено вътре в себе си грижа за природата и чувствителност към екологичните проблеми. Това, което ние трябва да правим, е просто да даваме възможност тя да се изявява по-често, да предоставяме по-нетрадиционни формати, които да помогнат на децата да успеят да превърнат тази грижа в конкретни оформени проекти с въздействие върху обществото като цяло", допълва още Вера Петканчин.

Партньорите по проекта са готови с доклад с добри практики и препоръки, насочени към образователните институции в България. В него те обосновават нуждата практически ориентираното образование по предприемачество и устойчиво развитие да намери своето място в учебните програми.

Фотограф: Капитал
Фотограф: Капитал

Чувствителност към проблемите на околната среда. Познания за това как се създава устойчив бизнес. Вдъхновение, нови приятели и лично отношение към зелените идеи. Това са най-важните резултати от проекта "Зелено предприемачество за устойчиво развитие", изпълняван от "Джуниър ачийвмънт България" в партньорство със сродната норвежка организация Ungt Entreprenorskap Sogn og Fjordane. Проектът е едногодишен и приключва в края на април т.г. Финансиран е от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK