С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 11 май 2016, 9:59, 14154 прочитания

Морис де Хонд: Създадох училище, защото не исках да изпратя дъщеря си в музей

Основателят на Steve JobsSchools пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Морис де Хонд е холандски предприемач, който от години консултира компании и държавни институции за това накъде се развиват технологиите. Завършил е география в Университета на Амстердам, където след това преподава. Едновременно с това започва активно да изучава нови технологии, като в края на 80-те е част от голям проект в Холандия за използването на домашни компютри с образователен софтуер. През 1995 г. пише книга за бъдещето на интернет и става един от експертите по темата в страната. През 2012 г. Де Хонд основава фондацията O4NT (Onderwijs 4 een Nieuwe Tijd). Развива напълно нова концепция за училище - Steve JobsSchool, по която в момента работят повече от 25 училища в Холандия. Steve JobsSchool е отличено от Tech Insider като едно от 13-те най-иновативни училища в света.
Текстът е част от специалното издание "Образование" на "Капитал".

Защо решихте да създадете Steve JobsSchools?

Заради дъщеря ми. Имам син на 38 години и дъщеря на 6 години и видях, че дъщеря ми използва технологии още на една годинка. Когато минавах покрай класната стая на сина ми, осъзнах, че тя е същата като отпреди 30 години. Не исках да изпратя дъщеря си в музей, за да се подготвя за бъдещето.


Във философията на Steve JobsSchools е създаването на индивидуален план за всяко дете. Как успявате да го постигнете?

На първо място, с използването на технологии учителите спестяват много време от оценяване на всичко, което прави детето – всички задания, които трябва да се проверят, оценят и да бъдат върнати. На много талантливите деца трябва да им се дадат други задачи. Този подход е подкрепен от софтуера. Освен това част от времето децата прекарват в "тихия кът" на училището и работят сами. Учителят има повече време за специализиран подход и преподава конкретно дадени умения и знания. Около четири пъти седмично има и среща с родител.

Как се финансира училището?



В Холандия училищните бордове са независими и получават пари на база на броя на учениците. Свободни са да харчат парите както преценят, но заплатите на учителите са спрямо законовите нива, така че голяма част от парите отиват у учителите – около 75 - 80%. Но аз решавам дали да се купят учебници или таблети например. Единственото, което правителството прави, е да посещава училищата веднъж на 2-3 години и да види как работят, какво се прави и дали има ефект върху децата.

Когато Steve JobsSchools разпространява модела си в други държави, държавните училища не плащат за лиценз, а само за услугите, за обучения или софтуер. Но от частните училища искаме процент от таксите за обучение или конкретна сума на месец на ученик.

Какви критики срещате по отношение на въвеждането на технологии в образованието?

Хората взимат предвид това, което познават като стандарти. Това е отправната им точка. Участвах във форум заедно с известен американски иноватор в образованието и той каза: "Страхотно е това, което правите, но се радвам, че е само в няколко училища, защото си е експеримент." Аз му отговорих: "Знаеш ли какво наистина е експеримент – да отглеждаш детето си през 2015 г., а да го водиш в училище от 1980 г."

Всички критики или забележки идват от хора, чиято отправна точка е от миналото. Докато детето вече живее в утрешния свят или се подготвя за него.

В Холандия има два начина на изписване на буквите – печатно и ръкописно, и се преподават и двата. Проведох проучване сред холандското население какъв процент от буквите пишат на ръка. Знаете ли колко беше делът при възрастните - 5%. Ръчното писане се случва основно в училище. А на въпроса каква част от написаното на ръка е за някой друг, отговорът беше около 10%. Защо все още преподаваме ръкописно писане, като това си е за нас?

Как се отнасят правителствата на различните страни към този тип образование?

Забелязвам промяна отпреди четири години, когато започнах да развивам модела Steve JobsSchool. Тогава всички от образователната система бяха ядосани и се чувстваха атакувани от мен, тъй като говорех доста директно и сурово. Но това беше, защото смятам, че за да стигна до умовете на хората, не трябва да бъда мек. След като училищата по модела започнаха да работят и доказах, че е възможно, забелязах, че още повече хора осъзнават, че настоящата система не работи и че има проблем. Ефектът от това е, че сега са по-отворени към други методи и решения. Личи си, че хората осъзнават нуждата от промяна, но и усещат, че са в затвора на системата и никой няма ключ за излизане. Ние идваме отвън и имаме доказана концепция - това е начин да намерим решение. Правителството не решава какво да правим. Най-добрият подход за иновативните училища е да се стимулират да бъдат иновативни – да им се дадат пространство и финансови стимули. Мисля, че това е добър начин да се промени системата. Но има нужда от визия как да се направи това. Да се купят iPad-и не е иновативно, тъй като просто се прилагат нови технологии в стара система.

В кои държави вече има училища по модела Steve JobsSchool?

Освен в Холандия такива училища работят вече и в Южна Африка и Испания. Водим разговори с още около десет държави, които имат интерес, включително и България. Сред тях са и Турция, Катар, Дубай, Бразилия, Австралия и Южна Корея. По света до края на тази година по модела ще се обучават около 8000 деца.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 398 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Барбара Айзъкс: Ако ще се променяме като общество, образованието ни трябва да стане по-отворено и приемащо

Главният секретар по образование за Montessori St. Nicholas Charity пред "Капитал"

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10