Какво е важно да знаят и да могат учителите

Преподавателите имат нужда от адекватна подготовка, за да отговорят на нужните промени в образованието

Учителят е не само източник на знание, а преди всичко координатор и мотиватор на дейността на учениците, казва проф. Галин Цоков
Учителят е не само източник на знание, а преди всичко координатор и мотиватор на дейността на учениците, казва проф. Галин Цоков
Учителят е не само източник на знание, а преди всичко координатор и мотиватор на дейността на учениците, казва проф. Галин Цоков    ©  Надежда Чипева
Учителят е не само източник на знание, а преди всичко координатор и мотиватор на дейността на учениците, казва проф. Галин Цоков    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание "Образование" на "Капитал".

Колкото и идеи за иновации в образованието да има, те няма как да се случат без активната роля на учителите. Ако те не са добре подготвени в използването на съвременни преподавателски методи - а и убедени в смисъла им, новото образование няма как да се случи.

"В основата на промяната на училището в 21-и век е промененият начин на мислене на хората, защото, каквито и технологии да вкараме в училище, както и да го организираме, каквито и иновации да се опитваме да направим, ако не се промени начинът на мислене, както и отношението към учителите, трудно може да се постигне по-голяма ефективност и по-голямо качество", заяви в презентацията си на конференцията "Иновации за по-добро образование" проф. Галин Цоков, зам.-декан на Педагогическия факултет на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски".

Проф. Цоков очерта три аспекта, в които може да се промени базовата подготовка на учителите - като съдържание, като образователна среда и като опит и практика. Новата "Педагогика 21", както я нарича преподавателят, съчетава елементи от конструктивистката и прогресивистката концепция, прави баланс между реалното и виртуалното педагогическо взаимодействие и използва нов подход към теорията за ученето - например от гледна точка на невропсихологията и сугестологията. Учебното съдържание вече се структурира не просто в отделни учебни предмети, а интегрално, във важни процеси и явления. В тази посока тръгна образователната система във Финландия през последната година, като акцентира върху изучаването на процеси и явления от света около нас. Други съвременни принципи на обучение според проф. Цоков са персонализираният подход, геймификацията и ученето чрез действие. А методите те да се постигнат - проектно базираното обучение, симулационни и игрови методи и онлайн инструментите. Ключов момент е и начинът на оценяване на знанията и уменията на учениците. И новата роля на учителя в процеса на обучение въобще. "Учителят е не само преподавател, източник на знание, той е преди всичко активатор, координатор и мотиватор на дейността на учениците", коментира Галин Цоков. Затова все по-важни за учителите са умения като училищно лидерство, мениджмънт на класа и класната стая.

В Педагогическия факултет на Пловдивския университет вече има шест зали за интерактивно обучение, чиято цел е да представят новата образователна среда на студентите. В тези зали те могат да бъдат по-близко един до друг, да се учат да работят в екипи, да обсъждат проблемите и да създават професионални мрежи още докато се учат. До есента факултетът планира да обзаведе и "умна" учебна зала с нови технологии, както и да въведе Google приложения в образованието.

Подготовката на учителите няма как да се подобри и без разширяване на практическия им опит. Това според проф. Цоков може да стане чрез онлайн наблюдение на уроци, доброволческа дейност на студенти педагози и психолози в училище, изграждане на екипи от преподаватели и базови детски и начални учители, наставничество и менторски програми.

Наръчник за учителя

Какви са уменията, нужни на учениците, за да са подготвени да се справят с предизвикателствата на 21-и век? Това е въпросът, който няколко млади учители от програмата "Заедно в час" са си задали преди няколко месеца - и са си отговорили сами, като са погледнали към собствения си опит в класните стаи. Резултатът е помагалото "Функционална грамотност за 21-и век: инструменти за оценка и методи на преподаване", което всеки учител може да свали от сайта на организацията.

Философията на учителите, участвали в написването на помагалото, е, че модерният учител трябва да гледа поне десет години напред, когато планира какво знание трябва да предаде на учениците си. Затова според тях най-голямата отговорност на учителя е да развие у учениците си такива умения, които ще им помогнат да се справят в непозната ситуация и да успяват да намират съмишленици, с които да вървят напред.

От "Заедно в час" са се концентрирали върху създаването на следните 13 умения: четивна, математическа и научна грамотност, емоционална интелигентност, умения за личностно развитие, умения за учене, критическо мислене, работа в екип, комуникационни умения, гражданска активност, креативност, финансова и дигитална грамотност.

В помагалото учителите са обяснили защо всяко едно от уменията е важно за учениците, как преподавателят да си постави учебни цели и как може да ги постигне в часовете си. От "Заедно в час" предлагат и стратегии за различни задачи - учениците могат например да правят репортажи, да свързват темите от учебното съдържание с познати неща от реалния свят, да правят мисловни карти, които да им помагат да визуализират уроците.

Бившите учители от програмата на "Заедно в час" предлагат и отделни проекти, които те или техни колеги са разработили по време на работата си в училище. Така например, за да развие грамотността на децата в час по география, учителката Десислава Стоева организира "Панаир на континентите", на които групи ученици правят собствена туристическа агенция. Нейният колега Стефан Лазаров пък предлага начини, по които математиката да бъде вкарана в уроците по география, като на децата се дава възможност да пресметнат температурни амплитуди, атмосферно налягане и други величини.

Според учителите, създали помагалото, за да може да се получи синергия между предмети и умения, е много важно да се работи фокусирано и систематично, а не да се прави всичко наведнъж. Важно е да се анализира развитието на кое умение ще има най-съществено отражение върху цялостния напредък на учениците. Ефектът върху работата на учениците е, че изучаваният материал вече няма да е самоцел, а ресурс, с който учениците творят, изследват и се развиват.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    knb avatar :-|
    Кнб
    • - 1
    • + 2

    Опита показва че колкото по-консервативна е образователната система, толкоз е по-добра. Сингапур, Хонг Конг, Финландия, Русия, Полша -- всички имат много консервативна система и са най-добрите. Финландия направи залитане -- раздаде таблети на учениците и за две години от първо място в Европа отиде на четвърто. Сега наваксват.

    Младите учители да научат по 1000 ученика и да дават тогава акъли. Намесата на ЕО във страни като Испания и Португалия само е разрушило тяхната образователна система. Давайки задачи отпреди 30 години в Испания се показва че учениците в 8-ми клас са изоставащи тройкаджии за 6-ти клас през 1978 г. Не случайно контрола на програми като изложената тук нямат никакъв механизъм за контрол и ставнение с резултатите на предишните образователни системи. И дори се забраняват тестовете за интелигентност, защото там веднага лъсва истината: създават се изпълнителни "работници" а не хора със знания, умения и инициатива.

    Крайно време е да разберем че ЕО не е тук да ни помага, а да печели от пазара ни.

    Нередност?
  • 2
    marinellam avatar :-|
    Marinella Marinova
    • + 2

    До коментар [#1] от " Тестовете за инелигентност не измерват знания. А другите безумства не ми се и коментират. Има си ИЧР и по него може да се определи в кои страни образованието и качеството на живот на децата са на ниво.

    Нередност?
  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Преподавателите имат нужда от адекватна подготовка, за да отговорят на нужните промени в образованието"

    Преподавателите имат нужда преди всичко от достойно заплащане на труда си - поне двойно на това, което им се плаща сега. И това би следвало да е само старт - начално ниво, с добавки за всички останали трудности които съпътстват образователния процес и никак не леката им работа макар и с нисък обществен престиж.

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "knb":

    Най-добрите са. Затова Русия икономиката и още се състои предимно от природни изкопаеми. Полша също наскоро правиха образователна реформа, а ги даваш за пример като традиционалисти.

    Наглед ясно се вижда за какви резултати иде реч в България - материалите са сложни и скучни, масовката ученици тотално се дистанцират още в 5-6 клас. Подобни системи могат да проработят в крайно авторитарна среда, където по силата на принудата учениците се стараят максимално.

    А всички развити икономики, чието образование Вие не сте споменали, по един или друг начин се стараят да осъвременят образователната си система. И това им носи предимно дивиденти, както се вижда по техните икономически и научни постижения.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал