Новото училище

Какво означава иновативно образование и как да стигнем до него

"Крайната цел е да извлечем максимума за всеки ученик", смята директорът на 51 СОУ Асен Александров
"Крайната цел е да извлечем максимума за всеки ученик", смята директорът на 51 СОУ Асен Александров
"Крайната цел е да извлечем максимума за всеки ученик", смята директорът на 51 СОУ Асен Александров    ©  Надежда Чипева
"Крайната цел е да извлечем максимума за всеки ученик", смята директорът на 51 СОУ Асен Александров    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Текстът е част от специалното издание "Образование" на "Капитал".

Разчупва учебното съдържание и прави връзки между предметите. Учителите търсят новото, използват съвременни преподавателски методи и споделят опита си. Взима предвид индивидуалностите на всяко дете. Възпитава креативност. Разширява учебната среда извън класната стая. Включва родителите и общността. И най-вече - подготвя учениците за бъдещето.

Това бяха основните характеристики на иновативното училище, около които се обединиха участниците в конференцията "Иновации за по-добро образование", организирана в началото на април от "Капитал" и фондация "Америка за България". Целта й беше да покаже успешни практики от български и чуждестранни класни стаи, да дискутира каква е ролята на новите технологии в учебния процес, за какво трябва да бъдат подготвени днешните учители и какви са подходите на активните училищни директори. Събитието се случи на фона на подготовката на нормативната уредба за иновативните училища, въведени от новия Закон за предучилищното и училищното образование. В момента работна група в Министерството на образованието и науката подготвя стандарт, който трябва да определи на какви критерии ще трябва да отговарят учебните заведения, за да получат статут на иновативни и така и по-голяма свобода в организацията на учебния си процес и програма.

От фабрика към училище

"Светът се променя с огромна скорост и ако искам да заведа дъщеря си на училище, което да я подготви за бъдещето, то не може да бъде същото като през 1981 година", категоричен е холандецът Морис де Хонд, който развива иновативния модел на Steve JobsSchool и отваря първото училище по него. Той събира около себе си група от още петима души от сферата на образованието, с които започват да правят училище от нулата. Опитват се да намерят правилния подход с една основна цел - подготовката на учениците да бъде адекватна на настоящето и да им помогне да станат щастливи и успешни хора в бъдещето. "Използвайте технологии или други възможности от днешния ден, но най-важното - направете го според индивидуалните таланти и възможности на самите деца", посъветва Морис де Хонд. И допълни, че ако мислим само за проблемите, не можем да напреднем, но ако мислим как да се развиваме по-добре и търсим начини за това, нещата вървят. (Повече за Steve JobsSchool можете да прочетете в този текст.)

"Иновативното училище не е сертификат за качество, а по-скоро знак за различност в организацията на учебното съдържание, програми и планове", обясни Асен Александров, директор на столичното 51 СОУ "Елисавета Багряна" и съветник на министъра на образованието и науката за стандарта за иновативните училища. Той изреди няколко ключови промени, които училищните екипи могат да направят. Първата е в педагогическите подходи, като Александров даде пример с интегрираните уроци и акцента върху важни умения като комуникационните. Друг елемент е организацията на учебния процес, включително различна продължителност на учебните часове, използване на технологии за по-лесно управление, комуникация с родителите и с външни организации. "Третото нещо, което трябва да съществува в един план за иновативно училище, е промяна в учебната среда", допълни Асен Александров. Това означава както излизане извън класната стая, така и разположени по различен начин чинове и маси. "Трябва да имаме ясна цел какво искаме да постигнем - дали намаляване на отпадащите ученици или пък примерно по-върхови резултати", обобщи директорът на 51 СОУ. "Но крайната цел е да извлечем максимума, таланта на всеки ученик."

Учителят - най-важният участник

Търсенето и прилагането на образователни иновации няма как да се случи без активната роля на училищния екип - учителите, които познават най-добре нуждите на учениците си, и директорите, които ги подкрепят в използването на нови педагогически методи. За директора "Преподаване и учене" в Англо-американското училище в София Шари Маршал иновативният преподавател има няколко ключови силни страни - гладен е за информация, иска да сподели опита си, използва както традиционни методи, така и нови технологии, подкрепя учениците си и им помага да разширят кръгозора си. "Иновативните хора са тези, които тичат след вас по коридора със статия, която ги е вдъхновила", сподели Маршал. Според нея иновативните учители трябва да бъдат много гъвкави в работата, мисленето и ежедневието си. Да се опитват да обменят идеи с други учители, да изпитват емпатия. "Едно от най-важните неща, което притежават, е умението на подготвят ученика за неговото бъдеще, което е различно от нашия подход като учители", смята Шари Маршал и добавя: "Когато сме под стрес, обикновено се връщаме към начините, по които ние сме били обучавани, но методите, от които нашите ученици имат нужда, са много по-различни." Тя наблегна на любопитството като важно качество за учителите, което трябва да възпитават и у учениците си. И даде пример с каненето на различни експерти в класните стаи, които да представят с какво се занимават. "Иновативните учители са онези, които в края на деня си казват "Какво е това, което мога да направя, за да стигна до промяна?" и го правят", обобщи Шари Маршал.

"Дайте на учениците един проблем, който да решат, и вижте как ще го направят", посъветва на конференцията Браян Милър, директор "Иновации и образователни технологии" в Pine Crest School, САЩ. За него успешната стратегия е учителите да стимулират учениците си да бъдат изобретателни, като само им дават указания, следят как върви процесът, но оставят класа сам да изследва възможните решения и да стигне до отговора. Милър призова преподавателите да използват идеите на самите ученици и така да трансформират урока. "Най-доброто обучение за учениците е, когато те вдигат ръка с въпрос или идея", смята Браян Милър.

Ако има рецепта за иновативно училище, тя със сигурност ще има много съставки. И не винаги ще е една и съща. Ще зависи от региона, в който се намира училището, от неговата големина, от активността на екипа и на родителите. Но ще има една обща черта - ще познава нуждите на учениците си, ще търси най-добрите начини да им отговори и ще прилага този опит на практика.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Видима, директна файда от образованието. Нищо друго няма да помогне, особено ако се продължава със схемата "задължително и безплатно".
    Това поне сме го имали в историята си през Възраждането, когато училищата са давали директна полза — грамотност сред неграмотните, което е давало огромна, видима преднина на изучените деца в сравнение останалите. Именно заради тази видима и директна полза, българите са си прескочили манталитета два пъти — сдружили са се и са плащали за да има училище в града им.

    Нередност?
  • 2
    knb avatar :-|
    Кнб
    • - 1
    • + 1

    Истината за училището е една: колкото по-консервативна системата, толкоз по-добре учи. Съдържанието може да се променя, но няма защо да се промяня системата. Първи са Хонг-Конг, Тайван, Полша, Русия. Финландия залитна по техниките и от първо отиде на 4-то място в Европа. Консервативна система и всяка промяна задължително да преминава през дълъг процес на проба. Този дето ще строи училище от нула е един авантюрист, който рискува бъдещето на децата. Ако се прави в рамките на една държава -- бъдещето на нацията. Разбира се не рискува своето бъдеще. Може да намери достатъчно фондове измежду тези, които искат да разрушат бъдещето на някоя страна.

    Ако днес изменим нещо в първи клас във всички училища, то резултата ще го видим след 20 години, като почнат да работят. Затова промените трябва да се правят контролируемо, в експериментални паралелки, с много проследяване и бавно, защото основното е да не се рискува.

    И основната грешка на "революционните" европейски проекти вече се вижда -- учениците са абсолютни инфантили и неспособни да правят кактото и да е за своя сметка. Постигат точно обратното на това, което търсят.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал