

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Въпреки липсата на адекватна държавна политика в сферата на образованието отдавна има български училища, които активно развиват нови методи на преподаване. Прогресивните директори и учители се опитват да отговорят на нуждите на днешните ученици и да развият у тях компетентностите, които ще ги направят успешни и щастливи хора. Включват нови технологии в учебния процес, обръщат внимание върху силните и слабите страни на всяко дете и младеж, акцентират върху връзката между предметите и примерите от реалния живот. "Капитал" и фондация "Америка за България" събраха някои от тези успешни учители и директори заедно с техни колеги от чужбина на конференцията "Иновации за по-добро образование", за да разкажат как са развили новите си похвати и какъв за тях е пътят до модерното училище.
Индивидуалният подход

Технологиите като инструмент

"Най-голямата грешка, която можете да направите с технологиите, е да ги вкарате в старата система. Защото тя си остава стара", коментира и Морис де Хонд от Steve JobsSchool. Според него простото заместване на учебници с таблети например може най-много да направи чантите на децата по-леки, но нищо повече. "Повечето от училищата, които използват технологиите по този начин, не вървят по-добре, а понякога и по-зле", забелязал е Де Хонд. Затова според него е важно, когато се внедряват технологии, да се започне от нула.

Проектно базираното учене

Проектно базираното обучение включва учениците в работа по проект, в изследване на важни въпроси чрез проучване и работа в екип. Развива комуникативните им умения, учи ги как да отстояват мненията си, но и как да зачитат тези на другите. Накрая могат дори да бъдат създадени продукти и често има обмен на идеи. Според Севдалина Зафирова този метод може да направи училището иновативно, защото е свързан с творчество и инициативност както от страна на учениците, така и на учителите. "Това засилва интереса на учениците, засилва иновацията на учене", забелязала е директорката. Освен това проектно базираното обучение предполага интердисциплинарен подход и интегриране на знания от различни предметни области. А най-силният аргумент в полза на подхода идва от един въпрос, който учителите често чуват от учениците си: "Госпожо, това защо трябва да го уча?" Проектно базираното обучение поставя практическа задача, което също повишава мотивацията и интереса на учениците, обяснява Севдалина Зафирова. Учениците на Първо СОУ "Св. Седмочисленици" са разработили например Червена книга на застрашените видове в Търговищкия регион, заснели са кратки филми за известни личности в техните общности, издирили са и са описали в книжка игрите на своите баби и дядовци. Десетокласниците пък са направили проект за енергоефективен дом, който дори се използва от някои родители за ремонтите вкъщи. Това води до по-голяма удовлетвореност у учениците, че са произвели нещо, което може реално да се използва.
Мултидисциплинарно учене

Тази година екипът на МГ "Д-р Петър Берон" работи с интердисциплинарния подход в нов контекст. Включени са български език и литература, информационни технологии, география и математика, а в основата е идеята за предприемачеството. "Предизвикателството беше да вкараме нещо ново в традиционните предмети, като залагаме на важните умения, които се формират чрез предприемачеството, и да интегрираме на тази база съответните науки", разказва Димитрина Докимова. Тя дава пример с географията, която естествено дава пространственото виждане в начина, по който се разглеждат нещата, докато математиката помага в тяхното графично представяне и събирането на статистическа информация. Учениците на гимназията започват да работят по голям проект за това как Варна да стане младежка столица. Откриват самостоятелно проблемите в града и ги дефинират ясно. Мислят за решения, които те сами могат да направят. Например изграждане на бази данни с информация за ученици, сайт за възможностите за стипендии или дори платформа за връзка на млади хора с различни хобита. Друг проект пък съчетава физика, химия, биология и информационни технологии. Новият момент са начините, по които учениците визуализират събраната информация - правят например видео за процесите, които протичат в химията. За Димитрина Докимова най-важният резултат от тези проекти е увереността на учениците, които в началото не са сигурни в способностите си, а сега вече мислят конкретно за решенията и с партньори могат да ги реализират. Според нея тези методи са помогнали да учениците и да мислят извън кутията. А как може да се подготви училищният екип за този тип преподаване? Със силна мотивация, ясни цели и план за адекватно интегриране на учебните предмети, като училищното ръководство помогне с гъвкаво учебно разписание, смята Димитрина Докимова.
1 коментар
Ако може да изключат Паскал от програмата по информатика би било чудесна иновация с 20-тина години закъснение.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.