С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 дек 2016, 13:46, 5024 прочитания

Нели Огнянова: Университетската работа е общуване

Преподавателят от Софийския университет пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание "Най-добрите университети в България". То използва данните от Рейтинговата система на висшите училища в България 2016, създадена от консорциум "ИОО-С" в изпълнение на обществена поръчка на Министерството на образованието и науката. Системата подпомага потребителите при избор на висше училище, а в специалното издание на "Капитал" можете да намерите анализ на изводите от рейтинга, както и полезна информация за ключови специалности, университети, студентски обмен и възможности за финансиране на образованието. Изданието може да бъде намерено в дигитален вариант в библиотеката на capital.bg, а в хартиен – в търговската мрежа (OMV, Лукойл, BILLA, Inmedio, Relay, One minute, Lafka – централни обекти) или с онлайн поръчка. Всички текстове по темата можете да откриете тук.
Профил
Нели Огнянова е експерт по медийно право, доктор по право (1985 г.), доктор на политологическите науки (2006 г.) и професор в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Преподава медийно право, комуникационни права: съвременни европейски дебати и други дисциплини. В лекциите си тя обръща голямо внимание на връзката с практиката и реалните казуси от сферата.
Студентите трудно задържат вниманието си към чисто теоретичното знание. Как в процеса на преподаване постигате баланса между теория и връзката с практиката в дисциплината, която водите? Какви подходи използвате?
За правни дисциплини, каквато е медийното право, връзката с практиката минава през казуси и житейски ситуации. Често студентите идват с предубеждение, че дисциплината се свежда до запознаване с правни норми. Не е така. Основната тема в курса е свободата и отговорността. И истината във времето на post-truth журналистиката. Опитваме се да извличаме европейските демократични медийни стандарти от съдебната и регулаторна практика и да ги прилагаме към актуални ситуации.

Често в часовете си каните журналисти, писатели, режисьори, изявени в различни области хора. Какво носи това на студентите?
Тъй като преподавам в бакалавърски и магистърски програми, има известно различие в подхода в двете степени. В бакалавърските програми в ограничено време се обсъждат инструменти, принципи и стандарти и по технически причини възможностите за гост-лектори са по-малки.


При работата с магистри е различно. В магистърската програма "Е-Европа" се записват студенти с подчертани интереси към цифровите медии и европейските политики за цифрово общество. Учебният процес се основава и на техните знания, както в много случаи и на техния опит в медии, неправителствени организации, електронна търговия и други сфери, и на тяхната мотивация за самостоятелна подготовка. Това прави курса, който водя в програма "Е-Европа", различен всяка година – първо, защото медийното право в цифровия свят е много динамично, но освен това защото студентите с конкретните си интереси и знания придават всяка година различен облик на работата. Тук участието на гост-лектори е правило. В някои години във всяко занятие наши гости са журналисти, представители на ръководствата на обществените медии, на регулаторите, хора от рекламата, от киното и театъра, от цифровите индустрии, правозащитници и цифрови активисти.

Какво носи това на студентите – и аз, и студентите научаваме наистина много за начина, по който функционират медиите, за начина, по който се справят с възникващите проблеми, както и за особеностите на цифровия преход в медиите и културата. Понякога това са мотивиращи и вдъхновяващи срещи с творци, които разказват за пътя към успеха. Друг път това са уроци как България може да бъде поставена на глобалната карта в цифровите индустрии или в съвременните изкуства. Друг път се очертава печално закономерния път на лобистки решения, провал и неприлагане на правото на ЕС.

Но – да повторя – университетската работа е общуване. С еднакви усилия от страна на преподавателя и гостите работата е различно успешна в зависимост от любопитството, инициативността и мотивацията на студентите. Винаги се радваме на гостите, но и на истински мотивираните студенти, които са равностойни наши партньори.



А каква полза имат тези разчупени подходи за самия университет?
В Софийския университет се полагат много усилия за модернизиране на учебния процес в трудни от финансова гледна точка времена. Рейтинговата система ни дава първо място в почти всички направления, но – интересно е да се проследи – студенти в университети на по-задни места показват по-висока удовлетвореност от учебния процес. Защо е така – може да има различни обяснения. Във всеки случай отварянето на учебния процес към практиката е заявено като задача, но различните специалности напредват с различна скорост.

Нека добавя, че външни преподаватели или гост-лектори избират студенти за стаж в техните организации, а нерядко и ги назначават на работа. Това са прекрасни възможности за съчетаване на университетско обучение и практика. Съвършено неуморната Нери Терзиева е единственото име, което ще спомена като пример: години наред тя въвежда в новинарството и бакалаври, и магистри от европеистика, а и редовно взема стажанти.

Поддържате активно и собствен блог. Част ли е той от процеса на преподаване?
Да разширя въпроса – говорим за комуникационните канали в съвременното образование. Да, освен личния контакт – лекции, помагам на обучението със съдържание онлайн. Повече от десет години имам блог "Медийно право", създаден главно да спестява време на обща аудитория, която има интереси в тази област. В онези години изисквах блогове да създават и студентите, като по този начин съчетавах медийното право със задачата за медийна грамотност и цифрова компетентност.

Това, което не се вижда отстрани, е, че за всеки отделен курс във всяка отделна специалност имам академични блогове – те са част от учебния процес, допълнение към лекциите и удобен начин за организиране на учебното съдържание, извеждане на акценти и добавяне на източници. Използвам за споделяне и туитър, и други платформи. В края на всеки курс правя анонимна анкета и според студентите онлайн съдържанието е полезно.

Курсовите работи, които възлагате на студентите, върху казуси от медийния пазар ли са и защо?
В магистърските програми предложенията идват от студентите. Включвам се в уточняването на темите, но да – актуални са и изискват проучване на практика – от враждебната реч до политическата сатира онлайн.

Защо е важно да се работи по практически задачи – ами, защото, ако студентите останат в сектора на медиите, културата и цифровите индустрии – това ги чака.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 222 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2375 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Къде е качеството във висшето образование

Rейтинговата класация на висшите училища тази година даде лек повод за оптимизъм

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10