Иновации за уменията на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иновации за уменията на бъдещето

Училище по роботика Robopartans цели да запали децата и учениците от ранна възраст по техническите науки

Иновации за уменията на бъдещето

Няколко активни учители и организации, които помагат на учениците да се подготвят за света, който ги очаква

8984 прочитания

Училище по роботика Robopartans цели да запали децата и учениците от ранна възраст по техническите науки

© Надежда Чипева


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Промяната в образованието не винаги чака нови закони или наредби. Вече има активни учители и директори, които поемат инициативата да променят класните си стаи според нуждите на учениците си. Често им помагат неправителствени организации, които имат опит във внедряването на модерни технологии и съвременни методи на преподаване. Тези инициативи показват, че за първите стъпки към промяната дори не е необходимо да се променя задължителната учебна програма - достатъчно е училището да отвори вратите си за различните иновативни идеи. И така да разшири хоризонта както на учителите, така и на учениците си. Ролята на държавните и местните власти обаче също не е за пренебрегване - те трябва да поощрят успешните инициативи и да стимулират адаптирането и мултиплицирането им и в други училища. Защото само така промяната може да достигне до повече ученици.

Добри практики от цяла България, които работят за развиване на уменията на бъдещето у учениците, бяха представени по време на конференцията "Образование за професиите на бъдещето". За някои от тях можете да прочетете на следващите страници.

Умения по природни науки, инженерство и роботика

Йордан Ходжев е учител по природни науки в ОУ "Св. св. Кирил и Методий" в Челопеч, а преди това работи в ОУ "Георги Бенковски" в Мирково. В този район основният поминък на населението е миньорството и децата често не виждат много други перспективи пред себе си. За да им покаже, че бъдещето им може да бъде различно от това, което виждат всеки ден, Ходжев създава Център за извънкласни научни и инженерни занимания "Знам и мога" в Мирково с подкрепата на SmartFabLab, фондация "Работилница за граждански инициативи", Института за насърчаване на професионалното образование и обучение и OAK Foundation. Успехът идва бързо - с учениците си печели международно състезание на компания - производител на 3D принтери, и получава оборудване за 3D обучение. Учениците започват да произвеждат медицински протези, които увеличават качеството на живот на нуждаещите се от тях, и се присъединяват към кампанията на E-Nable за безплатно протезиране на деца и възрастни, които имат увредени горни крайници. Така, освен че създават нещо, което могат да докоснат с ръцете си и да са доволни от резултата, те виждат реалната полза за другите хора от труда си. Йордан Ходжев създава подобен клуб и в Челопеч, а целта му е да бъде изградена мрежа от иновативни училища, която да е основата на общност за споделяне на добри практики и успешен опит.

Снежина Машева е преподавател по информационни технологии и роботика в СУ "Нешо Бончев", Панагюрище. Когато двама ученици й предлагат да основат клуб по роботика в училището, тя веднага прегръща идеята и приема да бъде ръководител, въпреки че не е инженер и й се налага да учи понятията заедно с тях. Директорът на училището също посреща предложението с ентусиазъм и клубът по роботика става факт. Запалват се много деца, които започват да се занимават освен с проектиране и създаване на роботи и с програмиране на игри на платформата Scratch. Снежина вижда, че, освен да играят компютърни игри, на учениците им е интересно и да ги създават. В заниманията по 3D моделиране пък прилагат уроците по стереометрия на практика. Питат се какво има вътре във всяка машина, разпределят си задачи и започват сами да търсят отговорите, разказва учителката. Клубът успешно се включва и в националното състезание по роботика "Роболига" и в състезание по програмиране без компютри. Организират се и съвместни уроци в часовете по музика, математика и английски език, където членовете на клуба демонстрират пред съучениците си различни технологии. Като Makey Makey, която превръща плодове в клавиатура на компютър, а класът си създава собствена мелодия. Идеята на Снежина е учениците да разбират колко важно е да показват и да популяризират това, което сами са направили, за да събудят интерес и у други свои съученици.

Центърът за творческо обучение (ЦТО) работи с училища из цялата страна, за да им помогне да направят качествена промяна към едно по-ефективно образование за развитие на ключови компетентности. Специален акцент в програмите на ЦТО са природните науки, технологиите и работата в екип, а обученията за учители са насочени към алтернативни и интерактивни методи за прилагане на технологии както в класната стая, така и извън нея. Екипът на центъра е сред редовните български представители на конференцията BETT, която е най-голямото изложение за образователни технологии в света с лектори от ранга на сър Кен Робинсън, Сугата Митра и други визионери в образованието, чиито съвети, практики и технологии ЦТО постепенно въвежда на българска почва.

Още иновативни образователни програми, насочени към тези умения: SpaceR, Space Challenges Kids, Robopartans, "Музейко"

Дигитална грамотност и математика

Инициативата DigitalKidz на фондация "Дигитални деца" не просто възпитава децата да превърнат времето, прекарано в интернет, в полезно и безопасно занимание, а обръща внимание и на техните родители и учители как да спомогнат този процес. Проектът включва годишна национална конференция, посветена на темите наука, образование, родителство и технологии, разгледани през погледа на децата, целогодишни творчески ателиета за деца, клуб с иновативни образователни програми за придобиване на IT умения, развиване на емоционална интелигентност, изложение за иновативни IT решения и продукти в областта на образованието, тематични уъркшопи за възрастни и деца, образователни бордови игри. Участниците в тези програми развиват своите когнитивни и социални умения, критично мислене и умения за работа в екип, общувайки с технологиите под формата на игри и приказки. Голямата цел пред DigitalKidz е да провокира диалог и сътрудничество между различните групи, които имат роля в образованието на децата.

"Академията на Телерик" е още една инициатива, която иска да предложи повече възможности на децата извън столицата, като си партнира с местни училища. В рамките на "Детската академия на Телерик" се основават 15 школи по програмиране в 10 града в страната, а в тях се обучават около 1000 деца от 4 до 6 клас. Обученията запознават децата с най-новите технологии и с разнообразните възможности за реализация, които те предлагат, като едновременно развиват креативността и аналитичното им мислене и изграждат у тях умения за решаване на проблеми. Учениците в академията участват в онлайн състезания, официални турнири и се готвят за национални и международни олимпиади. Инициативата предлага и "Училищна академия", която включва серия от безплатни обучения по базови умения и знания за разработка на софтуер за ученици от 7 до 12 клас. Дори и да не се насочат към програмиране, децата се научават да разсъждават логически и изграждат ключови навици и умения, които могат им помогнат да се представят успешно в училище и в живота въобще.

Още иновативни образователни програми, насочени към това умение: MindHub, SoftUni Kids, Math Jedi Academy

Креативност и самоинициативност

Най-лесният и приятен начин за едно дете да развива своята креативност е чрез забавления, смята екипът на образователната игра "Таратанци". С помощта на Bee Smart Technologies, SoftUni Kids и Спортна база "Бояна" те създават академия Kids in Tech, подходяща за деца от 6 до 12 години. Целта на инициативата е чрез спорт, изкуство и технологии участниците да се запознаят с професиите на бъдещето, да работят в екип и да намерят нови приятели. В рамките на програмата децата преминават през няколко "станции" - "Програми{г}рай с Makey Makey § Scratch", "Рисуване с Arduino", "Сензорна станция", "За пчелите с любов", "Малка платка = големи възможности" и "Танци с "Таратанци". В тях те трябва да се справят с различни предизвикателства, а чрез индердисциплинарния подход са провокирани да търсят творчески решения и да се допълват взаимно с идеи. Така разбират, че всяка задача може да има повече от един правилен отговор. Инициативата е все още млада, но интересът към нея от страна както на деца и родители, така и на партньори се увеличава, като към второто й издание се присъединяват и MindHub.

Платформата Khan Academy представя теми от учебния материал по нов, лесен и увлекателен начин. Всяко дете, което се чувства несигурно в знанията си по даден предмет, може само да се опита да ги подобри, като следи собствения си прогрес. Системата е направена, така че да отчита къде ученикът допуска най-много грешки и на кои секции най-много се задържа, като впоследствие му предлага да поработи допълнително върху тези теми. При правилно решаване на задача или упражнение се дават точки, има състезателен и гейминг характер, който увлича. Учители и родители също могат да ползват платформата, да проверяват резултатите на учениците и да им подготвят персонални задачи според техните нужди. С добавяне на съдържание могат да участват освен учители и доброволци също и галерии, музеи и дори компании като Pixar, които предлагат обучителни видеа за създаване на анимационен филм. Мисията на инициативата е да направи образованието достъпно навсякъде по света, дори в села без собствени училища и с труден достъп до инфраструктура.

Още иновативни образователни програми, насочени към това умение: "Уча.се"

Приобщаване и гражданска активност

Център за приобщаващо образование (ЦПО) работи за идеята, че всяко дете е равен участник в образователния процес и трябва да има еднакъв шанс за реализация с останалите. Това е важно да бъде разбрано от всеки учител, а още повече от учениците като играещи основна роля в това приобщаване. Затова инициативите на ЦПО са насочени към учениците и техните родители, учителите и училищното управление и общността като цяло. Организацията създава обучения и конкурси, с които да популяризира и награди иновативните практики, подпомагащи учебната интеграция. Целта е да бъде изградена приобщаваща среда, в която децата да бъдат насърчавани да разгърнат способностите си и да превъзмогват трудностите, така че да се почувстват ценни.

Дружеството на ООН в България се опитва да зададе още по-глобални рамки в съзнанието на младежите за това какво е да си част от обществото. Чрез клубната си мрежа в над 30 училища в 20 града в страната организацията повишава информираността на учениците за дейността на ООН и ги ангажира със социални теми. Ученици учат свои връстници на това защо са важни правата на човека, как опазването на околната среда се отразява на живота на всеки от тях, каква роля имат в поддържането на регионалния и световния мир и др. В непринудени разговори между връстници децата разбират как отделният човек може да допринесе за благосъстоянието на човечеството и защо "професиите на бъдещето" са тези с добавена стойност независимо от областта на реализация.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Промяната в образованието не винаги чака нови закони или наредби. Вече има активни учители и директори, които поемат инициативата да променят класните си стаи според нуждите на учениците си. Често им помагат неправителствени организации, които имат опит във внедряването на модерни технологии и съвременни методи на преподаване. Тези инициативи показват, че за първите стъпки към промяната дори не е необходимо да се променя задължителната учебна програма - достатъчно е училището да отвори вратите си за различните иновативни идеи. И така да разшири хоризонта както на учителите, така и на учениците си. Ролята на държавните и местните власти обаче също не е за пренебрегване - те трябва да поощрят успешните инициативи и да стимулират адаптирането и мултиплицирането им и в други училища. Защото само така промяната може да достигне до повече ученици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сравни и избери

Сравни и избери

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.