Марк Пренски: Трябва да провокираме децата да искат да променят света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марк Пренски: Трябва да провокираме децата да искат да променят света

Марк Пренски: Трябва да провокираме децата да искат да променят света

Американският визионер за важните въпроси около образованието, които (най-после) трябва да си зададем

Светослав Тодоров
9765 прочитания

© Надежда Чипева


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Рядко някой може да говори за "деца" и "власт" в едно изречение, но Марк Пренски го прави убедително. Мисията му е да постави учениците в истинския център на образованието.

Според него съвременният свят прави децата много по-бързо "овластени" – отрано се научават да боравят с различен вид технологии, да развиват практични умения, да имат желанието да усъвършенстват околния свят, да поставят под въпрос правилата около себе си. Казано накратко, Пренски смята, че по-скоро ние трябва да ги настигнем, отколкото те нас.

В лекцията си "Образование, чрез което техният свят да стане по-добър. Освобождаване на силата на децата от ХХI век" на конференцията "Образование за професиите на бъдещето" той очерта идеите си как днешните ученици трябва да стигнат до бъдещето с развит потенциал и опит вместо със знания от вчерашния свят. Даде примери с деца, които вече имат постижения в науката, които създават мобилни приложения и имат идеи как да се борят срещу обществени проблеми като тормоза в училище и домашното насилие. Как обаче да запазим и развием вдъхновението им? Пренски не претендира да има точни препоръки как да се случи всичко това, но смята, че може да разкрие хоризонта. За него по-важно е да си зададем правилните въпроси, дори и да нямат очевидни отговори. Ако имаме нова и иновативна гледна точка и сме в крак с бързите промени в света и технологиите, ще намерим правилните решения.

Пренски смята, че учебната програма в момента е твърде тясна по отношение на уменията, на които учи, и в нея трябва да влезе ново ядро от предмети. Сред тях са ефективното мислене (което включва решаването на проблеми, задаването на въпроси, креативното мислене, финансовите умения и контрол на стреса), ефективните действия (например работни и здравни навици, лидерство, взимане на решения, предприемачество и иновации), ефективните връзки между хората (като комуникация, работа в екип, изслушване, емпатия, кураж, толерантност и себепознание) и ефективните постижения за реалния живот (през работата по проекти).

Според Пренски трябва да променим и самото отношение към образователната система. "Първото нещо, за което се сещаме, е да питаме нашите деца какви са оценките им. Но всъщност трябва да ги провокираме да искат "да променят света", казва той. А учителите трябва не само да научат децата, а да ги направят по-силни и уверени.

Визитка

Марк Пренски е роден през 1946 г. в Ню Йорк и е международно признат визионер, оратор, писател, консултант и създател на програми в областта на образованието. Завършва "Йейл" и "Харвард". Започва кариерата си като преподавател в "Харлем" през 70-те години, има опит както в основни училища, така и в гимназии. В началото на 80-те започва консултантска практика. Името му се свързва и с въвеждането на често използвани термини като "дигитален имигрант" (от digital immigrant, англ.) и "дигитално роден" (от digital native, англ.).

Намирате ли връзка между лошото образование и средата на дезинформация, която съществува днес?

Вероятно има такава. Политиката е трудна за анализиране, тъй като в нея има толкова различни процеси и е трудно да се проследят корените им. Ако трябва да погледнем към родната ми страна – трудно е да се каже как от една крайност понякога минаваме в друга, защо понякога демокрацията работи, а друг път не.

Но по въпроса за образованието мисля, че ако у достатъчно деца се създаде чувството, че те трябва да работят за каузата светът да е едно по-добро място, логично от тях ще излязат по-добри политици някой ден. Вместо да ги караме да упражняват доминация един над друг, трябва да ги научим да работят заедно.

Мисля, че отнемаме от силата им, от потенциала им да са креативни и съзидателни. Ако попитате как едно дете би решило важен обществен проблем, то може да даде различна и интересна гледна точка от тази на възрастните. Много често гледаме на децата като на домашни любимци, на които сваляме каишката като пораснат. Ако трябва да дам един съвет - отнасяйте се към децата си с уважение и доверие.

Професионалният ви път е отдаден на иновациите в образованието и преподаването. А какъв бяхте като ученик?

Справях се добре, бях много любопитен. Но това, което така и не открих през целия си живот, е учител, който да иска да развие интересите ми, да бъде ментор. Който да ми каже: "Хей, Марк, виждам, че си много добър в това и това, може би трябва да пробваш да се развиеш ето там." Твърдя го след дълъг опит, тъй като образованието ми продължи общо 20 години. Има толкова много неща, в които можем да сме добри, а да не се замисляме за това. Бях надхвърлил 30 години, когато някой ми каза, че мога да съм добър в проучванията и консултирането.

Сега сте на 71, но сте изключително заинтригуван от всичко, което може да предложи дигиталната среда. От самото й начало ли се интересувахте как интернет може да повлияе на образованието?

Да, веднага разбрах, че това ще промени образованието изоснови и ще ни накара да преосмислим навиците си. В момента има толкова много елементи в процеса на обучението, които са плод на автоматизиране вместо подлежащи на промяна според конкретния човек и нуждите му. Ще дам един прост пример колко много се е променило. Ако някой ме попита "Колко е населението на България", едно време трябваше да намеря и отворя енциклопедия, сега отговорът е на секунди от мен, в телефона ми. Мисля, че винаги подценяваме какво технологията може да направи за нас в близко бъдеще и надценяваме какво би могла да направи за нас в далечно бъдеще.

Имате 12-годишен син. Помага ли ви да разбирате какво е необходимо на новите поколения?

Той е като баща си – мисли, че знае всичко. Така че и да, и не. Справя се добре в училище, но не му е особено интересно там. Не съм го виждал да се вълнува от нещо, което се случва в часовете. Говорил съм с него какво би му било интересно, какво би променило средата му. Истината е, че не стигаме до конкретни идеи, но би ми се искало и самото училище да го провокира да търси отговори на въпросите. Примерно той много обича да снима и монтира видеа, умение, което няма приложение в учебния му процес. Ако се намери начин той да реализира потенциала си в тази област, той може да научи много за света чрез нея. И така той ще научи повече за него, отколкото от часа по история, в който ще му кажат как някой крал е убил друг преди векове. Да, за децата е нужно да знаят основата, как се е променила една нация във времето, но тези неща могат да бъдат предадени много по-синтезирано и да оставят място за практичните умения. Мисля, че мога да предам цялата американска история в един туит.

На сайта си пишете, че препоръчвате всеки да преминава през един онлайн курс на година...

Това може би съм го писал преди десет години, така че сега бих казал "поне един". Това те кара да не си ограничен от учебната програма. Ако някой иска да научи повече за зоологията – свободен е да го направи. Но трябва да направя важното уточнение, че не съм особен почитател на курсовете като цяло. Мисля, че човек най-добре учи, когато сам намери правилното за себе си темпо, а не когато отвори на първата страница и стигне до последната.

Кое е последното умение, което сам сте развили у себе си?

Монтиране на видеа, след като прочетох как да работя с приложението iMovie.

Коя е последната книга, която прочетохте?

The Inevitable на Кевин Кели (бел.авт. - книга, в която Кели, редактор на The Wire, описва 12 тенденции, които ще оформят бъдещето). Мисля, че това е една от най-важните книги, които съм чел през последните години. Иначе обожавам научната фантастика. Мисля, че много деца биха развили въображението си, ако четат фантастика вместо книга за Средновековието.

А какво ще кажете за нещо, което обединява и двете - "Игра на тронове"?

Всъщност съм чел всички книги от поредицата и гледам сериала. Това, което е най-вълнуващото в литературата, е, че тя е базирана на моделите в човешките взаимоотношения и така тя ги синтезира най-добре. Литературата ни помага да разберем хората така, както математиката е пътеводителят ни към логическото мислене.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Рядко някой може да говори за "деца" и "власт" в едно изречение, но Марк Пренски го прави убедително. Мисията му е да постави учениците в истинския център на образованието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.