Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 май 2017, 15:30, 3979 прочитания

Как се става първолак

Новите правила за прием в първи клас въвеждат по-скоро козметични промени, отколкото съществени изменения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.
За пръв път от доста години кампанията за прием в първи клас започна без традиционните опашки от родители, чакащи с дни, за да подадат документи за предпочитано училище. Отпадането на този стрес е едно от най-съществените изменения на новите правила за прием, които Столичната община прие в началото на тази година. Някои родители все пак предпочетоха да подадат заявленията си първи, в случай че поредността отново се окаже фактор на някакъв етап от класиранията.

Целта на новите правила е да се гарантира равнопоставеност на всички кандидати. По-същественото обаче е да се избегне концентрирането на ученици само в определени училища при наличие на свободни места в други, става ясно от мотивите на решението на Столичния общински съвет. Като цяло обаче промените са по-скоро козметични, отколкото налагат някакви съществени изменения.


Какво се променя

Освен това, че поредността в подаването на документите вече няма да е фактор за осигуряването на място в желаното училище, с новите правила за прием Столичната община въведе единна точкова система за всички учебни заведения, давайки най-голяма тежест на критерия за местоживеене. Основната идея е приемът на децата да се разпредели по-равномерно, тъй като в някои квартални училища напливът е особено голям, в други пък - не. Реално обаче това не е нещо ново, тъй като и досега за повечето училища това беше едно от основните изисквания за прием.

"Това не е коренна промяна, тъй като в нашето училище този критерий винаги е бил с най-голяма тежест", коментира директорът на 51 СОУ "Елисавета Багряна" Асен Александров. Така на практика разликата е в това, че този критерий вече ще бъде водещ за всички училища и ще дава еднакъв брой точки при кандидатстването. Друг мотив за промяната е децата да не пътуват дълго до училището си, коментираха от 7 СОУ "Свети Седмочисленици".



Какво мислят родителите

Вместо да се въвеждат чисто административни мерки, които да осигурят достатъчно кандидати за някои училища, би могло да се помисли как тези учебни заведения да станат атрактивни от гледа точка на качество на образованието, коментираха родители на бъдещи първокласници. Друг проблем е, че някои родители предпочитат децата им да посещават училище близо до местоработата им, което значително улеснява прибирането на учениците. От тази гледа точка критерият за местожителство не е съвсем адекватен за училищата в централната градска част, където има повече офиси, отколкото живеещи. "Повечето хора, които кандидатстват при нас, са по месторабота. Децата, които живеят в района на училището, са много малко", коментираха от 7 СОУ "Св. Седмочисленици".

Според заместник-кмета по образованието и културата Тодор Чобанов, цитиран от "Дневник", новите правила се дължат на изискванията на приетата миналата година наредба на Министерството на образованието и науката, която организира дейностите в училищното образование. По думите му обаче в нея има някои "недомислици", тъй като не са взети предвид много "реални ситуации в живота".

Другите критерии

Новите правила предвиждат още три групи критерии, които са се прилагали и досега, макар и избирателно. Те са социални, които дават повече точки за деца сираци или за такива, които имат трайни увреждания. Повече точки има и ако детето е посещавало подготвителната група на училището или има брат или сестра, които вече учат в него. Местоработата на родителите също се запазва като критерий, макар да дава много по-малко точки от местоживеенето. С новите правила единствената свобода, която се оставя на училищата, са допълнителните критерии за прием, които се приемат от педагогическия съвет. Тези критерии трябва да бъдат не повече от три, като общият сбор от точките, които дават, не трябва да бъде над 22.

"Допълнителните критерии не могат да бъдат същите като задължителните, както и да дават точки за постоянен адрес на родител/настойник на територията на София", коментира Тодор Чобанов при приемането на правилата. Новите изисквания все пак дават възможност, когато кандидатите с еднакъв брой точки са повече от свободните места, да бъдат предложени допълнителни критерии, определени от обществените съвети, в които участват родители. В този случай има вероятност да се промъкне отново и поредността на подаване на документите. Според Асен Александров обаче по-вероятно е да се гледа кое от децата живее по-близо до училището.

Друг съществен момент в новите правила за прием е, че с тях се определя ново райониране, така че да се избегнат случаите, в които даден адрес не попада в периметъра на нито едно училище. Картата с прилежащата територия може да бъде намерена на сайтовете на училищата. На практика тези зони обхващат до няколко съседни улици около училището и опасността детето да попадне в различен район, макар от учебното заведение да го дели един булевард, остава.

Срокове за кандидатстване

До средата на март всички училища в столицата трябваше да обявят допълнителните критерии за прием. Срокът за подаването на заявления за участие в първо класиране е от 18 април до 19 май. Обявяването на резултатите е на 2 юни, след което родителите имат два дни за записване. Свободните места за второ класиране ще се публикуват на сайтовете на училищата на 8 юни, а тези за трето - на 16-и. Ако детето не е прието в желаното от него училище, следват още два приема, стига свободните места да не са запълнени. Задължение на родителите е сами да следят информацията за класирането, която се предоставя на видно място в самото училище, както и на неговия уебсайт.

Според правилата, ако в процеса на кандидатстване настъпи промяна, свързана с критериите, родителят трябва да подаде допълнително заявление до директора на училището в рамките на определените срокове.
Отворени врати

От няколко години някои от столичните училища въведоха практиката на така наречените отворени врати. Това е определен ден, в който бъдещите първокласници могат да посетят училището, да разгледат класните стаи и да усетят атмосферата. Родителите пък могат да зададат всички въпроси, които ги вълнуват, и да се запознаят с преподавателите и условията, които училището предлага. В 51 СОУ например има два пъти годишно "отворени врати", разказа директорът Александров, като по думите му винаги има голям брой желаещи да се включат в тях. Други училища организират отворените врати малко преди първото класиране, което, макар и да е полезно, затруднява родителите при решението им къде да подадат документи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 445 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2721 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Финландски пътища към математиката

Създателката на иновативен метод на преподаване Маарит Роси споделя пред "Капитал" как можем да направим предмета интересен и полезен за учениците

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10