Финландски пътища към математиката

Създателката на иновативен метод на преподаване Маарит Роси споделя пред "Капитал" как можем да направим предмета интересен и полезен за учениците

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

На входа на класната стая има торбичка с листчета. Учениците влизат и теглят номер, който оказва мястото, където да седнат. Всеки попада в група от по четирима на случаен принцип - понякога може да е със съученици, които познава добре, друг път - с такива, с които не са особено близки. По време на урока групите получават задача, която трябва да решат заедно, като обсъждат помежду си различни възможности, изработват модел, разпределят отговорностите.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    areta avatar :-?
    areta

    Чудя се, ако е токова решаващ методът децата да не седят в редици и само да слушат учителя и той дава такива добри резултати, защо китайчетата са в челото на класацията по математика? Методът на преподаване в Китай е редици чинове, тишина, водеща роля на учителя и т.н. Тоест едни и същи високи резултати (даже на китайците са по-високи) се постигат с диаметрално противоположни методи на преподаване. Как става това и защо става? Да не би ключът от бараката да се крие другаде?

  • 2
    jdj1455115687488426 avatar :-|
    Tikva Oranjeva

    До коментар [#1] от "areta":

    Според мен освен резултати, има и други неща, които е добре да се взимат предвид като се търси "ключ от бараката", а именно как се чувстват децата.

  • 3
    areta avatar :-|
    areta

    До коментар [#2] от "Tikva Oranjeva":

    Вярно е донякъде, но мисля че основното е дали децата са мотивирани. Финландците постигат мотивацията по описания начин. Интересно ми е как китайците и сингапурците мотивират своите деца.
    И в двата метода много лесно може да се премине границата и да се изроди или в слободия, или в казармен тип. Очевидно успяват да се придържат към някаква златна среда, която е трудно да се дефинира.

  • 4
    gwa59354694 avatar :-|
    gwa59354694

    До коментар [#1] от "areta":

    Изгледайте това видео (надявам се, че разбирате английски) и може би ще получите отговор на въпроса си относно резултатите в Китай.

    https://www.youtube.com/watch?v=YYGNB3cABUU

  • 5
    areta avatar :-|
    areta

    До коментар [#4] от "gwa59354694":


    Гледала съм преди време това видео и намирам, че то дава сведения за методите на образование в Китай. Тези методи аз ги знам и никак не ми харесват. Не ми е това въпросът. Аз искам да разбера защо резултатите на китайците са толкова високи и защо са толкова стабилни? Картината която дава филмчето се базира на лични впечатления, за които ние научаваме опосредствано, т.е. какво е мнението на участниците.

    Картината съвсем не е черно-бяла. Бих искала да ти върна жеста ама не намирам с превод на английски
    https://www.youtube.com/watch?v=-5-ejIlkdJw
    Датската телевизия беше направила документален филм за съпоставка на датски ученици с китайски по няколко направления: четене, математика, креативно мислене, работа в екип, английски език. Имаше много дълги и пространни интервюта с ученици, родители, учители, от министерството на образ. в Дания, подробни репортажи от училищата и т.н. Жалко е, че ги няма сериите преведени, много са интересни. Всички "красоти" от соц времената си ги има в китайското училище като започнеш от физзарядката за всички ученици на двора сутрин...

    Обаче резултатът накрая беше 4:1 за китайците. В математика бяха смазващи. Дори и в дисциплините креативно мислене и работа в екип бяха по-добрите. Само в английския език датчаните се представиха значително по-добре. Няма как с насилствено-командни методи да научиш децата да мислят креативно и да работят добре в екип. В китайците има нещо и аз искам да знам какво е то. Засега не съм успяла да разбера какво е.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал