Финландски пътища към математиката

Създателката на иновативен метод на преподаване Маарит Роси споделя пред "Капитал" как можем да направим предмета интересен и полезен за учениците

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

На входа на класната стая има торбичка с листчета. Учениците влизат и теглят номер, който оказва мястото, където да седнат. Всеки попада в група от по четирима на случаен принцип - понякога може да е със съученици, които познава добре, друг път - с такива, с които не са особено близки. По време на урока групите получават задача, която трябва да решат заедно, като обсъждат помежду си различни възможности, изработват модел, разпределят отговорностите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    areta avatar :-?
    areta
    • - 2
    • + 5

    Чудя се, ако е токова решаващ методът децата да не седят в редици и само да слушат учителя и той дава такива добри резултати, защо китайчетата са в челото на класацията по математика? Методът на преподаване в Китай е редици чинове, тишина, водеща роля на учителя и т.н. Тоест едни и същи високи резултати (даже на китайците са по-високи) се постигат с диаметрално противоположни методи на преподаване. Как става това и защо става? Да не би ключът от бараката да се крие другаде?

    Нередност?
  • 2
    jdj1455115687488426 avatar :-|
    Tikva Oranjeva
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "areta":

    Според мен освен резултати, има и други неща, които е добре да се взимат предвид като се търси "ключ от бараката", а именно как се чувстват децата.

    Нередност?
  • 3
    areta avatar :-|
    areta
    • + 3

    До коментар [#2] от "Tikva Oranjeva":

    Вярно е донякъде, но мисля че основното е дали децата са мотивирани. Финландците постигат мотивацията по описания начин. Интересно ми е как китайците и сингапурците мотивират своите деца.
    И в двата метода много лесно може да се премине границата и да се изроди или в слободия, или в казармен тип. Очевидно успяват да се придържат към някаква златна среда, която е трудно да се дефинира.

    Нередност?
  • 4
    gwa59354694 avatar :-|
    gwa59354694
    • - 1

    До коментар [#1] от "areta":

    Изгледайте това видео (надявам се, че разбирате английски) и може би ще получите отговор на въпроса си относно резултатите в Китай.

    https://www.youtube.com/watch?v=YYGNB3cABUU

    Нередност?
  • 5
    areta avatar :-|
    areta
    • + 3

    До коментар [#4] от "gwa59354694":


    Гледала съм преди време това видео и намирам, че то дава сведения за методите на образование в Китай. Тези методи аз ги знам и никак не ми харесват. Не ми е това въпросът. Аз искам да разбера защо резултатите на китайците са толкова високи и защо са толкова стабилни? Картината която дава филмчето се базира на лични впечатления, за които ние научаваме опосредствано, т.е. какво е мнението на участниците.

    Картината съвсем не е черно-бяла. Бих искала да ти върна жеста ама не намирам с превод на английски
    https://www.youtube.com/watch?v=-5-ejIlkdJw
    Датската телевизия беше направила документален филм за съпоставка на датски ученици с китайски по няколко направления: четене, математика, креативно мислене, работа в екип, английски език. Имаше много дълги и пространни интервюта с ученици, родители, учители, от министерството на образ. в Дания, подробни репортажи от училищата и т.н. Жалко е, че ги няма сериите преведени, много са интересни. Всички "красоти" от соц времената си ги има в китайското училище като започнеш от физзарядката за всички ученици на двора сутрин...

    Обаче резултатът накрая беше 4:1 за китайците. В математика бяха смазващи. Дори и в дисциплините креативно мислене и работа в екип бяха по-добрите. Само в английския език датчаните се представиха значително по-добре. Няма как с насилствено-командни методи да научиш децата да мислят креативно и да работят добре в екип. В китайците има нещо и аз искам да знам какво е то. Засега не съм успяла да разбера какво е.

    Нередност?
Нов коментар