С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 май 2017, 15:34, 9639 прочитания

Уард ван де Вийер: Ако иновациите идват само отгоре надолу, има твърде много съпротива

Холандският преподавател и консултант за уменията, които добрите учители притежават, и промяната според научни данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.
"Домашната работа не работи, работата в група е по-ефективна."

Д-р Уард ван де Вийер е експерт в областта на иновациите в образованието и международен консултант за управление на образователния процес в училище, повишаване на езиковата грамотност и уменията по аритметика. След кариерата си като учител, директор, обучител и консултант в Холандия той обучава учители и директори в Педагогическия колеж в Ротердам. Д-р Вийвер използва и развива доказателствено базирани методологии за развитието на училището през последните двадесет години. Той беше лектор на конференцията "Образование за професиите на бъдещето" на "Капитал".

Кои са уменията и качествата, необходими за учителите на бъдещето?


Училището трябва да осигурява висококачествено знание и учителят е лицето му. Той трябва да развие умението да разпознава това висококачествено знание - такова, което е основано на доказателства. В България например домашната работа е много популярна практика. Но тя не работи. Мъчение е за учениците и по-добре да се свърши в училище, където уроците да се направят по привлекателен начин, а учениците да бъдат мотивирани. Ако нещата се вършат заедно, в група, това е по-ефективно от домашната работа. От училищата, които посетих в България, виждам, че родителите са притеснени за собствените си знания, тъй като трябва да помагат на децата си.

Има и други значими умения, които учителите трябва да развият. Едно от тях е да дават подходяща обратна връзка. Когато наблюдава внимателно децата, учителят може да види от какво имат нужда. Когато е отворен и приятелски настроен, децата задават въпроси и тогава учителят може да им каже кое е добре и кое - не. Преподавателите трябва да са приятелски настроени, но честни. Обратната връзка е и двупосочна. Когато резултатите са слаби, това не е защото децата не са добри, напротив - учителят трябва да се вгледа в себе си.

Добрият преподавател оставя избора на стратегия на ученика. Това мотивира детето и то осъзнава къде е сгрешило и какво да промени. Освен това чувства, че само е стигнало до стратегията, тя е негова. Не трябва преподавателят да е в центъра, а ученикът.



Друго ниво на добрата обратна връзка е, когато учителят си зададе въпроса "как мога да помогна на детето да насочва собственото си обучение". Tой може да анализира процеса на учене заедно с ученика, да видят кое е вървяло добре и къде има възможност за подобрение. Оценката, която преподавателят дава накрая, е най-ефективна, когато детето е убедено, че е научило нещо. Когато е гордо и знае, че това е неговият резултат. Тогава е готово и да се отвори за нови неща и перспективи.

Важно за учителите е и да обновяват непрекъснато квалификацията си - как е структуриран този процес в Холандия?

Учителите са задължени да посещават курсове, да опресняват знанието си и да подновяват уменията си. Ако не го направят, губят лиценза си за учители. В момента минимумът е 160 часа на година - могат да посещават курсове и практически семинари, да четат книги, да търсят нова информация. Тези дейности се събират в портфолио, като имат право на платен отпуск за тях.

Кой има право да квалифицира учителите?

Университетите и фирми. Ние сме една от тези фирми. Преди се занимавахме с обучения за учители, сега подготвяме курсове за учители по метода "Монтесори". Пригодихме тази програма за Китай, Косово, Ливан, Германия.

Кой според вас трябва да оказва подкрепа за допълнителните квалификации на учителите?

Мисля, че ключово за новото мислене за образованието е изследването му от страна на университетите. Това трябва да е началото. Следва сътрудничество с родители, министерството на образованието, местните училищни настоятелства и директорите на училищата. Зависи и от това кой е лидерът на една общност. Забелязах например, че в Пловдив заместник-кметът (Стефан Стоянов - бел. ред.) е много амбициозен и инициира иновации, а хората са готови да работят с него.

Знаем от опита с изследванията на образованието, че иновациите отгоре надолу в училищата не работят. Екипите търсят всякакви извинения да не свършат работата, тъй като наставленията идват от правителството, местната администрация или директора. Затова нашата стратегия е да информираме учителите за силните и слабите страни на училището им, да разберем какво искат да променят самите учители, да направим анализ и след това да изготвим план. Представяме го пред учителите, родителите, управляващите и след това всички трябва да се съгласят. Чак тогава започваме. Ако иновациите идват само отгоре надолу, има твърде много съпротива. Когато действаш и от двете посоки, има общи интереси. Училището има нужда от добра репутация, правителството - от добро образование, родителите - да получат най-доброто за децата си. Това е нивото, на което се срещаме.

В България рядко се стъпва на данни и изследвания за подобряване на образователните политики. Можете ли да дадете пример от вашия опит за промяна в образованието, направена вследствие на анализ?

Когато отчетохме ниски резултати в някои училища, влязохме в класните стаи, за да видим как се управляват те. В началото контролът беше лош - през повечето време децата не бяха заети с учене, а се разсейваха. Показахме на хората какви са липсите в образователната система, като се базирахме на научен инструмент, който показва, че 80% от времето на децата трябва да е ориентирано към учене, а най-ефективният начин да започнеш урок е да дадеш цел. Осигурихме на учителите курсове и практически семинари, упражнявахме се с тях, направихме анализ на силните и слабите им страни и им го показахме.

Промяната беше дългосрочна. След две години видяхме резултатите от тежката работа, от мотивацията на хората и училищата повишиха нивото си. Направихме наблюденията си публични, а образователният министър беше доволен и дори ни даде награда за проекта.

Интервюто взе Мила Чернева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мамо, откъде идват бебетата 1 Мамо, откъде идват бебетата

Няколко принципа, които е добре да спазваме по отношение на сексуалното възпитание на децата

4 май 2018, 3622 прочитания

Кариера отрано Кариера отрано

Дали и как родителите могат да ориентират професионално децата си в условията на растяща несигурност и динамични промени на пазара на труда

4 май 2018, 3466 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Бизнесът и училищата: първи крачки

Вече има успешни инициативи, които подготвят учениците за пазара на труда

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Ще удържи ли Борисов властта

ГЕРБ няма да се откажат лесно от управлението - през 2019г. се разпределят проекти за над 10 млрд. лв. и се избира следващият главен прокурор

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете