Учи, за да рОботиш

Образованието е ключът към работните места на бъдещето - само, че не образованието с което сме свикнали

Темата накратко:

• Светът след четвъртата индустриална революция иска нови умения, които не могат да бъдат получени от старото образование

• Най-ценните качества ще бъдат тези, които са най-трудни за усвояване от машините

• Как ще изглежда новото образование вече е ясно, въпросът е само да стане масово

Футболист, който създава университет - това не е начало на виц, а на напълно сериозен, мащабен проект, който беше започнат в края на миналата година в Манчестър, а двигателят е легендата на Юнайтед Гари Невил.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    greeneyes avatar :-|
    greeneyes

    Всъщност целта на тези нови университети е да свържат по-тясно висшето образование с практиката, или с други думи с реалния живот. Това се опитва отдавна в много утвърдени университети, главно в Щатите и Канада. В бостънския Northeastern University например години наред се изпълнява паралелно образователна и работна програма и студентите едновременно с образованието си получават интершипс в компании, където получават опит, а в много случаи гарантирано място след завършването на образованието си. В Канада повечето колежи и университети също следват подобна политика. Добре е, че и в Европа започват да мислят по този въпрос.

  • 2
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    По-скоро имай специфични умения, без значение конкретната област, бъди широко скроен да може да си отворен за нови неща/технологии/знания и старай се да правиш нещата максимално добре. Тоест не ги претупвай. Това в дългосрочен план винаги ще ти донесе успех. Естествено при този отворен живот, трябва поне един чужд език да говориш добре, колкото повече толкова повече. Още Сунд Дзъ казва правилната стратегия винаги печели пред единичната победа. С две думи, избери си област в която наистина си добър и се усъвършенствай, не залитай по течението. Тези школи или т.н. “нови университети” запълват наистина текущи дупки на образованието, но в дългосрочен план са обречени. Дори да вземем и Софт уни, който сега е хит/нищо против него, просто за пример/, той реално не създава истински програмисти, а писачи на код. Както едно време ПУЦ-овете са създавали стругари, а не истински занаятчия. Човек не знаеш математика и/или физика и сложни алгоритми няма как да е реално добър програмист. С две думи решете кракткия удар и животът на пеперуда ли търсите или дългосрочен растеж и животът на бухал. Весели празници и най-вече живи, здрави и щастливи.

  • 3
    desata avatar :-|
    Desislava Shtebetovska

    Книгата на Кен Робинсън е съкровище. У нас е преведена и издадена от РААБЕ България. Ето я книгата: https://goo.gl/LZgBWn

  • 4
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Отново ни баламосват. Производствените технологии вярно се развиват, но роботите струват много пари и тяхното използване се осмисля само и единствено, когато имаш голям постоянен пазар. Как си представяте постоянно на едно място на Земята да се произвеждат дадени стоки, които да се продават в другите държави. Ами местните фирми и избраните от народа техни политици те кво ще кажат... Вечно гладните тъпи търтеи близки до ГЕРБ, които точат огромна част от предназначените за България европари, общинските и държавни бюджети, трябваше да дадът отчет например за смисъла и възвращаемостта на стотиците милиони евра предназначени за малките фирми, които не бяха дадени на малките фирми, а бяха „вложени” в технологичен парк, фондовете за дялово инвестиране и банки, които да си оправят ликвидността нарушена поради раздадените огромно количество лоши кредити ... Тези пари бяха окрадени и разпиляни без никакъв ефект.

  • 5
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Днес тия търтеи отново ни разказват чужди приказки, с които да ни окрадат парите и за образование. Забравете роботите дето произвеждали автоматизирано. Те бълват огромно количество продукция, която трябва да се продава някъде. Роботите струват много пари и за да върнеш инвестицията трябва да имаш ниска себестойност и съответен голям пазар. Големите държави няма да допуснат производители от малки държави да продават на техните пазари своята си стока произвеждана лесно от роботи /нали все пак и те си имат свои местни мафиоти, които са си заградили пазара и могат да си купят същите роботи/. И днес виждаме хиляди завоалирани и неписани ограничения пред чужденците именно в големите държави - било работници или стоки. Единици са българите в чужбина, които работят като конструктори, технолози, научни кадри... Основната маса биват допускани на работни места нежелани от местните или в дейности с ниско заплащане.
    Смятам, че посоката на движение за нас като малка държава е към намиране на своите ниши, например в производството на био, еко и нормални полезни стоки. Тези продукти ще се търсят все по-вече. Държавата чрез нейните институти, трябва да хвърли пари за нови безвредни технологии за отглеждането на такива култури без използването на ГМО, химия, с максимална автоматизация и ниска себестойност на производство, съхранение и логистика. Нашите ниши не са в масовото производство. Трябва да се конструират и произвеждат крайни продукти и да се продават под собствени търговски марки.

  • 6
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Да в образованието ни отдавна трябваше да настъпят промени, но те са в друга посока.

    ПЪРВО - обучаваните и обучаващите трябва да гледат в една посока. В края на всяка година трябва да има външно оценяване, което да оценява усвояването на знания и придобитите нови умения от учениците. Получените оценки трябва да служат за преминаване в по-горна степен на учениците. Освен това прогреса или провала на учениците трябва да увеличава или намалява заплатите и придобивките на учителите им.
    ВТОРО
    Обучението трябва да се преориентира от запаметяване на някога някому нужна теория в умения да се намери бързо точната информация, нейното филтриране и обработване за решаване на зададени задачи. Как фирмите да конструират и произвеждат кряйни продукти в България като достъпа дори до държавните стандарти е платен и струва луди пари. На всичко отгоре голяма част от нашите стандарти даже не са преведени на български, но иначе струват по няколко стотин лева. За изработването и на най простото изделие е необходимо използването на 10-20 стандарта.
    ТРЕТО
    Държавата трябва да следи новите технологии, да купува за нуждите на училища и университети технологии и машини, и да обучава ученици и студенти да придобиват умения и да вършат работа с тези машини и технологии. Тези ученици и студенти трябва да носят новите технологии по фирмите.

  • 7
    nvy23478691 avatar :-|
    nvy23478691

    По-точно трябва да се напише: Учи, за да РОБотиш!

  • 8
    skitnikapozemqta avatar :-P
    skitnikapozemqta

     ""Креативното решаване на проблеми беше посочено като ключово умение на последния форум в Давос", казва тя пред "Капитал"."

    И след 20 Давоса Критичните умения ще са ундъррейтед, защото на капиталистическите класи така им е удобно

    ""В момента преминаваме от един тип общество към друг, което изисква съвсем различно взаимодействие", смята тя."

    Обществото ни е същото от Платон насам, формата на организация се променя.

    "ВТОРО 
    Обучението трябва да се преориентира от запаметяване на някога някому нужна теория в умения да се намери бързо точната информация, нейното филтриране и обработване за решаване на зададени задачи."

    Ако имаш да се подготвяш за презентация, вървят лекци и личният ти живот буксува според теб до какви принципи ще прибегнеш за есето ти обясняващо еди-каква си абстрактна теория? Много ясно, че ще използваш 'намиране бързо точната информация, нейното филтриране и обработване'.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал