Ученето като удоволствие, провокация на креативността и игра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ученето като удоволствие, провокация на креативността и игра

Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето

Ученето като удоволствие, провокация на креативността и игра

В България вече се налагат алтернативни модели и иновативни учебни инициативи, които поставят детето в центъра на образователния процес и разчупват рамката на конвенционалната система

Силвия Радославова
2314 прочитания

Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето

© Shutterstock


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Бъдещето категорично принадлежи на технологиите и дните, в които машините и роботите ще управляват автомобили и самолети, ще лекуват хора, ще помагат в отглеждането на деца и автономно ще строят домове, не са далеч. Живеем във време на динамични и ускоряващи се промени, раждат се цели нови индустрии и професионални направления, а много от старите умират. Според данни на Световния икономически форум около 65% от днешните ученици в начален курс на обучение ще работят професии, които още дори не съществуват. Ето защо все повече анализатори изтъкват нуждата от нови знания и умения, които съвременният човек трябва да притежава, за да бъде адекватен на този променящ се свят. Сред тях са критичното мислене и способността за решаване на проблеми, любопитство и креативност, социална и емоционална интелигентност, умения за трансгранично сътрудничество, бързина и адаптивност, инициативност и предприемачески дух, комуникативност и др. На образованието трябва да се гледа като на единствен инструмент за промяна и добрата новина тук е, че трансформацията на остарелия училищен модел вече се случва в много точки на света. Лошата е, че системата в България все още е далеч от мащабната реформа, от която се нуждае. Отвъд конвенционалния образователен модел обаче съществуват достатъчно възможности, а нарастващият интерес на родителите към тези алтернативни форми расте. Те срещат и все по-силна институционална подкрепа.

Общото между алтернативните методи на обучение е, че те не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътят на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето и развитието на неговите качества и възможности. Ето кои са някои от тези методи.

Монтесори педагогика

Монтесори педагогиката следва естественото развитие и нуждите на всяко отделно дете, а основните принципи на метода са свободата и изборът на детето, като намесата на възрастния идва само за да помогне за самостоятелно справяне. Методът е създаден от доктор Мария Монтесори в началото на миналия век и е първият, който изважда детето от пасивната роля в образованието, поставяйки го като активна страна в центъра на процеса. Тук средата е изключително важен елемент от обучението и е организирана изцяло в негова подкрепа. "Детето между 0 и 6 години не просто учи от средата, но абсорбира всичко, с което тя разполага, не само като материали, но и като взаимоотношения. Ние, възрастните, сме част от тази среда и трябва да имаме съзнание за това, защото умът на детето поглъща", казва Деси Стоева, сертифициран MCI педагог (Montessori Centre International) и преподавател във Факултета по начална и предучилищна педагогика в СУ "Климент Охридски".

В образователната система в България Монтесори методиката се прилага заедно с конвенционалното образование. Тоест учениците покриват стандартите на МОН и усвояват същия материал, който изучават техните връстници в традиционните училища, но върху този минимум те изграждат още знания и умения. Различното е, че е те са водени от вътрешната си мотивация за учене и преподаването не е под натиск, а под формата на щастлива игра.

За разлика от други държави тук методът обхваща само предучилищното и началното образование, макар да е приложим и в среден и горен курс. В последните години интересът към Монтесори расте и освен няколкото частни училища и детски градини, където той е вече успешно интегриран, за него все повече се отваря и системата на публичното образование. "По-засиленият интерес и възможностите за това да има Монтесори в училищна възраст идват благодарение и на новия закон, който позволи иновативните паралелки", казва Стоева.

Монтесори има редица предимства пред традиционното образование. "Децата, преминали този модел, показват много голяма самостоятелност и високи социални умения, а адаптацията към нова среда, нови хора и ситуации е много по-бърза и без стрес. Всяко дете получава голяма индивидуална подкрепа, независимо на кое ниво му е нужна, така че да разкрие целия си потенциал", обяснява Деси Стоева. Монтесори учениците от много ранна детска възраст имат засилен интерес към различни дейности, включително и академичен. И макар не всяко дете да бележи високи академични резултати, то започва да се развива в избраната от него посока – било то към усъвършенстване на творчески, когнитивни или двигателни умения. "Цялата методика на Монтесори е насочена към креативността, интереса на детето и развитието на неговите възможности", допълва Стоева. Ученици от школата на Монтесори са много иноватори като създателя на Amazon Джеф Безос, съоснователя на Google Сергей Брин и основателя на Wikipedia Джими Уейлс, а и талантливи личности като писателя и Нобелов лауреат Габриел Гарсия Маркес, кулинарната икона Джулия Чайлд и актьора Джордж Клуни.

Монтесори методът се прилага в България в края на 90-те години, като днес вече съществуват няколко частни Монтесори детски градини и училища. Сред тях са Casa dei Bambini, "Детска къща Монтесори", Частна детска градина и основно училище "Д-р Мария Монтесори", Peekaboo, Частно училище "Откривател". Таксите за една учебна година в начален курс на Монтесори училище са около 5000 евро.

Сугестопедия

Сугестопедията е образователен метод, който съчетава елементи на педагогиката и психологията. Създаден е от проф. Георги Лозанов и се прилага от 70-те години на миналия век. Най-често методът се използва при чуждоезиковото обучение, но има приложение и в ограмотяването и усвояването на математически знания. Принципите на сугестопедията включват учене по позитивен и спонтанен начин, без напрежение и с помощта на класическото изкуство. "Това е един метод, който възпитава любов към ученето, без стрес и умора от процеса. Преподава се под формата на игра, а докато учат, хората всъщност си почиват и усвояват материала много по-бързо и ефективно в сравнение с конвенционалните методи", казва Биляна Петрова, директор на център за професионално обучение "Вихровения". Сугестопедията стимулира не само паметта, но и развитието на личността – интересите, възприятията, мотивацията, креативността, а трайността на натрупаните по този метод знания е доказано по-дълга.

"Към момента имаме ученици от гимназиален курс, които се явяват на изпити и покриват сертификат по английски език IELTS без затруднения", казва още Петрова. По думите й в последните години интересът към алтернативните образователни методи расте, а обучението чрез сугестопедия става все по-предпочитано не само за деца, но и за възрастни. Освен частните курсове, при които едно ниво е с продължителност около 100 учебни часа, сугестопедията вече е интегриран метод и в няколко български училища. Сред тях са Частно средно общообразователно училище "Рьорих" и Частно училище за изкуства и чужди езици АРТИС.

В центровете за професионално обучение цената на ниво от 100 учебни часа при чуждоезиковите курсове е между 600 лв. и 700 лв. Повечето школи предлагат интензивни курсове през лятото.

Jump Math

Jump Math е иновативна система за обучение по математика, създадена от Джон Майтън, преподавател по математика в Университета на Торонто и сценарист. Тя насърчава откривателството, а сложните задачи се преподават разделени на части с нарастваща трудност. Методът не променя учебното съдържание, а само подхода на обяснение и взаимоотношенията между учители и деца, така че потенциалът, мотивацията и увереността на всяко дете да бъдат максимално насърчени. Разликата с традиционните модели е, че децата се научават да мислят и да разбират математическите концепции в дълбочина.

В България методът е въведен от Института за прогресивно образование. През текущата учебна година той се прилага в 60 учебни заведения в страната, като две трети от тях са общински. Методът е насочен към началните класове на образователната система, но от Института по прогресивно образование обясняват, че в момента тече процес на адаптиране на обучителните материали, така че да бъдат обхванати учениците до 8-и клас. Фокусът на модела не е само върху учениците. "Учителите, които използват Jump Math, преминават през специално разработен курс и рефлексия. Опитваме се да предадем педагогическите принципи и мисля, че е много интересен и позитивен фактът, че много от общинските и държавните училища избират Jump Math като иновация", казва Олга Нинова-Траянова, мениджър направление "Образование" в Института за прогресивно образование. Освен нарастване на постиженията на учениците и скок в техните резултати при оценяването по математика моделът допринася много и за промяна на техните нагласи към предмета. "Децата, обучавани по метода Jump Math, имат повишена мотивация, по-спокойно приемат трудностите и са с по-ниско ниво на тревожност, свързано с материала, освен това изграждат умения за работа в екип", казва Нинова-Траянова. "А за самите учители по математика преподаването става много по-лесно", допълва тя. Предимство е и това, че децата не се натоварват с домашна работа.

Според данни от сравнително изследване за математическите знания, което обхваща част от учениците, обучавани по метода, Jump Math допринася за по-високото ниво на увереност и вяра в личните възможности. Друг извод от изследването е, че учениците по Jump Math могат да задържат по-голямо количество информация за единица време в работната си памет, което е важно умение както за смятането наум, така и при разбирането на текст.

Red Paper Plane

Red Paper Plane е програма за проектно базирано обучение, която използва метода за дизайн на мисленето, разработен в Станфордския университет. Това е водещ метод за решаване на проблеми, прилаган в компании като Apple, Google, IBM и Nike, а основателите на Red Paper Plane го адаптират за работа с деца в две възрастови групи – между 3 и 6 г. и между 7 и 10 г. Проектите, структурирани с помощта на дизайна на мислене, се наричат мисии и децата преминават през тях, като създават някакъв резултат, развивайки критичното си мислене, творческия подход при решаване на проблеми, уменията за работа в екип и др. Създатели на платформата са Цветелина и Георги Камови, а образователните програми са разработени в две направления – за работа вкъщи и за работа в класната стая. "Дизайн откриватели" е родителската програма, в която мисиите се изпълняват у дома. Всички проекти са увлекателни, а продължителността на работата по тях е от няколко часа до няколко дни. Чрез мисиите дето играе, учи и общува с родителите си по разнообразни начини и опознава света през човешките професии, дейности, световни събития, различните поводи и празници.

Месечният абонамент за програмата е 25 лв. и при него в началото на всяка седмица детето получава нова мисия. Абонаментът може да се направи за толкова месеци, за колкото искат родителите.

Програмата, насочена към учебна среда, се казва "Дизайн шампиони" и вече се прилага в близо 10 училища в страната и над 10 образователни центрове. Тя е разработена в 9 теми, а всяка мисия е базирана на професия или човешка дейност. Тук децата влизат в различни роли - от космонавти през разказвачи до автомобилни дизайнери и др. "Тези мисии помагат от най-ранна детска възраст да се моделират различни умения като креативност, концентрация, емпатия и работа в екип. Изключително се набляга и на презентационните умения. Системата в същността си работи върху комплекса на всички тези умения", казва Цветелина Камова. Прогресът на децата се следи със специални карти. "В училищна среда учителите получават 9 мисии и всички необходими за тях материали, като една мисия се реализира в рамките на една седмица месечно", обяснява Камова. Цената на тази услуга е 270 лв. годишно и се заплаща еднократно. Тези разходи се поемат или от родителите (около 10 лв. годишно за дете), или от училището. В Разград има иновативно училище, в което по програмата Red Paper Plane вече работи целият начален курс.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Бъдещето категорично принадлежи на технологиите и дните, в които машините и роботите ще управляват автомобили и самолети, ще лекуват хора, ще помагат в отглеждането на деца и автономно ще строят домове, не са далеч. Живеем във време на динамични и ускоряващи се промени, раждат се цели нови индустрии и професионални направления, а много от старите умират. Според данни на Световния икономически форум около 65% от днешните ученици в начален курс на обучение ще работят професии, които още дори не съществуват. Ето защо все повече анализатори изтъкват нуждата от нови знания и умения, които съвременният човек трябва да притежава, за да бъде адекватен на този променящ се свят. Сред тях са критичното мислене и способността за решаване на проблеми, любопитство и креативност, социална и емоционална интелигентност, умения за трансгранично сътрудничество, бързина и адаптивност, инициативност и предприемачески дух, комуникативност и др. На образованието трябва да се гледа като на единствен инструмент за промяна и добрата новина тук е, че трансформацията на остарелия училищен модел вече се случва в много точки на света. Лошата е, че системата в България все още е далеч от мащабната реформа, от която се нуждае. Отвъд конвенционалния образователен модел обаче съществуват достатъчно възможности, а нарастващият интерес на родителите към тези алтернативни форми расте. Те срещат и все по-силна институционална подкрепа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.