Ученето като удоволствие, провокация на креативността и игра

В България вече се налагат алтернативни модели и иновативни учебни инициативи, които поставят детето в центъра на образователния процес и разчупват рамката на конвенционалната система

Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето
Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето
Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето    ©  Shutterstock
Алтернативните методи на обучение не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътя на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето    ©  Shutterstock

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Бъдещето категорично принадлежи на технологиите и дните, в които машините и роботите ще управляват автомобили и самолети, ще лекуват хора, ще помагат в отглеждането на деца и автономно ще строят домове, не са далеч. Живеем във време на динамични и ускоряващи се промени, раждат се цели нови индустрии и професионални направления, а много от старите умират. Според данни на Световния икономически форум около 65% от днешните ученици в начален курс на обучение ще работят професии, които още дори не съществуват. Ето защо все повече анализатори изтъкват нуждата от нови знания и умения, които съвременният човек трябва да притежава, за да бъде адекватен на този променящ се свят. Сред тях са критичното мислене и способността за решаване на проблеми, любопитство и креативност, социална и емоционална интелигентност, умения за трансгранично сътрудничество, бързина и адаптивност, инициативност и предприемачески дух, комуникативност и др. На образованието трябва да се гледа като на единствен инструмент за промяна и добрата новина тук е, че трансформацията на остарелия училищен модел вече се случва в много точки на света. Лошата е, че системата в България все още е далеч от мащабната реформа, от която се нуждае. Отвъд конвенционалния образователен модел обаче съществуват достатъчно възможности, а нарастващият интерес на родителите към тези алтернативни форми расте. Те срещат и все по-силна институционална подкрепа.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал