С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 апр 2018, 15:32, 828 прочитания

Ученето като удоволствие, провокация на креативността и игра

В България вече се налагат алтернативни модели и иновативни учебни инициативи, които поставят детето в центъра на образователния процес и разчупват рамката на конвенционалната система

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Бъдещето категорично принадлежи на технологиите и дните, в които машините и роботите ще управляват автомобили и самолети, ще лекуват хора, ще помагат в отглеждането на деца и автономно ще строят домове, не са далеч. Живеем във време на динамични и ускоряващи се промени, раждат се цели нови индустрии и професионални направления, а много от старите умират. Според данни на Световния икономически форум около 65% от днешните ученици в начален курс на обучение ще работят професии, които още дори не съществуват. Ето защо все повече анализатори изтъкват нуждата от нови знания и умения, които съвременният човек трябва да притежава, за да бъде адекватен на този променящ се свят. Сред тях са критичното мислене и способността за решаване на проблеми, любопитство и креативност, социална и емоционална интелигентност, умения за трансгранично сътрудничество, бързина и адаптивност, инициативност и предприемачески дух, комуникативност и др. На образованието трябва да се гледа като на единствен инструмент за промяна и добрата новина тук е, че трансформацията на остарелия училищен модел вече се случва в много точки на света. Лошата е, че системата в България все още е далеч от мащабната реформа, от която се нуждае. Отвъд конвенционалния образователен модел обаче съществуват достатъчно възможности, а нарастващият интерес на родителите към тези алтернативни форми расте. Те срещат и все по-силна институционална подкрепа.


Общото между алтернативните методи на обучение е, че те не отричат и не заместват традиционното образование и придобиването на задължителните за възрастта на детето знания. Те само правят пътят на усвояването им по-щастлив, фокусирайки се върху индивидуалните нужди на детето и развитието на неговите качества и възможности. Ето кои са някои от тези методи.

Монтесори педагогика

Монтесори педагогиката следва естественото развитие и нуждите на всяко отделно дете, а основните принципи на метода са свободата и изборът на детето, като намесата на възрастния идва само за да помогне за самостоятелно справяне. Методът е създаден от доктор Мария Монтесори в началото на миналия век и е първият, който изважда детето от пасивната роля в образованието, поставяйки го като активна страна в центъра на процеса. Тук средата е изключително важен елемент от обучението и е организирана изцяло в негова подкрепа. "Детето между 0 и 6 години не просто учи от средата, но абсорбира всичко, с което тя разполага, не само като материали, но и като взаимоотношения. Ние, възрастните, сме част от тази среда и трябва да имаме съзнание за това, защото умът на детето поглъща", казва Деси Стоева, сертифициран MCI педагог (Montessori Centre International) и преподавател във Факултета по начална и предучилищна педагогика в СУ "Климент Охридски".



В образователната система в България Монтесори методиката се прилага заедно с конвенционалното образование. Тоест учениците покриват стандартите на МОН и усвояват същия материал, който изучават техните връстници в традиционните училища, но върху този минимум те изграждат още знания и умения. Различното е, че е те са водени от вътрешната си мотивация за учене и преподаването не е под натиск, а под формата на щастлива игра.

За разлика от други държави тук методът обхваща само предучилищното и началното образование, макар да е приложим и в среден и горен курс. В последните години интересът към Монтесори расте и освен няколкото частни училища и детски градини, където той е вече успешно интегриран, за него все повече се отваря и системата на публичното образование. "По-засиленият интерес и възможностите за това да има Монтесори в училищна възраст идват благодарение и на новия закон, който позволи иновативните паралелки", казва Стоева.

Монтесори има редица предимства пред традиционното образование. "Децата, преминали този модел, показват много голяма самостоятелност и високи социални умения, а адаптацията към нова среда, нови хора и ситуации е много по-бърза и без стрес. Всяко дете получава голяма индивидуална подкрепа, независимо на кое ниво му е нужна, така че да разкрие целия си потенциал", обяснява Деси Стоева. Монтесори учениците от много ранна детска възраст имат засилен интерес към различни дейности, включително и академичен. И макар не всяко дете да бележи високи академични резултати, то започва да се развива в избраната от него посока – било то към усъвършенстване на творчески, когнитивни или двигателни умения. "Цялата методика на Монтесори е насочена към креативността, интереса на детето и развитието на неговите възможности", допълва Стоева. Ученици от школата на Монтесори са много иноватори като създателя на Amazon Джеф Безос, съоснователя на Google Сергей Брин и основателя на Wikipedia Джими Уейлс, а и талантливи личности като писателя и Нобелов лауреат Габриел Гарсия Маркес, кулинарната икона Джулия Чайлд и актьора Джордж Клуни.

Монтесори методът се прилага в България в края на 90-те години, като днес вече съществуват няколко частни Монтесори детски градини и училища. Сред тях са Casa dei Bambini, "Детска къща Монтесори", Частна детска градина и основно училище "Д-р Мария Монтесори", Peekaboo, Частно училище "Откривател". Таксите за една учебна година в начален курс на Монтесори училище са около 5000 евро.

Сугестопедия

Сугестопедията е образователен метод, който съчетава елементи на педагогиката и психологията. Създаден е от проф. Георги Лозанов и се прилага от 70-те години на миналия век. Най-често методът се използва при чуждоезиковото обучение, но има приложение и в ограмотяването и усвояването на математически знания. Принципите на сугестопедията включват учене по позитивен и спонтанен начин, без напрежение и с помощта на класическото изкуство. "Това е един метод, който възпитава любов към ученето, без стрес и умора от процеса. Преподава се под формата на игра, а докато учат, хората всъщност си почиват и усвояват материала много по-бързо и ефективно в сравнение с конвенционалните методи", казва Биляна Петрова, директор на център за професионално обучение "Вихровения". Сугестопедията стимулира не само паметта, но и развитието на личността – интересите, възприятията, мотивацията, креативността, а трайността на натрупаните по този метод знания е доказано по-дълга.

"Към момента имаме ученици от гимназиален курс, които се явяват на изпити и покриват сертификат по английски език IELTS без затруднения", казва още Петрова. По думите й в последните години интересът към алтернативните образователни методи расте, а обучението чрез сугестопедия става все по-предпочитано не само за деца, но и за възрастни. Освен частните курсове, при които едно ниво е с продължителност около 100 учебни часа, сугестопедията вече е интегриран метод и в няколко български училища. Сред тях са Частно средно общообразователно училище "Рьорих" и Частно училище за изкуства и чужди езици АРТИС.

В центровете за професионално обучение цената на ниво от 100 учебни часа при чуждоезиковите курсове е между 600 лв. и 700 лв. Повечето школи предлагат интензивни курсове през лятото.

Jump Math

Jump Math е иновативна система за обучение по математика, създадена от Джон Майтън, преподавател по математика в Университета на Торонто и сценарист. Тя насърчава откривателството, а сложните задачи се преподават разделени на части с нарастваща трудност. Методът не променя учебното съдържание, а само подхода на обяснение и взаимоотношенията между учители и деца, така че потенциалът, мотивацията и увереността на всяко дете да бъдат максимално насърчени. Разликата с традиционните модели е, че децата се научават да мислят и да разбират математическите концепции в дълбочина.

В България методът е въведен от Института за прогресивно образование. През текущата учебна година той се прилага в 60 учебни заведения в страната, като две трети от тях са общински. Методът е насочен към началните класове на образователната система, но от Института по прогресивно образование обясняват, че в момента тече процес на адаптиране на обучителните материали, така че да бъдат обхванати учениците до 8-и клас. Фокусът на модела не е само върху учениците. "Учителите, които използват Jump Math, преминават през специално разработен курс и рефлексия. Опитваме се да предадем педагогическите принципи и мисля, че е много интересен и позитивен фактът, че много от общинските и държавните училища избират Jump Math като иновация", казва Олга Нинова-Траянова, мениджър направление "Образование" в Института за прогресивно образование. Освен нарастване на постиженията на учениците и скок в техните резултати при оценяването по математика моделът допринася много и за промяна на техните нагласи към предмета. "Децата, обучавани по метода Jump Math, имат повишена мотивация, по-спокойно приемат трудностите и са с по-ниско ниво на тревожност, свързано с материала, освен това изграждат умения за работа в екип", казва Нинова-Траянова. "А за самите учители по математика преподаването става много по-лесно", допълва тя. Предимство е и това, че децата не се натоварват с домашна работа.

Според данни от сравнително изследване за математическите знания, което обхваща част от учениците, обучавани по метода, Jump Math допринася за по-високото ниво на увереност и вяра в личните възможности. Друг извод от изследването е, че учениците по Jump Math могат да задържат по-голямо количество информация за единица време в работната си памет, което е важно умение както за смятането наум, така и при разбирането на текст.

Red Paper Plane

Red Paper Plane е програма за проектно базирано обучение, която използва метода за дизайн на мисленето, разработен в Станфордския университет. Това е водещ метод за решаване на проблеми, прилаган в компании като Apple, Google, IBM и Nike, а основателите на Red Paper Plane го адаптират за работа с деца в две възрастови групи – между 3 и 6 г. и между 7 и 10 г. Проектите, структурирани с помощта на дизайна на мислене, се наричат мисии и децата преминават през тях, като създават някакъв резултат, развивайки критичното си мислене, творческия подход при решаване на проблеми, уменията за работа в екип и др. Създатели на платформата са Цветелина и Георги Камови, а образователните програми са разработени в две направления – за работа вкъщи и за работа в класната стая. "Дизайн откриватели" е родителската програма, в която мисиите се изпълняват у дома. Всички проекти са увлекателни, а продължителността на работата по тях е от няколко часа до няколко дни. Чрез мисиите дето играе, учи и общува с родителите си по разнообразни начини и опознава света през човешките професии, дейности, световни събития, различните поводи и празници.

Месечният абонамент за програмата е 25 лв. и при него в началото на всяка седмица детето получава нова мисия. Абонаментът може да се направи за толкова месеци, за колкото искат родителите.

Програмата, насочена към учебна среда, се казва "Дизайн шампиони" и вече се прилага в близо 10 училища в страната и над 10 образователни центрове. Тя е разработена в 9 теми, а всяка мисия е базирана на професия или човешка дейност. Тук децата влизат в различни роли - от космонавти през разказвачи до автомобилни дизайнери и др. "Тези мисии помагат от най-ранна детска възраст да се моделират различни умения като креативност, концентрация, емпатия и работа в екип. Изключително се набляга и на презентационните умения. Системата в същността си работи върху комплекса на всички тези умения", казва Цветелина Камова. Прогресът на децата се следи със специални карти. "В училищна среда учителите получават 9 мисии и всички необходими за тях материали, като една мисия се реализира в рамките на една седмица месечно", обяснява Камова. Цената на тази услуга е 270 лв. годишно и се заплаща еднократно. Тези разходи се поемат или от родителите (около 10 лв. годишно за дете), или от училището. В Разград има иновативно училище, в което по програмата Red Paper Plane вече работи целият начален курс.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява? Как детето ни да проговори перфектен английски, докато се забавлява?

FUNDAY се наложи като работещия формат за чуждоезикова програма, с която децата усвояват английски език, докато се забавляват.

8 авг 2019, 307 прочитания

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2446 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
А сега накъде?

Как да изберете специалност и университет, ако сте се насочили към висше образование в чужбина

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10