Шифърът на таланта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шифърът на таланта

Shutterstock

Шифърът на таланта

Как да открием и да помогнем на децата да развият нещата, в които са най-добри и имат потенциал да станат тяхна професия

Весислава Антонова
1359 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Успяваме ли да открием в ранна детска възраст таланта на своето дете? Как да разберем, че то има способност да рисува, да пее или да стане артист? Какво се крие зад обикновената къщичка с триъгълен покрив? Възможно ли е някой ден тя да се превърне в уникален архитектурен проект? Това са все въпроси, които много родители си задават, когато искат да са полезни на децата си и да ги стимулират да поемат по правилния за тях път на развитие. Психолозите обръщат внимание, че талантът не е просто генетична даденост. Той обикновено се провокира с кратки и ярки срещи, които пораждат мотивация при досег с постиженията на известен спортист, артист или журналист например. Според автора на "Златна книга на таланта" американския изследовател Даниел Койл процесът на срещи с изявени публични фигури се нарича възпламеняване и представлява малка променяща света мисъл, която се запазва в подсъзнанието и ни казва: "Мога да съм на тяхното място."

Затова и по-модерните образователни школи винаги включват в учебните си планове мотивиращи срещи с мениджъри, спортисти и артисти, които да разкажат историята на успеха си. Проучванията показват, че дори и кратка връзка с модел за подражание може значително да повиши подсъзнателната мотивация. Има немалко случаи, при които участието в школа по музика например може да провокира друг твой талант - да пишеш, да композираш или дори да рисуваш.

По-модерните образователни школи винаги включват в учебните си планове мотивиращи срещи с мениджъри, спортисти и артисти, които да разкажат историята на успеха си.

Според ново авторитетно проучване на водещото списание за научни изследвания Frontiers in Neuroscience децата, които участват в структурирани уроци по музика, показват напредък по отношение на своите познавателни умения спрямо връстниците си, които не са вземали уроци по музика. Изследователите отбелязват подобрение на краткосрочната памет, езиковите умения и способността за планиране, както и положително въздействие върху академичните им постижения. Така, че дори и едно дете да не стане известен музикант, след като години наред е посещавало музикална школа, това в никакъв случай не е проблем. Важното е заниманията да са му доставяли удоволствие и бъдете сигурни, че дори и да не започне кариера на виртуозен музикант, със сигурност ще е развило емоционалната си култура и ще е постигнало духовен баланс.

Няма дете, което да се е родило без талант. Независимо дали ще е в областта на изкуството, науката или спорта, дарбата е някъде там и понякога родителите трябва да съумяват да подтикват децата си към развиването й. И изобщо не става дума насила да ги водят на пиано или балет, ако те не искат, а просто да открият начин да обърнат вниманието на детето към специалните му заложби и да го накарат да се чувства необикновено и оценено. Да му помогнат да има разнообразни и интересни занимания, които да провокират мисленето му в различни посоки.

В днешно време дори един телевизионен формат като: X Factor, "България търси талант" ("Нова тв"), "Гласът на България" (bTV), "Евровизия" (БНТ), може да застане на страната на талантите. И четирите проекта разчитат на таланта на участниците. Предаванията са за хора, вече осъзнали таланта си и започнали да го развиват. Но те също са сериозна школа за тях по много причини. Предаванията ги правят известни пред по-широка аудитория (и четирите предавания са сред най-гледаните в трите телевизии). "Да си популярен може да бъде тежко бреме, много от тези хора не са подготвени психически за това, което ще им се случи. Трябва да имаш характер и борбеност, защото е тежка отговорност", обяснява продуцентът Магърдич Халваджиян. Голяма част от участниците в телевизионните формати не могат да понесат славата, към която са се стремили. "Вече не разполагаш с времето си, трябва да работиш двойно повече, да ходиш на участия, да правиш песни и се оказва, че е трудно да се справят", допълва Халваджиян. Той обръща внимание, че наред с телевизионния успех идва и жълтата преса, която им създава нови биографии и те не могат да издържат на напрежението. "Хората, които успеят да преодолеят трудностите, се налагат и те са били способните в шоуто", според продуцента. Внимателно преценявайте всичко това, когато решите да участвате в телевизионно шоу, и следете за условията на специално създадените сайтове на предаванията.

В откриването на таланта на дадено дете има закономерности, но много по-важни са индивидуалният подход, разбирането и съпричастността към интересите му.

Предлагаме ви няколко идеи за места, на които децата ви могат да развият неподозирани таланти или умения, които ги вдъхновяват.

Мusic Art Center е школа за уроци по китара, пиано, флейта, цигулка и много други музикални инструменти и занимания. В нея се обучават и свирят както начинаещи така и напреднали музиканти от различни възрасти. Това е една от малкото школи, която обхваща музикални занимания за деца от 1 до 5 години, както и изучаване на музикални инструменти от 6-годишна възраст нагоре до младежи, студенти и възрастни. Центърът предлага обучения както за удоволствие и забавление, така и за подготовка и приемане в музикални училища и академии. От школата са категорични, че е много важно учителите освен добри музиканти да имат и педагогическо музикално образование, за да могат да преподават и обучават деца. Методика на обучението, дидактика, възрастова и музикална психология са съществени неща в преподаването. Ако преподавателите не са педагози, това може да доведе до значителни физически и методически грешки.

Кулинарна работилница "Малкият готвач" се организира в детски център "Къщата на Мая". Заниманията води Мая, майка на три деца и запален кулинар по здравословните рецепти. По време на дългото си майчинство тя забелязва, че малките се вълнуват от готвенето и сами създават прекрасни неща. Кулинарните работилници се провеждат в неделя и целта им е да разнообразят почивния ден на децата с нещо вкусно и полезно. Освен че обичат да ядат палачинки и мъфини, децата са щастливи, когато сами могат да ги приготвят и да ги споделят със семейството и приятелите си. Преподавателката в школата Мая вярва, че чрез кулинарния курс малчуганите упражняват фината моторика, въображението си, учат се на търпение и последователност, както и започват да оценяват храната като нещо красиво и полезно. Заниманията са подходящи за деца на възраст 4+ години.

Платформата DigitalKidz на фондация "Дигитални деца" не просто възпитава децата да превърнат времето, прекарано в интернет, в полезно и безопасно занимание, а обръща внимание и на техните родители и учители как да подпомогнат този процес. От тази пролет фондацията организира съботни курсове за деца на различна възраст по основи на програмирането - хардуерно и софтуерно. По време на заниманията те се учат на комуникационни умения, емоционална култура, работа в екип, дигитална грамотност и хигиена. Курсовете са за напреднали и начинаещи. Изпълнителния директор на фондация "Дигитални деца" Ивелина Атанасова обясни, че групите са смесени и в тях заедно работят напреднали в работата с технологиите деца и такива с по-начални познания. "Това е правилният подход, защото децата, които са по-напреднали, вдъхновяват другите да ги настигнат", казва тя. Скоро DigitalKidz ще обяви лятна целодневна школа, която освен досегашните занимания ще разшири курса, като включи часове по приложна наука и физически занимания.

"Академията на Телерик" е още една инициатива, която иска да предложи повече възможности на децата извън столицата, като си партнира с местни училища. В рамките на "Детската академия на Телерик" се основават 15 школи по програмиране в 10 града в страната, а в тях се обучават над 1000 деца от 4 до 6 клас. Обученията запознават децата с най-новите технологии и с разнообразните възможности за реализация, които те предлагат, като едновременно развиват креативността и аналитичното им мислене и изграждат у тях умения за решаване на проблеми. Учениците в академията участват в онлайн състезания, официални турнири и се подготвят за национални и международни олимпиади.

Детска архитектурна работилница предлага възможност децата, които обичат да конструират, да се запознаят със сложната наука архитектура по достъпен и забавен начин. Заниманията нямат за цел да създадат бъдещи архитекти, а да научат малките на приложими умения като да работят в екип и да откриват креативни решения на проблемите. Децата трябва да изпълнят разнообразни теми, използвайки различни материали. Сред тях са "Как преживяваме заобикалящата ни среда - форма, цвят, текстура, звук, светлина, мирис", "Задачата на архитектурната концепция; целта на плановете, чертежите и моделите, участниците в процеса на проектиране, начални познания по чертане, мащаб, измерване, практика", "Материали и технологии, традиционни и модерни строителни конструкции и техники". Заниманията се провеждат през цялата година всяка събота в Съюза на архитектите. По време на учебната година те са от 1 октомври до края на май, а по време на лятната ваканция - от юни до август.

Актьорска школа "Монтфиз" е за деца с артистичен талант и увлечени по актьорската професия. Тя постоянно приема нови членове в своята актьорска трупа и има за цел да развие актьорските умения, както и други таланти, свързани с областта на изкуството. Освен в София школата има свои филиали и в Пловдив, Варна и Шумен. Предлагат се целогодишни занимания за деца и младежи, разделени в 5-месечни модули. Специално за лятото вече седма поредна година "Монтфиз" организира арт фестивал в Созопол от 30 юли до 6 август. Достъпът до фестивала е свободен за всички деца и техните родители.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Образование. Всички статии по темата може да намерите тук.

Успяваме ли да открием в ранна детска възраст таланта на своето дете? Как да разберем, че то има способност да рисува, да пее или да стане артист? Какво се крие зад обикновената къщичка с триъгълен покрив? Възможно ли е някой ден тя да се превърне в уникален архитектурен проект? Това са все въпроси, които много родители си задават, когато искат да са полезни на децата си и да ги стимулират да поемат по правилния за тях път на развитие. Психолозите обръщат внимание, че талантът не е просто генетична даденост. Той обикновено се провокира с кратки и ярки срещи, които пораждат мотивация при досег с постиженията на известен спортист, артист или журналист например. Според автора на "Златна книга на таланта" американския изследовател Даниел Койл процесът на срещи с изявени публични фигури се нарича възпламеняване и представлява малка променяща света мисъл, която се запазва в подсъзнанието и ни казва: "Мога да съм на тяхното място."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK