С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 май 2019, 11:30, 2398 прочитания

Пазарът на бира забави ръста си през 2018 г.

Категорията е в етап на промяна – търсят се по-малки разфасовки и по-скъпи марки

Марко Наумов | "Нилсен България"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Изминалата година беше много благоприятна за сектора на бързооборотните стоки в България. Пазарът продължи възходящата си тенденция от 2017-а, която от своя страна беше една изключително силна година.


През 2018 г. обаче представянето на категорията бира не беше особено благополучно. Тя забави ръста си в стойност, който достигна едва 1.3%, а закупените литри бяха с около процент по-малко, отколкото през 2017 г. Дори световното първенство по футбол, което се проведе между юни и юли, не допринесе за по-силното търсене. В случая по-голямо влияние, макар и негативно, оказаха метеорологичните условия в ранните летни месеци, когато средната температура в страната беше значително по-ниска от характерната за сезона.

Основният двигател за крехкия ръст в стойност през 2018 г. бяха международните марки бира, които отчетоха повишение от близо 16 на сто. Все пак техният дял в категорията остава значително по-нисък спрямо този на местните брандове - около 10%. Безалкохолната бира все още продължава да бъде слабо застъпена на българския пазар, но пък бележи впечатляващ ръст от над 90% спрямо 2017 г.

Малките разфасовки набират популярност



И през миналата година се затвърди тенденцията на спад в търсенето на пластмасови бутилки. Те губят позиции във всеки от каналите за сметка на стъклените бутилки и кеновете. Въпреки това бирата в пластмасови бутилки продължава да държи най-голям дял от общия пазар (графика 1).

След тях се нареждат стъклените бутилки за многократна употреба. Ако тенденцията от миналата година се запази и през настоящата, след края на 2019 г. пластмасовите бутилки вече няма да бъдат на челна позиция.

Съвсем логично отдръпването от пластмасата съвпада и с все по-засилващото се преминаване към по-малки разфасовки (графика 2). Опаковките от половин литър и 330 мл увеличават дела си през 2018 г., докато пазаруването на такива от два и повече литра намалява. От пазарните данни може да се направи заключението, че при бирата е налице тенденция на премиумизация, която се изразява в търсенето на по-малки разфасовки и в купуването на по-скъпи брандове. Този тренд е валиден и за други категории на българския пазар като безалкохолните напитки и алкохола.

Традиционната търговия е водещият канал за категорията

През 2018 г. хорека каналът отчита спад от около 1.5% на продажбите в стойност на бира. Това дава шанс на обектите до 40 кв.м, които по методологията на "Нилсън" се приемат като представители на традиционната търговия, да се превърнат във водещ канал за категорията (графика 3). Техният ръст за миналата година е около половин процент, достатъчен да им даде минимална преднина пред хорека канала. На трето място се нареждат хипер- и супермаркетите над 300 кв.м. Те бележат най-внушително повишение на продажбите си в стойност - почти 9 на сто. Каналът, в който влизат павилионите, алкохолните и удобните магазини, също регистрира много добро представяне през 2018 г. с ръст от повече от 5%. За хранителните магазини във формат от 41 до 300 кв.м изминалата година беше по-слаба от предходната.

Обектите от традиционната търговия заемат лидерската позиция и при продажбите в обем с дял 30 на сто (графика 3). След тях се нареждат хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, през които минават повече от ¼ от продадените през 2018 г. литри бира. Хорека заема четвърта позиция с дял 12.5%. Значението на канала при продажбите в стойност е доста по-голямо заради традиционно по-високата надценка, с която заведенията продават напитките.

Най-големите магазини (над 300 кв.м) заедно с обектите от традиционната търговия са основните дистрибуционни канали на бирата в пластмасови бутилки. От друга страна, съвсем очаквано, този тип опаковки са най-слабо застъпени в хорека и бензиностанциите. Най-голям принос за ръста при кеновете имат супер- и хипермаркетите, а стъклените бутилки са най-силно продавани в канала, който включва павилиони и алкохолни магазини и хорека.

Промоциите - водещо предизвикателство за категорията и през 2019 г.

През настоящата година ефективното провеждане на промоционалните активности ще бъде сред основните предизвикателства, с които производители и търговци ще трябва да се сблъскат. Бирата е една от най-промотираните категории на пазара, като повече от 60% от продажбите минават през промоции. Успешното им изпълнение е функция от няколко фактора, сред които са познаване на потребителското поведение и анализ на еластичността на цените на собствените и конкурентните продукти. Същевременно импулсният характер на покупките на бира изисква максималното оптимизиране на асортимента и правилното позициониране на артикулите в магазина.
Появяват се все повече специализирани магазини и микропивоварни
Юлиана Борисова, маркетинг мениджър на "Каменица"

По данни на изследователската агенция AC Nielsen пазарът на пиво в България нараства в стойност с 1.3% през 2018 г. спрямо 2017 г., воден от тенденцията потребителите да избират по-премиални марки бира. В същото време общите обеми на категорията спадат с 0.9%, което се дължи основно на лошите метеорологични условия през летните месеци на годината и на нарастващия интерес към други алкохолни категории, тъй като разполагаемият доход на потребителите се увеличава.

Очакванията за 2019 г. са за продължаване на тенденцията за по-висок клас продукти на пазара и при избора на марки, и при избора на опаковки. PET опаковката, която генерира най-голяма част от обемите, ще продължи да се свива за сметка на по-малки и удобни за потребителите опаковки като кен и стъкло, характерни за развитите пазари.

Лагер бирата (светло пиво – бел. ред.) ще остане основният тип бира, предпочитан от българския потребител и през 2019 г. Все пак очакваме да продължат развитието си и по-нишови сегменти като безалкохолната и крафт бирата, следвайки тенденцията от последните години потребителите да търсят продукти, които са в хармония с природосъобразния и здравословен начин на живот. През последните години несъмнено има подем в развитието на крафт бирите в световен мащаб и българският бирен пазар не прави изключение. Все още делът на "занаятчийските бири" в България е много малък, но пък интересът към тях расте забележително и затова наблюдаваме откриването на нови специализирани магазини и микропивоварни, които експериментират с комбинации от вкусове и съставки. Крафт бирите, наричани още занаятчийски или ръчно приготвени, носят различен тип усещане и изживяване, предлагат разнообразие от вкусове и увеличават избора на потребителя, като показват една по-различна страна на пивото. Крафт бирите спомагат за разширяването на категорията, като допринасят за привличането на консуматори, които обикновено търсят различно преживяване и са готови да платят повече за по-нестандартни и иновативни продукти.

Крафт бирите обогатяват бирената категория
Никос Зоис, изпълнителен директор на "Загорка" до 1 април 2019 г.

През 2018 г. пазарът на бира отрази лек спад, основно поради неблагоприятни метеорологични условия. За нас годината бе белязана от обновяването на нашата емблематична марка "Загорка" в рамките на кампанията "Доброто тук", която акцентира върху съвременното лице на България и съживяването на традициите. Сега бирата "Загорка" се произвежда със 100% български малц, което добавя още по-голяма стойност към икономиката, като подкрепя земеделските производители от различни райони на страната.

Марката ни Heineken продължи да нараства значително, а през 2018 г. стартирахме иновацията в безалкохолния сегмент Heineken 0.0%. Heineken Blade е друго наше иновативно решение за наливна бира. Heineken 0.0%, Ariana Radler 0.0% и Zagorka 0.0% оформиха най-популярното портфолио в категорията "безалкохолни бирени продукти", които идват като отговор на тенденцията за балансиран и здравословен начин на живот. Всички наши предложения в премиум и крафт категорията печелят предпочитанията на потребителите чрез наличност и разнообразие.

Очакваме динамична 2019 г. Времето е нещо, което не можем да предвидим, така че ще се съсредоточим върху факторите, на които можем да влияем, като иновации, устойчиво развитие и да бъдем по-близо до нашите консуматори.

Крафт бирите дават възможност на потребителите да опитат нови вкусове и да експериментират. Това може само да обогати бирената категория и да позволи на повече потребители, които търсят по-нетрадиционен вкус, да се насладят на бирата. В нашето портфолио имаме разнообразни предложения, които отговарят на по-голямата част от вкусовете на консуматорите. Stolichno с новия Stolichno Pale Ale, който пуснахме през 2018 г., беше оценен от феновете и любителите на крафт бири много високо. Affligem е новата марка за българския пазар, която предложихме в края на 2018 г.

Мненията взе Мара Георгиева

*Авторът Марко Наумов е специалист в отдел "Обслужване на търговските вериги" в "Нилсен България"

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2339 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3283 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Биокатегорията все повече влиза в модерната търговия

Очакваме да се засили търсенето на основни храни през следващите години

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10