С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 юни 2019, 8:40, 3873 прочитания

Милена Стойчева: Моделът, при който учителят дава цялото познание с един учебник, отдавна е остарял

Изпълнителният директор на "Джуниър ачийвмънт България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България". Тя е и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии. Милена е активна в сферата на образованието, мисията й е да промотира ползите от предприемаческото образование сред обществото, да подкрепя младите хора да развиват талантите си и сами да градят своето бъдеще. Има повече от 20 години опит в международни организации и компании. Била е председател на Глобалния съвет на страните - членки на световната организация на Junior Achievement Worldwide и старши експерт на тема висше образование към Junior Achievement Europe.

Излизат ли децата достатъчно добре подготвени от училище за съвременния живот?

- Естествено, че не. Но това е философски разговор, защото за да излизат учениците от училище като цяло подготвени за живота, има роля и училището, имат роля и семейството и средата, в която растат. Като цяло държавата. Така че всички те трябва да се стремят да се развиват, да бъдат по-актуални, обърнати към света и истински да слушат децата и да мислят с интереса на децата.


Все пак от гледна точка на образователния процес как изглеждат нещата? Какво трябва да се направи?

- От гледна точка на училище това, което според нас е необходимо да се направи, са няколко неща. Единият от факторите е свързан с това, което учат децата в училище.

Всичко, което в училище в момента се учи и начинът, по който е организиран образователният процес, е насочено и се базира на миналото. Преди всичко се учи история като концепция, а това, от което имаме нужда сега, за да могат да бъдат адекватни децата, е да учат как да създават бъдещето, как да го изграждат. Това обаче няма да се случи, ако прилагаме същия подход и методика, ориентиран към заучаване на факти, към това да се осмислят неща, които са вече направени.



В момента в който технологиите се развиват толкова бързо, че предопределят на нас, хората, да знаем как да работим вече в три различни среди, образованието по някакъв начин трябва да може да гради умения за всички тях. Като казвам три различни среди, имам предвид, че имаме материална реалност, имаме дигитална (виртуална) реалност и една друга, наша духовна реалност. Образованието трябва да ни подготвя за тях.

Каузата на Junior Achievement е предприемачеството и е свързана точно с това ориентиране и базиране на мисленето на проактивна основа, критично, оценявайки средата. Затова считаме за толкова важно предприемаческото мислене, но също и развиването на умения, свързани с това да се справят младите хора в материалната среда, която работи на пазарен механизъм. Важна е и дигиталната среда, там ключова е компетентността за програмиране, за познаване на програмните езици, за да може ефективно да управляваме тази среда и да общуваме в нея.

Как да бъде ориентирано образованието към съвременната среда?

- То има нужда да работи с концепцията, че има интердисциплинарност на предметите и на науките и че няма заковани знания, които учителят може да "излее" в ума на учениците. Подходът за учене, в който един човек преди е подавал познанията, е от времето на индустриалната революция, когато образованието е трябвало да подготвя хората да влязат в процеса на труда, който изисква усвояване до съвършенство на определен тип ясни умения. В миналото това е вършело много добра работа, но ние отдавна вече (последните 30 години) виждаме, че този подход не може да работи, защото в момента ние не знаем какви ще бъдат видовете работа и дейности след пет години. Ако наистина приемаме това сериозно, как тогава е възможно да смятаме, че ще може с едни учебни програми и планове, които много изчерпателно разясняват какво трябва да бъде покрито и по какви учебници и помагала това да се случи, ще може да сме адекватни на потребностите дори и догодина?

Така че следва да се дадат рамките, в които да се учи дисциплинарно, но в същото време да се отвори програмата за области на познанието, които са нови, различни - какво е изкуствен интелект, какво е блокчейн, какво е биотехнология, какво е роботика. Тези неща ще преобладават в ежедневието на децата ни в бъдеще и те трябва да знаят принципа на това как това работи и как може да бъде направено то.

Защо това да не може да бъде направено с настоящия образователен модел?

- Защото моделът, при който учителят дава цялото познание с един учебник, вече отдавна е остарял. Затова ролята на учителя в образованието трябва да се промени, при това изцяло. Той трябва да бъде по-скоро ментор, наставник, фасилитатор на процеса. Той трябва да е готов към допълнително усъвършенстване, себепознание.

В учебния процес трябва да се заложи много активно работата на проектна основа, защото там влизат различните умения и познания на едно място комплексно, а учителят да обединява този процес и насочва, защото има повече опит, повече психологическа подготовка да работи с групите.

Също така е много важно училището активно да работи в тясно сътрудничество с бизнеса от гледна точка на практикуването на онова, към което се стремим да развием като умения, като познания. Все пак бизнесът дава отправната точка за това какво работи и какво не работи, какво реално се доказва като познание и има отношение към ученето на детето.

Споменахте ролята на бизнеса. В тази връзка какво мислите за дуално обучение. Според вас работещ ли е този модел?

- Дуалното обучение - от една страна, е хубаво, но от друга страна, е вече остаряла форма. Тя не е много адекватна за България, защото за да може дуалното обучение да се случи, то трябва да има достатъчно хора от бизнеса, които да са готови да бъдат отсрещната, приемащата страна за точно този вид процеси, дейности и професии, които искат. Това е един модел, който е направен в Германия в края на Втората световна война и тогава е бил успешен и работещ. Ние обаче не трябва да копираме всичко, защото то работи някъде. Трябва да мислим малко по-творчески и по-адекватно и, както казах, наистина да ориентираме образованието, така че да стъпи на някакви научни основи - природонаучните области трябва да се учат, трябва да се учат езици, трябва да се учат дигитални компетентности, но трябва да има свързващи предмети, трябва да има подход, който да обединява тези знания и да ги поставя в едно. Затова пак се връщам на темата за предприемачеството - защо тя е актуална, защо всички говорят сега за нея. Но това не е повтаряне на тясното разбиране за предприемачеството, а разбиране за подхода. Защото в предприемаческата дейност трябва да имаш таланта, да си открил силната си страна, онова, което те вълнува, на основата на което да градиш. Трябва да имаш бизнес умения, трябва да си гъвкав и адаптивен и да търсиш партньорство, защото без партньорство не можеш. Нещата не са толкова сложни, колкото се опитваме да ги изкараме. Проблемът според мен е, че всеки натиска в областта, която може би смята, че е най-важна. А образованието не трябва да се превръща в поле, в което се измерват интересите на различните специалисти, на различните области, които в момента са избили. То трябва да осигурява холистичен подход към тези въпроси и също в него трябва да има ясна грижа за това какво ще се случи с този човек, какви са му интересите и как ще се чувства, след като завърши.

Една от програмите на "Джуниър ачийвмънт" е насочена към учителите - "Предприемчиви учители". Каква е нейната цел?

- С тази програма ние искаме да помогнем на нашите учители да се почувстват по-свободни, защото ако те не са свободни в това, което правят, и не са осъзнали, че те сами са си предприемачите, ще се чувстват застрашени. Това, което се опитваме да направим, е да помагаме на учителите през нещата, които използваме за преподаване за учениците, те да ги изпитат самите, да минат през подобен тип метод на учене, за да придобият увереност, да се почувстват сигурни.

Иновативно и модерно образование. Как да обобщим?

- Образованието, което е базирано на ученето за бъдещето и в бъдещето, а не само върху изучаването на историята. Иновативното и модерно образование включва развиването на умения с предприемаческо мислене, дигитална компетентност и развитие на таланта на всяко дете.
За "Джуниър ачийвмънт"

Сто. Толкова години навършва през 2019 г. организацията с идеална цел Junior Achievement (JA), чиято дейност е фокусирана в областта на икономическото образование сред децата и младежите. За времето на своето съществуване организацията се е разраснала до 123 представителства в цял свят, едно от които тук, в България. Основана през 1997 г. "Джуниър ачийвмънт България" има над 20 образователни курса и бизнес програми и годишно достига до 30 хил. ученици и студенти в цяла страна. Мисията на организацията е да предоставя иновативно и модерно образование от най-ранна възраст до университета. Портфолиото от образователни продукти и услуги на JA включва програми в три тематични области - предприемачество, финансова грамотност и умения за работа.

Интервюто взе Бисера Станева

Образование

Текстът е част от специалното издание "Капитал Образование", което обръща специално внимание на българската образователна система и на това дали подготвя нашите деца за тяхното бъдеще.

От изданието:
- Справочник на частни детски градини в София
- Справочник на частни училища от 1 до 12 клас в София и страната
- Рейтинг на българските университети 2018
- Топ 10 най-иновативни университети в света и в Европа
- Образователни занимания за децата през ваканцията

Всички абонати на Капитал, могат да го прочетат ТУК

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2246 прочитания

Децата на третото хилядолетие Децата на третото хилядолетие

Съответства ли образователната система на нуждите на децата в XXI век?

5 юни 2019, 4920 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Училището ще е...

Попитаме няколко хлапета как си представят училището на бъдещето. Вижте какво ни казаха

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда