Когато позволим на детето да се изразява на сто езика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато позволим на детето да се изразява на сто езика

Shutterstock

Когато позволим на детето да се изразява на сто езика

Какво представлява подходът "Реджо Емилия" и защо печели все повече привърженици

4124 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Детето може да се изразява на 100 езика, най-важното е да не му се пречи да прояви възможностите си. Казал го е италианският психолог и педагог Лорис Малагуци, създал уникалният похват в образованието на най-малките - "Реджо Емилия". Умеем ли обаче да дадем криле на фантазията, да наблюдаваме интересностите в стаята или да заснемем първото написано изречение? И колко е важно и забавно деца, учители и родители да учат и играят заедно.

Началото

Подходът "Реджо Емилия" се заражда в края на Втората световна война като реакция на родители, които осъзнават пасивността в обществото и факта, че никой не се е противопоставил на безумията на Мусолини. Тъй като не желаят децата им да са послушковци, които сляпо и безропотно следват силните на деня, заедно с Лорис Малагуци създадат различен модел детски градини. Само за две десетилетия експериментът им прераства в общински модел за ранна грижа и образование на Реджо Емилия, който съществува и сега, а подходът носи името на италианския град.

През 1991 г. ЮНЕСКО провъзгласява "Реджо" за "най-добър образователен подход за малки деца", а италианският общински модел започва да печели популярност в цял свят.

Подходът

"Реджо" споделя някои от ценностите на по-известните валдорфски и монтесорски училища, но не е конкретна образователна система. "Това е по-скоро философия и споделяне на ценности за това как децата учат най-добре и най-лесно", споделя Нора Гавазова, собственик на "Детската къща" във Варна. Подходът е разработен за деца до 7-годишна възраст, а другите активни участници са учителите и родителите.

Средата като учител

"Когато се даде свобода и средата се подрежда спрямо интересите им, децата за много по-кратко време постигат много повече, отколкото когато им се налага нещо, несъобразено с моментната ситуация", казва Нора Гавазова.

Пространството не бива да е стерилно, а да доставя естетическа наслада и усещане за домашен уют. Необходимо е да има "скривалища" за по-притеснителните хлапета, но и по-отворените да могат с лекота да открият две-три другарчета, за да разплетат заложената игра - например една кукла на бебе, дрехи за преобличане, лекарски костюм, слушалки. Децата сами разпределят кой какво да направи.

Подредбата на пространството зависи от това какво обичат да правят децата. Идеята е, вместо да се дава за заучаване някакъв готов материал, по-скоро да се представя интересна среда, в която различни части и предмети стимулират мъниците сами да предприемат своето изследване и хъс към изучаване, а в това време учителите наблюдават какво се случва и надграждат средата с други необходими за малките любопитковци предмети и материали.

"Подходът е трансдисциплинарен, не дели науките", подчертава собственичката на "Детската къща". Например в ранното детство математиката е нещо като съотношение между числа и брой, развиване на някакво усещане за броене, което е свързано с ритъм. Това означава определена подредба в средата, която съдържа подбрани по форма материали. Децата усвояват математиката чрез игра, учителят ги наблюдава, и когато например усети, че детето започва да скача три пъти напред и три пъти назад, би вкарал в средата някакъв материал, които да задоволи тази потребност, като три обръча например. В момента най-големият математически хит в "Детската къща"например е ролевата игра на магазин. Децата вземат ябълки или други плодове от кухнята и ги подреждат на рафт. На някои им е по-интересно сортирането на плодовете, докато други започват вече да имитират смятане с пари и на тях им се поставят задачи със събиране на едно плюс едно и т.н. и вид пари. Учителите постоянно наблюдават пазаруването на мъниците, задачките им се усложняват постепенно, добавят се други необходими материали за развитие на играта.

Всеки ден в "Детската къща" има една групова работа по проект, където се работи само с 5-6 деца. "В тази възраст е нещо неестествено и напрягащо да правят нещо в голяма група от 20 и повече деца", казва Нора Гавазова. Останалите 13 се учат едно от друго, например работилите вече в магазина обяснят на другите как се играе и в групата се получава естествено разпределяне.

Родителят е активен участник в обучението

Учителят, родителят и детето са сътрудници в процеса на учене. Подходът възприема родителя не просто като зрител, който ръкопляска на наученото стихче или песничка в традиционната детска градина.

Няколко пъти годишно се провеждат срещи, последната например събира родители, учители и деца да готвят заедно. Обикновено децата сами измислят сценарий за родителите и след това ги включват в някакъв тип игри. Има обмяна на информация какво се случва в градината и какво в къщи. Например хлапетата носят снимки от почивката си и в деня за споделяне разказват какво им се е случило. Когато има някаква тема, като например произход на живота, родителите са информирани и помагат с различни материали и идеи, които намират място в обучението. Така на практика родителите реално участват в образованието и забавлението на мъниците.

Стаята като музей на постижения

Класните стаи, вдъхновени от "Реджо", са като музей на образователния процес. Учителите използват различни методи за документация като клипбордове, фотоапарати и лаптопи, за да проследяват детските мисли и идеи. Образователният процес винаги се документира. Например когато едно дете започва да пише, учителят го снима и снимката се представя пред цялата група, а след това се залепя на стената. Това е стимул за детето да продължава да учи, но и да вижда, че това се оценява от всички.

Вдъхновението

Reggio inspired се наричат всички места по света като "Детската къща" във Варна. "Умишлено подходът не е защитен с патент, на практика това е държавното образование в Реджо Емилия, не бива да е свързано с плащането на допълнителни средства и такси, а трябва да е ориентирано около ценностите", споделя Нора Гавазова. Тя се е обучавала в Реджо Емилия, където се правят две международни програми годишно за стотици желаещи от цял свят. Няма учебници, а всеки пречупва информацията през културната си рамка, през собственото си възприятие. Подходът не изисква и някаква специална сертификация. Дава се документ за завършеното обучение, но това не е официална педагогическа диплома. Подходът е изключително гъвкав, изисква огромна концентрация и съзнателност от учителя.

"Детската къща" във Варна прилага "Реджо" модела вече втора година. Нора Гавазова търси съмишленици, затова основава фондация "Калейдоскоп", чиято цел е да се разпространи уникалният подход и в България. Тя е организатор на конференцията за разпространението на ценностите и визията на "Реджо" "Образът на детето", която ще се състои на 28 септември в Морското казино във Варна.

Детето може да се изразява на 100 езика, най-важното е да не му се пречи да прояви възможностите си. Казал го е италианският психолог и педагог Лорис Малагуци, създал уникалният похват в образованието на най-малките - "Реджо Емилия". Умеем ли обаче да дадем криле на фантазията, да наблюдаваме интересностите в стаята или да заснемем първото написано изречение? И колко е важно и забавно деца, учители и родители да учат и играят заедно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK