С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 юни 2019, 11:00, 2541 прочитания

Когато позволим на детето да се изразява на сто езика

Какво представлява подходът "Реджо Емилия" и защо печели все повече привърженици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Детето може да се изразява на 100 езика, най-важното е да не му се пречи да прояви възможностите си. Казал го е италианският психолог и педагог Лорис Малагуци, създал уникалният похват в образованието на най-малките - "Реджо Емилия". Умеем ли обаче да дадем криле на фантазията, да наблюдаваме интересностите в стаята или да заснемем първото написано изречение? И колко е важно и забавно деца, учители и родители да учат и играят заедно.

Началото


Подходът "Реджо Емилия" се заражда в края на Втората световна война като реакция на родители, които осъзнават пасивността в обществото и факта, че никой не се е противопоставил на безумията на Мусолини. Тъй като не желаят децата им да са послушковци, които сляпо и безропотно следват силните на деня, заедно с Лорис Малагуци създадат различен модел детски градини. Само за две десетилетия експериментът им прераства в общински модел за ранна грижа и образование на Реджо Емилия, който съществува и сега, а подходът носи името на италианския град.

През 1991 г. ЮНЕСКО провъзгласява "Реджо" за "най-добър образователен подход за малки деца", а италианският общински модел започва да печели популярност в цял свят.

Подходът



"Реджо" споделя някои от ценностите на по-известните валдорфски и монтесорски училища, но не е конкретна образователна система. "Това е по-скоро философия и споделяне на ценности за това как децата учат най-добре и най-лесно", споделя Нора Гавазова, собственик на "Детската къща" във Варна. Подходът е разработен за деца до 7-годишна възраст, а другите активни участници са учителите и родителите.

Средата като учител

"Когато се даде свобода и средата се подрежда спрямо интересите им, децата за много по-кратко време постигат много повече, отколкото когато им се налага нещо, несъобразено с моментната ситуация", казва Нора Гавазова.

Пространството не бива да е стерилно, а да доставя естетическа наслада и усещане за домашен уют. Необходимо е да има "скривалища" за по-притеснителните хлапета, но и по-отворените да могат с лекота да открият две-три другарчета, за да разплетат заложената игра - например една кукла на бебе, дрехи за преобличане, лекарски костюм, слушалки. Децата сами разпределят кой какво да направи.

Подредбата на пространството зависи от това какво обичат да правят децата. Идеята е, вместо да се дава за заучаване някакъв готов материал, по-скоро да се представя интересна среда, в която различни части и предмети стимулират мъниците сами да предприемат своето изследване и хъс към изучаване, а в това време учителите наблюдават какво се случва и надграждат средата с други необходими за малките любопитковци предмети и материали.

"Подходът е трансдисциплинарен, не дели науките", подчертава собственичката на "Детската къща". Например в ранното детство математиката е нещо като съотношение между числа и брой, развиване на някакво усещане за броене, което е свързано с ритъм. Това означава определена подредба в средата, която съдържа подбрани по форма материали. Децата усвояват математиката чрез игра, учителят ги наблюдава, и когато например усети, че детето започва да скача три пъти напред и три пъти назад, би вкарал в средата някакъв материал, които да задоволи тази потребност, като три обръча например. В момента най-големият математически хит в "Детската къща"например е ролевата игра на магазин. Децата вземат ябълки или други плодове от кухнята и ги подреждат на рафт. На някои им е по-интересно сортирането на плодовете, докато други започват вече да имитират смятане с пари и на тях им се поставят задачи със събиране на едно плюс едно и т.н. и вид пари. Учителите постоянно наблюдават пазаруването на мъниците, задачките им се усложняват постепенно, добавят се други необходими материали за развитие на играта.

Всеки ден в "Детската къща" има една групова работа по проект, където се работи само с 5-6 деца. "В тази възраст е нещо неестествено и напрягащо да правят нещо в голяма група от 20 и повече деца", казва Нора Гавазова. Останалите 13 се учат едно от друго, например работилите вече в магазина обяснят на другите как се играе и в групата се получава естествено разпределяне.

Родителят е активен участник в обучението

Учителят, родителят и детето са сътрудници в процеса на учене. Подходът възприема родителя не просто като зрител, който ръкопляска на наученото стихче или песничка в традиционната детска градина.

Няколко пъти годишно се провеждат срещи, последната например събира родители, учители и деца да готвят заедно. Обикновено децата сами измислят сценарий за родителите и след това ги включват в някакъв тип игри. Има обмяна на информация какво се случва в градината и какво в къщи. Например хлапетата носят снимки от почивката си и в деня за споделяне разказват какво им се е случило. Когато има някаква тема, като например произход на живота, родителите са информирани и помагат с различни материали и идеи, които намират място в обучението. Така на практика родителите реално участват в образованието и забавлението на мъниците.

Стаята като музей на постижения

Класните стаи, вдъхновени от "Реджо", са като музей на образователния процес. Учителите използват различни методи за документация като клипбордове, фотоапарати и лаптопи, за да проследяват детските мисли и идеи. Образователният процес винаги се документира. Например когато едно дете започва да пише, учителят го снима и снимката се представя пред цялата група, а след това се залепя на стената. Това е стимул за детето да продължава да учи, но и да вижда, че това се оценява от всички.

Вдъхновението

Reggio inspired се наричат всички места по света като "Детската къща" във Варна. "Умишлено подходът не е защитен с патент, на практика това е държавното образование в Реджо Емилия, не бива да е свързано с плащането на допълнителни средства и такси, а трябва да е ориентирано около ценностите", споделя Нора Гавазова. Тя се е обучавала в Реджо Емилия, където се правят две международни програми годишно за стотици желаещи от цял свят. Няма учебници, а всеки пречупва информацията през културната си рамка, през собственото си възприятие. Подходът не изисква и някаква специална сертификация. Дава се документ за завършеното обучение, но това не е официална педагогическа диплома. Подходът е изключително гъвкав, изисква огромна концентрация и съзнателност от учителя.

"Детската къща" във Варна прилага "Реджо" модела вече втора година. Нора Гавазова търси съмишленици, затова основава фондация "Калейдоскоп", чиято цел е да се разпространи уникалният подход и в България. Тя е организатор на конференцията за разпространението на ценностите и визията на "Реджо" "Образът на детето", която ще се състои на 28 септември в Морското казино във Варна.

Образование

Текстът е част от специалното издание "Капитал Образование", което обръща специално внимание на българската образователна система и на това дали подготвя нашите деца за тяхното бъдеще.

От изданието:
- Справочник на частни детски градини в София
- Справочник на частни училища от 1 до 12 клас в София и страната
- Рейтинг на българските университети 2018
- Топ 10 най-иновативни университети в света и в Европа
- Образователни занимания за децата през ваканцията

Всички абонати на Капитал, могат да го прочетат ТУК

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иновативни с адрес Европа Иновативни с адрес Европа

Топ 10 най-иновативни университети в Европа

8 юни 2019, 2262 прочитания

Децата на третото хилядолетие Децата на третото хилядолетие

Съответства ли образователната система на нуждите на децата в XXI век?

5 юни 2019, 5003 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Завръщане към корените

"Нашата България" ще работи с децата на българската диаспора за по-силното им свързване с езика, родовото и темите, които вълнуват българското общество

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма