Who’s Who сред производителите на храни и напитки в България

Българското производство на храни, напитки, козметика и продукти за хигиената става все по-зряло и развито и все повече се насочва към продукти с добавена стойност. Това е основният извод от работата ни в "Регал" по специалното издание "Регал 500+", което съдържа картината на най-големите производители в България в 25 категории бързооборотни стоки през 2014 г. Не отричаме, че има бизнеси, които правят добри печалби основно от износ на суровини – череши, рапани, гъби и пр., но тяхната дейност също изисква преработвателни мощности. А и това, което се наблюдава през 2014 г., е, че продажбите в "суровинните" сегменти стагнират, най-вероятно заради насищане на нишите.

Второто ни заключение е, че основният двигател за растежа на производството на този етап в България е износът. През 2014 г. над четвърт от общите продажби в 25-те категории са реализирани зад граница. И секторите (12), в които има растеж, са преди всичко тези, в които износът се е увеличил. Понякога продажбите в цялата категория са издърпани нагоре от добрите експортни резултати на една компания. Когато действат пазарните механизми, след време един силен износител създава с примера си и други. В единични сектори (агнешко месо, черен хайвер) наблюдаваме експортен монопол на една компания и дори на един човек. Това са бизнеси, за които навремето са били необходими разрешителни за износ.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал