С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 мар 2017, 12:48, 2328 прочитания

Бързи, смели, сръчни

Един от най-важните партньори на онлайн търговците са куриерските фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

"Онлайн продажбите са поели стабилно по пътя нагоре. Те ще продължат да растат по-бързо от тези на дребно в следващите години Все повече клиенти се обръщат към интернет заради изгодните цени."
Цитатът е от блога на анализатора Мартин Гил от Forrester Research. Датата е 27 февруари 2012 г. Регионът, за който се говори, е Западна Европа.

Пет години по-късно колегите на Гил оценяват потенциала за ръст на западноевропейския онлайн пазар на поне 12% на година за периода 2016 - 2021 г. Това, че става въпрос за Западна Европа, не означава, че не засяга и българския пазар. По думите на повечето предприемачи Източна Европа, а в това число и България, се движат няколко години след държави като Германия и Франция по тези показатели и съответно имат потенциал за по-голям ръст. По-смелите анализатори дори прогнозират 50% ръст на продажбите за тази и следващата година за региона.


Всички растем заедно

Подобен ръст изглежда със сигурност интересен през погледа на куриерските фирми. Голяма част от ръста на пазара на доставките в последните години се дължи именно на онлайн продажбите. От гледна точка на решения за клиента българските куриерски компании са добре развити дори на фона на конкурентите си в Европа. Малкият обем на пазара обаче определено е проблем пред по-широкото навлизане на някои услуги, особено в складовата обработка на пратките. Пазарът на доставка в България е сравнително ясно разделен между два по-големи и няколко малки оператори.

Ако тепърва ще избирате или сте решили да промените фирмата за доставки, с която искате да развивате онлайн магазина си, трябва да съобразите няколко важни фактора. На първо място трябва да сте наясно с какъв капацитет разполага куриерът и дали може да ви обслужи според нуждите ви. И така стигаме до вътрешните проблеми.



На първо място сред тях е пазарът на труда. Напоследък разговорите за това, че "няма хора", станаха като английските разговори за времето – почти ритуално се предъвкват едни и същи проблеми, но положението няма изгледи да се оправи скоро. В тази връзка от ключово значение за качеството на услугите на една куриерска фирма са

софтуерните възможности

които има. От една страна, добрият софтуер увеличава капацитета на куриерската компания. Още по-важно е този софтуер да се развива непрекъснато и да отговаря на изискванията на клиентите по отношение на функционалностите, които предлага. От друга, той намалява зависимостта от пазара на труда, като съкращава необходимия брой "човекочасове" за приемане, обработка и доставка на пратката. На трето място, личният ми опит категорично показва, че компютрите за разлика от хората не бъркат.

И още нещо много важно: софтуерните възможности, които куриерската компания дава на онлайн магазините, могат да спестят и на тях много време, нерви и пари.

Ръка за ръка с куриера

Интеграцията между куриерската фирма и онлайн магазина е ключова освен за качеството на доставката, така и в процеса на преговори за цената. Клиентът може да очаква добра цена, ако подава на куриера информацията за пратките предварително. Освен това е от голяма полза куриерът да получи именно тези данни, които ще му позволят най-бързо и без усложнения да достави поръчката. Процесът е лесен от софтуерна гледна точка, но понякога при онлайн магазините липсва разбиране за ползите, които интеграцията може да им донесе.

Като цяло, един от факторите, които правят разликата между успешните и не толкова успешните онлайн магазини (освен цялостна стратегия, рекламна политика и т.н.) е и степента на сътрудничество с куриерските фирми.

Тристранната комуникация между продавача, куриера и доставчика има много форми – SMS, e-mail, и може да бъде използвана по много поводи (тоест да има различни trigger-и, които да я задействат). Тя е много важна, особено в т.нар. кампания – в периода между Черния петък и Коледа. Фокусирам се върху него, защото една добра кампания не само носи по-висока печалба, но е и основа за ръст през следващата година. Липсата на предварителна информация относно очакваните ръстове не дава възможност на куриерската фирма да планира ресурсите си в този период, което пък се отразява на качеството на доставката.

За да е ясно, мога да направя следната аналогия – така, както няма банка, която при банкова паника да издържи на масово теглене на пари, така няма и куриерска фирма, която без предварителна подготовка да успее да обслужи всичките си поръчки по Коледа.

Друг важен въпрос е как се ползват наличните ресурси, а част от критериите при избора на куриерска фирма са свързани с качеството на персонала – неговия подбор, първоначалното обучение и контрола след това. Всички трябва да сме наясно, че винаги ще има доставки, при които има проблеми или отклонения от нормата и стандартите за качествено обслужване. Критерият за избор на куриерска фирма обаче може да е както как се адресират подобни проблеми, така и няколко ключови показателя, които всяка сериозна фирма следи – например процент на неуспешна доставка по вина на куриера.

Накратко, трите неща, които диференцират куриерските фирми, са софтуерните възможности, интеграцията между куриера и онлайн магазина и отворените канали за комуникация между всички участници във веригата на доставка.

Нови възможности

В доклада на Forrester Research има и други интересни тенденции. Едната от тях е интернационализацията на онлайн търговията в Европа. Всъщност големите български онлайн магазини разбраха преди няколко години, че има сериозен потенциал за растеж на чуждите пазари и вече се насочиха най-вече към съседните страни - Румъния и Гърция. Личните ми очаквания са тази тенденция да остане и дори да се разпростре към пазарите от Централна, а след това и Западна Европа впоследствие. Постигането на достатъчен обем за тези дестинации пък ще даде възможност на куриерските фирми да предложат сравнително по-късо транзитно време и по-ниски цени. Разбира се, трябва да се отчете и фактът, че вероятно ще се случи и обратният процес – България също ще се превърне в потенциален пазар за чужди онлайн магазини. Предвид обаче големината на населението и покупателната му способност смятам, че тази тенденция е по-скоро възможност, отколкото заплаха за българските онлайн търговци.

Ако искат да продават навън, българските компании имат най-общо две възможности – или сами да се договарят с куриерски фирми в страната, в която искат да работят, или да дадат пратките на куриерска компания в България, която или през обща европейска мрежа, или на базата на директни договори с подизпълнители да управлява трафика им. По принцип вторият вариант дава възможност за по-ниски цени (заради агрегираните обеми, които куриерите имат) и намалява администрацията при онлайн търговеца. И в двата случая обаче е важно да се поинтересувате за качеството на услугата на куриерската фирма или мрежа, която ще доставя пратките ви. И ако сте от предприемачите или мениджърите, които търсят възможност за бърза експанзия, запомнете едно правило – колкото по на юг е страната, толкова по-високи са очакванията за ръст на онлайн продажбите (може би с изключение на Гърция).

Интересен е и въпросът за онлайн доставката на храна и другите стоки, които купуваш от кварталния супермаркет или от големите вериги, или на хранителни продукти тип "От фермата на дядо и баба". Заради спецификата на стоките, които се доставят (бързо развалящи се или такива, за които е необходим температурен режим при доставката им), там изискванията към куриерската фирма трябва да са по-високи. Това, от една страна, оскъпява доставката и цените на тези услуги са по-високи, отколкото цената на една "нормална" куриерска пратка. От друга страна, в общия случай самият обем и тегло на пратката са по-големи, което също означава по-висока цена. Няма причина обаче критериите за избор на партньор да са различни – софтуер, качество на услугите и комуникация, още повече че хората имат по-високи изисквания към доставката на храна, отколкото към тази на дрехи или техника например.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пожар по време на растеж Пожар по време на растеж

Remix преодоля кризата и отвори нов склад за 1.5 млн. евро

11 яну 2020, 4589 прочитания

Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния

Изпълнителният директор на веригата в България пред "Капитал"

28 дек 2019, 5536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Прогнозата на Nielsen: Следете Великобритания, за да знаете какво ще се случи с е-търговията

В Европа средният й дял е около 4%, но нараства много бързо

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10