Бързи, смели, сръчни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързи, смели, сръчни

Shutterstock

Бързи, смели, сръчни

Един от най-важните партньори на онлайн търговците са куриерските фирми

Васил Атанасов, управител на Рапидо
2505 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

"Онлайн продажбите са поели стабилно по пътя нагоре. Те ще продължат да растат по-бързо от тези на дребно в следващите години Все повече клиенти се обръщат към интернет заради изгодните цени."

Цитатът е от блога на анализатора Мартин Гил от Forrester Research. Датата е 27 февруари 2012 г. Регионът, за който се говори, е Западна Европа.

Пет години по-късно колегите на Гил оценяват потенциала за ръст на западноевропейския онлайн пазар на поне 12% на година за периода 2016 - 2021 г. Това, че става въпрос за Западна Европа, не означава, че не засяга и българския пазар. По думите на повечето предприемачи Източна Европа, а в това число и България, се движат няколко години след държави като Германия и Франция по тези показатели и съответно имат потенциал за по-голям ръст. По-смелите анализатори дори прогнозират 50% ръст на продажбите за тази и следващата година за региона.

Всички растем заедно

Подобен ръст изглежда със сигурност интересен през погледа на куриерските фирми. Голяма част от ръста на пазара на доставките в последните години се дължи именно на онлайн продажбите. От гледна точка на решения за клиента българските куриерски компании са добре развити дори на фона на конкурентите си в Европа. Малкият обем на пазара обаче определено е проблем пред по-широкото навлизане на някои услуги, особено в складовата обработка на пратките. Пазарът на доставка в България е сравнително ясно разделен между два по-големи и няколко малки оператори.

Ако тепърва ще избирате или сте решили да промените фирмата за доставки, с която искате да развивате онлайн магазина си, трябва да съобразите няколко важни фактора. На първо място трябва да сте наясно с какъв капацитет разполага куриерът и дали може да ви обслужи според нуждите ви. И така стигаме до вътрешните проблеми.

На първо място сред тях е пазарът на труда. Напоследък разговорите за това, че "няма хора", станаха като английските разговори за времето – почти ритуално се предъвкват едни и същи проблеми, но положението няма изгледи да се оправи скоро. В тази връзка от ключово значение за качеството на услугите на една куриерска фирма са

софтуерните възможности

които има. От една страна, добрият софтуер увеличава капацитета на куриерската компания. Още по-важно е този софтуер да се развива непрекъснато и да отговаря на изискванията на клиентите по отношение на функционалностите, които предлага. От друга, той намалява зависимостта от пазара на труда, като съкращава необходимия брой "човекочасове" за приемане, обработка и доставка на пратката. На трето място, личният ми опит категорично показва, че компютрите за разлика от хората не бъркат.

И още нещо много важно: софтуерните възможности, които куриерската компания дава на онлайн магазините, могат да спестят и на тях много време, нерви и пари.

Ръка за ръка с куриера

Интеграцията между куриерската фирма и онлайн магазина е ключова освен за качеството на доставката, така и в процеса на преговори за цената. Клиентът може да очаква добра цена, ако подава на куриера информацията за пратките предварително. Освен това е от голяма полза куриерът да получи именно тези данни, които ще му позволят най-бързо и без усложнения да достави поръчката. Процесът е лесен от софтуерна гледна точка, но понякога при онлайн магазините липсва разбиране за ползите, които интеграцията може да им донесе.

Като цяло, един от факторите, които правят разликата между успешните и не толкова успешните онлайн магазини (освен цялостна стратегия, рекламна политика и т.н.) е и степента на сътрудничество с куриерските фирми.

Тристранната комуникация между продавача, куриера и доставчика има много форми – SMS, e-mail, и може да бъде използвана по много поводи (тоест да има различни trigger-и, които да я задействат). Тя е много важна, особено в т.нар. кампания – в периода между Черния петък и Коледа. Фокусирам се върху него, защото една добра кампания не само носи по-висока печалба, но е и основа за ръст през следващата година. Липсата на предварителна информация относно очакваните ръстове не дава възможност на куриерската фирма да планира ресурсите си в този период, което пък се отразява на качеството на доставката.

За да е ясно, мога да направя следната аналогия – така, както няма банка, която при банкова паника да издържи на масово теглене на пари, така няма и куриерска фирма, която без предварителна подготовка да успее да обслужи всичките си поръчки по Коледа.

Друг важен въпрос е как се ползват наличните ресурси, а част от критериите при избора на куриерска фирма са свързани с качеството на персонала – неговия подбор, първоначалното обучение и контрола след това. Всички трябва да сме наясно, че винаги ще има доставки, при които има проблеми или отклонения от нормата и стандартите за качествено обслужване. Критерият за избор на куриерска фирма обаче може да е както как се адресират подобни проблеми, така и няколко ключови показателя, които всяка сериозна фирма следи – например процент на неуспешна доставка по вина на куриера.

Накратко, трите неща, които диференцират куриерските фирми, са софтуерните възможности, интеграцията между куриера и онлайн магазина и отворените канали за комуникация между всички участници във веригата на доставка.

Нови възможности

В доклада на Forrester Research има и други интересни тенденции. Едната от тях е интернационализацията на онлайн търговията в Европа. Всъщност големите български онлайн магазини разбраха преди няколко години, че има сериозен потенциал за растеж на чуждите пазари и вече се насочиха най-вече към съседните страни - Румъния и Гърция. Личните ми очаквания са тази тенденция да остане и дори да се разпростре към пазарите от Централна, а след това и Западна Европа впоследствие. Постигането на достатъчен обем за тези дестинации пък ще даде възможност на куриерските фирми да предложат сравнително по-късо транзитно време и по-ниски цени. Разбира се, трябва да се отчете и фактът, че вероятно ще се случи и обратният процес – България също ще се превърне в потенциален пазар за чужди онлайн магазини. Предвид обаче големината на населението и покупателната му способност смятам, че тази тенденция е по-скоро възможност, отколкото заплаха за българските онлайн търговци.

Ако искат да продават навън, българските компании имат най-общо две възможности – или сами да се договарят с куриерски фирми в страната, в която искат да работят, или да дадат пратките на куриерска компания в България, която или през обща европейска мрежа, или на базата на директни договори с подизпълнители да управлява трафика им. По принцип вторият вариант дава възможност за по-ниски цени (заради агрегираните обеми, които куриерите имат) и намалява администрацията при онлайн търговеца. И в двата случая обаче е важно да се поинтересувате за качеството на услугата на куриерската фирма или мрежа, която ще доставя пратките ви. И ако сте от предприемачите или мениджърите, които търсят възможност за бърза експанзия, запомнете едно правило – колкото по на юг е страната, толкова по-високи са очакванията за ръст на онлайн продажбите (може би с изключение на Гърция).

Интересен е и въпросът за онлайн доставката на храна и другите стоки, които купуваш от кварталния супермаркет или от големите вериги, или на хранителни продукти тип "От фермата на дядо и баба". Заради спецификата на стоките, които се доставят (бързо развалящи се или такива, за които е необходим температурен режим при доставката им), там изискванията към куриерската фирма трябва да са по-високи. Това, от една страна, оскъпява доставката и цените на тези услуги са по-високи, отколкото цената на една "нормална" куриерска пратка. От друга страна, в общия случай самият обем и тегло на пратката са по-големи, което също означава по-висока цена. Няма причина обаче критериите за избор на партньор да са различни – софтуер, качество на услугите и комуникация, още повече че хората имат по-високи изисквания към доставката на храна, отколкото към тази на дрехи или техника например.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

"Онлайн продажбите са поели стабилно по пътя нагоре. Те ще продължат да растат по-бързо от тези на дребно в следващите години Все повече клиенти се обръщат към интернет заради изгодните цени."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK