С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 31 мар 2017, 8:09, 2712 прочитания

Иноваторът Amazon

Международният интернет гигант подготвя сливането на два от проектите си – доставката на храни и физическия магазин, в който ще замени обслужващото звено "човек" с "телефон"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Международният интернет гигант подготвя сливането на два от проектите си – доставката на храни и физическия магазин, в който ще замени обслужващото звено "човек" с "телефон"Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

- Два проекта на международния интернет гигант трябва да се следят в бъдеще: физическият магазин и доставката на храни.
- В офлайн обекта компанията
премахва обслужващото звено "човек" и го заменя с "телефон".
- При поръчките за вкъщи
Amazon залага на конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня.


Има компании, които, като представят нов продукт, полагат първото паве от дълъг път, по който много други ще тръгнат. Рано или късно. Такъв иноватор, който е в състояние да промени цялата бизнес среда, е Amazon. Има поне два модела, които компанията напоследък въведе и които трябва да се държат под око. И двата засягат пряко търговията с бързооборотни стоки. В единия случай става въпрос за пилотния проект на онлайн търговеца за магазин на бъдещето – Amazon Go. От известно време компанията развива и своята мрежа за онлайн продажби на храни Amazon Fresh. И двете инициативи се следят с интерес от пазара в очакване за силно развитие.


Телефон и нищо друго

С Amazon Go компанията хем прави една стъпка назад и се връща към офлайн магазина, до който трябва физически да отидеш, за да си напазаруваш, хем прави голям скок в технологичното развитие, като премахва обслужващото звено "човек" и го заменя с "телефон". Amazon представи и видео, което показва как конкретно би работил този магазин. Накратко: преди да влезе в магазина, клиентът трябва да си свали апликацията на Amazon Go. При влизане само се маркира на специален четец за устройства и започва да пазарува. Всяка стока, която клиентът слага в торбата си, се засича с помощта на сензор и автоматично се трупа на сметката. След като е взел всичко необходимо, клиентът просто напуска магазина, без да се реди на опашки, чака на касата, рови за пари и карти в портмонето си.

[Reuters]

Приложението на телефона изчислява колко е крайната сума и я изтегля от сметката на клиента. На излизане той получава само съобщение със своята фактура.

Пилотният проект е в Сиатъл - градът, в който е централата на Amazon. Освен това магазинът не е огромен. Той е разположен на малко над 150 кв.м и асортиментът му съдържа хляб, сирена, мляко, плодове и зеленчуци, пакетирана свежа храна стоки от първа необходимост. Въпреки че компанията отказва да съобщи какви са бъдещите й планове за развитието на този формат, вече се появиха информации, че проектът няма да остане само в рамките на американския пазар. The Guardian съобщи, че във Великобритания вече има регистрирана марката Amazon Go, което означава, че в някакъв момент магазинът на бъдещето ще се появи и там.



Според Нейл Кемплинг, анализатор в Northern Trust Capital Markets, компанията избира да развие формата си във Великобритания като първата страна извън САЩ, защото британските клиенти са се доказали с интерес към нововъведения. "Великобритания има прекалено малко рестрикции за търговията, които не могат да спрат Amazon да разклати пазара", казва той пред The Guardian.

По следите на клиента

В основата на магазина на бъдещето на Amazon са две съществени иновации. От една страна, това е технологията, която може да проследи, запише и "разчете" всяко едно движение на клиента, докато той обикаля из рафтовете и слага храни в чантата си. Много други компании в сферата на ритейла вече са се специализирали да наблюдават потребителското поведение. Част от тази вълна например са RetailNext, Euclid, Nomi, които могат да следят и анализират движенията на клиентите в магазина с цел подобряване на предлагането. За пръв път обаче Amazon успява да комбинира всички аспекти на това проследяване и да го предложи като комплексна нова услуга за пазаруване без физическо плащане.

Това, което усилията до момента не са успели да постигнат, а Amazon го направи, е да свърже продуктите с хората, казва Брент Френсън, изпълнителен директор на Euclid Analytics, цитира от списание Wired. "Това дава възможността на магазините да проследят клиентите, като използват техните Wi-Fi адреси през телефоните им", добавя той.

Виртуалното плащане е другата ключова предпоставка за съществуването на този модел. Amazon представи още през 2013 г. своята платформа за плащане Amazon Payments. Подобно на PayPal тя позволява на потребителите да пазаруват защитено и сигурно от различни онлайн търговци само с една регистрация в Amazon. Но тук компанията среща няколко сериозни проблема. От една страна, пазарът на онлайн разплащания е силно конкурентен. От друга, Amazon в много отношения се явява пряк конкурент на останалите онлайн търговци, които би трябвало да станат негови клиенти, като изберат да работят с Amazon Payments. Развивайки магазина на бъдещето, онлайн търговецът всъщност ще стимулира и платформата си за плащания през интернет. И обратното.

Колкото и иновативен да е магазинът на бъдещето, не липсва и критика към него, насочена към омаловажаването на човешкия фактор. В Amazon Go клиентите ще общуват само с телефона си и с устройства, които следят тяхното движение. В отговор на тази тенденция много от веригите започнаха да залагат точно на обратната стратегия и да наблягат на обслужването на хора от хора. Най-кристалния пример е Walmart, който дори има специални служители на входа със задачата да поздравяват клиентите.

Два домата. Клик

Не от съвсем скоро, но вече добре развита, е и мрежата за доставка на храни Amazon Fresh, която също се смята за иноватор в онлайн търговията. Бета -версията на модела беше пусната през 2008 г. отново в Сиатъл. Истинското развитие обаче дойде през 2013 г., когато компанията започна да разраства присъствието си из американските щати и по-големите градове: Калифорния, Ню Йорк, Сан Франциско, Лос Анджелис и редица други. В средата на миналата година Amazon Fresh прескочи океана и започна да доставя до домовете из Лондон.

Навлизането на Amazon Fresh на британския пазар се прие автоматично за факт, който ще промени правилата на играта и ще засили още повече натиска върху големите традиционни търговци от рода на Tesco, Sainsbury’s и Waitrose.

Услугата за доставки по домовете Amazon предлага на клиентите, които са абонати на нейната програма Prime. Срещу допълнителна такса те могат да поръчват всекидневно храни и други бързооборотни стоки. Компанията залага на три предимства: конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня. Преди да въведе Amazon Fresh, онлайн търговецът тества на британския пазар и други свои услуги – доставка на замразени храни в рамките на един час или Pantry, което позволява на клиентите да поръчат кутия с избрани от тях продукти, които не се развалят, като бира, препарати за почистване или корнфлейкс.

Асортиментът във Великобритания включва, от една страна, маркови продукти, сред които Coca-Cola или Kellogg’s, а от друга, продуктите на над 50 местни малки търговци като месарници, пицарии, хлебарници. По този начин онлайн търговецът хем влиза в директна конкуренция с големите вериги, хем проправя път на малките търговци към по-голям кръг от клиенти.

Макар и все още нишови, тези модели скоро ще започнат да навлизат все повече на пазара и в бита. Скоростта, с която новите технологии и т.нар. интернет на нещата се развиват, не дава причина да се мисли, че това няма да се случи. Въпрос на време.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пожар по време на растеж Пожар по време на растеж

Remix преодоля кризата и отвори нов склад за 1.5 млн. евро

11 яну 2020, 3121 прочитания

Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния

Изпълнителният директор на веригата в България пред "Капитал"

28 дек 2019, 4043 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Когато си пазарно силен

От юли 2015 г. досега в КЗК са образувани 12 производства, комисията е излязла с решения за шест

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10