Иноваторът Amazon
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иноваторът Amazon

При поръчките за вкъщи Amazon залага на конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня

Иноваторът Amazon

Международният интернет гигант подготвя сливането на два от проектите си – доставката на храни и физическия магазин, в който ще замени обслужващото звено "човек" с "телефон"

Зорница Маркова
2940 прочитания

При поръчките за вкъщи Amazon залага на конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня

© Shutterstock


Международният интернет гигант подготвя сливането на два от проектите си – доставката на храни и физическия магазин, в който ще замени обслужващото звено "човек" с "телефон"Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

- Два проекта на международния интернет гигант трябва да се следят в бъдеще: физическият магазин и доставката на храни.

- В офлайн обекта компанията премахва обслужващото звено "човек" и го заменя с "телефон".

- При поръчките за вкъщи Amazon залага на конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня.

Има компании, които, като представят нов продукт, полагат първото паве от дълъг път, по който много други ще тръгнат. Рано или късно. Такъв иноватор, който е в състояние да промени цялата бизнес среда, е Amazon. Има поне два модела, които компанията напоследък въведе и които трябва да се държат под око. И двата засягат пряко търговията с бързооборотни стоки. В единия случай става въпрос за пилотния проект на онлайн търговеца за магазин на бъдещето – Amazon Go. От известно време компанията развива и своята мрежа за онлайн продажби на храни Amazon Fresh. И двете инициативи се следят с интерес от пазара в очакване за силно развитие.

Телефон и нищо друго

С Amazon Go компанията хем прави една стъпка назад и се връща към офлайн магазина, до който трябва физически да отидеш, за да си напазаруваш, хем прави голям скок в технологичното развитие, като премахва обслужващото звено "човек" и го заменя с "телефон". Amazon представи и видео, което показва как конкретно би работил този магазин. Накратко: преди да влезе в магазина, клиентът трябва да си свали апликацията на Amazon Go. При влизане само се маркира на специален четец за устройства и започва да пазарува. Всяка стока, която клиентът слага в торбата си, се засича с помощта на сензор и автоматично се трупа на сметката. След като е взел всичко необходимо, клиентът просто напуска магазина, без да се реди на опашки, чака на касата, рови за пари и карти в портмонето си.

Източник: Reuters

Приложението на телефона изчислява колко е крайната сума и я изтегля от сметката на клиента. На излизане той получава само съобщение със своята фактура.

Пилотният проект е в Сиатъл - градът, в който е централата на Amazon. Освен това магазинът не е огромен. Той е разположен на малко над 150 кв.м и асортиментът му съдържа хляб, сирена, мляко, плодове и зеленчуци, пакетирана свежа храна стоки от първа необходимост. Въпреки че компанията отказва да съобщи какви са бъдещите й планове за развитието на този формат, вече се появиха информации, че проектът няма да остане само в рамките на американския пазар. The Guardian съобщи, че във Великобритания вече има регистрирана марката Amazon Go, което означава, че в някакъв момент магазинът на бъдещето ще се появи и там.

Според Нейл Кемплинг, анализатор в Northern Trust Capital Markets, компанията избира да развие формата си във Великобритания като първата страна извън САЩ, защото британските клиенти са се доказали с интерес към нововъведения. "Великобритания има прекалено малко рестрикции за търговията, които не могат да спрат Amazon да разклати пазара", казва той пред The Guardian.

По следите на клиента

В основата на магазина на бъдещето на Amazon са две съществени иновации. От една страна, това е технологията, която може да проследи, запише и "разчете" всяко едно движение на клиента, докато той обикаля из рафтовете и слага храни в чантата си. Много други компании в сферата на ритейла вече са се специализирали да наблюдават потребителското поведение. Част от тази вълна например са RetailNext, Euclid, Nomi, които могат да следят и анализират движенията на клиентите в магазина с цел подобряване на предлагането. За пръв път обаче Amazon успява да комбинира всички аспекти на това проследяване и да го предложи като комплексна нова услуга за пазаруване без физическо плащане.

Това, което усилията до момента не са успели да постигнат, а Amazon го направи, е да свърже продуктите с хората, казва Брент Френсън, изпълнителен директор на Euclid Analytics, цитира от списание Wired. "Това дава възможността на магазините да проследят клиентите, като използват техните Wi-Fi адреси през телефоните им", добавя той.

Виртуалното плащане е другата ключова предпоставка за съществуването на този модел. Amazon представи още през 2013 г. своята платформа за плащане Amazon Payments. Подобно на PayPal тя позволява на потребителите да пазаруват защитено и сигурно от различни онлайн търговци само с една регистрация в Amazon. Но тук компанията среща няколко сериозни проблема. От една страна, пазарът на онлайн разплащания е силно конкурентен. От друга, Amazon в много отношения се явява пряк конкурент на останалите онлайн търговци, които би трябвало да станат негови клиенти, като изберат да работят с Amazon Payments. Развивайки магазина на бъдещето, онлайн търговецът всъщност ще стимулира и платформата си за плащания през интернет. И обратното.

Колкото и иновативен да е магазинът на бъдещето, не липсва и критика към него, насочена към омаловажаването на човешкия фактор. В Amazon Go клиентите ще общуват само с телефона си и с устройства, които следят тяхното движение. В отговор на тази тенденция много от веригите започнаха да залагат точно на обратната стратегия и да наблягат на обслужването на хора от хора. Най-кристалния пример е Walmart, който дори има специални служители на входа със задачата да поздравяват клиентите.

Два домата. Клик

Не от съвсем скоро, но вече добре развита, е и мрежата за доставка на храни Amazon Fresh, която също се смята за иноватор в онлайн търговията. Бета -версията на модела беше пусната през 2008 г. отново в Сиатъл. Истинското развитие обаче дойде през 2013 г., когато компанията започна да разраства присъствието си из американските щати и по-големите градове: Калифорния, Ню Йорк, Сан Франциско, Лос Анджелис и редица други. В средата на миналата година Amazon Fresh прескочи океана и започна да доставя до домовете из Лондон.

Навлизането на Amazon Fresh на британския пазар се прие автоматично за факт, който ще промени правилата на играта и ще засили още повече натиска върху големите традиционни търговци от рода на Tesco, Sainsbury’s и Waitrose.

Услугата за доставки по домовете Amazon предлага на клиентите, които са абонати на нейната програма Prime. Срещу допълнителна такса те могат да поръчват всекидневно храни и други бързооборотни стоки. Компанията залага на три предимства: конкурентна цена, голямо разнообразие и бърза доставка, предимно в рамките на деня. Преди да въведе Amazon Fresh, онлайн търговецът тества на британския пазар и други свои услуги – доставка на замразени храни в рамките на един час или Pantry, което позволява на клиентите да поръчат кутия с избрани от тях продукти, които не се развалят, като бира, препарати за почистване или корнфлейкс.

Асортиментът във Великобритания включва, от една страна, маркови продукти, сред които Coca-Cola или Kellogg’s, а от друга, продуктите на над 50 местни малки търговци като месарници, пицарии, хлебарници. По този начин онлайн търговецът хем влиза в директна конкуренция с големите вериги, хем проправя път на малките търговци към по-голям кръг от клиенти.

Макар и все още нишови, тези модели скоро ще започнат да навлизат все повече на пазара и в бита. Скоростта, с която новите технологии и т.нар. интернет на нещата се развиват, не дава причина да се мисли, че това няма да се случи. Въпрос на време.

Международният интернет гигант подготвя сливането на два от проектите си – доставката на храни и физическия магазин, в който ще замени обслужващото звено "човек" с "телефон"Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

- Два проекта на международния интернет гигант трябва да се следят в бъдеще: физическият магазин и доставката на храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    oror avatar :-|
    Orchid

    Не е чудно, че Великобритания е страната-опитно зайче за Европа. Британците отдавна са свикнали да бъдат наблюдавани и следени навсякъде.
    А иначе за електроннното пазаруване-да, в света на интернет и високите технологии това ще е все по-масово явление. Друго остава, обаче, човешкият фактор с отношение, усмивка и информация, което към момента е незаменимо от машините.
    Между другото, в Холандия вече има супермаркети, в които маркираш стоките, които вземаш и плащаш на самообслужваща каса, без да ги вадиш от количката. Така че, Амазаон не са чак толкова големи иноватори.
    Това, което ми хареса най-много на Амазон фреш е възможността да се купува от малки магазинчета и производители. и все пак, да пипнеш и помиришеш стоката на живо е друго. Е-пазаруването оставям за дни, в които наистина съм прекалено заета!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK