Изкуствената мисъл на магазините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изкуствената мисъл на магазините

Едно от най-честитите приложения на изкуствения интелект в сферата на ритейла е за разпознаване на определени обекти по снимка и намирането на сходни с изображението стоки

Изкуствената мисъл на магазините

Клиентите в интернет ще получават все повече индивидуални предложения благодарение на спeциални алгоритми

Зорница Маркова
9220 прочитания

Едно от най-честитите приложения на изкуствения интелект в сферата на ритейла е за разпознаване на определени обекти по снимка и намирането на сходни с изображението стоки

© Shutterstcok


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Прекрачваш прага на Uniqlo - японска верига за облекла, станала популярна през последните години в Западна Европа. В търсене на яке. Намираш своя модел и номер, но цветът не ти харесва. Вадиш телефона си iPhone. Питаш Siri дали якето го има в синьо. Не ти трябва дори да си говориш с персонала на магазина. Имаш телефон.

За някои това изглежда като сцена от фантастичен филм, в който машините заменят хората. Истината е, че това е съвсем реална ситуация дори не от бъдещето, а от настоящето.

Японската верига за облекла Uniqlo е една от многото търговски компании, които през последните години инвестират средства и усилия в интегрирането на новите технологии в своите услуги. По-конкретно благодарение на технологията на изкуствения интелект те развиват продукта си така, че да предложат по-адекватна услуга за индивидуални нужди на всеки клиент. От две години тази тенденции вълнообразно заразява ритейлърите в международен план, независимо дали продават дрехи, техника или храни.

На изкуствения интелект в момента се гледа като на иновацията, която ще промени играта на пазара на търговията на дребно. От една страна, тя вече дава редица инструменти, с които търговците могат да подобрят услугата си. От друга, очаква се благодарение на изкуствения интелект и използването на алгоритми да се разработват все повече нови услуги. Крайната цел на всички тях е потребителите да получат индивидуално обслужване и да стигнат по-бързо точно до тази стока, от която имат нужда.

Потребителят и сега се сблъсква с възможностите на изкуствения интелект. Дали Google ще му предложи оферта за куфари в момента, в който той иска да замени стария си куфар, дали ще попадне в ехо-стаята на Facebook и ще вижда предимно новините, които му харесва да чете, или просто ще си говори със Siri, всичко това е в резултат на алгоритмите, които следят и анализират потребителското поведение в мрежата. Именно този анализ може и вече се използва от немалко ритейлъри по света.

"Електронната търговия не се е развила съществено през последното десетилетие", казва Анди Нараянан, вицепрезидент на Sentient, стартъп компания в сферата на изкуствения интелект, която продава софтуер на търговците. "Това, което правим ние, е да избутваме напред продукта, който клиентът иска. Това е ниво на персонализация, която не познавахме от много дълго време досега", цитиран от FT.

Изкуственият интелект дава богат инструментариум на търговските вериги. Така например може да се следи какво правят потребителите винтернет и да им се предлагат персонализирани решения. Офертите тук стъпват на историята, тоест на това, което потребителите гледат, постват, търсят.

Другата възможност за развитие е чрез така наречените chatbots. При тях човек говори с машина, която му задава конкретни въпроси, свързани с години, пол, климатични условия и т.н., и накрая му предлага това, от което той би имал нужда. С подобен инструментариум например борави марката за облекла сред природата The North Face. Компанията използва разработената от IBM технология Watson, която позволява на потребителите да имат свой персонален асистент по време на пазаруването онлайн. В началото на потребителя му се задават въпроси във връзка с това, което иска. Накрая машината го насочва към точно тези модели, които биха били най-подходящи за него.

"С времето все повече сайтове ще използват подобни диалози при първия контакт с клиентите", прогнозира Том Навара от IBM пред FT.

Едно от най-честитите приложения на изкуствения интелект в сферата на ритейла е за разпознаване на определени обекти по снимка и намирането на сходни с изображението стоки. На практика технологията би изглеждала по следния начин: човек вижда обувки на случаен минувач и ги заснема с телефона си. След това устройството анализира изображението, намира и вади оферти за обувки, които изглеждат по същия или по подобен начин.

Home Depot например е разработила апликация, с която можеш да снимаш стената вкъщи, а устройството ти предлага различни цветове с променящи се нюанси в зависимост от това дали е ден или нощ.

На подобен принцип – за разпознаване на изображения, стъпва и социалната мрежа Pinterest, която в момента, в който отворите даден пин (избрана картинка), отдолу тя предлага още множество подобни изображения.

Развитието на изкуствения интелект в търговията се случва в момент, в който този бизнес дълго време беше в застой по отношение на иновациите. Доскоро пазаруването онлайн не предлагаше кой знае какво разнообразие, твърдят анализаторите. С изкуствения интелект обаче това се променя, и то точно в момент, в който конкуренцията става прекалено голяма. Това например е начин по-малките търговци да се изправят срещу Amazon, която не пуска лидерската позиция на онлайн търговията. Чрез персонализирането на предложенията много други търговци се опитват да се разграничат от Amazon.

Но изкуственият интелект не е възможност само за онлайн търговците и примерът с Uniqlo го доказва. Благодарение на тази иновация компаниите могат да подобрят обслужването и във физическите магазини. Така например един от най-големите американски магазини от типа Department Store Macy’s разработва своя апликация, която да съпровожда клиента, докато той е в магазина. Още една стъпка напред направи и американската верига Target, която отвори неотдавна своя първи магазин, наречен Open House, в който клиентите могат да опитат на живо най-разнообразни умни устройства за дома. Самият магазин прилича на дом, в който можеш да тестваш как работят умните машини, все едно си вкъщи.

Днес всеки по-голям търговец започва да изследва и инвестира в новите технологии. "Ще се превърне в нещо съвсем естествено да влезете в магазин, да извадите телефона си и да му зададете въпрос", казва Тим Тътъл, създател на MindMeld.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Прекрачваш прага на Uniqlo - японска верига за облекла, станала популярна през последните години в Западна Европа. В търсене на яке. Намираш своя модел и номер, но цветът не ти харесва. Вадиш телефона си iPhone. Питаш Siri дали якето го има в синьо. Не ти трябва дори да си говориш с персонала на магазина. Имаш телефон.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.