Глобалният е-ритейл: Магазинът в моя джоб
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобалният е-ритейл: Магазинът в моя джоб

Shutterstock

Глобалният е-ритейл: Магазинът в моя джоб

С интернет и новите технологии пазарът еволюира до степен, че вече не може да се разграничи къде свърша оф- и къде започва онлайн магазинът

Зорница Маркова
5044 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

- Клиентите искат да притежават по-малко, но за сметка на това по-качествени неща.

- Следващата битка ще бъде сред онлайн търговците на храни.
Автор: Регал
Автор: Регал
Автор: Регал
Автор: Регал
Автор: Регал
Автор: Регал
Автор: Регал

186. На това място се нарежда компанията за онлайн търговия Amazon през 2000 г. в една от класациите, които представят най-големите фирми за продажба на дребно в световен мащаб. Автор на анализа е Deloitte, които всяка година правят традиционен преглед на пазара.

Точно 15 години по-късно Amazon вече е в топ 10 на най-големите търговци – офлайн и онлайн, оставяйки след себе си десетки други имена. Темпът, с който интернет магазинът тича нагоре, му дава реалната възможност скоро да застане дори на първо място.

Историята на Amazon всъщност е история за развитието на онлайн търговията въобще. Преди 15-20 години това беше пазар, който плахо правеше първите си опити. Постепенно все повече търговци, а и клиенти видяха възможността да пазаруват, като отидат до магазина не физически, а виртуално. Появиха се всевъзможни бизнес модели, насочени както към крайния клиент, така и към други бизнеси. Темповете на развитие на технологиите, а с това и на самата търговия, обещават появата на много други нови възможности за пазаруване.

Има стотици изследвания и измерители на онлайн търговията в световен и регионален мащаб, но няма ясен индикатор колко голям точно е този пазар. Във всеки случай обаче се вижда, че той не е малък и още повече - расте с двуцифрени темпове всяка година. Така например според консултантската компания Nielsen през 2014 г. световната B2C онлайн търговия, тоест тази, която е към крайния потребител, е близо 1.5 трилиона долара, или с 20% повече от предходната година. Според глобалния индекс The 2015 Global Retail E-Commerce Index на друг международен консултант – A.T.Kearney, през 2014 г. електронната търговия в света е направила оборот от близо 840 млрд. долара с ръст от 21% спрямо предходната година. Прогнозите на A.T.Kearney са, че през 2018 г. този пазар ще достигне 1.5 трилиона долара.

В едно изследване на Европейската комисия пък се посочва, че в рамките на съюза онлайн продажбите през 2014 г. са над 200 млрд. евро, което е 7% от общата търговия на дребно в ЕС.

Търговия от ново поколение

Все по-трудно става обаче да се дефинира какво точно е онлайн търговия (e-Commerce). Причината е, че с интернет и новите технологии пазарът еволюира до степен, че вече не може да се разграничи къде свърша оф- и къде започва онлайн магазинът. Много от класическите търговци пробват различни варианти за достигане до клиентите през онлайн канали, други си осигуряват доставчици през онлайн платформи. Интернет на нещата, или това, че цялата информация за човек се свежда до едно телефонно устройство, позволява на търговците да използват тази информация и да предлагат индивидуални решения на клиентите си. Дори и изкуственият интелект се използва все повече за нуждите на търговията и вече не е необходимо да си говорим с продавачите в магазина, след като имаме Siri в джоба. Като цяло онлайн и технологиите се превръщат в двигателя на световната модерна търговия.

В своето най-ново изследване за ритейл пазара Global Powers of Retailing 2017 международната консултантската компания Deloitte описва няколко глобални тенденции, които ще диктуват развитието на виртуалната търговия през тази година.

На първо място това е все по-често срещаното желание у клиентите да притежават по-малко, но за сметка на това по-качествени неща. С други думи казано, потребителите залагат повече на качеството, отколкото на количеството. Тази нагласа води няколко ефекта след себе си: тя отваря вратата за нови бизнес формати, които залагат именно на качеството. "По-малко, по-добри неща" (Fewer, Better Things) е слоганът на нишовия онлайн търговец от Сан Франциско Cuyana, който предлага малък асортимент облекла, но за сметка на това с високо качество и над средния ценови клас. В тази тенденция се вписват и всички марки, които изтъкват своята политика на устойчивост – грижа за природата, грижа за хората и т.н. Според Deloiite тази тенденция пренасочва потребителите от масовите вериги към нишовия бизнес и затруднява работата на така наречената бърза мода (като H&M и Zara) - магазините, които бълват тонове евтини дрехи.

На следващо място ритейлът, както и много други сектори, вече е изцяло подвластен на своите клиенти и техните социални медии. Пазаруването се превръща в преживяване, което трябва да бъде "туитнато", "инстаграмнато", "постнато". Затова и някои от марките насочват усилията си натам да попаднат в социалните мрежи чрез споменаване и тагване.

Така наречената икономика на споделянето (Sharing Economy) също променя потреблението, а оттам и поведението на търговците. Вече е трудно дори да се дефинира какво е търговия, след като всеки потребител може да застане в позицията на търговец благодарение на платформите за споделяне. Това води до развитието на още по-нови бизнес модели и появата на нетрадиционни търговци, които засилват конкуренцията.

На следващо място Deloitte отчита все по-важната роля на технологиите като изкуствения интелект, роботиката, виртуалната реалност, сензорите и много други, които се използват за по-задълбочено общуване с клиента. Най-типичният пример в това отношение е представеният неотдавна пример за Amazon2go, или другояче казано, магазинът на бъдещето, в който клиентът влиза, взима необходимите продукти и излиза, без да плаща на касата и има контакт с персонала. Но и много други компании разработват услугата си по-близка до индивидуалните нужди на клиента благодарение на всички тези технологии.

В резултат на всичко това през последните две-три години се появяват всевъзможни форми и модели на онлайн търговия. От една страна, заработиха нови компании, специализирани изцяло в продажбите през интернет. Много от традиционните търговци разработиха смесени модели за присъствие както физически, така и в мрежата. Бяха създадени и големи, и малки платформи (наречени още Market Place) за тези търговци, които не искат да инвестират в собствени онлайн магазини. Достатъчно е да се споменат гигантите като Amazon, Zalando и Alibaba.

Бързооборотното бъдеще в интернет

Доскоро най-често пазаруваните стоки и услуги в интернет са облеклата и обувките, техниката, както и запазването на различни услуги – хотел, полет, кола. По данни на Nielsen в едно от техните глобални проучвания половината от респондентите казват, че купуват онлайн една или няколко от гореспоменатите категории.

Досега онлайн продажбите на бързооборотни стоки попадаха по-скоро в нишовия и все още неразработен бизнес. Прогнозите са, че това много скоро ще се промени.

"Следващата битка ще бъде сред онлайн търговците на храни", прогнозира в своя доклад Deloitte. Това се отнася най-вече за Европа, тъй като в САЩ този бизнес вече се развива от няколко години.

Във Великобритания Amazon Fresh – компанията за онлайн храни, започна да доставя в десет града в рамките на един час след заявката. Отговорът на Carrefour дойде на френския пазар, където компанията също има доставка за един час. Според данните на Deloitte онлайн продажбите в Холандия, Великобритания, Германия и Франция растат между 20 и 50 на сто за последните три години. Очакването е през настоящата година бизнесът за поръчки онлайн и доставка до домовете да расте предимно в по-заможните европейски градове. В останалите региони ще се развива форматът, при който клиентите поръчват онлайн и взимат продуктите сами от магазина.

Ключовото за този бизнес ще бъдат няколко критерия, сред които скоростта е само една от предпоставките за успех. Много по-важно ще е качеството на доставяната стока и възможността за получаване на актуална информация. За да се случва това, много от търговците сключват партньорства с местни играчи – доставчици и производители, за да осигуряват на клиентите свежа храна. По този пример Amazon Fresh започна да работи с множество английски доставчици на месо, хляб или мляко и разчита на тях за качеството на стоката.

Nielsen чертае още по-оптимистична прогноза за електронната търговия с бързооборотни стоки. Според глобалното им проучване The Future of Grocery, направено сред респонденти от 60 държави през 2015 г., една четвърт от тях вече поръчват храната си онлайн, а общо 55 на сто искат или планират да го правят в бъдеще.

Най-популярен е този бизнес в региона на тихоокеанска Азия, където 37 на сто от анкетираните поръчват онлайн с доставка до дома. За Близкия изток и Африка този процент е 19, 13% в Южна Америка, 12% в САЩ и други 13% в Европа. Още малко данни за Европа: 5% от респондентите ползват автоматичен абонамент, при който доставката се случва регулярно, без да се прекъсва или да трябва да се актуализира всяка седмица. Още 6% ползват виртуален магазин за храната си, а други 9% поръчват онлайн и взимат поръчката си сами от магазина.

На следващо ниво Nielsen маркира категориите, които имат по-голям шанс за успех. Продуктите, които издържат по-дълго време – козметика, детергенти или напитки, са най-предпочитани за пазаруване онлайн, докато свежите храни се налагат по-бавно на онлайн пазара. Въпреки това има голям потенциал за някои нишови продукти, смятат специалистите. Такива например са здравословните храни, които трудно могат да се намерят на рафта на масовия магазин.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

- Клиентите искат да притежават по-малко, но за сметка на това по-качествени неща.

- Следващата битка ще бъде сред онлайн търговците на храни.
Автор: Регал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK