С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
31 мар 2017, 7:12, 7768 прочитания

Пазар: Сиренето от краве мляко държи над 70% от пазара в обем

Средната цена на сиренето расте, на кашкавала пада

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Пазарът на мляко и кашкавал в страната не е обхванат от точна статистика. По последни налични данни на Министерството на земеделието и храните през 2015 г. са произведени 51 хил. тона бяло саламурено сирене и 20 хил. тона кашкавал. При средна цена 8 лв. за килограм от първия продукт и 10 лв. за втория, ако приемем, че цялото количество остава в България, това прави годишен пазар от над 400 млн. лв. за бяло саламурено сирене и за над 200 млн. лв. за кашкавала.

През последните три години продажбите на пакетирано сирене растат от 60 млн. лв. до близо 80 млн. лв. през 2016 г., което означава, че делът на насипните продукти спада, коментират от сектора. Продажбите на пакетиран кашкавал са сходни с тези на пакетираното сирене и се оценяват на около 80 млн. лв. годишно.


Сирене

Продажбите на сирене без фиксирано тегло преобладават и държат 91.3% от пазара в обем и 83.1% в стойност през 2016 г., но трендът е низходящ. В същото време покупките на сирене с фиксирано тегло през миналата година нарастват с един процент в сравнение с 2014 г. и достигат 8.7% пазарен дял в обем, а в стойност делът им е 16.9%, показват данните на "Nielsen България".

Най-продавано е сиренето от краве мляко – 70.9% от продажбите в обем и 81.2% в стойност през 2016 г., като тенденцията е възходяща. Расте и интересът към сирене от козе или от овче мляко, отчита "Nielsen България".
През последните три години опакованото бяло саламурено сирене държи около 80% дял в обем и около 70% в стойност. Делът на вакуумираното също се увеличава и в обем (18.1%), и в стойност (27.2% за 2016). Продажбите в картонена кутия се задържат, а в тенекия нарастват символично.



Най-често се купува килограм сирене – почти 92% от продажбите в обем през миналата година. Следват количествата от 800 и от 400 грама, показват данните на "Nielsen България".

Средната цена за килограм бяло саламурено сирене общо за целия пазар расте – от 5.95 лв. до 6.15 лв./кг през 2016 г. През миналата година тя е най-висока в хипермаркетите – 7.21 лв./кг, и най-ниска – в малките магазини (до 40 кв.м) – 5.41 лв./кг.

Най-скъпо е сиренето в София – 8.17 лв. средна цена за килограм, а най-евтино – в регион Мизия – 5.48 лв./кг, през 2016 г.

Кашкавал

Най-търсен е кашкавалът от краве мляко с 93.7% пазарен дял в обем и 91.2% в стойност през 2016 г., отчита "Nielsen България". Продажбите на останалите видове кашкавал – от овче, от козе или от биволско мляко, отбелязват лек спад през миналата година. Вакуумираният кашкавал е лидер в класацията според вида на опаковката (26.9% в обем). Най-продавана е разфасовката от 400 грама. Следват продажбите от 400 до 500 грама и от 200 до 400 грама. През миналата година няма продажби на кашкавал в количество от един килограм, показват данните на "Nielsen България".

Средната цена общо за целия пазар намалява – от 17.80 лв./кг през 2014 г. на 17.14 лв. през 2016 г. Най-висока е средната продажна цена на кашкавала в големите магазини (41 - 300 кв.м) – 17.82 лв./кг за миналата година, но тенденцията при тях е силно низходяща (средната цена е била 19.96 лв./кг през 2014). Най-ниска е средната цена в малките магазини (до 40 кв.м) – 16.02 лв./кг, а в супермаркетите (с площ над 301 кв.м) килограм кашкавал се е продавал средно за 17.06 лв. през 2016 г.

През миналата година най-скъп е бил кашкавалът в София – 18.10 лв. средна цена за килограм, а най-евтин – в регион Мизия (15.95 лв./кг.) и регион Тракия (16.05 лв./кг.), отчита "Nielsen България".
Най-новата сделка в сектора

Холдингът на братята Жечко и Красен Кюркчиеви - "Фикосота", реши да напусне млечния сектор и продаде марките си "Тертер" и "Булгарея" за сирене, кашкавал и кисело мляко на габровската компания "Елви", позната най-вече с бранда си "Боженци".

По оценки в сектора двата бранда на "Фикосота" - "Тертер" и "Булгарея", заедно са в топ 3 при пакетираното сирене и в топ 5 при опакования кашкавал като стойност на продажбите. Киселото мляко "Боженци" е сред трите най-продавани в страната и в обем, и в стойност.

Досега марките за млечни продукти на "Фикосота" се произвеждаха на ишлеме: сиренето и кашкавала в "Мизия милк" – Търговище, а киселото мляко – в "Елви" - Габрово. Киселото мляко "Тертер" ще продължи да се произвежда в габровската компания, а сиренето и кашкавалът – засега в Търговище. "Елви" обаче строи нов цех – инвестицията е за около 3.5 млн. евро, от които половината са субсидия по европрограмата "Иновации и конкурентоспособност", уточниха от компанията. Увеличените производствени мощности ще позволят след време прехвърляне на производството на сирене и кашкавал с марките "Тертер" и "Булгарея" от мандрата в Търговище в базата на "Елви".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2310 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3268 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Рейн Сюкер: Следващата звезда в онлайн търговията са храните

Изпълнителният директор на Ecommerce Foundation пред "Регал"

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма