С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 мар 2017, 7:12, 6898 прочитания

Пазар: Сиренето от краве мляко държи над 70% от пазара в обем

Средната цена на сиренето расте, на кашкавала пада

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Пазарът на мляко и кашкавал в страната не е обхванат от точна статистика. По последни налични данни на Министерството на земеделието и храните през 2015 г. са произведени 51 хил. тона бяло саламурено сирене и 20 хил. тона кашкавал. При средна цена 8 лв. за килограм от първия продукт и 10 лв. за втория, ако приемем, че цялото количество остава в България, това прави годишен пазар от над 400 млн. лв. за бяло саламурено сирене и за над 200 млн. лв. за кашкавала.

През последните три години продажбите на пакетирано сирене растат от 60 млн. лв. до близо 80 млн. лв. през 2016 г., което означава, че делът на насипните продукти спада, коментират от сектора. Продажбите на пакетиран кашкавал са сходни с тези на пакетираното сирене и се оценяват на около 80 млн. лв. годишно.


Сирене

Продажбите на сирене без фиксирано тегло преобладават и държат 91.3% от пазара в обем и 83.1% в стойност през 2016 г., но трендът е низходящ. В същото време покупките на сирене с фиксирано тегло през миналата година нарастват с един процент в сравнение с 2014 г. и достигат 8.7% пазарен дял в обем, а в стойност делът им е 16.9%, показват данните на "Nielsen България".

Най-продавано е сиренето от краве мляко – 70.9% от продажбите в обем и 81.2% в стойност през 2016 г., като тенденцията е възходяща. Расте и интересът към сирене от козе или от овче мляко, отчита "Nielsen България".
През последните три години опакованото бяло саламурено сирене държи около 80% дял в обем и около 70% в стойност. Делът на вакуумираното също се увеличава и в обем (18.1%), и в стойност (27.2% за 2016). Продажбите в картонена кутия се задържат, а в тенекия нарастват символично.



Най-често се купува килограм сирене – почти 92% от продажбите в обем през миналата година. Следват количествата от 800 и от 400 грама, показват данните на "Nielsen България".

Средната цена за килограм бяло саламурено сирене общо за целия пазар расте – от 5.95 лв. до 6.15 лв./кг през 2016 г. През миналата година тя е най-висока в хипермаркетите – 7.21 лв./кг, и най-ниска – в малките магазини (до 40 кв.м) – 5.41 лв./кг.

Най-скъпо е сиренето в София – 8.17 лв. средна цена за килограм, а най-евтино – в регион Мизия – 5.48 лв./кг, през 2016 г.

Кашкавал

Най-търсен е кашкавалът от краве мляко с 93.7% пазарен дял в обем и 91.2% в стойност през 2016 г., отчита "Nielsen България". Продажбите на останалите видове кашкавал – от овче, от козе или от биволско мляко, отбелязват лек спад през миналата година. Вакуумираният кашкавал е лидер в класацията според вида на опаковката (26.9% в обем). Най-продавана е разфасовката от 400 грама. Следват продажбите от 400 до 500 грама и от 200 до 400 грама. През миналата година няма продажби на кашкавал в количество от един килограм, показват данните на "Nielsen България".

Средната цена общо за целия пазар намалява – от 17.80 лв./кг през 2014 г. на 17.14 лв. през 2016 г. Най-висока е средната продажна цена на кашкавала в големите магазини (41 - 300 кв.м) – 17.82 лв./кг за миналата година, но тенденцията при тях е силно низходяща (средната цена е била 19.96 лв./кг през 2014). Най-ниска е средната цена в малките магазини (до 40 кв.м) – 16.02 лв./кг, а в супермаркетите (с площ над 301 кв.м) килограм кашкавал се е продавал средно за 17.06 лв. през 2016 г.

През миналата година най-скъп е бил кашкавалът в София – 18.10 лв. средна цена за килограм, а най-евтин – в регион Мизия (15.95 лв./кг.) и регион Тракия (16.05 лв./кг.), отчита "Nielsen България".
Най-новата сделка в сектора

Холдингът на братята Жечко и Красен Кюркчиеви - "Фикосота", реши да напусне млечния сектор и продаде марките си "Тертер" и "Булгарея" за сирене, кашкавал и кисело мляко на габровската компания "Елви", позната най-вече с бранда си "Боженци".

По оценки в сектора двата бранда на "Фикосота" - "Тертер" и "Булгарея", заедно са в топ 3 при пакетираното сирене и в топ 5 при опакования кашкавал като стойност на продажбите. Киселото мляко "Боженци" е сред трите най-продавани в страната и в обем, и в стойност.

Досега марките за млечни продукти на "Фикосота" се произвеждаха на ишлеме: сиренето и кашкавала в "Мизия милк" – Търговище, а киселото мляко – в "Елви" - Габрово. Киселото мляко "Тертер" ще продължи да се произвежда в габровската компания, а сиренето и кашкавалът – засега в Търговище. "Елви" обаче строи нов цех – инвестицията е за около 3.5 млн. евро, от които половината са субсидия по европрограмата "Иновации и конкурентоспособност", уточниха от компанията. Увеличените производствени мощности ще позволят след време прехвърляне на производството на сирене и кашкавал с марките "Тертер" и "Булгарея" от мандрата в Търговище в базата на "Елви".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 830 прочитания

Бъдете нащрек, когато геоблокирате Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

18 май 2019, 764 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Рейн Сюкер: Следващата звезда в онлайн търговията са храните

Изпълнителният директор на Ecommerce Foundation пред "Регал"

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти