Юридически консултант: Първи стъпки в онлайн търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Юридически консултант: Първи стъпки в онлайн търговията

Reuters

Юридически консултант: Първи стъпки в онлайн търговията

Кои правни аспекти трябва да съобразите, когато създавате електронен магазин

9419 прочитания

Reuters

© Reuters


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Адв. Десислава Фесенко има над 14 години опит в консултирането в областта на европейското и българското конкурентно право, както и в областта на дигиталните технологии, регулираните индустрии и политики по законосъобразност.

Камен Чанов специализира в областта на конкурентното право, защита на личните данни и дигитални технологии.

Kinstellar е водеща независима адвокатска кантора в Централна и Източна Европа и Централна Азия. За въпроси и коментари към Десислава Фесенко – dessislava.fes[email protected]

През последното десетилетие електронната търговия отбеляза постоянен растеж както в Европейския съюз (ЕС), така и в България. Докато през 2007 г. едва 30% от населението на ЕС е пазарувало онлайн, до 2015 г. този дял се е увеличил до 53% и се прогнозира, че тенденцията на растеж ще продължи. Елиминирането на нуждата от реален магазин, по-широкият достъп на клиентите до стоки и услуги, намаляването на разходите за персонал чрез автоматизиране на продажбения процес и липсата на ограничения в работното време на онлайн магазина са само част от предимствата на електронната търговия пред традиционния търговски модел.

Откъде да започнем обаче, ако искаме да развиваме онлайн търговия със стоки? Тук ще представим накратко някои ключови юридически аспекти, които собствениците на и инвеститорите в онлайн магазини трябва да съобразят в дейността им.

Как да отворим врати

Уебсайтът и системата за управление на стоковите наличности са ключовата инфраструктура на един онлайн магазин. Затова е важно собствеността и ползването й да са юридически обезпечени.

Със стандартен уебсайт може да се сдобиете лесно. Готови шаблони на такива, включително за онлайн магазин, се предлагат навсякъде в мрежата. Често обаче се налага доработване, за да се напаснат структурата и функционалностите на сайта на бизнес модела на магазина. Независимо дали избирате да си поръчате изработване на изцяло нови уеб дизайн и структура на страницата, или да ползвате шаблон с доработки, следва да се погрижите да притежавате всички права върху него. Така ще можете да променяте, ъпгрейдвате, доработвате функционалности, пускате нови езикови версии на сайта и мобилни приложения за него. За тази цел трябва да сключите с разработчика договор за изработка на сайта/функционалности или поне да си подсигурите правото на ползване на готовия шаблон. Необходимо е и да регистрирате и поддържате регистрацията на домейн, на който да се намира онлайн магазинът.

Адекватната система за управление на стоковите наличности ще ви позволи да оперирате магазина. Готови решения също се предлагат, но и тук често се налага адаптация. Правата върху системата са един от най-важните активи на онлайн магазина. Когато я купувате или възлагате изработката й, трябва да сте сигурни, че ще я притежавате, тоест да сключите съответни договори за това. Това е важно, особено ако ще търсите външно финансиране за разрастване на онлайн магазина. Инвеститори и финансиращи банки взимат предвид дали онлайн търговецът притежава валидни права върху системата като нематериален актив.

Организиране на дейността

Три са аспектите от бекофис операциите, които не трябва да се подценяват от юридическа гледна точка:

- Доставките на стоки към магазина. Въпросът тук е дали с доставчиците са договорени и съответно разписани: всички ключови елементи от цикъла на доставки (какво, къде (в склад), как и в какъв срок); гаранция за качество и механизъм за вашата защита при евентуално установено нарушение на чужди търговски марки.

- Складирането на стоките. Как ще го организирате – чрез ползване на склад, наем на обособена складова площ и/или ползване на услугите на т.нар. fulfilment centre, откъдето стоката да тръгва към крайния клиент. Каквото и да избере е-търговецът, важно е да се помни, че различните взаимоотношения налагат по различен начин да се гарантира надеждното складиране и управление на наличностите.

- Доставяне на стоки до крайния клиент. Обичайно се ползват услугите на куриерска фирма с по-голямо покритие (България, Балканите, Европа). Повечето от тях настояват да се ползват техните общи условия. Важно е да се провери как те гарантират цикъла на доставка (срокове за взимане – транзит доставка на стоката, в зависимост от местоположението на склада на онлайн магазина или пък ако се ползва fulfilment centre в по-голямо населено място). Трябва да бъдат внимателно договорени елементите като: обработката на наложените платежи, боравеното с лични данни на клиенти, отговорността при загуба на стоката или късна доставка на поръчката от куриера.

Общи условия не означава наистина общи

Е-търговецът трябва да предостави на крайния потребител определен набор от задължителна информация преди и по време на извършването на покупки от онлайн магазина. В това число влизат наименованието и адресът на едноличния търговец или дружеството, които оперират онлайн магазина, данните за кореспонденция, телефонът и адресът на електронната поща (ако има). Освен това е-търговецът трябва да предостави информация за основните характеристики на всички стоки и техните крайни цени с включени всички данъци, такси и допълнителни разходи, като за транспорт и доставка например. Продажните цени и цените за единица мярка на стоките трябва да бъдат недвусмислени, лесно разбираеми, ясно и четливо изписани и да не въвеждат потребителя в заблуждение.

Онлайн магазинът трябва да посочва и начина на плащане и доставка на стоката. В тази връзка трябва да бъдат внимателно разписани механизмите за плащане, връщане на стоката и връщане на платената цена. Общи формулировки не вършат работа. Потребителят може в рамките на 14 дни от приемането на стоката да се откаже от нея, без да посочва причина, да дължи обезщетение или неустойка и да поиска да му бъдат възстановени разходите. Важно е да се има предвид, че Комисията за защита на потребителите (КЗП) счита за неравноправни клаузите, изключващи от това право потребителите, които трябва да представят стоката в оригинална опаковка с ненарушена цялост.

Друг основен елемент в онлайн търговията е свързан със защитата на личните данни. В общите условия на онлайн магазина трябва внимателно да бъдат разписани параметрите за тяхната обработка – за какви цели (профилиране/маркетинг), от кого (включително от трети лица като куриери), къде и как ще се съхраняват данните и последиците от това. Внимателно трябва да се помисли също и как се получава съгласие от ползвателите на уебсайта – предварително отбелязаните кутийки не са позволени.

Особено внимание изискват ситуации, в които онлайн магазинът ползва за хостинг облачна услуга. Запознайте се внимателно с условията на доставчика на облачната услуга за бисквитките (cookies) или идентифициране по устройството (device fingerprinting) и се консултирайте дали те изпълняват изискванията за защита на лични данни. За ползването на бисквитки е необходимо изричното съгласие на клиента. Този аспект не е за подценяване, защото от май 2018 г. нарушение на тези правила може да се санкционира с глоба в размер до 10% от оборота на е-търговеца.

Онлайн магазинът в действие

Други аспекти в дейността на онлайн магазина, които генерират съществен юридически риск, са свързани с непредоставянето на гореописаната преддоговорна задължителна информация за е-търговеца и с прилагането на нелоялни търговски практики. Такива са предоставянето на невярна, неясна, неразбираема, двусмислена и следователно подвеждаща информация, прикриване на съществена такава или непредоставянето й. Например неясно посочените цени, намаления или отстъпки могат да доведат до налагането на глоба и/или имуществена санкция от КЗП в размер от 300 до 3000 лв. Също и невярното твърдение, че стоката е в наличност, когато тя всъщност не е. Особено при провеждането на промоции по-добрата практика е да се посочва, че стоката се предлага до изчерпване на наличностите.

Когато се провеждат рекламни кампании, е важно промоционалните материали да съдържат всички съществени елементи на офертите и промоциите по ясен и недвусмислен начин, за да не се сметне рекламата за заблуждаваща. Особено важно е да се внимава с промоции от типа "безплатно/подарък", "най-ниска цена" и даване на награди, обвързани с покупка. В противен случай Комисията за защита на конкуренцията може да наложи имуществена санкция в размер до 10% от оборота онлайн търговеца.

Погрижете се за най-ценния си актив

Данните на клиентите са на практика този най-голям актив, тъй като обуславят поръчването, обслужването и маркетинга на онлайн магазина.

От юридическа гледна точка е важно как тези данни ще бъдат организирани като структурирана база. Трябва да бъдат въведени правила и процеси за достъпа и обработката им по такъв начин, че онлайн търговецът да може да обезпечи юридическите права и защита върху тях (например в случай на хакване на базата или злоупотреба от настоящ или бивш служител).

От догодина онлайн магазините ще трябва да въведат и поддържат ниво на киберсигурност, съобразено със съвременните технологични постижения. За тази цел те трябва да имат концепция, система и процеси за технологично обезпечаване, които да им позволяват текущо да се защитават от хакерски атаки, кражба на лични данни и онлайн измами. Онлайн магазинът трябва да може да реагира при настъпването на инцидент и да уведомява както компетентните органи, така и засегнатите лица. Тези изисквания не трябва да бъдат подценявани. Освен че съблюдаването им е свързано със съответна инвестиция в технологична инфраструктура и вътрешна организация на данните, реални последици могат да произтекат от неизпълнение на тези задължения. В случай на кражба на лични данни от онлайн магазина е-търговецът ще отговаря за възникналите вреди за пострадалите потребители и може също така да бъде санкциониран от компетентния орган.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Адв. Десислава Фесенко има над 14 години опит в консултирането в областта на европейското и българското конкурентно право, както и в областта на дигиталните технологии, регулираните индустрии и политики по законосъобразност.

Камен Чанов специализира в областта на конкурентното право, защита на личните данни и дигитални технологии.

Kinstellar е водеща независима адвокатска кантора в Централна и Източна Европа и Централна Азия. За въпроси и коментари към Десислава Фесенко – [email protected]

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    moh20520725 avatar :-|
    moh20520725

    Онлайн търговията е измама и правата на клиентите не се защитени по никакъв начин. Няма сила, която да ги накара да признаят един дефектирал продукт за такъв, могат да го държат по 1 месец и да ти го връщат неработещ. Могат да се крият и да не ти вдигат телефона, да не отговарят на имейли, иди ги търси в Горно Нанадолнище или в мизерния им софийски гараж. Могат да надраскат продукта и да кажат че си го изпратил така. Никакви жалби не можеш да пишеш, нищо не можеш да докажеш. Не се лъжете с тия онлайн глупости. Ако можете да си закупите стока офлайн, направете го, дори да е малко по-скъпа - разликата ще остане в местната икономика и ще отиде за заплати и наеми.

  • 2
    dage avatar :-|
    dage

    До коментар [#1] от "moh20520725":

    Ами заради това си има рейтинги на сайтовете, фийдбекове и т.н. Колкото си по-наивен, толкова си по-наивен...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK