Новините в ритейла
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новините в ритейла

Капитал

Новините в ритейла

Най-важното от сектора на бързооборотните стоки

4316 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Приходите на шведската верига H&M в България растат с 25%. Продажбите в страната през последната финансова година, която за компанията приключва до края на ноември 2016 г., са 641 млн. шведски крони, или 132.4 млн. лв. През март 2016 г. ритейл веригата отвори 19-ия си магазин в страната – в Mall Rousse, а на 1 декември беше открит и 20-ият обект в Terra Mall, Габрово. От април 2015 г. в България има и сайт за онлайн продажби. До 2014 г. лидер в България беше Inditex, но за 2015 г. H&M поведе с приходи от 95.4 млн. лв. По данни от регистъра КАПИ общите приходи на шестте дружества, с които Inditex оперира в страната - "Зара България", "Оишо", "Масимо Дути", "Пул енд Беър", "Бершка" и "Страдивариус", за 2015 г. са 91.1 млн. лв., които са направени в 33 магазина.

Сделки

От 10 март белгийската Spadel е собственик на 100% от капитала на "Девин" в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания от 11 пъти брутната печалба, което е рекордно високо. Сред останалите кандидати бяха чешката KMV, сръбската Danube Foods Group, в която акционери са и фондът Mid Europa и ЕБВР, полската Maspex (която купи соковете Quееns). Променено е цялото ръководство - вече няма надзорен съвет, а в директорския борд влизат четири нови попълнения - трима белгийци и един австриец - Томас Кренбауер, който става и изпълнителен директор. "Девин" има приходи от почти 90 млн. лв. за миналата година и брутна печалба от почти 21 млн. лв. Spadel, която е фамилна белгийска компания с основен акционер Марк Дидие дьо Боа, има оборот за 2015 г. от 242 млн. евро. Освен в Белгия компанията продава продуктите си и във Франция, Холандия, Португалия и Великобритания, а сред марките й са SPA, BRU и др.

Вторият по големина търговски център в София – The Mall на бул. "Цариградско шосе", скоро ще има нов собственик. КЗК вече разреши на южноафриканската инвестиционна група New Europe Property Investments (NEPI) чрез дъщерното й българско дружество "София къмършъл сентър" да купи мола. Сделката още не е вписана в Търговския регистър. Продавач е "АП ритейл I" (зад който стоят два гръцки фонда), а според източници на "Капитал" цената, която ще плати NEPI, е 160 млн. евро за търговския център плюс 20 млн. евро за намиращия се в него хипермаркет на Carrefour, който от миналата година е собственост на Уникредит Булбанк. Финансовата институция придоби магазина през май 2016 г. на цена между 16 и 17 млн. евро по информация от пазара. Според последния публикуван финансов отчет през 2015 г. приходите на The Mall са 31.9 млн. лв. при 36.9 млн. лв. година по-рано, а финансовият резултат е положителен - 0.8 млн. лв. при загуба от 4.4 млн. лв. за 2014 г.

Габровската "Елви", която произвежда киселото мляко "Боженци", купи марките сирене и кашкавал "Тертер" и "Булгарея" от "Фикосота". Холдингът реши да напусне млечния сектор шест години след като влезе в него. Причината - бизнесът е малък. По оценки в сектора двата бранда - "Тертер" и "Булгарея", заедно са в топ 3 при пакетираното сирене и в топ 5 при опакования кашкавал като стойност на продажбите. Киселото мляко "Боженци" е сред трите най-продавани в страната и в обем, и в стойност. Очаква се габровската фирма, която е с продажби за около 20 млн. лв. за 2015 г., след сделката да напълни с поръчки строящата се нова фабрика за 7 млн. лв.

"Практикер ритейл" е купила терен в Шумен от 26 дка срещу 1.96 млн. лв. Израелската компания Plaza Centers, която щеше да строи търговски център в града в годините на бума, е продавач. Сделката е от средата на февруари и на терена вероятно ще бъде изграден нов обект от веригата "Практикер". От 2014 г. тя се притежава от собствениците на търговеца на дребно с техника "Технополис" - Тодор Белчев и Божидар Колев. Според сайта й компанията има 9 хипермаркета – два в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен и Велико Търново. През декември миналата година компанията започна изграждането на хипермаркет и в Ямбол.

Производителят на колбаси "Никас" ще стане собственост на "Белла", която се контролира от гръцкия бизнесмен Димитриос Виндзилеос през холандската Impala. Сделката е част от по-голяма транзакция в Гърция, в която Chipita се е договорил да купи месопроизводителя от южната ни съседка Nikas. От офиса на "Белла България" уточниха, че Impala се е отказала от инвестиция в гръцката PG Nikas SA, но купува "Никас България". Impala вече притежава една фирма от месопреработващия бранш в Гърция - "Лаконики". Тя има две фабрики в Атина и Спарта. Била е собственост на Панайотис Никас, който е основател на Nikas, впоследствие продадена на фонда Global Finance.

"Винпром Пещера" купува свой дистрибутор. "ВП брандс интернешънъл", което е новото име на "Винпром Пещера", поиска от КЗК разрешение да придобие пловдивската компания за търговия на едро с алкохол "Силвъртранс". Пресцентърът на производителя на алкохол уточни, че и в момента "Силвъртранс" са дистрибутори на неговата продукция и това няма да се промени и в бъдеще. "ВП брандс интернешънъл" е основана от Антон Щерев и Атанас Петров, произвежда високоалкохолни напитки и вина и има продажби от 126.7 млн. лв. през 2015 г. "Силвъртранс" е създадена през 2008 г. и приходите й от продажби 2015 г. са 155 млн. лв. Пазарът на високоалкохолни напитки в България бележи ръст от 6.7% в стойност през 2016 г. в сравнение с предишната по данни на AC Nielsen.

Фалити

"Пикадили" от 17 февруари е в процедура по несъстоятелност. Със съдебното решение смалената верига не изчезва, защото от поне две години работи със същия бранд през друго дружество - "Селект трейд", но и оттам зареждането е слабо. В момента обектите са 16 спрямо 40 в пиковите години. В "Пикадили" ЕАД има назначен временен синдик и вече е свикано общо събрание на кредиторите през април. От съдебното решение се вижда щетата: над 80 млн. лв. дългове - основно доставчици, наемодатели, персонал и държава, при активи за 25 млн. лв. Дружеството притежава имот в Елин Пелин от 73 декара, купен в края на 2008 г. срещу почти 7 млн. лв. Имотът служи като обезпечение към Инвестбанк, така че единственият сигурен приход няма да отиде нито към държавата, която има да взима над 18 млн. лв., нито към многото доставчици. Така след многократна смяна на собствеността смъртта на "Пикадили" ЕАД вече е и юридически задвижена.

"КБМ България" - гръцкият франчайз оператор на веригата магазини Carrefour в България, изпадна във фалит. Компанията е обявена за неплатежоспособна и влиза в несъстоятелност с решение на Софийския окръжен съд от 23 януари 2017 г. Начална дата на несъстоятелността е 31 октомври 2015 г. Според документите осчетоводените задължения на "КБМ България" към всички кредитори към края на март 2016 г. са 183 млн. лв., а краткотрайните активи - 24 млн. лв. Основните недвижимости бяха продадени междувременно от банки кредитори - магазинът в софийския The Mall и в Бургас, като никой не купи обекта в Стара Загора. Загубите през 2011 г. са били 6.6 млн. лв. и в годините растат до 47 млн. лв. през 2015 г. Първите обекти Carrefour в България бяха открити през 2009 г. В апогея на растежа си към началото на 2014 г. тя управляваше 21 обекта Carrefour в България. Последният затвори през есента на 2016 г.

Нови обекти

Датската верига за обзавеждане JYSK избра строител за първата фаза на логистичния си център за 100 млн. евро в държавната зона в Божурище. Изпълнител ще е "Микс констръкшън", която по информация на "Капитал" е спечелила с оферта от порядъка на 44-45 млн. лв. Строителството ще отнеме около 18 месеца. През третото тримесечие на 2018 г. в експлоатация трябва да влезе тази част от склада, където ще се работи ръчно, а автоматизираната част ще е готова през второто тримесечие на 2019 г. Логистичният център ще бъде изграден на терен малко над 300 дка. Сградата е с разгъната застроена площ 92 300 кв.м. Проектът включва две високи тела по 50 м. JYSK има 11 магазина в страната – първият в Пловдив, три в София и по един в Асеновград, Бургас, Варна, Велико Търново, Пазарджик, Плевен и Стара Загора. Групата планира мрежата й да достигне до 35 обекта в средносрочен план.

Hagleitner откри сервизен център в София. Пет години след като откри свое представителство в страната, австрийската компания за хигиенни продукти и материали изгради собствена сграда за административно-логистичния й център. Hagleitner произвежда и продава професионални почистващи системи – дозатори, почистващи препарати, консумативи и т.н. Общата инвестиция в проекта е 2.8 млн. евро. Новата сграда се намира близо до Sofia Airport Center по пътя за столичното летище. В България австрийската компания започна директни продажби през 2012 г., като продажбите вече достигат 5 млн. лв. Пазарни оценки показват, че българският пазар за професионални хигиенни продукти е около 20 лв. на човек, или малко над 140 млн. лв. годишно. Делът на "Хаглайтнер хигиене България" сега е приблизително 3%.

"Кауфланд" отвори 11-ия си хипермаркет в София – на бул. "Тотлебен" 36. Той е разположен на 4000 кв.м търговска площ. Магазинът е пети по размер в столицата. Инвестицията в него е 15 млн. лв. Работните места са 150. В новия хипермаркет се предлагат над 20 хил. артикула. За пръв път "Кауфланд България" поставя и бързо зарядна станция за електромобили на паркинга пред хипермаркета. За изграждането й са вложени между 25 хил. и 30 хил. евро. "Кауфланд България" планира да инвестира между 20 и 25 млн. лв. в нови обекти и модернизиране на съществуващите през 2017 г. Вече се изграждат два нови магазина на веригата във Варна, предстои начало на строителството на филиал във Велико Търново. Хипермаркетите на дружеството вече са 57 в 33 града.

"Лидл България" ще обнови 13 свои магазина през 2017 г. Промените са според новата концепция, която германската верига въведе в световен мащаб, включително и в България. По-модерна визия, повече простор, както и подобрена енергийна ефективност на сградата са част от елементите й. До края на годината филиали на веригата ще бъдат обновени в София, Пловдив, Варна, Стара Загора и Пазарджик.

През февруари "dm България" откри своя 28-и магазин в София и първия си магазин в Разград. Така най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки в страната вече има 67 обекта в 25 града.

"Билла България" отвори 110-ия си магазин в края на миналата година. Той е в София на ул. "Славянска".

"Фантастико" откри супермаркет в София, в който са инвестирани 7 млн. лв. Той е в кв. "Гео Милев". През 2017 г. компанията ще открие нов търговски обект в гр. Елин Пелин.

По света

Всеки трети потребител в Германия смята индустриалното производство на храни за нездравословно, показва специалното проучване Food-Studie 2017 на Nielsen, цитирано от германския вестник Handelsblatt. Все повече потребители внимават с какво се хранят и искат да консумират здравословна храна. Малко над половината от анкетираните искат да купуват регионално произведена храна; 31% намаляват консумацията на месо, а 23% се стараят да не ядат захар. Други 22% се хранят без мазнини, показва още проучването.

3.8% спад на печалбата бележи най-големият търговец с бързооборотни стоки в Европа - френската компания Carrefour, през 2016 г., достигайки 2.35 млрд. евро. Във Франция спадът е 13%. Като една от причините се посочва тенденцията клиентите да бягат от големите търговски обекти и да се насочват към по-малките. Още повече че Carrefour трябва да вложи сериозни средства в реновацията на магазините си.

Смяна на върха на концерна Rewe. Един от най-влиятелните мениджър в търговията на дребно в международен план, Ален Капарос, напуска преждевременно поста председател на борда на директорите на германския гигант Rewe. Неговият договор изтича в края на следващата година, а за оттеглянето му сега се посочват лични причини. Капарос се смята за успешен мениджър, благодарение на когото концернът постигна рекордни резултати през 2015 г. Rewe завърши финансовата си година с 43.7 млрд. евро оборот и ръст от над 4%. Друг успешен ход е подготовката на концерна за ерата на интернет в продажбите на храни. В някои от основните си пазари Rewe вече предоставя възможността за пазаруване онлайн.

Coca-Cola и Nestle няма да произвеждат вече задено студения чай Nestea, както го правеха от 2001 г. насам. Двете компании са взели решението да си разделят производството и дистрибуцията на напитката по пазари и да я развиват самостоятелно. Coca-Cola взима лиценза за Канада, Испания, Португалия, Андора, Румъния, Унгария и България, а за Nestle остават САЩ и останалите европейски пазари. Разделението влиза в сила от началото на 2018 г.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.