С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 апр 2017, 15:39, 13887 прочитания

На един клик от фермата

Онлайн търговията с храни от малки производители прохожда, но все още среща проблеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Темата накратко

- Трудната логистика и неясното законодателство са най-големите пречки пред този бизнес

- Моделът Market Place подпомага създаването на фермерски пазари, но не физически, а онлайн

- Честа практика е потребителите да се самоорганизират в социалните мрежи и поръчват директно при производителите

Биоземеделие, здравословна храна, близост до природата, качество на производството. Това са тенденции, които все повече навлизат в живота на потребителите и обуславят тяхното поведение на пазара. Това прави храните от малките стопанства с високо качество и без използването на индустриални способи за производство все по-търсени. Доказателство е възходът на фермерските пазари и специализираните магазини за храни, наблюдаван през последните години.

За да се започне такова производство и за да се управляват търговските процеси, са нужни немалка първоначална инвестиция и капацитет. Тези, които все пак са навлезли в бизнеса, трябва да намерят лесен достъп до крайния клиент. Все нелеки задачи.


Оказва се, че интернет е добра възможност да се скъси пътят на качествената продукция от фермата до клиента. През последните години в България започна да се заражда онлайн търговията с фермерски храни, макар нивата да са далеч от тези в Централна и Западна Европа. Моделите, по които това се случва, са три. От една страна, са класическите онлайн търговци: собственикът на електронния магазин изкупува продукцията от малки ферми, съхранява я в свои складове и осъществява доставки до крайни клиенти, като печели от търговската надценка. На второ място, съществуват и платформи, които правят връзката между производителите и крайните клиенти срещу плащането на комисиона. Третият модел е този, при който самите производители продават директно на потребителите, а връзката става или чрез собствен сайт, или чрез социалните мрежи. В този случай често се стига до "общности" на потребители, които се организират и правят по-големи поръчки директно от производителя.

Какъвто и да е моделът обаче, пред този бизнес има два сериозни проблема. От една страна, това е логистиката - осъществяването на доставки от много малки производители, разпръснати в цялата страна, е трудно и скъпо, особено, ако става въпрос за продукти с нуждата от хладилен превоз. Освен това законодателството както за продажбите от малки производители, така и за онлайн търговията с храни или липсва, или затруднява значително предприемачите. В резултат онлайн продажбите на храни имат значително по-малък дял в интернет търговията спрямо другите сектори, като търговията с текстилни изделия или техника например.

Между продавача и клиента



Най-популярният начин, по който се случва онлайн търговията на фермерски храни, е чрез т.нар. Market place модел. Става въпрос за платформи, на които земеделските производители могат да публикуват самостоятелно обяви на стоката си, да определят крайната цена, често те са отговорни и за доставката. В този случай собственикът на онлайн платформата получава комисиона между 10% и 20% от продавача при всяка сключена сделка. Моделът е популярен в интернет търговията с всякакви стоки.

"Самата платформа дава възможност на производителя да представи продукцията си", разказва Александър Меркулов от selskatrapeza.bg. По думите му фермерът осъществява директно контакт с крайните клиенти, отговорен е и за доставката на стоката. В този случай разходите за онлайн платформата са свързани основно с маркетинга и рекламата и поддръжката на сайта. Selskatrapeza.bg има сключен договор и с транспортна компания, което позволява доставките да се извършват при преференциални цени.

По подобен модел работи и платформата farmhopping.com. Невяна Бойчева от компанията разказа, че производителите, които представят свои продукти в сайта, гарантират с името си за качеството, но екипът на платформата също опитва продукцията, следи и обратната връзка от клиентите. farmhopping.com, освен да рекламира продукцията на фермерите, поема и доставките. Това става или до адрес на крайния клиент, или до "кооператив" - малки магазини, кафенета, офиси и други пространства, откъдето клиентът може сам да вземе стоката. Извършването на цялата логистична дейност от платформата позволява с една поръчка да се заявят храни от няколко различни производители.
Подобни платформи са своеобразен пазар на фермери, само че не физически, а онлайн. На тези пазари има по над 300 - 400 производители на всякакъв тип хранителни продукти - месни, млечни, плодове, зеленчуци, консерви, напитки, билкови продукти и др.

Класическа онлайн търговия

Друг модел, по който се случват онлайн продажбите на храни, е класическата търговия. При нея собственикът на сайта изкупува продукцията от фермерите, съхранява я в свой склад, прави доставките до крайните клиенти. Последните може да са както индивидуални потребители, така и корпоративни клиенти като ресторанти и офиси. "По този начин имаме повече контрол върху качеството и наличностите и гарантираме с нашето име", коментира Любомир Маринов, управител на proizvoditel.bg. По думите му инвестициите са свързани както с маркетинга и поддръжката на платформата, така и с осъществяването на самата логистика - поддръжка на складова площ, доставки. Обикновено подобни електронни магазини извършват голяма част от доставките си в определени региони, най-често столицата и големите градове, а поръчките от други места се осъществяват през куриерски компании. Честа практика е и доставките да се правят в определени дни от седмицата.

В интернет съществуват и индивидуални продажби от самите производители, които обаче много по-често са през социалните мрежи. Обикновено такива продажби са фокусирани само в един град или дори само в един или няколко квартала. Клиентите правят поръчки, а в определен ден от седмицата производителят извършва доставките. Вариант е и изпращането на продукти чрез куриер, но това се случва по-рядко.
"Законодателството трябва да бъде гъвкаво, да не се влиза в най-рестриктивния режим, който е удобен за администрацията."Ивана Мурджева, Юрист


В социалните мрежи много по-популярен е моделът на "общностите", в които група от потребители правят конкретни поръчки към даден производител, а той им доставя стоката на предварително уговорено място. Обикновено включването в такава общност на потребители изисква препоръката от друг член, обясни пред "Регал" администратор на подобна група. Според него по този начин се гарантира, че когато дойде поръчката, заявеното количество ще бъде купено. През този модел на поръчки започва да се прокрадва и идеята за популярното в Западна Европа "солидарно земеделие" - членовете на групите предплащат определена сума в началото на годината или на сезона, която представлява тип абонаментна такса. След като фермерът започне да прибира реколтата си, клиентите започват да правят поръчки до изчерпване на предплатената сума. Идеята за солидарното земеделие всъщност включва именно това - "участието" на клиента във финансирането на производството чрез авансово превеждане на пари. Целта е най-дребните производители да получат средства, чрез които да направят необходимите разходи за семена, материали, препарати и др.

Къде са проблемите

Макар да има ръст на продажбите на онлайн фермерски храни, всъщност нивата им са далеч по-ниски от интернет търговията на други стоки. Разлика има и в обемите, които се реализират тук и в страните от Централна и Източна Европа. Един от най-сериозните проблеми пред бизнеса е свързан с логистиката. Продуктите са от много производители на различни места в страната, което оскъпява транспорта им до крайния клиент, но често и е трудно да се организира такъв. Весела Николаева, редактор на Severozapazenabg.com и доскоро мениджър комуникации във фондация Localfood.bg, разказва, че доставките на пакетирани храни без необходимост от температурен режим са по-лесни, но това е доста ограничен асортимент. Голяма част от продуктите изискват хладилно съхранение и бърз превоз, което е далеч по-трудно осъществимо, освен ако собственикът на сайта или фермерът нямат собствен транспорт. "Големите куриерски компании не предлагат такива услуги. За тях е огромна инвестиция да се регистрират, да купят хладилни бусове", казва още тя и допълва, че вариант е такива доставки да се осъществяват със специализирани превозвачи с хладилен транспорт, но превозът на малки количества е скъп.

Вторият проблем е свързан със законодателството. От една страна, малките производители на животинска продукция имат ограничения както за количествата, които могат да предлагат на крайни клиенти, така и за районите, в които могат да я търгуват. Онлайн търговията с храни пък въобще не е регламентирана, въпреки че в последните години има различни проекти как това да стане. Има предложение такива доставки да са възможни само ако онлайн търговецът има и физически обект - магазин, склад или друго. "Законодателството трябва да бъде гъвкаво, да не се влиза в най-рестриктивния режим, който е удобен за администрацията", коментира Ивана Мурджева, юрист и специалист в областта на земеделското законодателство и регулациите в сектора. По думите й, ако в следващия парламент се приеме изискването за физически обект, голяма част от малките предприемачи няма да успеят да го покрият. "Онлайн търговията предоставя възможности за иновации, за развитие на това микропредприемачество в земеделието, което е като цяло доста консервативно", коментира още тя.
Онлайн магазини в развитие

През последните години много от онлайн магазините започнаха да променят концепциите си и да добавят нови услуги. Така например Александър Меркулов от selskatrapeza.bg разказва, че първоначално платформата е предоставяла възможност клиентите да поръчват продукти само от производители в конкретен близък регион.

Впоследствие се е видяло, че има интерес и към поръчки от по-отдалечени региони независимо от високата цена за доставката, което е довело до промяна в концепцията. Има варианти, при които цената на доставката да се държи все пак в разумни граници. Така например търговците доставят продуктите до определени точки, откъдето клиентът може да ги вземе в определен ден от седмицата. Доставката може да стане и до големи бизнес сгради и центрове.

Търговците се стараят да разнообразят и начините на плащане. Това може да става чрез с ваучери за храна или чрез банкова карта, за която доставчикът носи със себе си POS терминал.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини 1 Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 2793 прочитания

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2522 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 2341 прочитания

15 ное 2019, 1837 прочитания

15 ное 2019, 1663 прочитания

15 ное 2019, 1327 прочитания

15 ное 2019, 1265 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Е-храната звъни на вратата

Глобалният пазар за доставки на свежи продукти ще достигне 80 млрд. евро през 2018 г.

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10