Е-храната звъни на вратата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Е-храната звъни на вратата

Е-магазините предлагат всичко, което има и в традиционните супермаркети

Е-храната звъни на вратата

Глобалният пазар за доставки на свежи продукти ще достигне 80 млрд. евро през 2018 г.

Йоан Запрянов
12532 прочитания

Е-магазините предлагат всичко, което има и в традиционните супермаркети

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Автор: Регал

Доставката на храна отдавна не е лукс, нито прищявка. Все повече хора, особено от така нареченото милениъл поколение (родени от средата да 80-те до началото на XXI век), предпочитат да си останат вкъщи и да си поръчат храна пред това да излязат навън и да отидат на ресторант. Пазарът отдавна преглътна тази несигурност, че не знаеш какво ще ти сервират на вратата, и бизнесът с доставка на вечеря вкъщи отдавна е масов. Новото през последните години е, че вместо по телефона храната се поръчва онлайн.

По-интересното развитие обаче се наблюдава в сферата на супермаркетите, които все повече се пренасят на онлайн полето. Този бизнес все още изглежда труден и неразработен, но специалистите виждат в него голям потенциал. Не случайно почти всички от големите вериги за бързооборотни стоки по света пробват или подготвят свои онлайн формати.

Свеж бизнес

Доставките на свежи продукти все още не са достигнали до толкова широка аудитория, колкото бизнесът с готова храна. Тенденцията за разширение на доставките на продукти бе започната от Джеф Безос чрез Amazon Fresh, но огромната група далеч не е единственият играч на пазара в САЩ - засилените инвестиции към онлайн доставките на Target и Walmart обещават ожесточена конкуренция през идното десетилетие. През февруари и Google пусна такава услуга - Google Fresh в Лос Анджелис и Сан Франциско. В Европа бизнесът все още не е достигнал пълния си потенциал. Най-бързо развиващата се компания е британският е-търговец Ocado, който стана публичен през 2010 г. и годишните му приходи надхвърлят 1.2 млрд. паунда.

Е-магазините предлагат всичко, което има и в традиционните супермаркети. В началото на развитието на този бизнес повечето доставки ставаха чрез получаване от удобен за потребителя обект (примерно на връщане от работа), като играчите в сектора инвестираха в подобни точки. През последните две години повечето купувачи предпочитат доставка до дома.

Очакванията са глобалната индустрия за доставки на свежи продукти да достигне 80 млрд. евро до 2018 г. Според консултантската компания Sydny най-бързо разрастващият се европейски пазар в този сегмент е Холандия, макар делът му от световния да остава малък (виж таблицата). Някои от големите вериги аутсорсват тази си дейност заради големите технологични и други разходи. Например британската Morrisons си партнира с Ocado. В САЩ Whole Foods използва услугите на стартъпа за доставка на свежи храни Instacart, без да развива свои доставки.

Лидерите в доставките на бързооборотни стоки като AmazonFresh и Instacart в САЩ и Ocado във Великобритания вече натрупаха сериозно ноу-хау и имат развити и прецизирани процеси. Ето защо много експерти прогнозират, че скоро те ще заложат и на международна експанзия.

Въпреки растежа през последните години, не липсват и анализатори, които не са убедени в дългосрочните перспективи пред този сегмент. "Пазаруването на храна онлайн вместо в супермаркета несъмнено е забавно за практикуващите го потребители. Но повечето клиенти предпочитат по-ниските цени, които могат да получат във физическите обекти", твърди Дейвид Маккарти от HSBC. Като доказателство за думите си той сочи, че в някои държави растежът на онлайн пазара на свежи храни изостава от този на дискаунт вериги като Aldi и Lidl, които нямат присъствие в интернет.

Друг анализ на BMO Capital Markets разкри, че повечето жители на американски градове като Ню Йорк и Лос Анджелис все още са скептични към онлайн поръчването на свежи продукти. "Силициевата долина може да промени много неща, но няма как да направи приложение, което да ти даде да опиташ колко твърдо е авокадото, преди да го купиш", коментира и изданието Business Insider.

Битката за доставките на храни от заведения

На глобалния пазар на онлайн поръчки на храна от заведения, оценяван на 100 млрд. долара, много често няма място за повече от един играч във всяка страна, заради което компаниите се опитват да се наложат като лидер. Това води до остра конкуренция, като през 2016 г. изпълнителният директор на лидера в Европа Delivery Hero Никлас Йостберг нарече пазара в Германия "кървава баня". В същия бизнес оперират GrubHub и британската Just Eat, като секторът не спира да расте, а все повече потребители предпочитат да си поръчат храна чрез интернет, отколкото през телефон. Холандският и белгийският бизнес на Just Eat беше купен от холандската Takeaway.com също през 2016 г., която плати за тях 22.5 млн. евро.

Положението в САЩ е по-различно. Там на практика няма компания, която да доминира целия национален пазар. Което е разбираемо предвид различния бизнес климат и вкусове на потребителите в десетките щати. Прави впечатление обаче едно - големите компании вече осъзнават колко голям е пазарът с доставки на храна и колко дивиденти може да донесе той.

Така например Uber пусна своя бизнес UberEats - платформа за доставки, която работи наред с основния бизнес на фирмата на Травис Каланик. UberEats е все още в период на ранно разрастване, като започна работата си от дома на компанията Сан Франциско. Oт основаването й през 2014 г., 5 години след компанията майка Uber, UberEats се разраства сравнително бавно, поне доколкото става дума за брой на градове, които се обслужват. За момента са покрити някои от големите градове в САЩ, а в Европа UberEats пристигна в началото на тази година в някои по-малки британски градове. Компанията използва отделни шофьори от обичайните за основната услуга на Uber и постоянно нараства бройката на ресторанти, които искат да работят с нея.

През февруари стана ясно и че McDonald's най-накрая ще влезе в бизнеса с доставка на храна. Компанията вече предлагаше тази услуга на някои пазари чрез франчайз партньорите си, но основният бизнес в САЩ ще започне да прави това през тази година. Това е главна част от стратегията на най-голямата верига за бързо хранене в света, чрез която ще се опита да си върне част от клиентите, загубени през последните години. Компанията има сериозни проблеми с дигитализацията и разчита предимно на физическите си магазини, докато все повече хора се насочват към храна за вкъщи. Според McDonald's компанията е загубила над 500 млн. посещения в ресторантите си от 2012 г. насам и иска да ги компенсира именно чрез бизнеса с доставки.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Автор: Регал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nbf09521423 avatar :-|
    nbf09521423

    На кой му пука за тъпите западни моди? Освен на групата напушени НПО-активисти от редакцията ви ... Стига сте налагали извратената си идеология. Бъдете истински либерали, а не скапани либерасти с тоталитарни наклонности.

  • 2
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov

    До коментар [#1] от "nbf09521423":

    Надявам се да не прозвучи като заяждане, но: не обръщайте всичко на политика. Не всичко в "Капитал" е с политическо значение, нито всичко на този свят. Казвам Ви го като човек, който се занимава с политика много повече, отколкото ми се ще да призная.

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    От статията: "Компанията използва отделни шофьори от обичайните за основната услуга на Uber и постоянно нараства бройката на ресторанти, които искат да работят с нея."

    Конкуренция в действие: като забраняват на хората да отиват евтино до ресторанта (забрана на дейността на Юбер), то ресторанта ще отиде евтино до хората по същата пътека... което пак оставя класическите таксиджии извън схемата. ;)

  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Много ми харесва концепцията за е-храната (и въобще за е-покупките), но конвенционалните магазини ще продължи да ги има още известно време, дори може би доста дълго във времето, тъй като хората са различни и докато едни искат да пазаруват от вкъщи, други предпочитат на място да видят и пробват това, което ще купят. Важното е клиентът да има избор, търговецът печели и в двата случая.

  • 5
    stankoyordanov avatar :-|
    Станко Йорданов

    И двете търговии са не само търговска дейност, а и услуги с голям принос за удобството на потребителите. Две са основните бариери, които съпътстват вечното търсене на успешния бизнес модел - и двете са свързани със сложна и скъпа логистика. При покупките на хранителни стоки това е голямата кошница - голям брой покупки на едно поръчване. При поръчването на ресторантската храна това е супер бързата доставка - топлата храна е стоката с най-къс срок на годност и ако не се достави за 30-60 минути, вече е загубила стойността си. Тези трудности естествено са свързани с по-големи разходи, които нито търговците, нито клиентите още могат да приемат да плащат. Все още се гледа на безплатната доставка, като на панацеята, която дава живот на онлайн търговията, и когато става дума за допълнителна услуга с висока добавена стойност, все някак си всички по веригата искат тя, ако може да е безплатна или евтина. Когато хората започнат да ценят времето си, тогава започват и да поръчват, вместо да правят сами.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK