С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 апр 2017, 12:05, 8347 прочитания

Кой ще ми направи е-магазин

Изборът на онлайн магазин зависи от спецификите на продукта и таргетираните потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Да се направи онлайн магазин от нулата е нелека задача, дори и търговецът да има добри технологични познания. Просто въпросите, на които трябва да се отговори още в началото, са много и все трудни: кои са ми клиентите, какви цветове да сложа, къде да е логото, коя разплащателна система да използвам, на кой домейн да заложа, да наема ли и дизайнер, и разработчик? Такива казуси може да забавят и дори блокират проекта.

Всеки търговец е наясно, че присъствието онлайн е жизненоважно, ако иска да има шанс пред конкурентите си. Но от магазин до магазин изискванията са толкова различни. За щастие на пазара има и различни варианти, чрез които търговецът да намери своето решение.


Още преди започването на проекта предприемачът трябва да е наясно, че няма универсално решение, което да отговаря на нуждите на всички бизнес дейности. Изборът на онлайн магазин зависи от спецификите на продукта и таргетираните потребители. Всяка платформа се нуждае от различни функционалности в зависимост дали се предлагат хиляди или само няколко продукта, дали предприемачът е дистрибутор, производител или търговец на дребно. Също така всеки трябва да знае, че ако е определил един бюджет в началото, в 90% от случаите той ще бъде надхвърлен и затова трябва да е подготвен. След като прецени всички тези фактори и отговори на поне някои от горепосочените въпроси, новият онлайн търговец има три основни варианта за създаване на е-магазин.

Индивидуално (custom) решение

При него търговецът наема услугите на професионална фирма или разработчици, които да изградят сайт от нулата, съобразен с всички негови изисквания и желания за функции и управление, предлаганите стоки, евентуални промоции и кампании и т.н. От интернет бранша казват, че само изграждането на такава платформа започва от около 5000 лв., като средната цена е към 10 000 лв. Това е само бюджетът за създаване на сайта без допълнителни разходи - поддръжка и различни такси като хостинг, включване на допълнителни функции за административна оптимизация, интеграция със складови и ERP системи и други инструменти за продажба.



Срещу тези инвестиции търговецът получава сигурност и партньор, който винаги може да отговори на запитванията му, и има контрол над целия проект. "Custom решението е за онези търговци, които вече имат опит в онлайн дейността, знаят какво да очакват, имат специфични продукти и искат да се отличат от конкурентите си", казва Георги Костов, основател на дигиталната агенция eDesign. Този вариант може да бъде надграждан, което означава и бъдещи инвестиции. От интернет сектора предупреждават, че подобна платформа е за опитни търговци. Минусът тук е, че всъщност таван на цената няма и при недобре написано задание от страна на предприемача разходите скачат значително. Някои от разработчиците използват и готови open source решения за основа на сайта като Magento.

SaaS платформа

Това е най-популярното решение за дребните онлайн предприемачи през последните години. Идеята зад SaaS (software as a service) платформата е да е достъпна за обикновения търговец, без да има нужда от голяма първоначална инвестиция. Срещу определена сума на месец клиентът може да подреди сайта си, като избира от десетки готови дизайни, които може да разнообразява и персонализира. Единственото изискване е да има снимки и описание на продуктите си, както и лого. Компаниите, които предлагат такива решения в България, са много - сред тях са GombaShop, ShopMania Biz, CloudCart и др. Цената се движи между 20 и около 100 лв. на месец и зависи от функционалностите, трафика и стоките в съответния магазин. Най-евтината покрива най-базовите изисквания и често не е достатъчна. Плюсът зад такива решения е, че предприемачът получава всичко нужно - интеграция с основните разплащателни системи, връзка с големите куриерски фирми, хостинг и др.

Много от SaaS платформите имат и маркетинг инструменти, с които търговците могат да следят интересите и поведението на потребителите на сайта си. За начинаещи онлайн предприемачи това може да се окаже особено ценно. Минусът тук е, че сайтовете си приличат въпреки възможностите за настройки и персонализация, а всяко надграждане струва скъпо. Основният им таргет са дребни търговци с неголям брой предлагани стоки, които искат да тестват някаква ниша или да направят първи стъпки в интернет. В България десетки хиляди онлайн магазини вече са създадени на базата на SaaS решения, а след разрастване на бизнеса им някои преминават към custom решения.

Open-source решение

На хартия този вариант е безплатен, поне без хостинга. Ако търговецът има нужните познания, може сам да си създаде магазин без пари, като ползва решения с отворен код като OpenCart, Prestashop и др. Разбира се, реалността е друга и повечето търговци нямат такива възможности. Тогава в повечето случаи те могат да се обърнат към фрийленс програмисти, които да им създадат магазин на базата на тези решения. Цената за такива поръчки може да е и 500 лв., и 3000 лв. в зависимост от търсените функционалности на магазина и интеграции с различни услуги и системи.

В тези случаи е хубаво търговецът да знае, че трудно може да хване същия фрийленс програмист да направи добавки след време, както и да поддържа платформата. А поддръжка наистина е необходима - безплатните системи са по-уязвими на атаки и се нуждаят от постоянни обновления. "Положителното е, че тези платформи постоянно се подобряват, тъй като се използват от много търговци", казва предприемачът Асен Георгиев, собственик на Batteryland.

Marketplace

Има и още един вариант, с който "пресните" онлайн търговци е хубаво да са наясно. Те могат да продават продуктите си и през Marketplace платформи като eMAG в България и Amazon зад граница. Платформите взимат процент от продажбата (в зависимост от вида и категорията стоки) и предлагат средство, с което предприемачите да достигнат до повече потребители. Тук също има условности, тъй като в повечето случаи тези системи се използват от търговци, които вече са достигнали някакви познания в онлайн търговията и им трябва още един онлайн канал.

Важното е да си онлайн

Съветът на повечето занимавали се с онлайн бизнес е търговецът да тества различни нескъпи функционалности и варианти, преди да установи кой е най-добрият за него. Според предприемача Асен Георгиев човек не бива да се хвърля в някакви сложни проекти, а просто да опита да продава онлайн и едва тогава да реши дали да се впуска в по-сложни платформи. Не на последно място е може би най-важната част от онлайн бизнеса - маркетингът и рекламата на магазина, без които трудно ще се намерят клиенти онлайн. Мнозина специалисти твърдят, че по-голямата част от отделения бюджет не трябва да отива за направата на сайта, а за промотирането му. Сред налагането на магазина един сравнително малък търговец трябва да отделя между 500 и 2000 лв. на месец за маркетинг. "Хубавото на онлайн бизнеса е, че може да си гъвкав. Рекламираш с определена сума през някакви сайтове и платформи и ако това не даде нужния резултат, сменяш стратегията", смята Георги Костов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2353 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3294 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Специално издание "Регал" - Бизнесът с чистата храна

Здравословната вълна отваря вратата на стотици нови компании за производство на здравословни продукти

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10