С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юни 2017, 11:47, 8218 прочитания

Над 200 биопродукта във веригите

Търговците залагат предимно на собствени марки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Биомляко, чай, ядки, захар, оцет, брашна, кокос, овес, спелта, ориз, паста, сосове, пастети, зърнени закуски, плодови пюрета, кафе, шоколад, сокове. Хитовите напоследък кокосово масло и масло ги, напитки от ориз и соя без мляко, кленови сиропи, овесени ядки, мюсли и сурови десертни блокчета Изброяването на биохраните, които се продават в търговските вериги в България, може да отнеме много време и място. Сведен до числа, изборът гравитира около 200 продукта.


Толкова са например биоартикулите в хипермаркетите на "Кауфланд България" по информация от компанията. Толкова са и в "Билла". В края на миналата година веригата рязко разшири биоасортимента си, след като влезе в партньорство с компанията Alnatura. Рекордьор в предлагането е dm. По информация от веригата в дрогериите има около 270 био- и натурални храни. Над 80% от храните са биосертифицирани, а останалите са насочени към здравословното хранене. Магазините предлагат над 100 вида бебешки биопюрета и над 220 продукта сертифицирана натурална козметика, прахове за пране и препарати за съдомиялни машини, които са без фосфати. Дори портфолиото на дискаунтъра "Лидл" вече включва над 30 биоартикула: кафе и шоколадови изделия, подсладители, тестени изделия, десерти, мляко (в това число и без лактоза) и вино. (Дискаунтърите по дефиниция работят с по-ограничен асортимент от другите вериги.)


Представени на отделен щанд

Ако влезете в някоя от веригите, за да видите какви здравословни стоки предлага, без колебание може да попитате "къде е щандът ви с биопродукти". Масова практика е ритейлърите да обособяват здравословното си предлагане преди всичко на отделни щандове. Понякога, вече като втора точка, те го подреждат и сред редовите стоки на рафта или на хладилната стена. Търговците обясняват, че мърчандайзинг решението им за отделни щандове помага на клиентите да се ориентират по-лесно в предлагането, да научават за новостите в него и да пазаруват по-удобно (виж карето). Освен това биощандовете са нещо като рекламно лице пред клиентите - заявяват търговците като съмишленици в стремежа към здравословен живот.

В "Кауфланд" регалите с био-, безглутенови продукти, храни за диабетици са позиционирани на поне две места – при плодовете и зеленчуците и при млечните продукти. В HIT – на пет. В "Билла" има отделни регали за био- и за диетичните и диабетичните храни. Във "Фантастико" щандовете с биохрани са с формата на пчелни пити. В dm храните, които при тях са само био- и натурални, също задължително са на отделен регал. В някои от дрогериите, където има възможност, на отделен щанд е и натуралната козметика. Новината от месец май е, че дори в дискаунтъра "Лидл" био, веган и безглутеновите бяха обособени в отделни зони. Мотото им е "По-близо до природата". Освен това биопродукти може да бъдат намерени при плодовете и зеленчуците. А и някои от тематичните седмици на веригата са с биоакцент.



Предимно под собствени марки

В биопортфолиото на веригите най-често гръбнакът е собствена марка на компанията майка. Около нея се надгражда с вносни и с български продукти.

В "Кауфланд" например биопродукти се предлагат под собствената марка K-Bio. Тя е марка чадър и под нея се продават от брашно и мюсли, през натурални сокове до кафе и шоколадови изделия. От веригата обясняват, че марката е съобразена с всички изисквания на европейското законодателство. За да поддържа доверието в нея, компанията редовно я подлага на тестове на независими институции. Именно чрез K-Bio даваме качествен избор на много изгодна цена, казват от "Кауфланд".

В dm марката за биохраните е dmBio, бебешките пюрета се продават и под babylove, а биокозметиката - под бранда alverde. По оценка на веригата собствените й марки са в средния ценови клас, а в същото време качеството е много високо. То се следи от мениджмънта в Германия, където редовно се правят тестове. "От централата ни в Германия се осигурява и цялото производство, което означава, че на пазара в България идват същите продукти, каквито се предлагат и на всеки от другите пазари", казват от dm.

Веригата дрогерии лансира dmBio преди около две години. Гамата замести много от биопродуктите Alnatura на едноименната компания, с която dm работеше дотогава. Alnatura e реномиран германски производител с 34 годишни опит в бранша. Продава в собствени обекти и в над 39 000 магазина на партньорите си в Европа. След като се разделиха с dm, от Alnatura започнаха да се оглеждат за нови търговски партньори като RЕWE Group и Edeka, както писа тогава Planet Retail. В края на миналата година от "Билла България", дъщерна компания на REWE Group, обявиха, че от началото на 2017 г. започват да продават около 200 продукта под бранда Alnatura във всички категории, в това число и бебешките храни, явно в резултат на корпоративно споразумение. Освен това в представителния магазин на "Билла" на бул. "България" в София ексклузивно се предлага и най-успешната биомарка на веригата на австрийския пазар Ja! Natuеrlich.

Продукти под марките Alnatura и Ja! Natuеrlich може да бъдат открити и в двата софийски магазина на HIT в България. Това е по линия на глобални споразумения на собственика на HIT, компанията Dohle.

А българските доставчици

От веригите оценяват като висок потенциала и на българските производители да се включат в пазара на здравословни храни. В "Билла" например виждат силата им най-вече при традиционни български продукти като кисело мляко, бяло сирене, плодове и зеленчуци. Половината от стоките в сектора "По-близо до природата" са от български доставчици, казват от "Лидл". От веригата обаче подчертават, че за всички доставчици важат еднакви критерии: постоянно високо качество и количествена стабилност, спазване на международни стандарти и етични правила за работа.

От HIT споменават, че проблем при работата им с български доставчици са дупките в предлагането, които се получават най-често заради недостиг на биосуровини. За да избегнат подобни ситуации, те работят едновременно с три доставчика в една и съща категория.

От "Кауфланд" също са готови да работят с локални производители, но при условие че могат да задоволят обемите, които са им нужни, и то при необходимото качество. Освен това изискват да бъдат въведени процеси на проследяемост на производството. В dm, освен че вече работят с утвърдени български производители на биохрани и на сертифицирана биокозметика, виждат възможност и в това локални компании да бъдат доставчици на суровини за производство на вече наложени и утвърдени марки. Препоръчват обаче да се разработи по-добре сертифицирането на български продукти и да се запази качеството. Само така местните компании ще могат да достигнат до повече клиенти в България, както и да се наложат на все повече външни пазари, казват от веригата.
Защо биопродуктите при вас са в отделна секция

"По този начин можем не само да покрием нуждите на потребителите, без да има нужда те да обикалят целия хипермаркет, но и привличаме вниманието на тези, които за момента може би още не са запознати с предимствата на подобен род продукти", казват от "Кауфланд България".

"В магазините на "Билла" биохраните са обособени и маркирани. Така помагаме на потребителите да се ориентират по-лесно сред многото продукти и да направят най-добрия избор. Отделянето на този тип продукти от всички останали е добре позната практика в най-големите търговски вериги в Европа, така че и ние не правим изключение", добавят от "Билла".

"Взехме решението да обособим секцията "По близо до природата" заради засиления потребителски интерес и огромния потенциал на развитие на нишата. Смятаме, че така тези продукти ще бъдат по-видими и достъпни и на клиентите ще им е по-лесно да купуват", казват от "Лидл".

"По-лесно е за клиентите. Те ги търсят така. Рядко някой консумира само биомляко. Ако се храни био, иска всичките му продукти да са био", казват от HIT.
Стела Първанова: Веригите имат важна роля при изграждането на хранителните навици
Директор на дирекция "Търговия и маркетинг" и член на управителния съвет, "Кауфланд България енд Ко":

Пазарът в сегмента на продуктите, свързани със здравословния начин на живот, вече тръгна нагоре. Към момента по-интензивно е търсенето в големите градове. Здравословното хранене не бива да бъде възприемано като лукс обаче. Богатият ни асортимент, свежестта и качеството на продуктите, които предлагаме на изгодна цена, са достъпни за всички наши клиенти.

Най-важният барометър за тенденциите в тази сфера за нас са самите потребители. Постоянно анализираме действията и нагласите им и им предлагаме и това, което търсят, и това, което смятаме, че би било от полза за тях. Ролята на веригите при изграждането на хранителни навици у потребителя е много важна.

Потенциалът на локалните производители да развият нишата на здравословните храни е голям. Важно е обаче да говорим и за качество на производството, и за въвеждане на процеси за проследяемост на производството. Нашата верига винаги е работила приоритетно с български доставчици – стига продукцията им да може да задоволи нашите обеми и да бъде с необходимото качество.
Бойко Сачански: Делът на биохраните ще се увеличава, това ще ги направи по-достъпни
Управител на "BILLA България"

Очевидно е, че потребителското търсене на продукти, свързани със здравословния начин на живот, нараства и пазарът им ще се развива все по-активно. Клиентите са все по-информирани и взискателни, което може само да ни радва и да ни мотивира да поддържаме най-високите стандарти. Прогнозирам, че в бъдеще делът на биопродуктите в магазините ще се увеличава все повече, което вероятно ще ги направи и по-достъпни за масовия потребител.

Бизнесът на търговските вериги е изключително динамичен и зависи силно от промените в потребителските нагласи и навици. Затова тенденциите по отношение на здравословното хранене оказват влияние и върху нас, но в положителна посока. В BILLA винаги се стремим да отговаряме на очакванията на клиентите. Все по-силно наблягаме на свежите продукти, на здравословните ястия, приготвени на място, като салати, сандвичи, топли супи, прясно изпечен хляб. Съдейки по потребителския интерес, смятам, че вървим в правилната посока.

Следим внимателно тенденциите на пазара и изследваме потребителското търсене. За нас е важно да бъдем добре информирани, за да можем да отговорим на изискванията на клиентите ни. Често се случва фирми, предлагащи биопродукти, да се свържат с нас, за да ни представят продуктите си и да обсъдим възможностите за сътрудничество.

Българските производители могат успешно да се позиционират на пазара на здравословни храни. Тенденциите са изключително позитивни, биоземеделието например има голямо бъдеще. По мое мнение местните производители притежават огромен потенциал и трябва да продължат да развиват традиционните български продукти като кисело мляко, бяло сирене, плодове и зеленчуци, които се отличават не само с уникален вкус, но и с високо качество. Те съдържат естествени съставки и консумацията им носи неоспорими ползи.
Милена Драгийска-Денчева: Пазарният дял е много малък, но сегментът има потенциал
Изпълнителен директор на "Лидл България"

През последните години в европейски и световен план се наблюдава нарастваща тенденция за стремеж към здравословно хранене. В България търсенето и предлагането в сегмента на стоки с фокус върху здравословното хранене стартират от много ниски нива, в момента пазарният дял е много малък. Потенциал за разработване на този сегмент в страната ни обаче има и той ще продължава да се развива. И в бъдеще "Лидл България" ще се вслушва в желанията на своите клиенти и ще удовлетворява интересите им. Ще следваме политиката си за насърчаване на здравословен начин живот - от една страна, с асортимента си от продукти за пълноценно хранене, а от друга, с редица инициативи и партньорства.
Цонка Иванова-Терзиева: Стремежът към здравословно хранене вече променя нашия бизнес
Управител на "dm България"

Тенденцията на стремеж към здравословно хранене вече променя бизнеса. Самият факт, че предлагането на биопродукти непрекъснато расте, че те са на отделни щандове и че расте броят на специализираните магазини за такива стоки, показва ново отношение към сегмента. Очакваме, че тази промяна ще става все по-отчетлива и в бъдеще, особено в по-големите градове.

Пазарът на био- и натурални продукти ще расте. За това ще допринесат както повишаването на стандарта на живот, така и все по-голямата информираност на хората за ползите от тези стоки. Според нас основен двигател на процеса ще са младите и активни хора, за които здравословният начин на живот е много важен.

На този пазар има място за всеки, който може да предложи качествен продукт и да отговори на търсенията на клиентите. Предлагането на био- и натурални продукти е в унисон с философията на концерна dm. Компанията ни подкрепя здравословния начин на живот от близо 30 години, като dm беше една от първите компании в Австрия, които предложиха органично произведени храни. В собствената ни марка dmBio има храни, подходящи както за вегетарианци и вегани, така и за хора с различни непоносимости, например към глутен или лактоза. Ние подкрепяме местните производители и в магазините ни хората могат да намерят утвърдени български марки биохрани като Roobar, Kookie Cat и Harmonica. Освен това локални компании могат да бъдат доставчици на суровини за производство на вече наложени и утвърдени марки. За това е необходимо и да се разработи по-добре сертифицирането на български продукти и да се запази качеството. Само така местните компании ще могат да достигнат до повече клиенти в България, както и да се наложат на все повече външни пазари.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано 1 Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано

Оптимизираме продуктовия микс, развиваме асортимента си и сме в процес на експанзия, казва главният изпълнителен директор на "Кауфланд България"

19 ное 2019, 815 прочитания

"Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето "Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето

Групата отбелязва 20 години от приватизацията на ДЗУ АД, Стара Загора

18 ное 2019, 1487 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Колко е важно да си поликултурен

Как създадената по модела "Джоел Салатин" ферма "Ливади" до Сандански успява да бъде работеща и устойчива алтернатива на конвенционалното производство

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10