С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юни 2017, 15:02, 15682 прочитания

Свилен Класанов: Бъдещето е в чистата, честна, натурална, локална храна

Съсобственикът на "Слънце Луна" пред "Регал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
ПРОФИЛ
Свилен Класанов е съсобственик на заведенията "Слънце Луна" - семеен бизнес, който включва пекарни и ресторанти в централната част на София, магазин и онлайн магазин, както и каменна мелница в с. Долна Диканя. Днес асортиментът е доста богат, но началото и основата на всичко е хлябът - квасен и от пълнозърнесто брашно.

Преди да бъде "хлебар" обаче, Свилен е и пътешественик, музикант и диджей, а отскоро има и собствено онлайн радио - "Щастика", което е достъпно през сайта sunmoon.bg/radio

"Слънце Луна" бяха сред първите места за здравословно хранене в София, които до голяма степен промениха пейзажа и развиха пазара. Как започна всичко?

- Всичко започна с хляба преди около 13 години. В семейната ни къща в "Княжево" има фурна и аз започнах да правя там истински пълнозърнест хляб, без оцветители, подобрители, изкуствени добавки и т.н. Просто истински хляб.


След това отворихме и първия вегетариански ресторант в София - "Вегетарианската къща". Той, честно казано, малко на късмет се получи, но беше сериозно стъпало за нас. Мнозина си мислеха, че няма как да просъществува вегетариански ресторант в София, защото българинът обичал месо, не бил привърженик на такава храна и т.н. Но аз съм живял дълго време извън България и този начин на мислене не ме притесни никак, просто не ми се струваше релевантен. И нещата се получиха.

След две години обаче трябваше да затворим заради проблеми с наемодателите. Но това, че бяхме първи, направи така, че хора ни забелязаха, вдъхновиха се и се осмелиха да започнат да отварят и други места за здравословна храна - чайна, кафетерии, магазинчета и т.н. Видяха, че това е възможно и ако се стремиш към високо качество и обслужване, ще се получи.

След това започнахме и проекта "Слънце Луна" с първия ресторант на ул. "У. Гладстон". И с времето се разраснахме, отворихме мелницата, магазина на ул. "Юри Венелин", ресторантът "Слънце Луна" на малките Пет кьошета, дадохме и франчайз в кв. "Изток" и така станаха общо 6 обекта.



Защо избрахте точно сегмента на здравословното хранене?

- Първо, защото споделям този начин на живот. Моят принцип е локално, натурално, истинско, етично, природосъобразно.

Второ, понеже съм живял дълги години в чужбина и съм пътувал и из Европа и Азия, имах някакъв поглед вече накъде вървят нещата. Усетих тенденцията на хората все повече да търсят чистата, неподправена, нехимизирана храна.

Казвате, че не правите само бизнес, но все пак с годините той се е разраснал. Оптимист ли сте за здравословната ниша на пазара?

- Да. Оказва се, че тук, в България, имаме доста голямо съзнание за това за разлика от западните хора, които много отдавна са забравили какво е селска, истинска, натурална храна. Ние не сме. При нас големите вериги навлязоха сравнително късно, а и освен това ние поколенчески не сме прекъснали връзката с домашната храна и не сме се отдалечили толкова от нея.

Ние сме лидери в региона, докато съседите изостават сериозно. Нещата се развиват страшно бързо. Само за последните няколко години например в района на единия от ресторантите ни отвориха поне пет тип здравословни, вегански или вегетариански заведения и магазинчета.

Но не мисля, че става дума само за София-център, а навсякъде. Хората знаят какво е истинска храна и знаят, че тя не идва евтино от веригите, макар и по различни причини да я потребяват.

Една от тези причини е, че чистата храна и въобще здравословният начин на живот в цялостната си концепция изискват по-висок стандарт и доходи, каквито в България все още не са масови.

- Да, цената на чистата храна наистина е по-висока, макар че това в определен смисъл е измамно. Защото скритата цена на евтината храна е огромна, ако в нея се включат унищожените ресурси за производството й.

Иначе наистина за жалост доходите на хората в България не са достатъчни, но все пак има начини, ако имаш желание да ги потърсиш - например кооперативите или пазаруването от село. Вече доста сайтове предлагат добра селска храна за градските хора. Има как да се да намери подход към тази храна.

Кои са вашите клиенти?

- Дано не прозвуча високопарно, но те са интелигентни хора. Такива, които усещат качеството. Много чужденци включително, които са ни казвали, че не са виждали такова заведение дори в мегаполисите, не и с такова качество.

Какво ви отличава от другите конкурентни места? Какъв модел на развитие следвате?

- Ние имаме много редовни клиенти, т.е. създали сме си лоялност. Не знам дали става дума за качествените продукти, с които се старая да работим, или пък е отношението на готвачите, сервитьорите... Вероятно е съвкупност.

Всъщност нашите клиенти не са клиенти. Те са гости, аз се стремя да има максимално близка връзка между тях и обслужването. Това е моят начин да подхождам към хората. Това е и изискването ми за тези, които работят с мен - да са позитивни, да мислят креативно, да работят от сърце. А не аз да седя с камшика и да следя кой какво прави.

Най-добрият начин е да се погрижиш за персонала, той ще се погрижи за клиентите.

Иначе се стараем да работим с качествени продукти. Идеята е да е хем здравословно, ама и да е вкусно. Да не е бутафорно здравословно. И да не е вманиачено здравословно, защото има такива места и хора, които аз лично не приемам. Не приемам тази агресия и желание да налагаш на всички своя избор.

Откъде черпите информация и идеи за развитието на "Слънце Луна"?

- От цял свят. Пътувам, гледам какво правят моите колеги в други държави, следя световните тенденции. Имам приятели в Дания, Франция, Америка, с които си говорим за натуралните древни сортове, как се отглеждат, как се обработват. Това е световна тенденция, която аз опитвам да представя тук.

Разбира се, ползвам и интернет, но вече съм против Фейсбук. "Слънце Луна" бяхме едни от първите в България заведения с профил. Много се старахме. Страница събра 26 хил. харесвания. И нито един купен глас! Не вярвам, че трябва да плащаш, за да се харесаш. В истинския живот не е така, нали? Напуснах, защото вече не е честно - вече може да си купиш от другия край на света един пакет хиляди лайкове и да си много важен и готин. Аз не съм такъв човек, не ми харесва това.

В каква посока виждате възможности за развитие?

- Фокусът ми е върху брашната, там ще се развиваме с по-сериозно предприятие за брашна. Ще има биогама, ще си останат обаче и обикновените натурални брашна. Те не са сертифицирани, но са много качествени. Зърно купуваме както от България, така и от чужбина. В България вече се гледат разнообразни и качествени сортове, макар че е малко трудно със сделките, защото тук хората масово не са свикнали да бъдат коректни спрямо партньорите.

Иначе голямата цел е да направим цикъл - от отглеждането на зърнени култури, през чистене, люпене, мелене и съхранение до правенето на хляб, така че да мога да гарантирам на моите клиенти, че правим нещо изцяло истинско.

Има ли място за нови заведения в тази ниша?

- Аз специално засега не търся разширяване с нови заведения не защото няма място на пазара, а защото истината е, че аз лично нямам ресурс и повече време, което да мога да отдам за нови места. Напоследък опитвам да търся повече баланс в работата и свободното време.

Но имаме много запитвания за франчайз, дори извън България. Това е нещо, което може би ще развиваме в бъдеще, но първо трябва да направим специално звено, което да се грижи за мултиплицирането на дейността, защото не е лесно.

А как виждате бъдещето на цялата ниша за здравословната храна?

- Виждам го в чистата храна. Аз съм за локалното натурално производство. Разбира се, то не може да обхване 100% всичко, но все пак е нелепо да внасяме зеленчуци и плодове, които виреят тук. Оптимист съм, защото виждам, че се случват все повече неща в тази сфера.

Какво бихте посъветвали хората, които искат да инвестират в тази ниша?

- Да инвестират в чистата и честна, натурална, локална храна, защото това е бъдещето. Ако са искрени и честни, ще успеят. Ако не - ще им е по-трудно. Аз лично следвам модел, в който опитвам бизнесът да е максимално честен, доколкото е възможно, и да не е просто бизнес заради бизнеса. "Слънце Луна" винаги е имал първо за цел да приготвя доставя чиста храна за хората.

Така че съветът ми е да правят нещо искрено и от сърце. Защото пазарът е пренаселен с фалш и места без отношение. За да успееш, трябва да си иновативен, индивидуален, извън стандартния модел, леко безразсъден и луд, ако трябва.

Интервюто взе Ани Коджаиванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алекс Брату: Пазарът не е пренаситен и има място за още големи вериги Алекс Брату: Пазарът не е пренаситен и има място за още големи вериги

Кънтри мениджърът на JYSK за Румъния и България пред "Капитал"

26 ное 2019, 2102 прочитания

Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите

Грижи за здравето, природата и общността изместват традиционната благотворителност от кампаниите на веригите за бързооборотни стоки

20 ное 2019, 4705 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10