Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юни 2017, 11:29, 5224 прочитания

Росен Габровски: Потребителите биха търсили хубав и интересен български биопродукт

Собственикът и управител на веригата "Зоя БГ" пред "Регал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Профил

Росен Габровски е собственик и управител на веригата "Зоя БГ", която има три търговски обекта за биостоки в центъра на София и солиден онлайн магазин. Това, което отличава компанията, е фокусът върху биокозметиката, като, освен че е ексклузивен вносител на някои марки, фирмата произвежда и собствения бранд Zoya goes pretty, чийто асортимент вече е от около 50 продукта. Заедно с това "Зоя БГ" се занимава с внос и дистрибуция на био- и суперхрани и с търговия на едро на собствени пакетирани храни с етикет Zoya.

Габровски е в бизнеса от 2008 г., а интересът му към био-то идва по линия на личното влечение към вегетарианството и чистата храна. Портфолиото на "Зоя БГ" вече има над 5000 стоки, а всеки месец то се допълва с около 100 - 200 нови.

Как очаквате да се развива тенденцията за здравословен начин на живот в България и как това ще се отразява на бизнеса като цяло?

- Все повече хора обръщат внимание на здравето и храненето си и дори това да не бъде в контекста на здравословното, те търсят чиста, хубава и интересна храна без химия.


Това вече са хора от всякакви възрастови групи, включително и пенсионери. Потребителите далеч не са само младите хора с високо образование и доходи, майките с малки деца или хората със здравословни проблеми. Профилът се променя толкова динамично, колкото и самият бизнес.

В последните две години не сме отваряли нов обект, но развиваме другите звена на бизнеса. Отворихме нов склад, който е с четири пъти по-голяма площ от предишния. Това ни позволява и да обслужваме по-добре клиентите и да управляваме по-добре процесите.

Тази година правихме промени в асортимента, дизайна и цените на продуктите. От февруари имаме и нови дистрибутори за страните от Бенелюкс и Франция. Там нещата вървят бавно, защото при козметиката човек си купува нещо, което ползва два-три месеца, не е точно като с храните.



А планирате ли отварянето на нови търговски обекти?

- Да, като цяло непрестанно гледаме локации.

Какви са следващите стъпки за развитие на вашия бизнес?

- От септември планираме да направим наше собствено производство за козметиката и за някои храни. Така ще можем да търсим друг вид пазари и да създаваме нови продукти. Това производство няма да е бутиково. Идеята ни е да погледнем извън България, към пазара в съседните страни. Това ни стана интересно, защото наскоро имахме запитване за франчайз от Румъния. Засега обаче не искаме да правим нещата през франчайз, а с отдаден партньор.

При производството ще наблегнем на козметичните продукти Zoya goes pretty, а храните биха били суперхрани и смеси.

Непрекъснато обновяваме и променяме онлайн магазина и добавяме функционалности. Най-новото при него е, че вече работим с две куриерски компании - "Спиди" и "Еконт". Така увеличихме точките за получаване от клиенти, което се превръща в предпочитания начин за покупка. Интегрирали сме и интерактивна карта, в която клиентите могат да посочат офиса, от който искат да бъде взета доставката.

Кои държави следите, за да се ориентиране в развитието на бизнеса? Кои източници на информация ползвате?

- Като държава започнахме да се развиваме доста късно. Изложението BioFach в Германия, на което ходим, се провежда от 25 години. Тук нещата започнаха да се случват чак между 2007 и 2009 г.

Иначе тенденциите се зараждат и оформят във Великобритания и САЩ. И бих могъл да кажа, че и сега това са държави - лидери в био-то.

А как се развива биопазарът на Балканите? Къде е България на регионално ниво?

- Скоро ходих до Македония. Видях някои сходни марки и няколко биомагазинчета. Мисля, че България се движи доста добре, дори в сравнение с Румъния, където цените са значително по-високи спрямо тукашните. Това за мен е индикация, че пазарът там изостава. Освен това имаме и много потребители румънци, които пазаруват от нашия онлайн магазин.

Какви технологии и иновации ползвате във вашия бизнес?

- Ръстът на поръчките онлайн ни е много интересен и именно заради него не спираме да мислим за нови технологии. Скоро направихме система за обединяване на поръчките, за да може събирането им да става много по-лесно и бързо и да се избегнат грешки и обработката. При нас доставката в София е в рамките на деня. Това ни отличава и в тази посока искаме да работим още повече. Обсъждаме от тази есен да започнем да доставяме и в събота и неделя, както и да увеличим интервалите, тоест да не доставяме само до 17 ч., както е сега.

Към сайта сме насочили голям ресурс. Технологичната част е едно от основните пера. Вече са необходими връзки между всички системи – сайт, система за продажби и склад. Това изисква много работа.

Проблем ли е, че на българския пазар няма голямо предлагане на суровини?

- Проблем е от гледна точка на това, че има неразвит потенциал. Ние сме страхотна страна и можем да произвеждаме много неща, които са готини, вкусни и уникални.

Трудно е да кажа дали цените на суровините биха били по-ниски, ако те се правят от местни производители. Тук е важен мащабът, а българският производител вероятно би срещнал проблеми с работната ръка, технологиите и би произвеждал чисти и хубави неща, които не са задължително на по-ниска стойност от вноса. Но има нещо друго важно, тези продукти биха били локални, което потребителите предпочитат. Ако има хубав и интересен български биопродукт, това определено радва хората и се търси.

А иначе в този сектор винаги цените на суровините редовно се променят. Понякога заради лоша реколта може да има увеличение в рамките на една година. Има и доста случаи, в които някой доставчик казва, че няма да може да осигури каквото търсим на момента, а чак след няколко месеца. И тук ключово е да партнираш с правилния доставчик. Често се случва байерите ни да взима мостри, да ги изследват и да се оказва, че суровината не е качествена, макар че е био. Затова е много важно да имаш основни доставчици, които, макар да не продават на най-ниските цени, работят добре с теб и няма да те оставят без продукти.

Интервюто взе Силвия Радославова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пожар по време на растеж Пожар по време на растеж

Remix преодоля кризата и отвори нов склад за 1.5 млн. евро

11 яну 2020, 6259 прочитания

Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния

Изпълнителният директор на веригата в България пред "Капитал"

28 дек 2019, 7413 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Яни Драгов: Хората ще се хранят все по-здравословно

Собственикът на "Смарт органик" пред "Регал"

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10