Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
16 юни 2017, 11:37, 812 прочитания

Яни Драгов: Хората ще се хранят все по-здравословно

Собственикът на "Смарт органик" пред "Регал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Профил

Яни Драгов е собственик на най-голямата по оборот местна компания за производство, дистрибуция и търговия с биохрани - "Смарт органик". През нея той държи мажоритарен дял от 51% дял в "Роо брандс", която произвежда суровите биодесерти Roobar и енергийните топчета от плодове, ядки, суперхрани и растителни пробиотици Roobiotic. Под шапката на "Смарт органик" са и биомагазините от веригата "Зелен", а под управлението на Драгов е също и Dragon Superfoods, която дистрибутира органични продукти от едноименната марка. В портфолиото на компаниите има над 1200 продукта, като 200 от тях са собствени марки.

Яни Драгов влиза в нишата на биохраните през 2009 г., като първоначално внася и предлага продукти от Германия, а към производство се насочва две години по-късно. Предишният му професионален опит е от TBI Asset Management, където е бил портфолио мениджър.

Какви са новините около компанията и разширяват ли се пазарите, на които работите?

- Мога да кажа, че вървим към разширяване на портфолиото. Пуснахме нови продукти – биочипсове с марката Bettr Chips. Те са кокосови, не са пържени, а печени и нямат добавена мазнина.

От тази година стъпихме в Япония и Китай, макар че стратегическите ни пазари остават Европа и Близкият изток. В Китай продуктите ни не се продават като био, а като конвенционални, защото, за да имаме право да ги продаваме като био, според китайската процедура трябва да дойде делегация и да ни провери и сертифицира още веднъж. Като цяло там растат продажбите на всичко, но има и голямо търсене на чисти храни, защото в държавата най-големият проблем е замърсяването.

Кои са потребителите на вашия продукт и променя ли се техният профил?

- Основна и обща черта на потребителите е тяхната информираност и типа съзнание. Дори да не са платежоспособни, те държат на храненето си. Клиентите ни са от средната и високата класа, но тази част от тях, които са информирани.



Още по темата

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година

23 апр 2017

Десертите Roobar ще се произвеждат в нова фабрика

Проектът на "Смарт органик" и "Роо брандс" е за 3.3 млн. евро, основното финансиране е от ЕБВР

22 дек 2016

Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата

"Смарт органик" търси финансиране от 3 млн. лв., с които да купи нови машини и да навлезе на още пазари

12 май 2015

Биодесертите Roobar за две години стигнаха 26 държави

Трима млади предприемачи се връщат от чужбина в България, за да започнат производство

2 апр 2014
А как се повишава тази информираност? Отделяте ли средства за реклама?

- Рекламата е винаги от полза, но ние трудно можем да си позволим това, което си позволяват големите концвенционални производители, които са в буквално всеки обект. За тях една реклама има много повече смисъл. При нас като цяло има по-малко нужда в сравнение с конвенционалните стоки, защото там има много конкуренция, голямо предлагане на едни и същи артикули с идентично, компромисно качество. Ако не се рекламират, продажбите им ще паднат бързо. При нас хубавото е, че когато един потребител си купи нещо, обикновено купува пак и говори за продукта. Хората споделят с помежду си.

Как очаквате да се развива тенденцията за здравословен начин на живот в България и как това ще се отразява на бизнеса като цяло?

- Според мен няма връщане назад и определено хората ще започват да се хранят дори още по-здравословно. Всяка категория, дори в конвенционалното производство, в момента преживява трансформация и е въпрос на време търсенето да стане все по-масово.

Пазарът тук расте, но все още е нишов и много капсулиран. Това, което ние опитваме да правим, е да сме актуални и адекватни на този пазар.

А това свързано ли е с доходите? Трябва ли покупателната способност в една страна да е висока, за да се хранят хората там с качествени, чисти и здравословни продукти?

- Свързано е с доходите, но само донякъде. Много неща вече не са скъпи въобще. Ако вземем например готвената храна, приготвянето на киноа или биолеща не би било по-скъпо от приготвянето на конвенционалните им еквиваленти. Разликата в цените се стопява, защото хората, които отглеждат храна по методите на биологичното земеделие, стават все по-добри в това, докато конвенционалните производители все повече товарят земята, тя се изтощава и съответно добивът от нея намалява, но и трябва да се влага много повече. При доста артикули вече няма почти никаква разлика в цените и има масово биопредлагане. Ще има, разбира се, и продукти, които винаги ще останат много трудни за биопроизводство и при тях цената ще остане по-висока.

Какви са следващите стъпки за развитие на вашия бизнес?

- Вече пуснахме няколко нови продукта и сега ще се съсредоточим в налагането им. Чипсът ни например не е на много по-висока цена от конвенционалния, но е супер, включително за деца, и искаме да го има на възможно на най-много места, не само в магазини, но и в кина и детски центрове. Като цяло ние сме проактивни в предлагането.

Кои държави следите, за да се ориентиране в развитието на бизнеса? Кои източници на информация ползвате?

- Най-големият пазар е Германия, но там са по-консервативни и няма нещо ново. Най-иновативни в производството на биопродукти са Англия и Америка.

В Китай има чисти райони и оттам идва голямо предлагане на суровини, като биопросо и биосоя например.
Източниците на информация и контактите идват от пътуванията ни по изложения.

Какви технологии и иновации ползвате във вашия бизнес?

- Нашият фокус са продуктовите иновации. Примерно курабийката Kookie Cat, която направихме, е без глутен, без захар и веган и има всички вкусови качества на курабийките. В технологиите не се различаваме много от конвенционалните производители, ползваме горе-долу едни и същи машини.

Какви са проблемите пред вашия бизнес?

- Трудността идва оттам, че компаниите - производители на конвенционални храни, имат много по-голям ресурс и рекламират много и масово, което забавя прехода. И ние ще ги направим тези обеми, но това ни забавя.

Интервюто взе Силвия Радославова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Регал: Ритейлът на бъдещето Регал: Ритейлът на бъдещето

Кои са някои от най-значимите нови тенденции в търговията на дребно в световен мащаб и какво е измерението им в България

14 дек 2017, 12106 прочитания

Класацията Регал 500 Класацията Регал 500

Най-големите производители на бързооборотни стоки в България

2 ное 2017, 33436 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Над 200 биопродукта във веригите

Търговците залагат предимно на собствени марки

Възелът Банско - ще се разсече ли или ще се затегне още

Първите реакции на предложения от Боян Петров вариант за компромис потвърждават подозренията, че вторият лифт е параван за други намерения

Операторите на ПИБ

Миналата година банката е дала заеми за над 100 млн. лв. на новите собственици на "Нет 1" и активите на "Макс телеком", а новите компании са на един адрес

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: Ibeco

Ibeco е шоурум, посветен на кафето, чая и виното

Кино: Формата на душата

Реалността е красив и страшен сън във "Формата на водата" на Гийермо дел Торо

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сделката за Общинска банка и още от по-важните теми в седмичния "Капитал"

Емисия

DAILY @7PM // 19.01.2018 Прочетете