С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 юни 2017, 11:37, 3896 прочитания

Яни Драгов: Хората ще се хранят все по-здравословно

Собственикът на "Смарт органик" пред "Регал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Профил

Яни Драгов е собственик на най-голямата по оборот местна компания за производство, дистрибуция и търговия с биохрани - "Смарт органик". През нея той държи мажоритарен дял от 51% дял в "Роо брандс", която произвежда суровите биодесерти Roobar и енергийните топчета от плодове, ядки, суперхрани и растителни пробиотици Roobiotic. Под шапката на "Смарт органик" са и биомагазините от веригата "Зелен", а под управлението на Драгов е също и Dragon Superfoods, която дистрибутира органични продукти от едноименната марка. В портфолиото на компаниите има над 1200 продукта, като 200 от тях са собствени марки.

Яни Драгов влиза в нишата на биохраните през 2009 г., като първоначално внася и предлага продукти от Германия, а към производство се насочва две години по-късно. Предишният му професионален опит е от TBI Asset Management, където е бил портфолио мениджър.

Какви са новините около компанията и разширяват ли се пазарите, на които работите?

- Мога да кажа, че вървим към разширяване на портфолиото. Пуснахме нови продукти – биочипсове с марката Bettr Chips. Те са кокосови, не са пържени, а печени и нямат добавена мазнина.


От тази година стъпихме в Япония и Китай, макар че стратегическите ни пазари остават Европа и Близкият изток. В Китай продуктите ни не се продават като био, а като конвенционални, защото, за да имаме право да ги продаваме като био, според китайската процедура трябва да дойде делегация и да ни провери и сертифицира още веднъж. Като цяло там растат продажбите на всичко, но има и голямо търсене на чисти храни, защото в държавата най-големият проблем е замърсяването.

Кои са потребителите на вашия продукт и променя ли се техният профил?

- Основна и обща черта на потребителите е тяхната информираност и типа съзнание. Дори да не са платежоспособни, те държат на храненето си. Клиентите ни са от средната и високата класа, но тази част от тях, които са информирани.



А как се повишава тази информираност? Отделяте ли средства за реклама?

- Рекламата е винаги от полза, но ние трудно можем да си позволим това, което си позволяват големите концвенционални производители, които са в буквално всеки обект. За тях една реклама има много повече смисъл. При нас като цяло има по-малко нужда в сравнение с конвенционалните стоки, защото там има много конкуренция, голямо предлагане на едни и същи артикули с идентично, компромисно качество. Ако не се рекламират, продажбите им ще паднат бързо. При нас хубавото е, че когато един потребител си купи нещо, обикновено купува пак и говори за продукта. Хората споделят с помежду си.

Как очаквате да се развива тенденцията за здравословен начин на живот в България и как това ще се отразява на бизнеса като цяло?

- Според мен няма връщане назад и определено хората ще започват да се хранят дори още по-здравословно. Всяка категория, дори в конвенционалното производство, в момента преживява трансформация и е въпрос на време търсенето да стане все по-масово.

Пазарът тук расте, но все още е нишов и много капсулиран. Това, което ние опитваме да правим, е да сме актуални и адекватни на този пазар.

А това свързано ли е с доходите? Трябва ли покупателната способност в една страна да е висока, за да се хранят хората там с качествени, чисти и здравословни продукти?

- Свързано е с доходите, но само донякъде. Много неща вече не са скъпи въобще. Ако вземем например готвената храна, приготвянето на киноа или биолеща не би било по-скъпо от приготвянето на конвенционалните им еквиваленти. Разликата в цените се стопява, защото хората, които отглеждат храна по методите на биологичното земеделие, стават все по-добри в това, докато конвенционалните производители все повече товарят земята, тя се изтощава и съответно добивът от нея намалява, но и трябва да се влага много повече. При доста артикули вече няма почти никаква разлика в цените и има масово биопредлагане. Ще има, разбира се, и продукти, които винаги ще останат много трудни за биопроизводство и при тях цената ще остане по-висока.

Какви са следващите стъпки за развитие на вашия бизнес?

- Вече пуснахме няколко нови продукта и сега ще се съсредоточим в налагането им. Чипсът ни например не е на много по-висока цена от конвенционалния, но е супер, включително за деца, и искаме да го има на възможно на най-много места, не само в магазини, но и в кина и детски центрове. Като цяло ние сме проактивни в предлагането.

Кои държави следите, за да се ориентиране в развитието на бизнеса? Кои източници на информация ползвате?

- Най-големият пазар е Германия, но там са по-консервативни и няма нещо ново. Най-иновативни в производството на биопродукти са Англия и Америка.

В Китай има чисти райони и оттам идва голямо предлагане на суровини, като биопросо и биосоя например.
Източниците на информация и контактите идват от пътуванията ни по изложения.

Какви технологии и иновации ползвате във вашия бизнес?

- Нашият фокус са продуктовите иновации. Примерно курабийката Kookie Cat, която направихме, е без глутен, без захар и веган и има всички вкусови качества на курабийките. В технологиите не се различаваме много от конвенционалните производители, ползваме горе-долу едни и същи машини.

Какви са проблемите пред вашия бизнес?

- Трудността идва оттам, че компаниите - производители на конвенционални храни, имат много по-голям ресурс и рекламират много и масово, което забавя прехода. И ние ще ги направим тези обеми, но това ни забавя.

Интервюто взе Силвия Радославова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Раздвижване на пазара на готови храни Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

26 окт 2018, 412 прочитания

Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия

Приходите в една от най-големите категории са близо 820 млн. лв.

26 окт 2018, 1459 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Над 200 биопродукта във веригите

Търговците залагат предимно на собствени марки

Демонстрацията "Иванчева"

Отмяната на отменения арест на бившият кмет на "Младост" показва истинското лице на специализираното правосъдие

Ще кипне ли Черно море

Колкото и да драматизира българският премиер, Западът по-скоро търси деескалация на конфликта в Керченския проток

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

Европа над всичко

Защо писателят и философ Робeрт Менасе продължава да гледа с надежда към Европейския съюз

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г.

Емисия

DAILY @7PM // 18.12.2018 Прочетете