С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 юни 2017, 11:37, 2710 прочитания

Яни Драгов: Хората ще се хранят все по-здравословно

Собственикът на "Смарт органик" пред "Регал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Профил

Яни Драгов е собственик на най-голямата по оборот местна компания за производство, дистрибуция и търговия с биохрани - "Смарт органик". През нея той държи мажоритарен дял от 51% дял в "Роо брандс", която произвежда суровите биодесерти Roobar и енергийните топчета от плодове, ядки, суперхрани и растителни пробиотици Roobiotic. Под шапката на "Смарт органик" са и биомагазините от веригата "Зелен", а под управлението на Драгов е също и Dragon Superfoods, която дистрибутира органични продукти от едноименната марка. В портфолиото на компаниите има над 1200 продукта, като 200 от тях са собствени марки.

Яни Драгов влиза в нишата на биохраните през 2009 г., като първоначално внася и предлага продукти от Германия, а към производство се насочва две години по-късно. Предишният му професионален опит е от TBI Asset Management, където е бил портфолио мениджър.

Какви са новините около компанията и разширяват ли се пазарите, на които работите?

- Мога да кажа, че вървим към разширяване на портфолиото. Пуснахме нови продукти – биочипсове с марката Bettr Chips. Те са кокосови, не са пържени, а печени и нямат добавена мазнина.

От тази година стъпихме в Япония и Китай, макар че стратегическите ни пазари остават Европа и Близкият изток. В Китай продуктите ни не се продават като био, а като конвенционални, защото, за да имаме право да ги продаваме като био, според китайската процедура трябва да дойде делегация и да ни провери и сертифицира още веднъж. Като цяло там растат продажбите на всичко, но има и голямо търсене на чисти храни, защото в държавата най-големият проблем е замърсяването.

Кои са потребителите на вашия продукт и променя ли се техният профил?

- Основна и обща черта на потребителите е тяхната информираност и типа съзнание. Дори да не са платежоспособни, те държат на храненето си. Клиентите ни са от средната и високата класа, но тази част от тях, които са информирани.



Още по темата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

Дистрибуторът "Смарт органик" само преди дни е изтеглил кредит за 3.4 млн. лв. от ОББ

19 юли 2018

Биосериалът на Живко Джамяров

След "Зелена земя" и "Соул китчън" предприемачът има нов проект - за суперхрана

1 юни 2018

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година

23 апр 2017

Десертите Roobar ще се произвеждат в нова фабрика

Проектът на "Смарт органик" и "Роо брандс" е за 3.3 млн. евро, основното финансиране е от ЕБВР

22 дек 2016

Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата

"Смарт органик" търси финансиране от 3 млн. лв., с които да купи нови машини и да навлезе на още пазари

12 май 2015

Биодесертите Roobar за две години стигнаха 26 държави

Трима млади предприемачи се връщат от чужбина в България, за да започнат производство

2 апр 2014
А как се повишава тази информираност? Отделяте ли средства за реклама?

- Рекламата е винаги от полза, но ние трудно можем да си позволим това, което си позволяват големите концвенционални производители, които са в буквално всеки обект. За тях една реклама има много повече смисъл. При нас като цяло има по-малко нужда в сравнение с конвенционалните стоки, защото там има много конкуренция, голямо предлагане на едни и същи артикули с идентично, компромисно качество. Ако не се рекламират, продажбите им ще паднат бързо. При нас хубавото е, че когато един потребител си купи нещо, обикновено купува пак и говори за продукта. Хората споделят с помежду си.

Как очаквате да се развива тенденцията за здравословен начин на живот в България и как това ще се отразява на бизнеса като цяло?

- Според мен няма връщане назад и определено хората ще започват да се хранят дори още по-здравословно. Всяка категория, дори в конвенционалното производство, в момента преживява трансформация и е въпрос на време търсенето да стане все по-масово.

Пазарът тук расте, но все още е нишов и много капсулиран. Това, което ние опитваме да правим, е да сме актуални и адекватни на този пазар.

А това свързано ли е с доходите? Трябва ли покупателната способност в една страна да е висока, за да се хранят хората там с качествени, чисти и здравословни продукти?

- Свързано е с доходите, но само донякъде. Много неща вече не са скъпи въобще. Ако вземем например готвената храна, приготвянето на киноа или биолеща не би било по-скъпо от приготвянето на конвенционалните им еквиваленти. Разликата в цените се стопява, защото хората, които отглеждат храна по методите на биологичното земеделие, стават все по-добри в това, докато конвенционалните производители все повече товарят земята, тя се изтощава и съответно добивът от нея намалява, но и трябва да се влага много повече. При доста артикули вече няма почти никаква разлика в цените и има масово биопредлагане. Ще има, разбира се, и продукти, които винаги ще останат много трудни за биопроизводство и при тях цената ще остане по-висока.

Какви са следващите стъпки за развитие на вашия бизнес?

- Вече пуснахме няколко нови продукта и сега ще се съсредоточим в налагането им. Чипсът ни например не е на много по-висока цена от конвенционалния, но е супер, включително за деца, и искаме да го има на възможно на най-много места, не само в магазини, но и в кина и детски центрове. Като цяло ние сме проактивни в предлагането.

Кои държави следите, за да се ориентиране в развитието на бизнеса? Кои източници на информация ползвате?

- Най-големият пазар е Германия, но там са по-консервативни и няма нещо ново. Най-иновативни в производството на биопродукти са Англия и Америка.

В Китай има чисти райони и оттам идва голямо предлагане на суровини, като биопросо и биосоя например.
Източниците на информация и контактите идват от пътуванията ни по изложения.

Какви технологии и иновации ползвате във вашия бизнес?

- Нашият фокус са продуктовите иновации. Примерно курабийката Kookie Cat, която направихме, е без глутен, без захар и веган и има всички вкусови качества на курабийките. В технологиите не се различаваме много от конвенционалните производители, ползваме горе-долу едни и същи машини.

Какви са проблемите пред вашия бизнес?

- Трудността идва оттам, че компаниите - производители на конвенционални храни, имат много по-голям ресурс и рекламират много и масово, което забавя прехода. И ние ще ги направим тези обеми, но това ни забавя.

Интервюто взе Силвия Радославова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Милениълите са най-малобройното поколение в България Милениълите са най-малобройното поколение в България

Жалко, защото са склонни да опитват нови продукти и да плащат повече за качество

27 апр 2018, 1140 прочитания

Потребителят Millennial Потребителят Millennial

Поколението между 1980 и 2000 г. е напът да промени живота във всички негови аспекти – социален, икономически и политически

27 апр 2018, 599 прочитания

24 часа 7 дни

20 юли 2018, 3704 прочитания

20 юли 2018, 3689 прочитания

20 юли 2018, 3389 прочитания

20 юли 2018, 2810 прочитания

20 юли 2018, 2408 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Над 200 биопродукта във веригите

Търговците залагат предимно на собствени марки

През чумавото

Най-важните въпроси около първите за Европа случаи на рядкото заболяване по дребните преживни животни в България ще останат без отговор

Чанта за слушане

Българската компания Kloshar bags изработва чанти и раници с вградени грамофонни плочи

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Емилиян Гацов-Елби

Музиката му се ражда от неговата философска и медитативна чувствителност

Бира в лятна нощ

Крафт бирата през лято 2018 г. носи тропически аромати. Няколко предложения за свежи нови вкусове, които вече имате възможност да опитате в България

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете