С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 авг 2017, 13:59, 6068 прочитания

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Нишата на био- и здравословни храни дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят за нейното разширяване.

В търговските вериги винаги е имало здравословни храни. Още в зората на историята си в България големите магазини започнаха да обособяват отделни щандове за диетични и диабетични продукти. Това беше реверанс към категория хора със здравословни проблеми, които ритейлърите искаха да приобщят като клиенти. Само че тези щандове бяха малки, а нишата на здравословното хранене – нищожна.

Постепенно тенденцията се промени и малко по-късно в модерната търговия се разгърна и предлагането на биохрани и биопродукти. В този случай адресатът беше тънък сегмент платежоспособна публиката, която иска и може да си позволи лукса да купува органик, предимно с вносен произход. Те вече го правеха в сайтовете и магазините за биохрани, но и търговските вериги искаха дял от този пазар.


След това нашумяха разкритията, че в млечните продукти има растителни мазнини, че в месото има соя и други добавки, че в много от храните има трансмазнини и други обявени за вредни съставки. Това накара и по-широка публика да се замисли с какво се храни. Потребителите все повече започнаха да обръщат внимание на качеството и са готови да плащат за него, макар и с цената на известни количествени ограничения. Това беше етапът, в който въпросът за здравословното хранене надскочи тесните ниши и елитните потребители, навлезе в основни категории стоки, съществена част от предлагането на търговките вериги, и разтърси дори ценово ориентирания масов потребител.

Веригите отговориха на тази загриженост, като се фокусираха върху предлагането на свежи храни, плодове и зеленчуци. Надградиха асортимента от диетични и диабетични храни с безглутенови продукти. Разгърнаха като ветрило гамата на биохраните. Започнаха и да предлагат храни за вегани, като в HIT например те дори запълват самостоятелен регал.

Здравето – все по-важно



"Темата за здравето е една от най-важните за българския потребител в момента", коментират от пазарния лидер "Кауфланд България", като се позовават на свои изследвания. Тази тенденция изправя търговските вериги пред поне две основни предизвикателства и обещава ръст в продажбите на онези от тях, които успеят да им отговорят. Първото е как да организират предлагането си така, че да отговорят най-бързо и адекватно на все по-високите очаквания и изисквания на хората, избрали да живеят здравословно.

"Те постоянно се информират за нови продукти и тенденции, за предлагането на чужди пазари и очакват да открият в България същите стоки, до каквито имат достъп и хората в други страни", казва Цонка Иванова-Терзиева, управител на веригата дрогерии dm. Втората не по-лесна задача е как да бъде разширен кръгът на потребителите на био- и натурални продукти. В dm казват, че ограмотяват за многобройните им предимства чрез своя "Журнал" и чрез здравословни рецепти в магазините и на сайта си. Лайтмотивът им е, че покупката на такива продукти е инвестиция в личното здраве и принос за опазването на околната среда.

А цената?

На пазар като българския обаче цената остава ключова за успеха на един или друг иначе полезен продукт. Добър пример е ситуацията в HIT. Там в категорията на биохраните с най-високи продажби са млечни продукти. Марио Колев, байер млечни, замразени храни и деликатеси във веригата, обяснява така: При добра промоция цените на млечните биопродукти падат наполовина и ножицата между тях и останалите се свива. На промоция кофичка био кисело мляко може да бъде намерена за 1.49 лв. За сравнение - цената на киселото мляко по БДС е 1.20 лв.

"Потребителите търсят качество, но изборът им в крайна сметка е доминиран от съотношението между качеството и цената", потвърждава и Стела Първанова, директор на дирекция "Търговия и маркетинг" и член на УС на "Кауфланд България".

Добрата новина е, че голямата конкуренция при предлагането и увеличеното търсене правят цените на био- и натуралните продукти по-приемливи, а това разширява кръга на техните потребители. Повечето клиенти пък създават предпоставки за още по-добри цени. На фона на тази ситуация Стела Първанова казва, че за момента вижда повече възможности в нишата на полезните храни, отколкото предизвикателства.

По обща оценка на веригите, с които "Регал" разговаря, продажбите на био и здравословни храни нарастват. "В категорията на биохраните ръстът на оборота е двойно по-голям от средния за компанията", уточняват от dm България. "Ръстовете не са големи, но са положителни", добавят пък от HIT. Казано в резюме, нишата дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят в една или друга посока за нейното разширяване.

Как да разширим нишата

В "Кауфланд" усилията са предимно в посока разширяване на кръга на клиентите. "Здравословното хранене не е тема само за потребителите с по-високи доходи. Стремежът е да предложим избор, така че да покрием нуждите от здравословно хранене на всеки джоб. И в това отношение на преден план излиза балансът между цената и качеството", казва Първанова.

В dm смятат, че са постигнали този баланс чрез собствените си марки при биопродуктите: "Те са в средния ценови клас, а в същото време качеството е много високо", казват от веригата. Сега работят за разрастването на нишата в няколко други посоки. Те се надяват да разширят интереса към биохраните и натуралната козметика, който сега е най-силно изразен при хората от градовете, и към жителите на по-малките населени места. В момента dm има 68 магазина в 25 града, но планира да отвори между 8 и 10 нови обекта именно в такива селища до края на годината. Освен това веригата се опитва да популяризира темата със здравословните продукти и отвъд храната - в по-добра грижа за тялото. Портфолиото й съдържа 220 продукта сертифицирана натурална козметика, а като предлага перилни и почистващи препарати без фосфати, "казва": Личното здраве минава през грижата за околната среда.

В "Лидл" разглеждат темата в по-общ контекст. Освен че развиват здравословния си асортимент, от веригата чрез редица инициативи и партньорства работят и в посока активен начин на живот. Най-новият пример е от този месец: "Лидл" подкрепи Българската федерация по волейбол. Веригата и федерацията се обединиха около мисията за здравословен живот под мотото "Свеж партньор, здрав отбор".

По отношение на асортимента в "Лидл" наблягат на свежите продукти като плодове и зеленчуци - контролирани от "Мениджър Свежест", прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули Clean Label. И в новата им линията "Родна стряха", която включва над 50 продукта от български производители, присъстват артикули с фокус върху здравословното хранене. В шипковия мармалад, разработен съвместно с веригата например, съдържанието на захар е намалено.

В "Билла" работят и в посока хранителни навици. От веригата казват, че се опитват да помагат на клиентите си да ги поддържат въпреки забързаното всекидневие. Предлагат плодове и зеленчуци, отгледани в над 150 български градини. Приготвят храните за топлата си витрина без пържене. Предлагат хлебчета, изпечени на всеки 30 минути. Прясното месо е с доказано качество и произход. Във все повече магазини на веригата се предлагат прясно изцедени плодови сокове и свежи салати.

Здравословно – и извън биоасортимента

"Търсенето на биопродукти нараства, но предлагането на здравословни храни не се свежда до тях. За клиентите е най-важно продуктите и извън био- и диетичния асортимент да са качествени и свежи, а произходът им – гарантиран", казват от "Билла България". Така формулират и общата посока, в която се движат търговските вериги - здравословното качество да присъства в колкото се може повече аспекти от предлагането им.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2307 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3266 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Веган, палео, праймал – какво стои зад тези термини

САЩ и Великобритания задават тона в здравословното хранене

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие