Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 авг 2017, 13:59, 6369 прочитания

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Нишата на био- и здравословни храни дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят за нейното разширяване.

В търговските вериги винаги е имало здравословни храни. Още в зората на историята си в България големите магазини започнаха да обособяват отделни щандове за диетични и диабетични продукти. Това беше реверанс към категория хора със здравословни проблеми, които ритейлърите искаха да приобщят като клиенти. Само че тези щандове бяха малки, а нишата на здравословното хранене – нищожна.

Постепенно тенденцията се промени и малко по-късно в модерната търговия се разгърна и предлагането на биохрани и биопродукти. В този случай адресатът беше тънък сегмент платежоспособна публиката, която иска и може да си позволи лукса да купува органик, предимно с вносен произход. Те вече го правеха в сайтовете и магазините за биохрани, но и търговските вериги искаха дял от този пазар.


След това нашумяха разкритията, че в млечните продукти има растителни мазнини, че в месото има соя и други добавки, че в много от храните има трансмазнини и други обявени за вредни съставки. Това накара и по-широка публика да се замисли с какво се храни. Потребителите все повече започнаха да обръщат внимание на качеството и са готови да плащат за него, макар и с цената на известни количествени ограничения. Това беше етапът, в който въпросът за здравословното хранене надскочи тесните ниши и елитните потребители, навлезе в основни категории стоки, съществена част от предлагането на търговките вериги, и разтърси дори ценово ориентирания масов потребител.

Веригите отговориха на тази загриженост, като се фокусираха върху предлагането на свежи храни, плодове и зеленчуци. Надградиха асортимента от диетични и диабетични храни с безглутенови продукти. Разгърнаха като ветрило гамата на биохраните. Започнаха и да предлагат храни за вегани, като в HIT например те дори запълват самостоятелен регал.

Здравето – все по-важно



"Темата за здравето е една от най-важните за българския потребител в момента", коментират от пазарния лидер "Кауфланд България", като се позовават на свои изследвания. Тази тенденция изправя търговските вериги пред поне две основни предизвикателства и обещава ръст в продажбите на онези от тях, които успеят да им отговорят. Първото е как да организират предлагането си така, че да отговорят най-бързо и адекватно на все по-високите очаквания и изисквания на хората, избрали да живеят здравословно.

"Те постоянно се информират за нови продукти и тенденции, за предлагането на чужди пазари и очакват да открият в България същите стоки, до каквито имат достъп и хората в други страни", казва Цонка Иванова-Терзиева, управител на веригата дрогерии dm. Втората не по-лесна задача е как да бъде разширен кръгът на потребителите на био- и натурални продукти. В dm казват, че ограмотяват за многобройните им предимства чрез своя "Журнал" и чрез здравословни рецепти в магазините и на сайта си. Лайтмотивът им е, че покупката на такива продукти е инвестиция в личното здраве и принос за опазването на околната среда.

А цената?

На пазар като българския обаче цената остава ключова за успеха на един или друг иначе полезен продукт. Добър пример е ситуацията в HIT. Там в категорията на биохраните с най-високи продажби са млечни продукти. Марио Колев, байер млечни, замразени храни и деликатеси във веригата, обяснява така: При добра промоция цените на млечните биопродукти падат наполовина и ножицата между тях и останалите се свива. На промоция кофичка био кисело мляко може да бъде намерена за 1.49 лв. За сравнение - цената на киселото мляко по БДС е 1.20 лв.

"Потребителите търсят качество, но изборът им в крайна сметка е доминиран от съотношението между качеството и цената", потвърждава и Стела Първанова, директор на дирекция "Търговия и маркетинг" и член на УС на "Кауфланд България".

Добрата новина е, че голямата конкуренция при предлагането и увеличеното търсене правят цените на био- и натуралните продукти по-приемливи, а това разширява кръга на техните потребители. Повечето клиенти пък създават предпоставки за още по-добри цени. На фона на тази ситуация Стела Първанова казва, че за момента вижда повече възможности в нишата на полезните храни, отколкото предизвикателства.

По обща оценка на веригите, с които "Регал" разговаря, продажбите на био и здравословни храни нарастват. "В категорията на биохраните ръстът на оборота е двойно по-голям от средния за компанията", уточняват от dm България. "Ръстовете не са големи, но са положителни", добавят пък от HIT. Казано в резюме, нишата дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят в една или друга посока за нейното разширяване.

Как да разширим нишата

В "Кауфланд" усилията са предимно в посока разширяване на кръга на клиентите. "Здравословното хранене не е тема само за потребителите с по-високи доходи. Стремежът е да предложим избор, така че да покрием нуждите от здравословно хранене на всеки джоб. И в това отношение на преден план излиза балансът между цената и качеството", казва Първанова.

В dm смятат, че са постигнали този баланс чрез собствените си марки при биопродуктите: "Те са в средния ценови клас, а в същото време качеството е много високо", казват от веригата. Сега работят за разрастването на нишата в няколко други посоки. Те се надяват да разширят интереса към биохраните и натуралната козметика, който сега е най-силно изразен при хората от градовете, и към жителите на по-малките населени места. В момента dm има 68 магазина в 25 града, но планира да отвори между 8 и 10 нови обекта именно в такива селища до края на годината. Освен това веригата се опитва да популяризира темата със здравословните продукти и отвъд храната - в по-добра грижа за тялото. Портфолиото й съдържа 220 продукта сертифицирана натурална козметика, а като предлага перилни и почистващи препарати без фосфати, "казва": Личното здраве минава през грижата за околната среда.

В "Лидл" разглеждат темата в по-общ контекст. Освен че развиват здравословния си асортимент, от веригата чрез редица инициативи и партньорства работят и в посока активен начин на живот. Най-новият пример е от този месец: "Лидл" подкрепи Българската федерация по волейбол. Веригата и федерацията се обединиха около мисията за здравословен живот под мотото "Свеж партньор, здрав отбор".

По отношение на асортимента в "Лидл" наблягат на свежите продукти като плодове и зеленчуци - контролирани от "Мениджър Свежест", прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули Clean Label. И в новата им линията "Родна стряха", която включва над 50 продукта от български производители, присъстват артикули с фокус върху здравословното хранене. В шипковия мармалад, разработен съвместно с веригата например, съдържанието на захар е намалено.

В "Билла" работят и в посока хранителни навици. От веригата казват, че се опитват да помагат на клиентите си да ги поддържат въпреки забързаното всекидневие. Предлагат плодове и зеленчуци, отгледани в над 150 български градини. Приготвят храните за топлата си витрина без пържене. Предлагат хлебчета, изпечени на всеки 30 минути. Прясното месо е с доказано качество и произход. Във все повече магазини на веригата се предлагат прясно изцедени плодови сокове и свежи салати.

Здравословно – и извън биоасортимента

"Търсенето на биопродукти нараства, но предлагането на здравословни храни не се свежда до тях. За клиентите е най-важно продуктите и извън био- и диетичния асортимент да са качествени и свежи, а произходът им – гарантиран", казват от "Билла България". Така формулират и общата посока, в която се движат търговските вериги - здравословното качество да присъства в колкото се може повече аспекти от предлагането им.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пожар по време на растеж Пожар по време на растеж

Remix преодоля кризата и отвори нов склад за 1.5 млн. евро

11 яну 2020, 6257 прочитания

Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния Мигел Кандон: През 2019 г. Decathlon ще има ръст, близък до миналогодишния

Изпълнителният директор на веригата в България пред "Капитал"

28 дек 2019, 7410 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Веган, палео, праймал – какво стои зад тези термини

САЩ и Великобритания задават тона в здравословното хранене

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10