С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 сеп 2017, 16:40, 10342 прочитания

Бизнес за 9 млрд. лв.

Най-голямата верига в България прави 18% от оборота на всички търговци в класацията топ 100

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко над 9 млрд. лв. Толкова е оборотът на топ 100 на най-големите търговци на дребно в България за миналата година. Ръстът за 2016 спрямо 2015 г. е 10%, а година по-рано – 2015 спрямо 2014 г., други 11%.

Още малко изводи: от всички 100 най-големи компании за продажба на различни стоки едва осем са били на загуба през миналата година. В топ 10 в класацията са само вериги за бързооборотни стоки и техника. Номер едно веригата прави 18% от общия оборот на всички сто компании. Това е "Кауфланд България".


Сред топ 100 на най-големите търговци най-многобройни са веригите за хранителни стоки (31), следвани от тези за облекла, обувки и спортни стоки (17), техника (16), "направи си сам" (14), козметика (12), мебели (8) и играчки (2).

Веригите с най-голямата печалба и най-голямата загуба са в сектора храни: Kaufland води с 84.4 млн. лв. плюс, а с най-голямата загуба е веригата T-Market – 11.7 млн. лв. Най-голямата рентабилност от 22% се пада на търговец на облекла – веригата Massimo Dutti, част от испанската група Inditex. Най-големия ръст - от 14.3 на 28.8 млн. лв. приходи (102%), има компанията "Мултимедийна работилница", която е в сектор "Техника". В същия бранш е и фирмата с най-голям спад на приходите – "Техномаркет", с 36% продажби надолу до 300 млн. лв.
100-те най-големи вериги дават работа на малко над 48 хил. служители, което е с 4% повече от предходната година.

Това са някои тенденции, които се забелязват в целия сектор "Търговия" през 2016 г. За пръв път списание "Регал" си поставя амбициозната задача да подреди всички най-големи магазини и вериги в една класация, за да покаже как се развива пазарът и какви са неговите специфики. Навътре в броя представяме отделните подсектори, а тук отделяме внимание на общата картина.



Топ 10

Без много изненади в челната десетица на най-големите търговци попадат компаниите в подсекторите "Храни" и "Техника". Веригите за техника са само три, а останалите седем са за бързооборотни стоки. Лидерите са четирите вериги за храни, чиито майки идват от немскоезичните държави - това са веригите Kaufand, Metro Cash&Carry, Lidl, Billa. Останалите компании за продажбата на бързооборотни стоки в тази група са българската "Фантастико", "Табак маркет" (Lafka), специализирана в продажбата на цигари, напитки, захарни изделия и вестници, и литовската "Максима" (T-Market). Техниката е представена от местните "Техномаркет", "Технополис" и веригата "Зора".

Общият оборот на тази първа десетица е 5.65 млрд. лв. Това прави точно 61% от общите продажби на големите 100. Останалите 39% от пазара се разпределят между 90 вериги.

От тези десет секторни гиганта всички с изключение на един са имали ръст на продажбите през 2016 г., а средното увеличение на топ 10 е 8%. Единственият спад е при "Техномаркет". До неотдавна, компанията беше лидер сред търговците на техника и се радваше на постоянни ръстове. След няколко смени на собствеността и обвързаност с КТБ в момента веригата е в орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски, а пазарният й дял и продажбите непрекъснато падат. През 2015 г. компанията си размени позицията с дотогавашната номер 2 и вечен конкурент – "Технополис".

Два от десетте най-големи търговеца през миналата година са били на загуба. Това са "Табак маркет" и "Максима" със съответно 8.9 млн. лв. и 11.7 млн. лв. Над 20 млн. лв. печалба имат три от веригите в тази група – Kaufland, Lidl и "Фантастико".

От 11 до 50

Близо 2.5 млрд. лв. пък са общите продажби на веригите във втората своеобразна група в класацията – от 11-о до 50-о място. За разлика от топ 10 обаче общите продажби на тези вериги растат с 14%. В тази група има само две вериги, които са на загуба през 2016 г. – компанията "Алта мар", позната с аптеките Subra, и германският търговец с бързооборотни стоки HIT.

В тази група веригата с най-висок ръст на продажбите е в сектор "Козметика" – аптеки "Медея" (46), която има 71% увеличение на оборота спрямо година по-рано. Компанията има и над 300% ръст на печалбата до 642 хил. лв. Трябва да се отбележи обаче, че в подсектор "Козметика" попадат аптеките, в които продажбите идват както от козметични продукти, така и от медицински.

И във втория ешелон преобладават веригите за продажбата на храна и напитки, като техният брой е 10. Прави впечатление, че в топ 50 намират място не само национално представените магазин за бързооборотни стоки, а и регионални играчи. Такива например са магазините "Пацони" (36) в Русе, "Трънчев" (30) в Шумен и "Триумф" (33) в Пловдив.

В тази група са и двете вериги за играчки – Jumbo (12) и "Хиполенд" (29).

На второ място по брой в подреждането от 11 до 50 са веригите за облекла и обувки – общо 8 компании. С най-голям оборот е веригата H&M (14), следвана от Zara (27), LC Waikiki (33), веригата за спортни стоки Decathlon (37), групата около "Емдиел" (40), вносител на множество марки, сред които Benetton, Max Mara, Dolce&Gabbana, Ermnegildo Zegna и др. В тази част на класацията са още "Адидас България" (43), магазините "Спорт депо" (46) и "Еф Еф груп България" (50), наследник на "Елмек спорт България", вносител на Nike и Converse.

Със седем представителя в подредбата между 11 и 50 участва подсекторът "Козметика" (дрогерии, вериги за козметика и аптеки). Това са двете дрогерийни вериги dm (16) и Lilly (20), компанията за директни продажби Avon (35), както и аптеките "Марешки" (38), "Алта мар" (Subra) (44), аптеки "Медея" (47) и веригата за козметика "Елитис" (49). Във втората половина на класацията са останалите пет вериги от подсектор "Козметика".

С 6 представителя в тази част на класацията е подсекторът "Направи си сам", който включва и строителните магазин за крайни потребители. Тук са трите големи вериги Praktiker, Mr. Bricolage и Baumax, както и някои по-големи търговци със строителни материали като "Ангро трейд" (31), "Господинови строймаркет" (32), "Бошнаков" (39). Останалите близо 2/3 компании от "Направи си сам" са във втората част на класацията.

Веригите за техника имат четири представителя: "Магнум-Д" (18), което управлява веригата "Техмарт", "Техномикс БГ" (25) и двете компании за компютри "Стемо" (28) и "Вали компютърс" (41). Останалите осем компании са във втората половина на класацията и са предимно търговци с компютри и телефони.

Едва с три представителя в първата половина на класацията се отчитат мебелите. Това са "Хаус маркет България" с веригата IKEA (15), производителят и търговец на мебели "Виденов груп" (23) и магазините Aiko (26). И трите компании имат над 10% ръст на продажбите за миналата година, което се дължи до голяма степен на раздвижванията в строителството и пазара на имоти. Всички други търговци от подсектор "Мебели" са във втората половина на класацията.

Втората половина

Общите продажби във втората група от класацията на най-големите търговци са за малко над 1.2 млрд. лв., но са се покачили за една година с 18%. За сравнение - това е по-малко от оборота на номер едно в топ 100. Разпределението по подсектори тук изглежда така: търговците с бързооборотни стоки са 14, следвани от подсекторите "Облекла и обувки" (9), "Направи си сам" и "Техника" (8), "Мебели" (6) и "Козметика" (5).

В тази част на класацията е компанията "Мултимедийна работилница", която има най-голям ръст на приходите в целия топ 100 като процент за миналата година (102%). Според отчета за дейността на дружеството през 2016 г. то е имало голям ръст на печалбата вследствие на увеличени продажби. Компанията е представител на Apple за България и е единствен лицензиран обучителен център на американската марка.

Дружеството с най-голямата печалба е в подсектора "Облекла". Това е търговецът "Нюйоркър България" с веригата магазини NewYorker с близо 4.3 млн. лв. финансов резултат.
В света на дрехите

В топ 100 на най-големите търговци в България попадат общо 17 компании, които продават облекла, обувки или спортни стоки. Техните общи продажби за миналата година са малко над 636 млн. лв., а ръстът е 20%. Пазарът расте по-бързо от година по-рано, когато увеличението е 18% през 2015 спрямо 2014 г. Най-голямата верига за облекла е H&M, следвана от Zara и WC Laikiki. Номер едно в тази подкласация прави два пъти повече продажби от номер 2 и 3, взети заедно. Пред 2016 г. H&M има оборот за 113.2 млн. лв. и ръст от 19%. Веригата е на печалба с 3.4 млн. лв. и ръст на печалбата от 32%. Общата картина показва, че от целия подсектор една-единствена верига е на загуба през 2016 г. Това са магазините Terranova, управлявани от компанията "Итал-текс". Дружеството има оборот 26.4 млн. лв., спад от 4% и загуба близо 660 хил. лв. Всички останали ритейлъри на облекла имат положителен финансов резултат, а при 12 от 17-те компании той е над 1 млн. лв. Най-голямата печалба в тази група е реализирана от Zara, част от испанската група Inditex. През миналата година дружеството има близо 7.5 млн. лв. печалба и е с рентабилност от 22%. Компанията с най-голям ръст на печалбата - 138%, е "Спорт вижън". Сред веригите за облекла тя е на 11-о място, а в топ 100 – на 66-о. В тази група от фирми влиза още търговецът на спортни стоки Decathlon, който е на четвърто място в подсектора на облеклата и на 36-то мястото в общата топ 100 класация. За пръв път веригата излиза на печалба през 2016 г. с близо 2.7 млн. лв. плюс. Ръстът на оборота е 42% до 46.6 млн. лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2128 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3161 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Регал 100

Топ 100 на най-големите търговци на дребно в България.

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг