С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 сеп 2017, 16:49, 2561 прочитания

Global Powers of Retailing 2017: Размествания в топ 10 на глобално ниво

Световните вериги се сливат, за да стават още по-големи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Собственикът на Zara със 7% ръст на печалбата през 2017 г.

Продажбите на Inditex са нараснали с 9% основно благодарение на онлайн търговията

14 мар 2018

Tesco подготвя нова верига с отстъпки, за да се конкурира с Aldi и Lidl

Британският ритейлър опитва да намали влиянието на германските си конкуренти на Острова

13 фев 2018

Онлайн удар за търговските площи

Бумът в интернет продажбите убива все повече магазини в САЩ. В Европа моловете от място за мода стават среда за забавления

23 ное 2017

Глобалният поход на Uniqlo

Японската верига за дрехи вече е номер четири в света, а целта й е лидерската позиция

19 окт 2017
През последните 20 години ритейл секторът преживя сеизмични промени. Днес повече от всякога потребителят е по-важен и значим и всички компании в индустрията трябва да измислят нови и нови начини да го обслужат по най-добрия начин. Такива са основните изводи в годишния специализиран доклад за сектора на консултантската компания Deloitte - Global Powers of Retailing 2017. На 20-ата годишнина от началото на изданието авторите правят равносметката, че докато преди две десетилетия дигиталните технологии са били още в зародиш, днес всеки използва смартфон, а на мода е по-младият и социално активен клиент. Именно затова и веригите трябва да отговорят на тези предизвикателства, за да останат релевантни, предупреждават от Deloitte.

Няколко тенденции се забелязват в тазгодишния доклад. Общите приходи на водещите 250 глобални търговци на дребно са 4.31 трлн. долара през фискалната 2015 г., с ръст от 5.2%, според Global Powers of Retailing 2017. За трета поредна година ръстът на приходите на ритейлърите на облекла и аксесоари в топ 250 надминава този на другите продуктови сектори. Търговците на дребно на бързооборотни стоки са най-големите компании (средно приходите от продажби са близо 21.6 млрд. долара) и най-многобройните (133 ритейлъра представляват малко над половината от всички в топ 250 и две трети от общите им приходи). Две трети от фирмите оперират извън границите на своята държава. Близо една четвърт от общите им приходи са от чуждестранни операции.

Топ 10
Първите четири компании в класацията остават непроменени - американските Wal-Mart, Costco, Kroger и германската група Schwarz. В останалата част в топ 10 обаче настъпват размествания, зад които се крият няколко причини - тогавашните нестабилни валутни курсове, сделки за сливания и отписване на активи.

Лидерът Wal-Mart продължава доминацията си, макар и оборотът му през 2015 г. леко да се понижава заради неблагоприятни валутни флуктуации, по-ниски цени на горивата и затваряне на магазини. Приходите на гиганта достигат 482 млрд. долара, а присъствието му покрива 30 държави - най-много след Careffour в топ 10. Цените на горивата са основната причина и за незначителния растеж на Costco и Kroger.

В същото време Walgreens и Alliance Boots завършиха сливането си в края на 2014 г., след което беше създаден петият най-голям ритейлър в света. Глобалната компания Walgreens Boots Alliance обединява най-голямата верига дрогерии и аптеки в САЩ - Walgreens, пазарния лидер в Европа - Boots, както и Alliance Healthcare - водещия международен дистрибутор. Данните в доклада отразяват само осем месеца дейност на новата компания и очакванията са групата да се изкачи още повече в класацията.



Силният долар спрямо еврото тогава и бурният растеж на бизнеса изкачва щатската Home Depot пред европейските титани Carrefour, Aldi и Tesco. И докато първите две от тази тройка отчитат добър растеж на оборота си, трансформацията на бизнеса на Tesco се задълбочава. Британската група продължава да разпродава неосновни свои дейности и по този начин загуби четири позиции. Но за сметка на това се връща на печалба.

Безспорно най-впечатляващото присъствие сред лидерите е онлайн търговецът Amazon, който за първи път влиза в топ 10 през 2015 г. През 2000 г., когато дебютира сред 250-те водещи глобални ритейлъри, компанията е 186-а. Оттогава досега отчита двуцифрен годишен растеж, който й осигурява и място сред най-големите.

Големият липсващ в топ 10 е дългогодишният участник Metro Group. Причината за изпадането на германската група до 13-а позиция са продължаващите промени в модела й. През 2015 г. тя продаде Galeria Kaufhof на канадската Hudson’s Bay Company. От края на 2014 г. основното подразделение на гиганта - Metro Cash & Carry, се отказа от бизнеса си в Дания, Гърция и Виетнам. През 2016 г. компанията обяви, че се разделя на две публични дружества - едното се занимава с продажби на електроника, а другото - с търговия на едро и храни.

Кой откъде е
Броят на европейските вериги в топ 250 намалява - от 93 до 85 през 2015 г. Според авторите на доклада спадът се дължи основно на слабото евро тогава и слабия растеж. Общите приходи на тази група се увеличават с 3.7% на годишна база и средно 3.8% от 2010 до 2015 г. В сравнение с други географски райони повече европейски ритейлъри (23 от 85) отчитат негативен ръст. Британските вериги имат негативен ефект върху региона, докато бизнесът на германските отчита най-добрите си резултати от 2010 г. насам. Eвропейските ритейлъри са най-активните глобално и продължават да търсят възможности извън домашните си пазари - над 80% от тях имат дейност навън, средно в 16 държави. Около 40% от общите им приходи идват от чуждестранни операции, над два пъти повече от всички компании в топ 250. Най-глобални са френските и германските вериги.

В същото време ритейлърите от Северна Америка са около една трета от всичките 250 компании в класацията, но носят около половината от приходите в подреждането. Продължава тенденцията те да използват далеч по-рентабилно активите си - средната им възвращаемост върху активите (ROA) e 6.4%.

Дрешки и бонбонки
За трета година ръстът на приходите на търговците на дрехи и аксесоари е по-бърз от останалите продуктови сектори. Средното повишение на оборота на 45 компании от този сегмент в топ 250 е впечатляващите 7.7%. В исторически план тези групи са и най-рентабилните - средният им марж за 2015 г. е 7.1%. По-голямата част от тези вериги са се разраснали навън: около една трета от средните им приходи идва от външни пазари. Те остават сравнително малки спрямо другите компании в топ 250 - с 9.4 млрд. долара среден оборот.

Търговците на бързооборотни стоки остават най-големите компании, както и най-многобройната група в топ 250, със среден оборот от 21.6 млрд. долара. Повече от половината групи в голямата класация са представители на този сегмент - 133, носещи около две трети от приходите. Исторически маржът в индустрията е нисък - 2.1%. Продължава и консолидацията в сектора - през 2016 г. се сляха групите Ahold и Delhaize, за да създадат един от най-големите търговци на храни в света.

Ритейлърите в категорията "твърди стоки" и потребителски стоки (включваща електроника, стоки за бита, инструменти, спортна екипировка и играчки) отчитат относително силен растеж от 2010 г. насам, когато глобалната икономика излезе от кризата. Средният им ръст на оборота за 2015 г. е 7.6% при среден марж от 3.6%.
Петте тенденции на Global Powers of Retailing 2017
Докладът очертава 5 тенденции: "По-малкото е повече" (потребителите се самоопределят не по това какво притежават, а колко пълноценен е техният живот); "Икономиката като "последовател" (търсят преживявания и продукти, отразяващи личния им бранд, който те промотират в социалните медии); "Ритейлизацията" на света" (нови бизнес модели); "On-demand пазаруване и изпълнение"; "Експоненциален начин на живот (технологиите променят начина на живот и пазаруване)".
И в България
След оттеглянето на Carrefour от България от компаниите в топ 10 от класацията само една има присъствие на пазара тук - групата Schwarz, която е собственик на веригите Kaufland и Lidl. Броят им нараства в топ 50, като сред тях са германските Metro и REWE (чрез веригата Billa и затворената вече Penny) и шведските IKEA и H&M Hennes & Mauritz, както и испанската Inditex чрез Zara. От 250-те компании в класацията 12 имат присъствие на българския пазар, като идват от различни сектори: бързооборотни стоки, дрехи и аксесоари и оборудване.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Милениълите са най-малобройното поколение в България Милениълите са най-малобройното поколение в България

Жалко, защото са склонни да опитват нови продукти и да плащат повече за качество

27 апр 2018, 1140 прочитания

Потребителят Millennial Потребителят Millennial

Поколението между 1980 и 2000 г. е напът да промени живота във всички негови аспекти – социален, икономически и политически

27 апр 2018, 600 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Осем вериги са с продажби за над 100 млн. лв. в България

При 1% ръст на пазара през 2016 г. тридесетте най-големи вериги успяват да постигнат 11%

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

До Барселона и назад

Поредният теч на документи свързва близък до Бойко Борисов бизнесмен с осъдени за пране на пари във Великобритания

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 21.07.2018 Прочетете